متل قو (سلمانشهر) چگونه ساخته شد؟

پنج‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
متل قو یا سلمانشهر، یکی از زیباترین نقاط استان مازندران در حاشیه دریای خزر محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر مورد توجه گردشگران ایرانی قرار گرفته است.
تبلیغات

اگر‌چه مازندران استانی توریستی است، اما شهر‌های مختلف آن از جنبه‌هایی متفاوت مورد توجه گردشگران قرار گرفته‌اند. یکی از این شهر‌ها، سلمانشهر است که به‌علت وجود یک متل به‌نام قو، متل قو نیز نامیده می‌شود. نکته قابل‌توجه اینکه با وجود آمار بالای مسافران، جمعیت این شهر کم است و به ۱۴ هزار نفر هم نمی‌رسد.

این شهر کوچکی ولی زیبا در مجاورت دریای خزر قرار دارد و دارای یکی از بهترین جاهای دیدنی مازندران است. همچنین، فاصله کوتاه بین ساحل دریا و دامنه کوه به زیبایی این شهر افزوده است.

هرآنچه باید درباره متل قو بدانید:

متل قو

وجه تسمیه نام متل قو

سلمان شهر نام جدیدی است که بعد از انقلاب اسلامی برای این شهر انتخاب شده است. در گذشته به این شهر «ساقی کلایه» گفته می‌شد و به دلیل وجود متلی بنام قو در این شهر آن را متل قو نیز می‌شناختند. سلمانشهر، شهر جدیدی است که با شروع شهرک سازی در اوایل سال ۱۳۴۰ پا گرفت و در سال ۱۳۴۱ دارای شهرداری شد. اولین شهرک در این منطقه، «دریا گوشه» نام داشت. 

البته طبق روایت افراد بومی این منطقه دلیل نام‌گذاری این است که فردی به‌نام جمشید جوانشیر مالک بیشتر اراضی این منطقه بوده است. جوانشیر در جوانی علاقه بسیاری به طبیعت داشته و زمانی‌که برای نخستین بار به شمال سفر کرده، با دیدن دریا و جنگل‌های زیبا شیفته آن منطقه شده است و ازاین‌رو، به فکر ساختن مکانی در این منطقه می‌افتد. جوانشیر با ارثی که از پدرش در ۲۰ سالگی به‌دست می‌آورد، تصمیم به سرمایه‌گذاری در این منطقه می‌گیرد. وی در سال ۱۳۸۰ کتابی از خاطرات خود را چاپ کرده و به این مورد چنین اشاره کرده است که:

روزی درکنار دریا چشمم به چند قو افتاد. از همان روز فکر ساخت یک متل درکنار دریا ذهنم را به خود مشغول کرد و برای عید ۱۳۳۸ فقط ۶ ماه فرصت داشتم؛ پس شروع به ساخت‌وساز کردم و تا عید ساخت متل به اتمام رسید و اسمش را متل قو نامیدم. روز اول عید ساعت ۱۱ صبح تمام اتاق های متل پر شد و از همان زمان بود که کم‌کم به فکر پیشرفت در این کار شدم.

آهسته آهسته شهرت متل جوانشیر در همه جا به‌نام متل قو پیچید و جوان‌هایی که به‌دنبال کسب درآمد از گردشگران بودند، کم کم وارد این منطقه شدند و این آغازی برای رشد این روستای کوچک بود. دلیل نام‌گذاری این شهر به‌نام ساقی کلایه ، به خاطر دختر جوانشیر (ساقی) است و کلایه به‌معنای (محله) در زبان گیلکی است. پس از افتتاح شهرداری ساقی کلایه و کلارآباد به‌صورت مشترک در سال ۱۳۴۱ هجری شمسی، خانم فیروزگز (همسر جوانشیر) به‌عنوان اولین شهردار زن تاریخ ایران این پست را برعهده گرفت و رفته‌رفته این شهر به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شمال ایران تبدیل شد.

متل قو کجاست

موقعیت جغرافیایی

مجاورت با دریای خزر و داشتن ساحل ماسه‌ای مناسب در نواحی شمالی شهر، ارتفاعات ییلاقی و جنگلی زیبا در دامنه‌ی کوه البرز در نواحی جنوبی شهر، فاصله‌ای اندک بین ساحل دریا و دامنه‌ی کوه و نزدیکی غاری زیبا و استثنایی بنام غار دانیال، جذابیت این منطقه را دو چندان کرده‌اند.

از جمله دیگر امتیاز‌های این شهر، قرار گرفتن در نزدیکی آب‌های زیبا و نا‌محدود خزر است که با وجود ماسه‌های نرم ساحلی، درکنار پوشش گیاهی واقعا دیدنی و زیبا، به مکانی گردشگری و بسیار موردعلاقه‌ گردشگران در مازندران تبدیل شده است.

قیمت ویلا در این شهر حتی نسبت به شهر‌های بزرگ‌تر، بسیار گران‌تر است و به همین علت کسانی که قصد خرید ویلا در شمال کشور را دارند، ابتدا اقدام به خرید در این شهر می‌کنند.

متل قو کجاست

رونق شهر و همچنین توریستی بودن و شلوغی‌اش باعث شده است که طی چند سال اخیر سرمایه‌داران دولتی و خصوصی با هزینه‌ای بسیار زیاد اقدام به ساخت برج‌هایی بزرگ مثل برج‌های ساحلی کنند.

این شهر از یک طرف مشرف به جنگل‌های سبز است و از طرف دیگر رو به دریا است و این نیز یکی دیگر از امتیاز‌های این شهر زیبا است. به جرات می‌توان گفت که در روز‌های تعطیل، حدود ۲۰۰ هزار نفر، به این شهر سفر می‌کنند. پروژه‌های تجاری، گردشگری قو الماس خاورمیانه در این محل در حال اجرا است که گردشگران می‌توانند از آن‌ها دیدن کنند.

متل قو کجاست

جاهای دیدنی متل قو

گردشگرانی که برای سفر متل قو را به‌عنوان مقصد خود انتخاب کرده‌اند، می‌توانند علاوه بر بازدید از جاهای دیدنی سلمان شهر شامل مراکز خرید و... برای تفریح و تجربه هیجان در جاذبه‌های طبیعی متل قو مانند غارنوردی و جنگل‌گردی برنامه‌ریزی کنند. یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های طبیعی متل قو غار دانیال است. غار دانیال یکی از غارهای آبی و رودخانه‌‌ای در ایران محسوب می‌شود که در رشته کوه البرز واقع شده است و در میان غارهای آبی ایران، دومین غار بزرگ به شمار می‌آید. در ابتدای ورودی این غار، حوضچه‌ای یک متری در پیش پای شما قرار دارد به‌گونه‌ای که شما را تا کمر در آب فرو می‌برد.

آب داخل غار آشامیدنی است، البته به شرط آنکه قبل از شما گروه دیگری وارد غار نشده باشند. به همین دلیل اگر قصد خوردن آب دارید، مطمئن شوید که از آب چشمه می‌نوشید. آب چشمه‌ها سردتر است و این نشانه خوبی است. دمای غار دانیال هم در تمام فصل‌ها ثابت و بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.

متل قو

بعد از اتمام غارگردی، می‌توانید از مسیر تنکابن به‌سمت دره دوهزار حرکت کنید. در مسیر دره دو هزار و سه هزار مناطق و روستاهای زیبایی مثل «اشتوج»، «امام‌زاده قاسم»، «اشکورمحله»، «لیر سر» و «خانیان» قرار دارند. دره‌های معروف دو هزار و سه هزار در جنوب شهر تنکابن و موازی هم هستند و می‌توانید برای گردش در آن‌ها از راهنمایان محلی کمک بگیرید یا مسیرهای پاکوب را ادامه بدهید.

متل قو

علاوه بر این، تفریح‌های پلاژ ساحلی متل قو مانند والیبال و فوتبال ساحلی، شنا، قایق‌سواری، پاراسل، جت اسکی و... نیز از دیگر فعالیت‌های مهیج متل قو برای گردشگران محسوب می‌شوند.

متل قو

بهترین زمان سفر به متل قو

بهترین زمان برای سفر به این منطقه، از اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر شهریور ماه است که هوا واقعا دلپذیر و به دور از سرما است. البته در هر فصلی متل قو زیبایی‌های خاص خود را دارد. در این رابطه، اواسط اردیبهشت‌ماه شاید یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به متل قو باشد که هم آب و هوای مطلوبی دارد و هم دیدن شکوفه‌های بهار نارنج گردشگران را به وجد می‌آورد.

آب‌وهوای دل‌چسب این منطقه در خرداد ماه نیز گردشگران را به سوی خود فرا می‌خواند و در تیر ماه مردم متل قو میزبان مسافرانی هستند که برای فرار از گرمای شهرشان و گذران تعطیلات تابستانی سری به این منطقه می‌زنند. ولی در فصل پاییز نیز با وجود سرما، طبیعت زیبا و رنگارنگ این منطقه بسیار جذاب است.

مسیر دسترسی به متل قو

متل قو کجاست

این شهر در ۲۰ درجه و ۵۱ دقیقه‌ی طول شرقی و ۴۱ درجه و ۳۶ دقیقه‌ی عرض شمالی واقع است و از نظر آخرین تقسیمات کشوری واقع در شهرستان عباس‌آباد تنکابن و بخش سلمانشهر است. سلمانشهر از شمال به دریای خزر ، از جنوب به رشته کوه البرز، از شرق به شهر کلارآباد و از غرب به شهر عباس‌آباد منتهی است. مساحت این شهر بالغ بر ۷۵۰ هکتار است و در فاصله‌ی ۱۹۴ کیلومتری غرب ساری و ۲۱۶ کیلومتری شمال شرقی تهران قرار دارد. 

برای دسترسی به این شهر از مسیرهای زیر استفاده کنید:

  • جاده چالوس، چالوس، متل قو
  • اتوبان قزوین - رشت، رشت، لاهیجان، رامسر، متل قو
  • جاده هراز، محمودآباد، چالوس، متل قو

اقامت در متل قو

متل قو یکی از پرطرفدارترین شهرهای مازندران برای سفر محسوب می‌شود. ازاین‌رو، اقامتگاه‌های بسیاری متناسب با بودجه مسافران در این شهر وجود دارند. برای نمونه، تعداد بسیاری از مسافران اقامت در هتل یا اجاره ویلا در متل قو را ترجیح می‌دهند.  البته تعداد ویلاها و خانه‌های محلی در متل قو نسبت به هتل بیشتر است. در عباس‌آباد نیز هتل‌های میان‌رده و قابل‌قبولی وجود دارد که مسافران می‌توانند طبق سلیقه و بودجه سفرشان در آنجا اقامت کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات