کمیسیون ارتباطات فدرال درباره تأخیر اندک اینترنت استارلینک تردید دارد

پنج‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) معتقد است خدمات اینترنت پهن‌باند ماهواره‌ای استارلینک که از مدار نزدیک زمین ارائه می‌شود، نمی‌تواند با تأخیر کم به‌دست مشتریان تجاری برسد.
تبلیغات

اسپیس ایکس یک ماه فرصت دارد تا مقام‌های کمیسیون ارتباطات فدرال را قانع کند که خدماتش برای ارائه‌ی پهنای باند در مناطق روستایی ایالات متحده از کیفیت استاندارد برخوردار است و می‌تواند در مزایده‌ای آتی به‌منظور کسب یارانه‌های دولتی شرکت کند. این سازمان می‌گوید «تردیدهای جدی» دارد که ارائه‌دهندگان اینترنت ماهواره‌ای از مدار نزدیک زمین نظیر اسپیس‌ایکس بتوانند به‌منظور برخورداری از شرایط مشارکت در مزایده‌ی یادشده، اینترنت را با تأخیر اندک دراختیار مشتریان قرار دهند.

کمیسیون ارتباطات فدرال ادعاهای خود را در گزارشی که هفته‌ی گذشته منتشر شد، مطرح و در آن، جزئیات الزامات و رویه‌ها برای مرحله‌ی اول مزایده‌ای پیش ‌رو در ماه اکتبر به‌نام صندوق فرصت دیجیتال روستایی را تشریح کرد. این سازمان می‌گوید به شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی اینترنت از مدار نزدیک زمین امکان خواهد داد به‌عنوان ارائه‌دهندگان پهنای باند کم‌تأخیر برای دریافت بودجه درخواست دهند؛ اما FCC درعین‌حال مطمئن نیست این شرکت‌ها بتوانند نیاز به تأخیر کمتر از ۱۰۰ میلی‌ثانیه را برآورده کنند.

اسپیس‌ایکس شناخته‌شده‌ترین شرکتی است که وعده‌ی پهنای باند را ازطریق ماهواره‌های مستقر در مدار نزدیک زمین می‌دهد و به‌تازگی دسته‌ای ۵۸تایی از ماهواره‌هایش را به فضا فرستاده است؛ اما اینترنت پهن‌باند این شرکت با نام استارلینک هنوز خدمات تجاری ارائه نداده است. این شرکت می‌گوید تا پایان سال جاری میلادی، اینترنت خود را به‌طورمحدود برای ساکنان آمریکای‌شمالی و کانادا ارائه و سپس در سال آینده، دامنه‌ی خدماتش را به سرتاسر جهان گسترش خواهد داد.

اسپیس‌ایکس ادعا می‌کند فناوری‌اش می‌تواند به الزامات FCC درزمینه‌ی تأخیر کم دست یابد. این شرکت پیش‌تر توضیح داده بود سامانه‌اش به‌راحتی آستانه‌ی ۱۰۰ میلی‌ثانیه‌ی کمیسیون ارتباطات فدرال برای خدمات کم‌تأخیر را حتی با درنظرگرفتن «زمان پردازش» حین بدترین موقعیت‌های غیرواقعی ارائه می‌دهد. باوجوداین، اگر اسپیس‌ایکس می‌خواهد از مزیت دور اول یارانه‌های دولتی برای صندوق فرصت دیجیتال روستایی بهره‌مند شود، باید به‌سرعت عملکرد کم‌تأخیر استارلینک را اثبات کند.

طبق قوانین، بودجه‌ی ۲۰/۴ میلیارد دلاری صندوق یادشده با استفاده از مزایده‌ی معکوس برای توزیع پول، در دو مرحله اختصاص خواهد یافت. مرحله‌ی نخست که در اکتبر آغاز خواهد شد، ۱۶ میلیارد دلار بودجه برای مناطقی از کشور اختصاص خواهد داد که ساکنان آن‌ها به هیچ پهنای باند پرسرعتی دسترسی ندارند. شرکت‌ها باید تا ۱۵ ژوئیه درخواست‌های مزایده را ارائه دهند؛ درنتیجه، اسپیس‌ایکس فقط یک ماه برای متقاعدکردن FCC فرصت دارد.

کمیسیون ارتباطات فدرال ابتدا در سال ۲۰۱۸ با برنامه‌ی اسپیس‌ایکس برای ارائه‌ی خدمات پهن‌باند ماهواره‌ای جهانی موافقت کرد. هدف این خدمات ارائه‌ی پهنای باند کم‌تأخیر برای مناطق روستایی و دوردست بی‌بهره از اینترنت یا کم‌برخوردار و بهبود سرعت و پوشش در مناطقی با دسترسی ضعیف به اینترنت است. درنهایت، این شرکت امیدوار است ابرمنظومه‌ای متشکل از ۱۲ هزار ماهواره بسازد و ازطریق آن، اینترنت پهن‌باند را دراختیار تمام جهان قرار دهد.

تأخیر یا زمانی‌که طول می‌کشد تا سیگنال‌ها و داده‌ها بین دو موقعیت حرکت کنند، برای درخواست‌های آنی نظیر تماس‌های صوتی و تصویری حیاتی است و تأخیر زیاد موجب می‌شود کیفیت استریم‌های ویدئویی کاهش یابد. این مشکل با اغلب دیگر خدمات اینترنت ماهواره‌ای نظیر ویاست یا هیوزنت وجود دارد. این خدمات برای ارائه‌ی اینترنت پهن‌باند بر مجموعه‌ای از ماهواره‌های درگردش در مدار زمین‌آهنگ در ارتفاع بیش از ۳۵ هزار کیلومتری زمین متکی هستند. ازآنجاکه سیگنال‌ها و داده‌ها باید چنین مسافت طولانی‌ای طی کنند، خدمات این ماهواره‌ها اغلب تأخیر بسیاری دارد.

کمیسیون ارتباطات فدرال در گزارش خود می‌گوید برای مزایده‌اش، خدمات اینترنت مبتنی‌بر ماهواره‌های درگردش در مدارها‌ی متوسط یا بالا را اصلا در نظر نخواهد گرفت. بااین‌حال، منظومه‌ی کم‌تأخیر استارلینک مجموعه‌ای از ماهواره‌های مستقر در مدار پایین زمین را به‌ کار خواهد گرفت تا اتصال کم‌تأخیری ارائه دهد که بیشتر مانند اتصال کابلی یا فیبر نوری عمل می‌کند؛ اما این ادعای اسپیس‌ایکس هنوز برای مشتریان تجاری ثابت نشده است و مقام‌های FCC نیز مایل نیستند بر سر این موضوع قمار کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات