فراری ممکن است مالکیت معنوی 250GTO را از دست بدهد

شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
استفاده نکردن از برند تجاری خودروی کلاسیک 250GTO، مشکل حقوقی پیچیده‌ای برای فراری ایجاد کرده و ممکن است خودروساز ایتالیایی مالکیت معنوی آن را از دست بدهد.
تبلیغات

فراری برای حفظ علامت تجاری یکی از نمادین‌ترین مدل‌های تمام دوران خود و یکی از گرانقیمت‌ترین خودروهای جهان، نبرد حقوقی پیچیده‌ای را آغاز کرده است. فراری 250GTO، خودرو مسابقه‌‌ای دارای مجوز تردد در جاده و مجهز به پیشرانه خورجینی ۱۲ سیلندر است که از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴ ساخته شد. ‌هم‌اکنون حکم تاریخی اداره مالکیت معنوی اتحادیه اروپا می‌تواند راه را برای تولید ماکت‌ها و نسخه‌های کپی از طرح کلاسیک یکی از نادرترین و کلکسیونی‌ترین فراری‌هایی که تاکنون ساخته شده‌ است، هموار کند.

نمای خودرو کلاسیک و اسپرت فراری / Ferrari 250 GTO قرمز رنگ در جاده آسفالت با زمینه علف سبز

فراری این برند تجاری را در بین خودروهای اسباب‌بازی و نسخه‌های مدل سال 250GTO حفظ کرده، اما با این حکم که بسیاری از علاقه‌مندان ممکن است فکر کنند غیرممکن باشد، سازنده ایتالیایی خودروهای سوپراسپرت اکنون نمی‌تواند شرکت‌های مستقل را از ساخت و فروش نسخه‌های کپی باز دارد. فراری علامت تجاری خود را برای 250GTO در سال ۲۰۰۸ تجدید کرده است، تا از طراحی‌های کپی در آینده جلوگیری کند.

۳۶ نسخه اصلی از این خودروی کلاسیک که بین سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴ ساخته شدند، در بین نادرترین خودروهای جهان قرار دارند. برخی کارشناسان، فراری 250GTO را دارای رکورد گرانقیمت‌ترین وسیله نقلیه تاریخ می‌دانند؛ زیرا در سال ۲۰۱۸ مبلغ ۷۰ میلیون دلار برای این خودروی کلاسیک پرداخت شد که البته این رقم به دلیل خصوصی و محرمانه بودن فروش، تاکنون تأیید نشده است. در اوت سال ۲۰۱۸ نیز، نمونه دیگری با قیمت تأییدشده ۴۸/۴ میلیون دلار در حراجی فروخته شد.

بااین‌حال، خودروی کلاسیک و نمادین 250GTO به‌زودی می‌تواند از چنگ فراری خارج شود. به گزارش وب‌سایت اقتصادی انگلیسی «This Is Money»، شرکت مستقلی به‌نام Ares Design مستقر در مودنا ایتالیا، ادعا کرد که علامت تجاری سال ۲۰۰۸ به گونه‌ای بد ثبت شده است. به عبارت دیگر این علامت تجاری به شیوه‌ای تدافعی ساخته شده تا از اقدام شرکت‌های شخص ثالث برای تولید و فروش خودروهای اسپرت مشابه جلوگیری کند. 

نمای عقب خودرو کلاسیک فراری / Ferrari 250 GTO قرمز رنگ

وب‌سایت «This Is Money» گزارش داد که در این پرونده عبارتی آمده که می‌گوید «اگر این علامت تجاری به مدت ۵ سال مداوم مورد استفاده واقع نشود، مجوز استفاده از آن می‌تواند باطل شود. به گزارش این وب‌سایت، آرس دیزاین پرونده‌ای را علیه فراری به جریان انداخته است که در آن ادعا می‌کند «از این علامت تجاری استفاده کنید، یا آن را از دست بدهید». این شکایت پس از آن مطرح شد که فراری از سال ۱۹۶۴ تاکنون طراحی 250GTO را مورد استفاده قرار نداده است و وقتی که آرس دیزاین در سال ۲۰۰۷ به اتحادیه اروپا شکایت کرد، فراری تمایلی به استفاده مجدد از آن نداشت. 

دفتر مالکیت معنوی اتحادیه اروپا (EUIPO) در این زمینه گفت:

درباره پرونده کنونی، بخش ابطال مالکیت معنوی اعتقاد دارد که استفاده واقعی از علامت تجاری موردمناقشه به اندازه کافی برای عوامل مرتبط با وسایل نقلیه اسباب بازی و خودروهای ماکت اثبات شده است؛ درحالی‌که هیچ استفاده‌ای از این علامت تجاری در رابطه با سایر کالاهای موجود در کلاس ۱۲ (وسایل نقلیه) که برای آن ثبت‌ شده، اثبات نشده است. 
نمای جلو خودرو اسپرت / sports car فراری /  Ferrari 250 GTO قرمز رنگ

به عبارت دیگر فراری استفاده واقعی برای تعدادی از کالاها، شامل وسایل نقلیه را اثبات نکرده است. رسانه‌های انگلیسی همچنین گزارش دادند که فراری برنده‌ی پرونده‌ای است که سال گذشته توسط آرس دیزاین ارائه شد. طبق گزارش رسانه‌ها، دادگاهی در بولونیا ایتالیا، فراری 250GTO را به‌عنوان اثری هنری که امکان تقلید یا بازتولید آن وجود ندارد، به رسمیت شناخت.

هم‌اکنون مشخص نیست که فراری چه تصمیمی برای مواجهه با این چالش می‌گیرد. بنا به گزارش‌ها، فراری و آرس دیزاین به درخواست رسانه‌های خارج از این کشور برای اظهارنظر پاسخ نداده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات