پردازنده‌های اختصاصی مبتنی بر آرم اپل؛ نیروی محرکه برای پایان دادن به انحصار مایکروسافت و اینتل

سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
یکی از مدیران سابق اپل اعتقاد دارد پردازنده‌ی اختصاصی آرم این شرکت، به پایان یافتن انحصار دوگانه مایکروسافت و اینتل کمک می‌کند.
تبلیغات

تصمیم اپل به مهاجرت کامل از پردازنده‌های اینتل به پردازنده‌های اختصاصی مبتنی بر آرم، پیامدهای متعدد و بزرگی در دنیای کامپیوترهای شخصی خواهد داشت. کوپرتینویی‌ها تا دو سال آینده به‌طور کامل اینتل را از خانواده‌ی کامپیوترهای شخصی خود حذف می‌کنند و تصمیم دارند تا فقط از پردازنده‌ی اپل سیلیکون در انواع مک استفاده کنند. تصمیم اپل، به‌نوعی روی عملکرد مایکروسافت هم تأثیر می‌گذارد و ردموندی‌ها را به بهبود پلتفرم ویندوز روی آرم در سرفیس پرو ایکس و دیگر محصولات، مجبور می‌کند. درنهایت، روند پیش‌آمده احتمالا به پایان اتحاد مایکروسافت و اینتل در معماری x86 خواهد انجامید.

وضعیت امروز اینتل، ناگوارتر از زمانی است که آن‌ها بازار گوشی‌های هوشند را از دست دادند

ژان لویی گاسه، نویسنده‌ی وبلاگ Monday Note و یکی از مدیران اجرایی سابق اپل در دهه‌ی ۱۹۸۰، یکی از افرادی است که سناریوی بالا را برای بازار کامپیوترهای شخصی مطرح می‌کند. او در دورانی مدیر اپل بود که هم‌بنیان‌گذار افسانه‌ای، استیو جابز، در شرکت حضور نداشت. یکی از نکات جالبی که گاسه در اظهارنظر خود بیان می‌کند، توانایی پردازنده‌ اختصاصی اپل در اجرای اپلیکیشن‌های مایکروسافت آفیس است که در رویداد WWDC تاحدودی به نمایش درآمد. چنین قابلیتی اکنون در سرفیس پرو ایکس دیده نمی‌شود و قطعا ردموندی‌ها برای بهبود آن تلاش خواهند کرد. البته درنهایت مایکروسافت هم یک انتخاب بیشتر در پیش رو ندارد.

مدیر اجرایی سابق اپل می‌گوید مایکروسافت در یکی از انتخاب‌های استراتژیک خود، پلتفرم ویندوز روی آرم را به‌صورت کل فراموش ‌می‌کند که به ترک بازار کامپیوترهای شخصی و واگذار کردن رقابت به اپل می‌‌انجامد. انتخاب دیگر، در توسعه‌ی شرایط کنونی و بهبود اپلیکیشن‌ها دیده می‌شود که درنهایت به ارائه‌ی جایگزین و رقیبی برای مک‌های جدید خواهد انجامید. اظهارنظر گاسه، در مقاله‌ای به‌نام Apple Silicon: The passing of Wintel منتشر شد که عبارت Wintel در آن، به انحصار دوطرفه‌ی ویندوز و اینتل در بازار کامپیوترهای شخصی اشاره می‌کند.

اینتل / Intel

گاسه در ادامه‌ی مقاله پیش‌بینی می‌کند که مایکروسافت به احتمال زیاد گزینه‌ی دوم را انتخاب می‌کند که پیامدهایی بزرگ برای صنعت PC به‌همراه خواهد داشت. سؤال مهم این است که اگر اپل با آرم، استانداردهای کامپیوتر شخصی را فراتر ببرد و مایکروسافت هم دستگاه‌های سرفیس مبتنی بر آرم بهتر عرضه کند، دیگر تولیدکننده‌های کامپیوتر ویندوزی مانند ایسوس، دل، HP و لنوو چه واکنشی خواهند داشت؟ به‌هرحال گاسه پیش‌بینی می‌کند که نه‌تنها اپل سیلیکون منجر به ساختن مک‌های بهتر می‌شود، بلکه مایکروسافت را هم به بهبود پلتفرم ویندوز روی آرم مجبور می‌کند که در هر دو دسته‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزار، نیاز به بهینه‌سازی دارد. او در ادامه می‌گوید: «تولیدکننده‌های کامپیوتر شخصی راهی به جز ادامه دادن مسیر ندارند و آن‌ها هم به معماری آرم روی خواهند آورد. به‌هرحال اپل و مایکروسافت کاری کرده‌اند که معماری x86 به وضعیت امروزی رسیده و پیر به‌نظر برسد».

اینتل در وضعیت بسیار ناگواری قرار دارد. گاسه می‌گوید وضعیت تیم آبی از زمانی‌که آن‌ها بازار گوشی‌های هوشمند را از دست دادند هم بدتر است. در آن زمان، اینتل بازار گوشی‌های هوشمند را از دست داد؛ چون به‌خاطر  انحصار ویندوز-اینتل درآمدی بسیار عالی از x86 کسب می‌کرد. به‌هرحال اکنون آن مزیت رقابتی روز‌به‌روز کمتر می‌شود. اینتل به‌مرور، SoCهای مبتنی بر آرمی را می‌بیند که اپلیکیشن‌های متعددی را در پلتفرم ویندوز روی آرم اجرا می‌کنند. تعداد اپلیکیشن‌ها هم به‌مرور به اندازه‌ی تعداد آن‌ها در دنیای PC می‌شود. به‌علاوه، قیمت پایین محصولات جدید، اینتل را به‌صورت جدی تهدید می‌کند.

گاسه پیش‌بینی می‌کند که اینتل پس از ناتوانی در مقابله با حرکت جدید پردازنده‌های مبتنی بر آرم، راهی به جز پیوستن به جریان ندارد. آن‌ها مجددا مجوز Arm خریداری می‌کنند (اینتل در سال ۲۰۰۶ کسب‌وکار XScale خود در بازار آرم را به Marvell فروخت) و SoC اختصاصی مبتنی بر آرم را برای فروش به تولیدکننده‌های کامپیوتر شخصی، توسعه می‌دهند. قطعا سوددهی تیم آبی در بازار جدید پایین‌تر خواهد بود، چون رقبایی جدی همچون انویدیا و کوالکام، محصولات بهتر را با قیمت‌های رقابتی به بازار عرضه می‌کنند. فراموش نکنید که قطعا AMD هم به رقابت وارد می‌شود و همگی، دوران تازه‌‌ای را در دنیای PC شروع می‌کنند.

در مقابل اظهرنظرهای مدیر سابق اپل، استیون سینوفکس که قبلا به‌عنوان مدیر بخش ویندوز در مایکروسافت کار می‌کرد، پیش‌بینی متفاوتی ارائه می‌کند. او می‌گوید مایکروسافت در بهره بردن از پردازنده‌های مبتنی بر آرم در سیستم‌عامل دسکتاپ، در موقعیتی مشابه با اپل قرار ندارد. او می‌گوید اپل به‌‌خاطر عرضه‌ی سیستم‌عامل موفق مبتنی بر آرم در بازار گوشی هوشمند و تبلت، می‌تواند با ارائه‌ی API اختصاصی در سیستم‌عامل مک، مزیت رقابتی بالایی را به پردازنده‌های مبتنی بر آرم ببخشد. درمقابل، مایکروسافت چنین پایه‌‌ای ندارد و قطعا چالش‌هایی در پیش خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات