انتشار جزئیات تازه از استارلینک اسپیس ایکس؛ تصاویر گیرنده کاربری و برنامه عرضه آزمایشی

پنج‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
مطالعه 4 دقیقه
یکی از کاربران شبکه‌ی اجتماعی ردیت با جست‌وجو در کد منبع وب‌سایت استارلینک، تصاویر دیش ماهواره و نحوه عرضه‌ی آزمایشی اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس را فاش کرده است.
تبلیغات

تصاویر تازه‌یافت‌شده در کد وب‌سایت استارلینک اسپیس‌ایکس، ظاهر رسمی گیرنده‌های کاربری یا دیش ماهواره‌ی آتی این شرکت را نشان می‌دهند. کاربران با استفاده از این آنتن‌ها می‌توانند به اینترنت منظومه‌ی ماهواره‌ای درحال ساخت استارلینک دسترسی پیدا کنند. این دستگاه دیسک‌شکل سفید طبق توصیف ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس به «بشقاب پرنده‌ای روی چوب» شباهت دارد.

پس از آنکه تصاویر گیرنده‌ی کاربری استارلینک در توییتر منتشر شد، ماسک در پاسخ به پرسش یکی از کاربران صحت آن‌ها را تأیید کرد و گفت: «گیرنده‌ی استارلینک موتورهایی برای جهت‌یابی خودکار و دستیابی به زاویه‌ی دید بهینه دارد. به هیچ نصاب خبره‌‌ای نیاز نیست.» او همچنین اشاره کرد که طراحی گیرنده تغییراتی جزئی به خود دیده است. ماسک گفتک «چفت روی ستون درنزدیکی پایه» دیگر وجود ندارد. همچنین بیرون‌زدگی سیم اترنت از پایه در نسخه‌ای که اسپیس‌ایکس به مشتریان خواهد فروخت، کمتر در دید خواهد بود. بااین‌حال، تصاویر تازه با نمونه‌هایی که در ماه ژوئن در ردیت فاش شد، تا حد زیادی مطابقت دارند. اسپیس‌ایکس در لحظه‌ی نگارش خبر به درخواست رسمی رسانه‌ها برای اظهارنظر واکنشی نشان نداده است.

گیرنده‌های کاربری، بخشی حیاتی از استارلینک اسپیس‌ایکس محسوب می‌شوند؛ پروژه‌ای که هدفش ارائه‌ی پوشش اینترنت جهانی از فضا است. این شرکت مجوز پرتاب نزدیک به ۱۲ هزار ماهواره‌ی استارلینک به مدار نزدیک زمین را از کمیسیون ارتباطات فدرال دراختیار دارد. این مجموعه فضاپیما با پوشش کل سیاره، اتصال اینترنت پهن‌باند را برای سطح زیر خود ارائه خواهد داد. مشتریان برای دسترسی به این سامانه‌ی ماهواره‌ای باید بشقاب پرنده‌های روی چوب کوچک را بخرند تا سیگنال‌ها را از ماهواره دریافت کنند و به اینترنت متصل شوند.

اسپیس‌ایکس تاکنون تقریبا ۶۰۰ ماهواره را درون مدار قرار داده است. بااین‌حال، ماسک پیش‌تر ادعا کرده بود که اسپیس‌ایکس برای ارائه‌ی پوشش حداقلی اولیه صرفا به ۴۰۰ ماهواره نیاز دارد و سپس با ۸۰۰ ماهواره می‌تواند به توانایی عملیاتی چشمگیر دست پیدا کند. این شرکت ماهواره‌های استارلینک را در دسته‌های ۶۰تایی برفراز راکت فالکون ۹ به مدار زمین می‌فرستد و انتظار می‌رود که پرتاب بعدی در روزها یا هفته‌های آتی انجام شود.

گیرنده کاربری / دیش ماهواره استارلینک اسپیس ایکس
گیرنده کاربری / دیش ماهواره استارلینک اسپیس ایکس
گیرنده کاربری / دیش ماهواره استارلینک اسپیس ایکس
گیرنده کاربری / دیش ماهواره استارلینک اسپیس ایکس

درهمین‌حال اسپیس‌ایکس درآستانه‌ی عرضه‌ی استارلینک در فاز بتا است. در این مرحله به نخستین کاربران تأییدشده فرصت داده می‌شود تا نسخه‌ی اولیه‌ی سامانه را آزمایش کنند. در ماه ژوئن، اسپیس‌ایکس با به‌روزرسانی وب‌سایت استارلینک به مشتریان بالقوه علاقه‌مند امکان داد برای دریافت به‌روزرسانی‌ها درباره‌ی برنامه و اطلاع از دسترس‌پذیری استارلینک در ناحیه‌ی محل سکونتشان ثبت‌نام کنند. وقتی افراد کد پستی و اطلاعات تماس خود را ثبت کردند، ایمیلی از اسپیس‌ایکس به‌دستشان رسید که در آن اعلام شد زمان اجرای آزمایش بتای خصوصی تابستان جاری است و سپس بتای عمومی برای افراد ساکن در عرض‌های بالا ارائه خواهد شد.

اکنون به‌لطف کندوکاو عمیق‌تر در کد وب‌سایت استارلینک، جزئیاتی به‌مراتب بیشتر درباه‌ی چگونگی عملکرد بتای خصوصی دراختیار داریم. یک کاربر در ردیت به‌تازگی «شرایط استفاده از خدمات» برای برنامه‌ی بتای خصوصی و همچنین صفحه‌ی پرسش‌های متداول برای کاربران اولیه را پیدا کرد. خبرگزاری ورج تاییده کرده است که متن و تصاویر مرتبط با این جزئیات موجود هستند، اما در وب‌سایت استارلینک مخفی شده‌اند. کدها فاش می‌کنند که اسپیس‌ایکس قصد دارد بسته‌ای به‌نام «کیت استارلینک» را دراختیار کاربران آزمایشی قرار دهد که شامل یکی از دیش‌های گیرنده‌ی استارلینک، روتر وای‌فای، منبع تغذیه و تنظیمات سامانه است. کاربران خودشان باید گیرنده را نصب کنند و آن را در نقطه‌ای با دید واضح به آسمان شمالی قرار دهند. کدها همچنین فایل پی‌دی‌افی را برای راهنمای نصب فاش می‌کنند که فعلا خالی است.

کاربران با پذیرش بسته باید با آزمایش سامانه‌ی استارلینک بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت در هر روز و ارائه‌ی بازخورد به اسپیس‌ایکس درباره‌ی تجارب خود موافقت کنند. آن‌ها همچنین باید تأیید کنند که تجربه‌هایشان را محرمانه نگاه می‌دارند. در وب‌سایت استارلینک آمده است: «شما نباید درباره‌ی مشارکت خود در برنامه‌ی بتا در اینترنت یا با افراد خارج از خانه به‌جز کارکنان اسپیس‌ایکس صحبت کنید.»

صفحه‌ی پرسش‌های متداول جزئیاتی به‌مراتب بیشتر درباره‌ی نحوه‌ی کارکرد سامانه و چگونگی استفاده از گیرنده‌های کاربری فاش می‌کند. اسپیس‌ایکس ادعا می‌کند که برنامه‌ی بتا در شمال ایالات متحده و جنوب کانادا اجرا خواهد شد و اول با ساکنان جوامع روستایی در ایالت واشنگتن آغاز به‌کار خواهد کرد. کاربران بتا نیازمند پرداخت هزینه برای گیرنده‌هایشان نخواهند بود؛ بااین‌حال به‌منظور آزمایش سامانه‌ی صدور صورتحساب باید یک دلار پرداخت کنند. اسپیس‌ایکس همچنین اشاره می‌کند که اتصال اینترنت ممکن است ابتدا بی‌نقص نباشد.

اسپیس‌ایکس در وب‌سایت خود می‌گوید: «درجریان بتای استارلینک، همان‌طور که تیم‌ها برای بهینگی شبکه تلاش می‌کنند، خدمات نامنسجم خواهد بود. وقتی متصل شوید، کیفیت خدمات شما بالا است؛ اما اتصالتان پایدار نخواهد بود؛ بدین معنا که ممکن است با قدری بافرینگ از استریم ویدئو پشتیبانی کند؛ اما احتمالا برای اهداف گیمینگ یا کاری مناسب نخواهد بود.»

با افشای اطلاعات از کد وب‌سایت استارلینک، احتمال تغییر آن‌ها وجود دارد. درهمین‌حال کاربرانی که برای دریافت به‌روزرسانی‌ها در وب‌سایت استارلینک ثبت‌نام کردند، به‌تازگی ایمیل‌هایی به‌دستشان رسیده که در آن اسپیس‌ایکس برای بهبود توانایی‌اش در ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های مخصوص مکانی هم‌زمان با توسعه‌ی شبکه، خواستار دسترسی به نشانی افراد شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات