زیباترین جاده ایران کجاست؟

یک‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
جاده چالوس با نام رسمی جاده ۵۹، گذرگاهی پرپیچ‌وخم با مناظری شگفت‌انگیز است که گردشگران زیادی صرفاً برای لذت‌بردن از زیبایی‌هایش آن را برای سفرشان انتخاب می‌کنند.
تبلیغات

جاده چالوس با چشم‌اندازهای طبیعی و فوق‌العاده بکر، از پرطرفدارترین راه‌های مواصلاتی به شمال کشور است و به همین دلیل در ایام تعطیل سال اغلب با ترافیک‌ سنگین همراه می‌شود. در این مسیر، ده‌ها تونل کوتاه و بلند وجود دارد. تونل کندوان یازدهمین و شاید شناخته‌شده‌ترین تونلی است که کرج را به چالوس متصل می‌کند و در فاصله ۹۰ کیلومتری جنوب چالوس قرار دارد.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

جاده چالوس

معرفی جاده چالوس

جاده ۵۹، معروف به جاده چالوس در سال ۱۳۱۲ بهره‌برداری شد. با ساخت سد امیرکبیر این جاده توجه افراد بیشتری را به خود جلب کرد. این سد علاوه بر دو چندان کردن زیبایی این جاده، مقدمات تبدیل جاده‌ چالوس را به یکی از جاهای دیدنی مازندران فراهم کرد. در جای‌جای این مسیر ۱۶۰ کیلومتری، مناظری محصورکننده و چشم‌نواز در انتظار شما است.

برای ساخت این جاده که درواقع قطر رشته کوه البرز را می‌پیماید، تونل‌ها و پل‌های بسیار طولانی ساخته شده است. ازآنجاکه تمامی ساخت‌وساز‌ها مربوط به دوره پهلوی اول است، این جاده را یکی از ناامن ترین جاده‌های ایران می‌دانند. امکانات کم آن زمان باعث شد تمامی تونل‌ها و پل‌ها با سختی بسیار زیاد و دستمزد قابل توجهی برای کارگران ساخته شود. این جاده بعد از ساخت مورد انتقاد شدید مهندسان اروپایی قرار گرفت. با توجه به خطرهایی چون رانش زمین، زلزله، خطر بهمن و ریزش کوه ترافیک‌های ۱۵۰ کلیومتری گواه وفادارای مسافرانی است که برای دیدن زیبایی‌های تکرار نشدنی این جاده هر چیزی را به جان‌ می‌خرند.

جاده چالوس

مسیر دسترسی به جاده چالوس

برای دسترسی به جاده کرج-چالوس باید خود را به شهر کرج در استان‌ البرز یا شهر چالوس در مازندران برسانید که به‌عنوان مبدا سفر در این جاده محسوب می‌شوند. در صورتی که می‌خواهید از شهر تهران به‌سمت جاده چالوس راه بیفتید، از بزرگراه شهید لشکری (جاده مخصوص)، به‌طرف شهر کرج و ابتدای جاده چالوس حرکت کنید.

جاده چالوس که به‌خاطر گردنه‌های خطرناکش، با نام «هزار چم» نیز شناخته می‌شد، از شمال به شهرستان چالوس در مازندران، از شرق به تهران و شمیرانات، از غرب به منطقه طالقان و از جنوب به شهر کرج محدود می‌شود.

شهرها و روستاهای مسیر جاده چالوس

نخستین همراه جاده چالوس، رودخانه خروشان کرج رود است که درست به موازات جاده امتداد دارد و از البرز جنوبی سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه پس از پشت سر گذاشتن دشت‌های کرج، در انتهای مسیر به رودخانه جاجرود می‌ریزد. اگر مسیر رودخانه را دنبال کنید، به سد زیبای کرج و روستای کوچک واریان خواهید رسید.

جاده چالوس

در کیلومتر ۱۵ جاده چالوس روستایی به‌نام نوجان قرار دارد. آبشار نوجان از جمله جاذبه های دیدنی این روستای منحصربه‌فرد و زیبا است؛ اما اگر کمی از روستا فاصله بگیرید، به آبشار زیبای خوارس در حوالی روستای خوارس خواهید رسید. روستای آتشگاه نیز در ادامه این مسیر قرار گرفته است.

در کیلومتر ۱۷ جاده چالوس نیز آبشاری زیبا و بلندقامت قرار دارد که از زیباترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود.

اگر کمی جلوتر برویم، در کیلومتر ۳۲ جاده چالوس روستای مورود در انتظار گردشگران است. مورود روستایی زیبا در دل ارتفاعات و در دره‌ای زیبا قرار گرفته دارد. اگر در فصل بهار به این روستا سفر کنید، آن را غرق در گل‌های بهاری سرخ و زرد خواهید یافت. در حوالی این روستا یک آبشار زیبا و چشم‌نواز با نام آبشار چهارصد تنور نیز قرار دارد که بسیار چشم‌نواز است. رودخانه مجاور روستا نیز یکی از جذاب‌ترین چشم اندازهای این منطقه است.

جاده چالوس

یکی دیگر از جذاب‌ترین روستاهای حوالی جاده چالوس روستای زیبای گچسر است. این روستا در بخش آسارا قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین روستاهای این منطقه است که قدمت آن به دوران صفویه باز می‌گردد. گچسر روستایی با منابع غنی گچ بوده است که سبب شده بود تا کوره های گچ‌پزی متعددی در این روستا ساخته شود.

نکته قابل‌توجه اینکه حدود ۸۰ کیلومتر از مسیر ۱۶۰ کیلومتری جاده چالوس از بخش آسارا کرج می‌گذرد. این منطقه با ۵۶ روستا مملو از منابع طبیعی و تاریخی است و وجود سه قله بالای چهار هزار متر ارتفاع و پیست اسکی بین‌المللی دیزین باعث شده است که از مناطق مهم گردشگری ورزشی به شمار رود. اکثر روستاهای آسارا برای گردشگران داخلی و خارجی شناخته‌شده و مورد توجه هستند که از آن جمله می‌توان به روستاهای آزادبر، ارنگه بزرگ، تکیه سپهسالار، نشترود، خوزنکلا، واریان و وینه اشاره کرد.

جاده چالوس

چشمه وله در ۷۰ کیلومتری شمال شرقی کرج، قلعه‌ی تاریخی صلصال، آبشار بی‌همتای هفت چشمه در ۱۷ کلیومتری این جاده، قلعه‌ی دزدبند، کاخ شهرستانک، غار زیبای یخ مراد و امام‌زاده سپهسالار تنها تعداد کمی از جاذبه‌های این جاده هستند که هر ساله حدود ۱۳ میلیون جهانگرد و گردشگر را به‌سمت خود می‌کشد. سفر به جاده چالوس در هر فصل لطف خودش را دارد زیرا شکوه این جاذبه‌ها در فصول مختلف رنگ و بوی متفاوتی به خود می‌گیرد.

در کیلومتر ۷۵ جاده چالوس و در ضلع غربی گردنه کندوان دره‌ای استثنایی قرار دارد که بهشت دره‌نوردان و طبیعت‌گردان است. پیمایش این دره تنها با ابزار حرفه‌ای دره‌نوردی میسر است.

البته جاده چالوس علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، به‌دلیل تونل‌های متعددش نیز مشهور است؛ از معروف‌ترین و طولانی‌ترین تونل این جاده تونل کندوان است. ساخت این تونل که یازدهمین تونل این جاده به شمار می‌رود، چهار سال طول کشید و ۱۳ کیلومتر از مسیر مرکز کرج به چالوس را کاهش داد. محور چالوس کرج تنها به تونل‌هایش معروف نیست. رودخانه‌‌های زیبا و پر آب که در تمام طول مسیر شما را همراهی می‌کنند از دیگر جاذبه‌های طبیعی این جاده است. رودخانه‌ی «وارنگه» یکی از این روخانه‌های مثال‌زدنی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات