نگاهی به ویژگی‌های جدید اعلانیه‌ها در اندروید 11

یک‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
گوگل با درنظرگرفتن نیاز کاربران، چه تغییرات جدیدی در نسخه‌ی جدید بتای اندروید 11 ایجاد کرده است؟
تبلیغات

نخستین نسخه بتا اندروید ۱۱ (Google Android 11) با قابلیت‌های جدید ازاین‌دست منتشر شده است: تغییرات اساسی در قسمت نوار کشویی اعلانیه‌های روی صفحه (Notifications Shade)، به‌روزرسانی بخش کنترل پخش رسانه‌ای، اضافه‌شدن ابزار مخصوص کنترل گجت‌های خانه هوشمند (Smart Home) در قسمت نوار کشویی اعلانیه‌ها و حباب‌های چت با قابلیت جدید برای مکالمه و امکان گفت‌وگوی هم‌زمان با چندین نفر ازطریق نوار اعلانیه.

گوگل می‌گوید به‌منظور ایجاد فضای اختصاصی و پایدار، این تغییرات را در سیستم‌عامل جدیدش اعمال کرده است. طبق بازخورد کاربران، افراد تمایل دارند در نقاط مشخصی از رابط کاربری، قابلیت‌هایی ایجاد شود تا کارهایشان را بدون ایجاد مشکل انجام دهند. پس باتوجه‌به این موضوع، گوگل برای رفع نیاز کاربران فضاهای اختصاصی و پایدار را در نسخه‌ی جدید اندروید ۱۱ خود ایجاد کرده است. درادامه، درباره‌ی تغییرات ایجاد‌شده توضیح می‌‌دهیم.

اولویت‌بندی مکالمات در اعلانیه اندروید ۱۱

اندروید ۱۱ قابلیتی دارد که می‌تواند مکالمات پیام‌رسان‌ها را در نوار اعلانیه اولویت‌بندی کند؛ بدین‌صورت که در بالای این نوار، برای مکالمات هِدر جدید ایجاد شده است تا کاربران سریع‌تر پیام‌ها را ببینند و به آن‌ها پاسخ دهند.

صفحه نمایش اندروید 11

در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل اندروید، اندازه‌ی شمارشگر پیام‌ها و فونت نام‌های ارسال‌کنندگان پیام و چت بزرگ‌تر و خواناتر شده است تا مطلع‌شدن از تعداد پیام‌های خوانده‌نشده برای کاربر راحت‌تر باشد. علاوه‌بر‌این، گزینه‌های تغییر تنظیمات بزرگ‌تر شده و به‌سادگی می‌توان آن را انتخاب کرد. تغییر مهم دیگر آن است که تصویر یا آواتار افراد مقابل هر مکالمه دیده می‌شود که هم اندازه‌ی آن بزرگ‌تر شده است و هم کاربر می‌تواند تصویر تک‌تک افرادی که گروهی چت می‌کنند، روی صفحه‌ی اصلی موبایل مشاهده کند.

علاوه‌بر مزیت‌های جدید یادشده، دیگر قابلیت بهبودیافته در اندروید ۱۱ درمقایسه‌با اندروید ۱۰ این است که کاربر می‌تواند با نگه‌داشتن انگشت خود روی مکالمه‌ی دلخواه، آن را به‌عنوان مکالمه اولویت‌دار و مهم انتخاب کند یا در فهرست مزاحم قرار دهد؛ بنابراین، کاربران می‌توانند مکالمات خود را راحت‌تر مدیریت کنند.

برای اینکه قابلیت‌های ذکرشده به‌خوبی و بدون مشکل در اپلیکیشن‌های مختلف پیام‌رسان اجرا شوند، توسعه‌دهندگان باید از MessagingStyle API استفاده کنند. این رابط برنامه‌نویسی کاربری در بسیاری از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان استفاده‌کردنی است. در نوار کشویی اندروید ۱۱، سایر اعلانیه‌ها زیر اعلانیه‌ی مربوط به مکالمات چت‌ها قرار می‌گیرند. 

صفحه نمایش اندروید 11

حباب‌های چت

حباب‌های چت در اعلانیه از جمله‌ی ویژگی‌هایی است که باید منتظر باشیم تا در اندروید ۱۰ آن را ببینیم. در‌صورتی‌که توسعه‌دهندگان از رابط برنامه‌نویسی به‌روزشده‌ی BubbleMetadata استفاده کنند، کاربران می‌توانند حباب چتی را بکشند و در صفحه‌ی اصلی بیندازند که در آن حضور دارند و فعال است. 

صفحه نمایش اندروید 11

می‌توان گفت ویژگی حباب چت اندروید ۱۱ مانند Chat heads پیام‌رسان فیسبوک است. درحقیقت، برای ارسال پیام‌ها و انجام کارهای مختلف می‌توان از حباب بالای صفحه‌نمایش موبایل استفاده کرد. حباب‌ها به‌صورت خودکار برای تغییر اندازه از آیکون تطبیق‌پذیر میان‌بر استفاده می‌کنند. با ضربه‌زدن به حباب، مکالمه نمایش داده می‌شود. گوگل اعلام کرده است قابلیت‌های بیشتر این ویژگی را چند هفته‌ی دیگر دراختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.  

کلیدهای کنترل مالتی‌مدیا

نوار اعلانیه‌های اندروید ۱۱ فضای اختصاصی و پایدار را برای تمامی اپلیکیشن‌های پخش رسانه اختصاص داده است تا کاربران بتوانند سریع‌تر به ابزار کنترل محتوای چندرسانه‌ای دسترسی داشته باشند. اکنون بخش کنترل‌ مدیا به‌صورت کارتی ثابت به نوار اعلانیه اضافه شده است. فرقی نمی‌کند چه اپلیکیشنی در حال اجرا باشد یا چه اعلانیه‌ای دریافت شود، قسمت کنترل رسانه در نوار به‌طورثابت نمایش داده می‌شود. علاوه‌بر‌این، کلید‌های مدیریت مانند همیشه در صفحه‌ی قفل گوشی دردسترس خواهد بود. قابلیت دیگری که درباره‌ی این ویژگی در اندروید ۱۱ به‌چشم می‌خورد، این است که کاربر با انتخاب خروجی مدنظر از نوار اعلانیه، می‌تواند صدا را به هدفون یا اسپیکر بلوتوث یا اسپیکر تلفن متصل کند.

صفحه نمایش اندروید 11

طبق اعلام گوگل، اگر توسعه‌دهندگان از رابط برنامه‌نویسی MediaBrowserService استفاده کنند، می‌توان از این قابلیت کنترل رسانه بهره برد؛ حتی اگر برنامه‌های پخش رسانه موبایل قطع شوند یا گوشی مجددا راه‌اندازی شود. پس باتوجه‌به این مزیت، کاربر می‌تواند ادامه‌ی پادکست دوساعته یا موسیقی را از زمان قطع‌شده اجرا کند.

کنترل گجت‌های خانه هوشمند در منو پاور

ویژگی دیگر نوار اعلانیه‌های اندروید ۱۱ این است که کاربر می‌تواند از این قسمت، دستگاه‌های هوشمند خانه و اینترنت اشیاء را کنترل کند. درواقع، گوگل این فضای اختصاصی را با این هدف طراحی کرده تا کاربران بتوانند تنظیمات گجت‌های خانه هوشمند را در موبایلشان سریع‌تر مدیریت کنند.  

صفحه نمایش اندروید 11

در این زمینه، گوگل کل منو پاور را بازطراحی کرده است. حالا افراد می‌توانند هر کدام از گجت‌های خانه هوشمند را در منو پاور قرار دهند که قصد داردند کنترلشان کنند؛ مانند چاپگرها، چراغ‌ها، گرم‌کن‌ها و دوربین‌ها. سپس با نگه‌داشتن انگشت و بازشدن منو پاور، می‌توانند چراغ‌ها و دیگر دستگاه‌ها را روشن یا خاموش کنند.

برای کنترل دستگاه‌های موجود در خانه، گوگل از مجموعه‌ی جدید APIها استفاده کرده است که رابط کاربردی کنترل سرویس اندروید (Android.service.controls) نام دارد. این APIها اولین رابط‌ کاربردی برنامه‌نویسی جاوا 9 گوگل (Java 9 API) است و صرفا با هدف کنترل گجت‌های خانه هوشمند ایجاد شده‌اند؛ درنتیجه، کاربر می‌تواند به‌جای اپلیکیشن هوم، از منو پاور موبایل دستگاه‌های خانه‌اش را کنترل کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات