لنزهای عینک واقعیت افزوده اپل وارد مرحله تولید آزمایشی شد

شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
تولید آزمایشی لنز عینک واقعیت افزوده اپل شروع شده است که احتمالا ضخامتی بیشتر از لنز مرسوم عینک‌های معمولی خواهد داشت.
تبلیغات

اپل پیشرفت‌های قابل‌توجهی در فرایند تولید عینک واقعیت افزوده و هدست واقعیت افزوده داشته است. گزارش جدید رسانه‌های فناوری ادعا می‌کند که لنزهای نیمه‌شفاف شرکت که یکی از مهم‌ترین قسمت‌های محصول آتی محسوب می‌شوند، از مرحله‌ی طرح و نمونه‌ی اولیه خارج شده‌اند. در ادامه‌ی گزارش گفته می‌شود که لنزها وارد مرحله‌ی تولید آزمایشی شده‌اند و همچنین اشاره‌ای هم به ضخامت و برخی مشخصات  و فناوری‌های یکپارچه‌ی دیگر لنزها می‌شود.

گزارش‌های اخیر می‌گویند که لنزهای جدید اپل، برای «دستگاه واقعیت افزوده» ساخته می‌شود. درنتیجه نمی‌‌توان نتیجه‌گیری کرد که لنزها مخصوص عینک یا هدست واقعیت افزوده هستند. هدست واقعیت افزوده‌ی اپل محصول اول کوپرتینویی‌ها در بازار جدید محسوب می‌شود که احتمالا در سال ۲۰۲۲ به بازار می‌رسد. سپس پیش‌بینی می‌شود که عینک واقعیت افزوده، در سال ۲۰۲۳ به بازار برسد.

فرایند طراحی و تولید آزمایشی لنزهای اپل از سال ۲۰۱۸ در همکاری با شریک قدیمی آن‌ها یعنی فاکسکان شروع شده است. زمان‌بندی مذکور، با زمان خرید شرکت Akonia Holographics یکسان به‌نظر می‌رسد. این شرکت در زمینه‌ی تولید کریستال‌های مایع در نمایشگرهای سیلیکونی تخصص دارد که برای نمایش تصاویر در لنزهای خاص، کاربرد دارند.

منبع ناشناس اخبار جدید ادعا می‌کند که توسعه و تولید لنزهای جدید اپل (مخصوص عینک یا هدست واقعیت افزوده) در کارخانه‌ی فاکسکان در چنگدو، واقع در جنوب غربی چین انجام می‌شود. سهم عمده‌ای از فرایندهای تولید آیپد نیز در همان کارخانه رخ می‌دهد.

ازآنجاکه اپل، لنزهای جدید را وارد مرحله‌ی بررسی و آزمایش مهندسی کرده است، می‌توان ادعا کرد که کوپرتینویی‌ها از طراحی لنزها رضایت کافی دارند. منبع ناشناس نزدیک به اپل می‌گوید که از ماه مه، لنزها وارد مرحله‌ی آزمایش اعتبارسنجی مهندسی (EVT) شده‌اند. در این مرحله، هزاران نمونه از محصول جدید ساخته می‌شود. در مرحله‌ی مذکور، دیگر خبری از طراحی نیست و لنزها تنها با هدف بررسی آمادگی برای تولید انبوه، آزمایش می‌شوند.

جزئیات جدیدی که از لنزهای واقعیت افزوده‌ی اپل منتشر شد، برخی از مشخصات ابعادی و عملکردی آن‌ها را نیز نشان می‌دهد. فرایند ساخت لنزها بسیار دشوار خواهد بود، چون از لایه‌های متعدد نازک تشکیل می‌شوند. به‌علاوه، فرایند پلاریزه‌سازی نیز برای نمایش بهتر تصاویر استریوسکوپی باید روی لنزها پیاده‌سازی شود. درنهایت، ابعاد لنزهای جدید هم کمی «بزرگ‌تر» از لنزهای موجود در عینک‌های مرسوم پیش‌بینی می‌شود. منبع ناشناس اخبار جدید می‌گوید ساختن لنز با لایه‌های متعدد، چالش ایجاد حباب و خش در هر مرحله دارد. درنتیجه باید فرایند ساخت لنزها در اتاق‌های مخصوص موسوم به Clean Room انجام شود.

اخبار جدید پیرامون لنزهای اپل، مجددا گزارش‌های پیشین رسانه‌هایی همچون بلومبرگ و اینفورمیشن را تأیید می‌کند. در گزارش‌های قبلی خوانده بودیم که لنزها یک تا دو سال تا رسیدن به مرحله‌ی تولید انبوه فاصله دارند. درنتیجه اگر اخبار تولید آزمایشی و اعتبارسنجی مهندسی لنزها صحیح باشد، همان سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ را باید به‌عنوان زمان عرضه‌ی محصول نهایی در نظر گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات