اینستاگرام می‌گوید وب‌سایت‌ها برای استفاده از پست کاربر باید از او مجوز دریافت کنند

شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
لوگو اینستاگرام / Instagram در صفحه گوشی در دست چپ
اینستاگرام وب‌سایت‌هایی را که از قابلیت نمایش یکپارچه پست‌ها استفاده می‌کنند، به کسب مجوز از کاربر مالک تصویر ملزم می‌کند.
تبلیغات

اینستاگرام در بیانیه‌ای اعلام کرد امکان نمایش یکپارچه‌ی پست‌ها در وب‌سایت (نمایش Embedded) به‌معنای مجوز داشتن آن وب‌سایت برای نمایش پست‌های یک کاربر نیست. درواقع آن‌ها از وب‌سایت‌ها می‌خواهند که مجوزهای قانونی و کپی‌رایت لازم را از مالک محتوا دریافت کنند و سپس محتوای پست را در داخل مطالب خود نمایش دهند. درواقع اگر این قانون در هر جا، استفاده از محتوای دیگران را ملزم به داشتن مجوز انتشار می‌کند، وب‌سایت باید پیش از استفاده از قابلیت یکپارچه‌سازی اینستاگرام، مجوز را از کاربر دریافت کند.

چند پرونده حقوقی مرتبط با کپی رایت در اینستاگرام، منجر به واکنش مدیران شبکه اجتماعی شد

قوانین و بیانیه‌ی جدید ازسوی اینستاگرام، کمی پس از شکل گرفتن یک پرونده‌ی حقوقی در نیویورک به رسانه‌ها اعلام شد. در آن پرونده، قاضی دادگاه علیه مجله‌ی نیوزویک شکایتی را بیان کرد. مجله ادعا کرده بود که طبق قوانین اینستاگرام، نمایش محتوای یک کاربر در داخل وب‌سایت، ایرادی ندارد. درحالی‌که قاضی، رعایت قوانین اینستاگرام را برای پیروی از قوانین حق کپی‌ رایت کافی نمی‌دانست. یک قاضی دیگر آمریکایی قبلا تشخیص داده بود که اینستاگرام می‌تواند مجوز انتشار محتوا در وب‌سایت‌های متفرقه را ارائه کند (در پرونده‌ای که علیه Mashable مطرح شده بود). رأی قاضی جدید نیز تفاوت چندانی با پرونده‌ی قبلی ندارد، اما قاضی پرونده، کاترین فایلا به این نتیجه رسید که شواهدی مبنی بر مجوز دادن به ناشران ازسوی اینستاگرام وجود ندارد.

بیانیه‌ی جدید اینستاگرام، به‌نوعی با هدف شفاف‌سازی منتشر شد و تاحدودی از حقوق عکاس‌ها حمایت می‌کند. البته شرکت نمی‌گوید که کدام بخش از سیاست داخلی، حقوق نمایش یکپارچه‌ی پست در وب‌سایت را پوشش می‌دهند. تنها در بخشی از قوانین شبکه‌ی اجتماعی می‌خوانیم:

حق ارائه‌ی مجوز برای اثر تحت کپی رایت و همچنین حق جلوگیری از دیگران از استفاده‌ی بدون مجوز از اثر، به کاربر داده می‌شود.
چه کسانی شما را در اینستاگرام فالو یا آنفالو کرده‌اند

همان‌طور که در متن بالا می‌خوانیم، نمایش محتوای یک حساب کاربری به‌صورت یکپارچه یا امبدد، از قوانین مستثنی نیست. این شبکه‌ی اجتماعی همچنین یکپارچه‌سازی محتوا را به‌صورتی که «هر حقی از هر فردی سلب کند»، ممنوع می‌داند. آن‌ها همچنین در مصاحبه‌های متعدد اعلام کردند که به‌دنبال راهی برای افزایش کنترل کاربران روی محتوای یکپارچه هستند. درحال‌حاضر عکاس‌ها تنها می‌توانند با Private کردن حساب کاربری، از امبد شدن پست‌ها جلوگیری کنند که تأثیر زیادی روی بازدهی حساب کاربری آن‌ها خواهد داشت و عموما هیچ عکاسی تمایل به انجام آن ندارد.

مشکلات حقوقی پیش آمده و رأی‌های صادرشده هیچ‌گاه بدین معنا نیستند که وب‌سایت‌ها امکان و اجازه‌ی استفاده از عکس‌های اینستاگرام را ندارند. هر دو قاضی اعلام کردند که وب‌سایت‌ها درواقع عمل کپی را انجام نداده‌اند و قانون کپی رایت نقض نشده است. چرا که وب‌سایت، تنها محتوا را با آدرس‌دهی امبد، از داخل سرورهای اینستاگرام نمایش می‌داد. چنین روندی به‌نام Server Test در پروزنده‌ی Mashable مورد دفاع قرار گرفت. شاید نیوزویک هم در پرونده‌ی خود از آن استفاده کند.

نیوزویک حتی در صورت رد شدن بحث Server Test هم هنوز دلایلی برای دفاع از خود در دادگاه دارد. آن‌ها می‌توانند از قانون استفاده‌ی منصفانه بهره ببرند که ذاتا، پست اینستاگرام را محتوایی ممنوعه نمی‌داند. به‌هرحال پرونده‌های جاری و واکنش شبکه‌ی اجتماعی بزرگی همچون اینستاگرام، در آینده روی کلیت یکپارچه کردن محتوا در وب‌سایت‌ها تأثیر خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات