افراد دارای گروه خونی A ممکن است درمعرض خطر ابتلای شدید به کووید ۱۹ باشند

سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
مطالعه 2 دقیقه
یافته‌های پژوهشگران اروپایی نشان می‌دهد که افراد دارای گروه خونی A، ممکن است بیش از دیگران در معرض ابتلای شدید به کووید ۱۹ قرار داشته باشند.
تبلیغات

براساس اعلام پژوهشگران اروپایی، گروه خونی و سایر عوامل ژنتیکی ممکن است با شدت عفونت کروناویروس مرتبط باشد، زیرا همچنان به‌دنبال سرنخ‌هایی هستیم تا دریابیم چرا کووید ۱۹ بسیار شدیدتر از سایر ویروس‌ها است. این نتایج که به‌تازگی در نشریه‌ی نیوانگلند منتشر شد، حاکی از آن است که افراد دارای گروه خونی نوع A بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا و همچنین تجربه‌ی علائم شدیدتر قرار دارند.

پژوهشگران در اوج دنیاگیری کووید ۱۹ در اروپا، ژن‌های بیش از ۴۰ هزار نفر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا به‌دنبال تفاوت‌هایی بگردند که در افراد مبتلا به نوع شدید کووید ۱۹ شایع‌تر بودند. آن‌ها دریافتند که دسته‌ای از تفاوت‌های ژنی مرتبط با واکنش‌های ایمنی در افراد مبتلا به نوع شدید کووید ۱۹ شایع‌تر است. این ژن‌ها همچنین با پروتئین سطح سلولی به‌نام ACE2 که ویروس کرونا برای ورود و عفونی‌سازی سلول‌های بدن از آن استفاده می‌کند، مرتبط بودند.

پژوهشگران به سرپرستی دکتر آندره فرانکه از دانشگاه کیل در آلمان و دکتر تام کارلسن از دانشگاه اسلو در نروژ نیز رابطه‌ای بین شدت کووید ۱۹ و گروه خون پیدا کردند.

خطر ابتلا به ویروس کرونا در افراد دارای گروه خونی نوع A در حدود ۴۵ درصد بیشتر از سایر گروه‌های خونی بود و به‌نظر می‌رسد افراد دارای گروه خونی O تقریبا 35 درصد کمتر در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند. کارلسن به خبرگزاری رویترز گفت:

این یافته ها سرنخ‌هایی ویژه را ارائه می‌دهد درباره‌ی اینکه چه فرایندهایی از بیماری ممکن است در نوع شدید کووید ۱۹ درحال وقوع باشد.

فرانسیس کالینز، رئیس مؤسسه ملی بهداشت و متخصص ژنتیک در روز پنجشنبه در وبلاگ خود نوشت: «امید است که این یافته‌ها و دیگر یافته‌های موجود راهی را برای درک دقیق‌تر ویروس کووید ۱۹ از جنبه زیست‌شناسی پیدا کنند.»

پژوهشگران همچنین پیشنهاد می‌کنند که آزمایش ژنتیک و گروه خونی فرد می‌تواند ابزارهای مفیدی برای شناسایی کسانی که در معرض خطر بیماری شدید قرار دارند، فراهم کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات