مبتلایان به سندرم قلب شکسته در طول دنیاگیری کرونا افزایش یافته‌اند

یک‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
استرس ناشی از ویروس کرونا تأثیر بسیار زیادی بر قلب افراد می‌گذارد به طوری که بسیاری از افراد به سندرم قلب شکسته دچار می‌شوند.
تبلیغات

استرس ناشی از ویروس کرونا می‌تواند قلب افراد را بشکند. طبق یافته‌های متخصصین قلب و عروق در اوهایو، کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو یا سندرم قلب شکسته در طول دنیا گیری کرونا چهار تا پنج برابر شده است. سندرم قلب شکسته بر اساس تعریف‌های متداول، به دلیل درد احساسی یا فیزیکی شدید به وجود می‌آید و می‌تواند منجر به ضعیف شدن ناگهانی ماهیچه‌های قلب شود. علائم این سندرم مثل درد قفسه‌ی سینه یا کوتاه شدن تنفس، مشابه علائم حمله‌ی قلبی هستند.

علت‌های سندرم قلب شکسته ناشناخته هستند اما طبق باور معمول، اتفاق‌های پراسترس احساسی یا فیزیکی می‌توانند منجر به انتشار هورمون‌های استرس در بدن شوند که به صورت موقتی توانایی پمپاژ قلب را کاهش می‌دهند. به گفته‌ی دکتر انکور کالرا، متخصص قلب در کلینیک کلیولند:

دنیاگیری کرونا عامل سطوح مختلف استرس در افراد سراسر جهان شده است. مردم نگران بیماری خود یا خانواده‌شان نیستند. آن‌ها با مشکلات جدی مثل مشکلات اقتصادی و احساسی، مسائل اجتماعی و تنهایی و انزوا دست و پنجه نرم‌ می‌کنند.

کالرا و تیم او در پژوهشی جدید بین تاریخ ۱ مارس و ۳۰ آوریل به بررسی داده‌های ۲۵۸ بیمار پرداختند که به سندرم سرخرگ کرنری حاد (ACS) مبتلا بودند. این بازه‌ی زمانی مصادف با اوج شیوع دنیاگیری کرونا در ایالات متحده بود. سپس به مقایسه‌ی این بیماران با چهار گروه کنترلی از بیماران ACS پرداختند که قبل از دنیاگیری به کلینیک مراجعه کرده بودند: از ابتدای ماه مارس تا پایان آوریل ۲۰۱۸، ابتدای ژانویه تا انتهای فوریه‌‌ی ۲۰۱۹، ابتدای مارس تا انتهای آوریل ۲۰۱۹ و ابتدای ژانویه‌ی تا انتهای فوریه‌ی ۲۰۲۰.

طبق یافته‌ها، ۷/۸ درصد از بیماران ACS در طول دنیاگیری کرونا به سندرم قلب شکسته مبتلا شدند در حالی که این آمار قبل از دنیاگیری به ۱/۵ تا ۱/۸ درصد می‌رسید. همچنین، مدت زمان بستری بیماران قلب شکسته در طول دنیاگیری بیشتر از مدت بستری گروه‌های قبل از دنیاگیری است.

از طرفی آمار مرگ و میر نسبت به قبل تفاوتی نکرده است. اغلب بیماران مبتلا به سندرم قلب شکسته بدون آسیب‌های دائمی، بهبود یافتند اما گاهی این شرایط می‌تواند پیامدهای پایداری بر آن‌ها داشته باشد. هیچ‌کدام از بیماران مبتلا به سندرم قلب شکسته، به ویروس کرونی جدید مبتلا نشده بودند. به گفته‌ی دکتر پژوهانه رید، رئیس پروژه‌ی انفارکتوس میوکارد از کلینیک کلیولند:

در حالی که دنیاگیری کرونا به صورت پیوسته روبه تکامل است، مراقبت از خود در طول شرایط سخت یکی از معیارهای ضروری برای سلامت قلب و سلامت کلی انسان است. افرادی که دچار استرس هستند باید از خدمات بهداشت و درمانی کمک بگیرند. کارهایی مثل ورزش، مدیتیشن و ارتباط با خانواده و دوستان با رعایت فاصله‌های اجتماعی و ایمنی، می‌تواند تا اندازه‌ای اضطراب را کاهش دهد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات