اقیانوس های ابر ایران؛ جایی که آسمان به زمین می‌رسد

یک‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
مطالعه 12 دقیقه
اقیانوس‌‌های ابری ایران در مناطقی نظیر ییلاق سوباتان تالش و جاده اسالم به خلخال، تجربه‌ رؤیایی ایستادن برفراز ابرهای رقصان را به گردشگران پیشکش می‌کنند.
تبلیغات

مناطق سحرانگیزی در ارتفاعات ایران وجود دارند که اقیانوسی از ابر در آن‌ها جریان دارد و می‌توانید حس بی‌نظیر حضور در میان ابرها و رویای راه رفتن روی آن‌ها را تجربه کنید. اقیانوس های ابر ایران که اغلب در بخش‌های شمالی ایران قرار گرفته‌اند، نه‌تنها طبیعت بکر و دلنوازی دارند، بلکه با جنگلی از ابرهای رقصان و زیبا، هر بیننده‌ای را به حیرت و تحسین وامی‌دارند. 

اقیانوسی از ابر را در این مناطق ببینید: 

اولسبلنگاه، ماسال

اولسبلنگاه ماسال

اولسبلنگاه (اولسبلانگاه)، روستایی ییلاقی از توابع ماسال در غرب گیلان است که در ارتفاع ۱,۴۸۹ متری از سطح دریا قرار دارد و می‌توانید در آن شاهد اقیانوس‌های ابری باشید. تصور کنید در هوای مه‌آلود اولسبلنگاه و ابرهایی که پایین دست را پوشانده‌اند، بتوانید در کلبه‌های چوبی اقامت کرده و خود را با آتش هیزم گرم کنید، صدای آواز پرندگان به گوش‌تان برسد و شاهد رفت‌وآمد گله گاوها و گوسفندان باشید و امکان تماشای چشم‌انداز مراتع سرسبز و چشیدن طعم لذیذ فرآورده‌های بومی مثل شیر، کره، پنیر، عسل طبیعی و نان سنتی برایتان میسر باشد، واقعا چه چیزی دلچسب‌تر از این تجربه‌ی رویایی است که هیچ‌گاه از ذهنتان پاک نخواهد شد. در صورتی که اطراف‌تان را فرشی از ابر احاطه نکرده باشد، از ارتفاعات اولسبلنگاه می‌توانید دریا را هم ببینید.

بهترین زمان سفر به این منطقه ییلاقی، از اواسط اردیبهشت ماه تا پایان تابستان است؛ به‌خصوص که در ماه‌های اردیبشهت و خرداد می‌توانید بیشترین مه‌گرفتگی و ابر را در این منطقه به نظاره بنشینید و اقامتی هیجان‌انگیز را در کلبه‌های چوبی آن تجربه کنید.

اشکورات

اشکورات رامسر

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا

منطقه ییلاقی اشکورات یکی دیگر از جاهای بکری است که می‌توانید پدیده‌ جذاب اقیانوس ابر را شاهد باشید. این روستا که از دو منطقه‌ بالا اشکور و پایین اشکور (اشکور علیا و اشکور سفلی) تشکیل شده است، از جنوبی‌ترین بخش شهرستان رودسر آغاز می‌شود و تا جنوبی‌ترین نقطه از شهرستان رامسر ادامه می‌یابد.

اشکورات به سرزمین عجایب گیلان معروف است و جاذبه‌هایی همچون کوه عروس و داماد که عظمت خالق هستی را به نمایش می‌گذارند، دریاچه صمد آباد و غار وادار از نقاط معروف و قدیمی این روستا، چشمه آسمانرود با آبی زلال و صاف، تونل یازن از عجائب هفت‌گانه اشکورات و... را در خود جای داده است که بی‌شک برای هر گردشگری جذاب و به‌یادماندنی خواهند بود. در صورت سفر به اشکورات می‌توانید در خانه‌های روستایی این منطقه اقامتی فراموش‌نشدنی را تجربه کنید.

فیلبند، بابل

فیلبند بابل

منبع عکس: citymity.com

فیلبند با حدود ۲۳۰۰ ارتفاع از سطح دریا، بهشتی در شهرستان بابل استان مازندران است که در طی فصل بهار و تابستان می‌توانید اقیانوسی از ابر را زیر پای خود ببینید و با استشمام هوای تازه و شنیدن صدای زنگوله دام‌ها از دوردست، رویایی دوست‌داشتنی را تجربه کنید. فیلبند را روستایی چهارفصل می‌دانند؛ چراکه به‌قول محلی‌ها، در طول یک روز می‌توانید شاهد بارش باران، تگرگ، وزش باد، تابش آفتاب و حتی رنگین‌کمان باشید!

با توجه به اینکه فیلبند در حدود ۲۰۰ کیلومتری تهران قرار دارد، گزینه خوبی برای سفر پایتخت‌نشینان به شمار می‌رود؛ به‌طوری که اگر از تهران راهی جاده هراز شوید، نرسیده به جنوب آمل، جاده‌ای فرعی را خواهید دید که از سمت شرق به روستای فیلبند منتهی می‌شود.

سوباتان، تالش

سوباتان تالش

منبع عکس: خبرگزاری فارس (عکاس: Ali shafiee koli)

ییلاق سوباتان (سووتون) که در ۳۶ کیلومتری شهر تالش و ۲۱ کیلومتری دریاچه نئور قرار دارد، به‌عنوان یکی از زیباترین مناطق ییلاقی استان گیلان با هوای مطبوع و خنک و چشم‌اندازی پوشیده از ابر، به استقبال گردشگران می‌رود. این منطقه که در ارتفاع ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است، در تابستان به بهشتی برای گردشگران تبدیل می‌شود؛ به‌خصوص که همچنان بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. نبود برق و گاز در این منطقه و وجود خانوارهای دامدار و عشایر که در سیاه چادرها و خانه‌های گاه‌گلی و چوبی زندگی می‌کنند، طبیعت بی‌نظیر و کوه‌های سر به فلک کشیده و سرسبز، همگی از جذابیت‌های منحصر‌به‌فرد این منطقه حکایت دارند. از نیمه دوم اردیبهشت ماه تا آخر بهار، بهترین زمان سفر به سوباتان است.

شکردشت نیز که به‌خاطر آب‌وهوای خنک و دشت‌های شقایق، به‌عنوان عروس تالش شناخته می‌شود؛ در نزدیکی سوباتان قرار دارد و می‌توانید سفری جذاب و دلنشین نیز به این خطه از گیلان داشته باشید. در این روستا هم در برخی از مواقع سال مه غلیظی شکل می‌گیرد که با ایجاد تصویری رویایی، گردشگران را به حیرت وامی‌دارد.

جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال با طول ۷۰ کیلومتر، به واقع قطعه‌ای از بهشت است؛ به‌خصوص که می‌توانید جنگل، دشت، آبشار و دریاچه را با هم ببینید و از چشم‌انداز بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید. این جاده که از شهر اسالم در استان گیلان شروع می‌شود، به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل می‌رسد و در کل سال، هوای خنک و مطبوعی همراه‌با رطوبت و مه دارد. علاوه بر طبیعت بکر و جذاب این منطقه می‌توانید از طعم بی‌نظیر غذاهای محلی، عسل طبیعی، نان و لبنیات تازه بهره‌مند شوید.

در جاده ۷۰ کیلومتری اسالم به خلخال، جنگل و دشت و آبشار و دریاچه را با هم ببینید

مسیر اسالم به خلخال از دو بخش جنگلی و ییلاقی تشکیل می‌شود؛ به‌طوری که ابتدای جاده از سمت اسالم، منطقه‌ای بکر و دست‌نخورده مملو از درختان جنگلی با مسیری پرپیچ‌وخم است. درادامه دشت‌های سرسبزی خودنمایی می‌کنند که گاهی اوقات جست‌وخیز اسب‌های آزاد و گله‌های گاو و گوسفند را نیز می‌توان در آن‌ها مشاهده کرد. از ویژگی‌های متمایز و منحصربه‌فرد این مسیر می‌توان به آب‌وهوای متغیر آن اشاره کرد که امکان تجربه‌ی چهار فصل را برای شما مهیا می‌کند؛ زیرا در بخش‌هایی دارای هوای شرجی و گرم است، گاهی با باران همراه می‌شود و در برخی نقاط سرد و مه‌آلود و حتی آفتاب است. 

جواهرده، رامسر

جواهرده رامسر

جواهرده در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا، یکی از مناطق زیبای شهرستان رامسر در استان مازندران است که با چشم‌اندازهای تماشایی، سکوت و آرامش، هوای خنک و اقیانوسی از ابر، گردشگران را شگفت‌زده می‌کند. این روستا در ۲۹ کیلومتری شهر رامسر قرار دارد و مسیر منتهی به آن به‌لطف وجود آبشارهای فصلی و دائمی، پارک جنگلی صفارود، چشمه آب معدن و دریاچه قو، در نوع خود بسیار تماشایی و زیبا است.

جواهرده، منطقه‌ای تاریخی با جنگل‌های سرسبز است که نیمی از سال پوشیده از برف و در فصل تابستان از هوای بسیار مطبوعی برخوردار است و از همین رو هر سال هزاران گردشگر داخلی و خارجی به این منطقه سفر می‌کنند. در جواهرده نیز ضمن لذت بردن از طبیعت بکر و اقیانوس ابر می‌توانید از آبشارها و چشمه‌های روستای جواهرده، جنگل، مراتع و قله‌ها، مسجد آدینه و گورهای تاریخی گبری نیز دیدن کنید. عکاسی از لحظه‌های ناب این منطقه، کوهنوردی در قله‌های سربه فلک کشیده روستا و گشت‌وگذار در طبیعت بی‌نظیر جواهرده قطعا برای هر گردشگری دلچسب و جذاب خواهد بود.

جواهردشت، رودسر

جواهردشت رودسر

جواهردشت، روستایی ییلاقی در رودسر گیلان است که در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و از همین رو در گرم‌ترین روز‌های سال، با آب‌وهوای خنک و مطبوع خود گردشگران را به وجد می‌آورد. نه‌تنها مسیر منتهی به جواهردشت، زیبا و دیدنی است؛ بلکه طبیعت بکر، دشت‌های سرسبز، هوای پاک، زندگی سنتی مردم بومی و سکوت رویایی آن می‌تواند برای مدتی کوتاه شما را از هیاهو و مشغله‌های زندگی شهری دور کرده و لذتی وصف‌ناپذیر را نصیب‌تان کند.

از سیاهکلرود که به‌سمت جواهردشت حرکت کنید، در ابتدا با جنگل و همین طور رودخانه‌ سجیدان مواجه خواهید شد. در طول راه ارتفاع مسیر دائم تغییر می‌کند و شاهد تپه‌ها و دره‌هایی خواهید بود که مناظر دل‌انگیزی را به وجود آورده‌اند. درادامه به مراتع می‌رسید؛ جایی که گاوها و گوسفندها و اسب‌ها‌ را در حال چرا می‌بینید. بی‌شک تماشای گل گاوزبان و گل‌های رنگارنگ که این دشت‌ها را رنگین کرده‌اند، برای هر گردشگری جذاب خواهد بود. قبل از ورود به روستا هم بقعه امام‌زاده نقره عباس قرار دارد.

علاوه بر جیپ‌سواری در جاده‌های جنگلی و کوهستانی و طبیعت‌گردی در مراتع سرسبز این منطقه، عکاسی و ثبت این مناظر رویایی و چشم‌انداز جلگه و دریا و دره‌های سرسبز را فراموش نکنید. از همه جذاب‌تر شاید اقیانوس ابر باشد که تجربه‌ای بی‌نظیر را برایتان رقم خواهد زد. علاوه بر این، کمپ زدن در طبیعت یا اقامت در کلبه‌های ییلاقی جواهردشت، سیاهکلرود و مناطق اطراف و لذت چشیدن غذاها و لبنیات محلی، سفرتان را به‌یادماندنی می‌کنند.

جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر شاهرود در ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود در استان سمنان، از زیباترین مناطق ایران به حساب می‌آید که درست در مرز مناطق نیمه‌بیابانی استان سمنان و جنگل‌های انبوه استان گرگان قرار گرفته است. جنگل‌ ابر که جزو جنگل‌های هیرکانی محسوب می‌شود، گیاهان مختلفی چون گیلاس وحشی، راش، بارانک، بلوط، سرخدار، توسکا و... را در خود جای داده است. با توجه به موقعیت خاص این منطقه، در ماه‌های گرم سال هم می‌توان هوای خنک و دلچسبی را در میان انبوهی از ابرهای رویایی تجربه کرد. نیمه‌ی اول سال یعنی از اردیبهشت تا اوایل مهرماه، بهترین زمان سفر به جنگل ابر شاهرود و تماشای اقیانوس ابر است که برای سفری چند روزه باید با افراد راهنما یا تور به این جنگل بروید.

ازآنجاکه در اغلب مواقع، فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فرامی‌گیرد، به جنگل ابر مشهور است و ابرها به‌حدی به درخت‌ها نزدیک هستند که فکر می‌کنید جنگل روی ابرها قرار دارد.

ییلاق هلودشت، املش

ییلاق هلودشت املش

عکاس: اسم مستعار Hareeb4006

هلودشت (هلی دشت)، دهکده‌ای در دهستان لات لیل است که با مرکز شهر املش حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. این منطقه کوهستانی در ارتفاع ۱۲۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است و هرچه در مسیر این ییلاق بالاتر بروید، هوا خنک‌تر و تمیزتر می‌شود. مسیر رسیدن به هلودشت از میان کوه‌هایی با پوشش جنگلی توسکا و راش و تپه‌های سرسبز می‌گذرد. با عبور از مزارع چای و درختان فندق، ابرها دورتادورتان را در بر می‌گیرند و به‌یکباره اقیانوسی از ابر را زیر پایتان خواهید دید.

مقاله‌های مرتبط:

    مناطق جنگلی هلودشت املش که چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌کنند، جزو مناطق بکر و زیبای استان گیلان محسوب می‌شوند؛ اما این همه ماجرا نیست و در روزهای آفتابی می‌توانید از تماشای چشم‌انداز مناطق جلگه‌ای شرق گیلان و دورنمای شهرهایی همچون لنگرود، رودسر، لاهیجان و حتی آستانه اشرفیه نهایت لذت را ببرید.

    در قهوه‌خانه‌ای در هلودشت، چند خانه محدود وجود دارد که به‌شکل سوئیت هستند و ضمن اقامت در آن‌ها می‌توانید چشم‌انداز اقیانوس ابرها را نیز تماشا کنید.

    خصیل دشت نیز ییلاقی دیگر در املش است که در نزدیکی هلودشت قرار دارد و به‌راحتی می‌توانید با یک تیر، دو نشان بزنید و از مدت‌زمان حضورتان در این منطقه نهایت استفاده را ببرید. چندین ویلا برای اقامت گردشگران در نظر گرفته شده است که در فصل بهار و تابستان باید از قبل آن‌ها را رزرو کنید.

    روستای داماش، رودبار

    روستای داماش رودبار

    داماش، روستایی واقع در ارتفاع ۱,۸۰۰ متری از توابع بخش عمارلو در شهرستان رودبار است که یکی از مناطق ییلاقی گیلان به شمار می‌رود. علاوه بر جاذبه‌های این منطقه نظیر چشمه آب‌معدنی که آبی گوارا و قابل شرب دارد و همین طور گونه‌ای نادر از گل‌های سوسن چلچراغ که فقط در دو ناحیه از جهان یافت می‌شود و در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان اثر طبیعی ملی شناخته شد، طبیعتی بکر در مکانی مرتفع و در میان ابرها دارد که لذت سفر به داماش را دوچندان می‌کند. آب‌وهوای خنک که در اکثر مواقع با مه همراه است؛ چشم‌اندازی خاطره‌انگیز را به وجود می‌آورد که در کمتر نقطه‌ای از ایران به چشم می‌خورد. در اطراف روستا هم ارتفاعات و بیشه‌زارهای سلسله جبال البرز قرار گرفته است که با چشم‌اندازهای بسیار زیبای خود هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برند. برای اینکه سایر گردشگران نیز به‌اندازه ما از این طبیعت لذت ببرند، به آن احترام بگذاریم و در حفاظت و پاکیزه نگه داشتن آن بکوشیم.

    در زمان شکوفایی گل‌های سوسن چلچراغ که اواخر بهار و اوایل تابستان است، اهالی منطقه عمارلو با پوشیدن لباس‏‌های محلی زیبا، جشنواره‌ی جذابی برگزار می‌کنند که اگر هم‌زمان با سفرتان به این منطقه باشد، امکان آشنایی با گوشه‌ای از آداب‌ورسوم مردم بومی داماش نیز برای شما فراهم می‌شود. چشیدن طعم غذاهای محلی روستای داماش نظیر سیاه قاتق یا خورش فسنجان، قیمه پلو و انواع کباب مانند کباب کوبیده، کباب برگ و... هم بی‌شک بخش خوشمزه و جذاب این سفر است که نباید از دست بدهید.

    روستای اوپرت

    روستای اوپرت

    عکس: پدرام سالمی

    روستای اوپرت، مرزی طبیعی بین دو استان سمنان و مازندران و محل تلاقی کویر و جنگل است که در ۵۵ کیلومتری شمال شهرستان مهدیشهر (سنگسر) قرار دارد. طبیعت سرسبز و بکر، چشمه‌ها و دشتی دیدنی، تنها بخشی از جذابیت روستای اوپرت هستند؛ چراکه اقیانوس ابرهای اوپرت، آن را منحصربه‌فرد کرده و خود دلیل مهمی برای جذب گردشگر شده است. ازآنجاکه اوپرت در ارتفاعات قرار دارد، مانع از عبور ابرهای باران‌زای مناطق جنگلی و شمالی کشور می‌شود که به‌سمت مناطق کویری سمنان در حرکت هستند؛ همین امر به‌شکل‌گیری اقیانوسی از ابر در طبیعت بکر این می‌انجامد. ماندگاری طولانی‌تر ابرها و وجود دو چشم‌انداز جنگلی و کویری در کنار هم باعث شده است که اقیانوس ابر اوپرت، تماشایی‌تر باشد.

    کوه‌نوردی در ارتفاعات باشکوه منطقه، پیاده‌روی در طبیعت و دشت سرسبز ییلاق اوپرت، روستاگردی، تماشای سیاه چادرهای ایل سنگسر مهدیشهر و... از جمله تفریح‌هایی هستند که می‌توانید در سفر به اوپرت تجربه کنید. اگر به اوپرت رفتید، علاوه بر لذت بردن از مناظر دلکش و رقص ابرها، با کمپ زدن در دل طبیعت، اقامتی به‌یادماندنی در زیر آسمان پرستاره‌ی آن داشته باشید.

    اگر وجودت سرشار از عشق و علاقه‌ به موجودات حیات‌وحش و طبیعت نباشد، هیچ‌گاه خوشبختی واقعی را درک نخواهی کرد. «پائول اوکستون»

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات