صدور مجدد حکم بازداشت برای مرد اول سامسونگ

جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
دادستانی کره‌ی جنوبی برای شخص اول گروه سامسونگ و چندی دیگر از مقامات این شرکت حکم بازداشت صادر کرد.
تبلیغات

مقامات کره‌ی جنوبی معاون هیئت‌مدیره‌ی سامسونگ، لی جائه یونگ را به ارتکاب معاملات جعلی، دستکاری در قیمت سهام و تقلب در حسابداری در حین ادغام شرکت مادر سامسونگ (شرکت ساخت‌وساز و بازرگانی سامسونگ یا به‌اختصار Samsung C&T) و شرکت صنایع Cheil در سال ۲۰۱۵ میلادی متهم کردند. از «لی جائه یونگ» کخ عملا شخص اول و رهبر گروه سامسونگ به‌حساب می‌آید به‌عنوان «وارث سامسونگ» نیز یاد می‌شود. 

روز پنج‌شنبه، دادستان‌های کره‌ی جنوبی حکم بازداشت جی وای لی، معاون ریاست گروه سامسونگ الکترونیکز را نیز به‌خاطر نقض قوانین بازار سرمایه‌ی محلی صادر کردند. همچنین، حکم بازداشت برای دو مقام کلیدی سامسونگ، یعنی رئیس و معاون هیئت مدیره‌ی دفتر استراتژی آینده‌ی سامسونگ (واحد مدیریت کل شرکت خوشه‌ای سامسونگ که درحال حاضر منحل شده است)، به‌ترتیب با نام‌های کیم جُنگ جونگ و چوی گی سونگ صادر شده است. کیم با اتهام‌های دیگری درباره‌ی نقض تعهد نیز روبه‌رو است.

دادستان‌ها معتقدند که سامسونگ عمدا قیمت سهام صنایع Cheil را بالا برده است. جی وای لی شخصا ۲۳٫۲ درصد از سهام Cheil را دراختیار داشت و ارزش سهام Samsung C&T که وارث سامسونگ در آن هیچ سهمی ندارد، کمتر از مقدار واقعی ارزش‌گذاری شده بود. دادستان‌ها ادعا می‌کنند که ادغام Cheil و سامسونگ باعث شده است تا لی سهام بیشتری از Samsung C&T را پس از ادغام تصاحب کند و ازاین‌طریق، کنترل بیشتری روی کل گروه تجاری سامسونگ داشته باشد.

براساس گزارش‌ها، وارث غول فناوری کره درطول دو جلسه‌ی بازجویی که بازرسان برگزار کرده‌اند، تمامی اتهامات را رد کرده است. سامسونگ از هرگونه اظهار نظری دراین‌باره امتناع می‌کند. تیم حقوقی لی در بیانیه‌ای گفته است باتوجه‌به اینکه او روز سه‌شنبه برای ارزیابی عمومی صحت کیفرخواست درخواست داده‌بود، تصیمیم دادستان‌ها تأسف‌برانگیز است.

از سال ۲۰۱۸ میلادی، کره‌ی جنوبی برای بازبینی پرونده‌ها اجازه‌ی تشکیل هیئتی مدنی را داده است. این هیئت که اعضای آن به‌صورت تصادفی از میان کارشناسان انتخاب شده‌اند، بررسی تحقیقات درحال انجام را برعهده دارد و ارزیابی می‌کند که آیا کیفرخواست باید دنبال شود یا خیر. بااین‌حال، تصمیم‌های این کارگروه الزام‌آور نیست. این تحقیقات، جدا از دادگاه مربوط به رشوه‌دادن لی است. وارث شرکت کره‌ای پیش‌تر اعتراف کرده بود که برای جلب پشتیبانی از ادغام یادشده، به رئیس‌جمهور سابق کره‌ی جنوبی، پارک گئون های و یکی از مشاوران کلیدی او رشوه پرداخت کرده است.

با اینکه تاریخ بررسی حکم جدید بازداشت لی در دادگاه هنوز مشخص نیست، او باید دوباره برای اتهام مربوط به پرداخت رشوه محاکمه شود. وارث سامسونگ برای اولین‌بار به‌اتهام پرداخت رشوه در سال ۲۰۱۷ میلادی بازداشت شد و در سال ۲۰۱۸، پس از دریافت حکم تعلیق در دادگاه استیناف آزاد گردید. سال گذشته، دیوان عالی کره دستور تجدید نظر در حکم دادگاه را داد؛ اما اظهار داشت که برخی از اتهامات مربوط به پرداخت رشوه به اشتباه رد شده‌اند.

درهمین‌حال، جی وای لی با ساخت ویدئوی تلویزیونی در ماه گذشته، از دخالت شرکت خوشه‌ای در رسوایی کنونی مربوط به پرداخت رشوه در سطح ملی عذرخواهی و ادعا کرد که اتهامات برای فعالیت‌های غیراخلاقی، ناشی از یک مسئله در رابطه با جانشینی است. همچنین در این ویدئو، لی قول داد که چنین فعالیت‌هایی متوقف خواهد شد و او اجازه نخواهد تا پرونده‌ی شرکت خوشه‌ای برای فرزندانش مسئله‌ساز شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات