اینتل تولید پردازنده‌های نسل نهمی سری Core-X را متوقف خواهد کرد

چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اینتل در بیانیه‌ای رسمی اعلام می‌کند قصد دارد در بازه‌ی زمانی یک‌ساله، تولید تراشه‌های نسل نهمی خانواده‌ی Core-X را که شامل i9-9980XE هم می‌شود به‌طور کامل متوقف کند.
تبلیغات

اینتل در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده است در آینده تولید پردازنده‌های نسل نهمی سری Core-X خود را که با نام خانواده‌ی Skylake-X شناخته می‌شوند برای همیشه متوقف می‌کند و دیگر امکان خرید آن‌ها وجود نخواهد داشت. انتشار بیانیه‌ی اینتل کمی عجیب به‌نظر می‌رسد؛ زیرا هنوز فاصله‌ی نسبتا زیادی تا توقف تولید محصولات داریم و این اخبار معمولا وقتی منتشر می‌شوند که شرکت‌ها بخواهند در آینده‌ای بسیار نزدیک روند تولید را متوقف کنند.

اینتل هرازچندگاهی بیانیه‌ای در وب‌سایت خود برای تغییراتی که در محصولاتش اعمال می‌کند دردسترس قرار می‌دهد و خبر توقف تولید پردازنده‌های نسل نهمی نیز به‌همین طریق اعلام شده است. براساس اعلام رسمی تیم آبی، در آینده فروش و تولید تمامی پردازنده‌های نسل نهمی سری Core-X ازجمله پردازنده‌ بزرگ Core i9-9980XE متوقف خواهد شد. تراشه‌های موردبحث در دسته‌ی تراشه‌های رده‌بالای دسکتاپ (HEDT) جای می‌گیرند.

طبق اطلاعیه‌ای که اینتل دردسترس قرار داده، تولید هر دو نسخه‌ی فن‌دار و بدون فن پردازنده‌هایی که در ادامه نام‌شان را ذکر می‌کنیم متوقف خواهد شد: i7-9800X و i9-9820X و i9-9900X و i9-9920X و i9-9940X و i9-9960X و  i9-9980XE و Xeon W-2102 و W-2104 و W-2123 و W-2125 و W-2133 و W-2135 و W-2145 و W-2155 و W-2195. 

توقف تولید پردازنده‌های نسل نهمی سری Core-X اینتل اتفاق چندان تعجب‌برانگیزی به‌حساب نمی‌آید و می‌شد آن را پیش‌بینی کرد؛ زیرا تیم آبی از مدتی پیش تراشه‌های نسل دهمی خانواده‌ی Cascade Lake X را روانه‌ی بازار کرده است و کاربران نیز استقبال مناسبی از آن‌ها به‌عمل آورده‌اند. در بین تراشه‌های نسل دهمی خانواده‌ی Cascade Lake X،‌ تراشه‌ی قدرتمند Core i9-10980XE هم به‌چشم می‌خورد که جایگزینی شایسته برای Core i9-9980XE به‌حساب می‌آید. 

آن‌طور که اینتل اعلام می‌کند، توقف تولید تراشه‌های موردبحث در عرض حدودا یک‌سال به‌طور کامل انجام خواهد شد. مشتریان عادی و شرکت‌های تولیدکننده‌ی رایانه خواهند توانست تا روز ۲۲ ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (۳ بهمن ۱۳۹۹) به‌ثبت سفارش برای تهیه‌ی پردازنده‌‌های نسل نهمی خانواده‌ی Core-X بپردازند. از این تاریخ به‌بعد، سفارش پردازنده‌ها برای همیشه غیرممکن خواهد شد.

به‌علاوه از همین تاریخ به‌بعد، سفارش‌های ثبت‌شده قابل‌لغو نخواهند بود و مبلغی به خریداران بازگشت داده نخواهد شد. بااین‌حال مشتریانی که به خرید تراشه‌های Skylake-X می‌پردازند شامل گارانتی محصول و قوانین مصرف‌کننده خواهند بود و نباید در این زمینه نگرانی داشته باشند. آخرین تراشه‌های نسل نهمی خانواده‌ی Core-X در دیرترین حالت ممکن تا نهایتا ۹ ژوئیه ۲۰۲۱ (۱۸ تیر ۱۴۰۰) دردسترس خریداران قرار خواهند گرفت. 

اعلام این خبر باعث کاهش قیمت پردازنده‌های اینتل خواهد شد. اگر به‌دنبال تهیه‌ی سیستمی هستید که در ازای قیمتش سخت‌افزار مناسبی داشته باشد و از تراشه‌های نسل نهمی سری Core-X بهره بگیرد بهتر است بدانید که این تراشه‌ها طی یک سال پیش‌رو با افت قیمت روبه‌رو خواهند شد. پس از گذر این مدت‌زمان،‌ آن دسته از تراشه‌های باقی‌مانده‌ی نسل نهمی خانواده‌ی Core-X افزایش قیمت درخورتوجهی را تجربه خواهند کرد، زیرا افرادی که پیش‌تر تراشه‌ها را تهیه کرده‌اند برای کسب سود بیشتر شروع‌به فروش آن‌ها با قیمت دلخواه خود خواهند کرد. 

شایعه‌های جدید می‌گویند اینتل نمی‌خواهد به‌این‌زودی‌ها برای معرفی تراشه‌ی HEDT جدید اقدام کند. مدتی پیش نقشه‌ی راه محصولات اینتل در فضای وب فاش شد. در این نقشه‌ی راه دیدیم که اینتل برای سال ۲۰۲۰ صرفا می‌خواهد تراشه‌های سری Core-X را روی تراشه X299 ارائه دهد؛ موضوعی که به‌صورت غیرمستقیم اعلام می‌کند محصولات فعلی HEDT قرار است تنها محصولاتی باشند که امسال توسط اینتل ارائه می‌شوند. 

شما کاربران محترم زومیت چه دیدگاهی در این باره دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات