موزه های مهم ایران را بشناسید

سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
مطالعه 21 دقیقه
غنای فرهنگی و تاریخی ایران را می‌توان در مهم‌ترین موزه‌های ایران نظیر موزه ایران باستان، موزه آذربایجان، کاخ موزه‌ سعدآباد، موزه‌ جواهرات ملی و... مشاهده کرد.
تبلیغات

ایران کشوری غنی از تاریخ و فرهنگ است و شهرهایی مثل شیراز و اصفهان بهترین نمونه‌های تاریخی و فرهنگی کشور را پیشکش گردشگران می‌کنند. موزه‌ها نیز یکی از مکان‌ها برای آشنایی هرچه بیشتر با این میراث گوهربار هستند. با اینکه برخی از بهترین موزه‌های ایران را می‌توانید در تهران پیدا کنید که به شهر موزه‌ها معروف است؛ درواقع، موزه‌ها یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شوند. اما موزه‌ها مختلفی در شهرهای گوناگون وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

مهم ترین موزه های ایران

موزه‌‌ها پل ارتباط شما با دنیای گذشته‌اند. پلی که با قدم زدن روی آن از دنیایی که در آن زندگی می‌کنید به جهان گذشته می‌روید و با نیاکان، سرگذشت سرزمین‌ و مکانی که در آن زندگی می‌کنید، آشنا می‌کند. هر ویترین روایتگر یک برحه از تاریخ است و هر شی هزاران قصه و داستان با خود دارد. حالا اگر شما هم می‌خواهید از این پل عبور کنید در ادامه همراه باشید تا با برخی از مهم ترین موزه‌ها ایران آشنا شوید.

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران- موزه ایران باستان

دنیای باستان و هزاره‌های خیلی دور از اسرارآمیزترین و پر رمز و رازترین دوره‌های زندگی انسان و البته جذابترین آن‌ها است. خیلی‌ها علاقه دارند از عصر حجر بدانند، با انسان‌های پیش از تاریخ آشنا شوند و از نحوه‌ی زندگی کردن آن‌ها بیشتر بدانند. بهترین مکان برای این دست از افراد موزه‌ ملی ایران که در شهر تهران قرار دارد. جایی که با گشتن در سالن‌های مختلف آن سفری هیجان‌انگیز را در اعماق جهان باستان شروع می‌کنید و از عصر پارینه سنگی تا دوره‌ی اسلامی را در یک‌جا و در قاب ویترین‌ها و اشیای آن‌ها می‌بیند. پس سر زدن به این مکان‌ها را که مهم ترین موزه‌ باستان‌شناسی، اولین و قدیمی‌ترین موزه‌ رسمی ایران است، در فهرست موزه گردی‌تان در الویت قرار دهید.

  • ساعت بازدید: بهار و تابستان همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹؛ پاییز و زمستان همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷
  • آدرس موزه ملی ایران: تهران، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک

موزه ملی ملک

موزه ملی ملک

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان (عکاس: سعید ربیعی)

در تاریخ ایران زمین کم نبودند افرادی که با اقدامات بزرگی که انجام دادند علاوه بر خدمت به تاریخ و فرهنگ این سرزمینشان نام خود را نیز برای همیشه جاودان کردند. حاج آقا ملک یکی از بزرگ مردانی است که با وقف دارایی و ثروت خود به آستان قدس رضوی گنجینه‌ ارزشمندی را با نام موزه ملی ملک به یادگار گذشته است. در این موزه می‌توانید آثار و اشیای متنوعی مانند: سکه‌های از دوره‌های مختلف تاریخی، تابلوهای نقاشی هنرمندان چون کمال الملک غفاری، لطفعلی صورتگر، تمبر فرش آثار خوشنویسی نسخه‌های خطی و... ببینید. پس اگر دوست دارید یکی از بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین موزه‌‌های وقفی ایران را دیدن کنید، موزه‌ ملی ملک را فراموش نکنید.

  • ساعت بازدید: بهار و تابستان: ۸:۱۵ تا ۱۶:۴۵، روزهای پنجشنبه تا ۱۵:۴۵؛ پاییز و زمستان : ۸:۳۰ تا ۱۶:۱۵، روزهای پنجشنبه تا ۱۵:۱۵
  • روز تعطیل: موزه ملی ملک در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی بسته است.
  • آدرس موزه ملی ملک: تهران، میدان امام خمینی، سر در باغ ملی، خیابان ملل متحد یا میدان مشق

موزه جواهرات ملی

بهترین موزه های ایران

موزه‌ جواهرات ملی ایران در خزانه‌ بانک مرکزی ایران قرار دارد و به‌صورت موزه نیز استفاده می‌شود. بازدیدکنندگان برای بازدید از این خزانه-موزه می‌توانند به ساختمان بانک مرکزی ایران در خیابان فردوسی تهران مراجعه کنند. در دوران صفوی پادشاهان با ارسال سفرایی به کشورهای مجاور اقدام به خریداری، جمع‌آوری و حفظ جواهرات موجود و خریداری‌شده کردند.

در دوران قاجار جواهرات گردآوری‌شده و بخشی از آن‌ها بر تاج کیانی و کره جواهر نشان و تخت نادری سوار و مرصع شد و در کاخ گلستان نگه‌داری می‌شد. با روی کار آمدن رضا شاه پهلوی، جواهرات سلطنتی به زیرزمین کاخ مرمر منتقل شده در سال ۱۳۱۶ و پس از تکمیل ساختمان بانک ملی ایران قسمت عمده‌ این جواهرات به موزه بانک ملی منتقل و پشتوانه اسکناس شد. بعدها این جواهرات به‌عنوان وثیقه دولت بابت بدهی به بانک قرار گرفت.

این خزانه در ساختمان بانک مرکزی ایران قرار دارد و به‌صورت موزه نیز استفاده می‌شود. بسیاری از جواهرات سلطنتی ایران از دوره صفوی، دوره‌ی افشار، قاجار و پهلوی در این موزه به نمایش گذاشته شده ‌است. از‌ جمله می‌توان به الماس دریای نور، جقه نادری، تاج فرح پهلوی، تاج کیانی، کره جواهر نشان، تخت طاووس (قاجاری) (تخت خورشید) و تخت نادری اشاره کرد.

ازآنجاکه تعداد بازدیدکنندگان این موزه محدود است، از قبل برای بازدید از موزه جواهرات ملی برنامه‌ریزی کنید. این محل به‌شدت تحت سیستم‌های امنیتی و دوربین‌ها قرار دارد و باید پیش از ورود، دوربین‌ و تلفن و کلیه‌ وسایل حتی کیف‌تان را به پذیرش تحویل دهید.

  • ساعت بازدید: روزهای شنبه تا سه‌شنبه ساعت ۱۴ تا ۱۷
  • روز تعطیل: چهارشنبه تا جمعه و تعطیلات رسمی
  • آدرس موزه جواهرات ملی: تهران، میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

موزه آبگینه و سفالینه

موزه آبگینه و سفال

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا (اصغر خمسه)

موزه‌ آبگینه یکی از موزه‌های شهر تهران است که به‌صورت تخصصی به شیشه و سفال اختصاص دارد. این بنا خانه‌ای تاریخی مربوط به دوره قاجار است و آجرکاری‌های آن از نمونه‌های عالی آجرکاری خانه‌های تاریخی به حساب می‌آید که در تاریخ هفت اردیبهشت ۱۳۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این خانه‌ باشکوه و هشت ضلعی که به دستور احمد قوام، یکی از سیاستمداران و نخست وزیرهای ایران ساخته شد، برای مدتی به‌عنوان سفارت کشورهای مصر و افغانستان استفاده می‌شد.

در بازدید از این موزه، نه‌تنها اشیای داخل موزه، بلکه سازه‌ی این بنا نیز به خودی‌خود قابل‌توجه و دیدنی است. خانه‌ قوام علاوه بر آثاری که در خود جای داده است، جلوه‌های بی‌نظیری از کارهای آجری، گچ بری‌های فوق‌العاده، آینه‌کاری‌های زیبا و جواهر و میناکاری را به نمایش می‌گذارد. طبقه‌ی اول ازطریق پله‌های چوبی و باشکوه و به سبک پله‌های روسی به طبقه دوم ارتباط دارد. در ساخت این بنا به‌جای استفاده از درها و ورودی‌های چوبی، از پنجره‌های دوجداره استفاده شده است تا میزان نور و دمای ورودی‌های ساختمان به این وسیله تنظیم شود. در نمای خارجی ساختمان از ۵۰ نوع طرح و شکل هندسی و نمونه‌های گلدار آجری استفاده شده که یادآور کارهای فوق‌العاده‌ی آجری دوره‌ی سلجوقیان است.

موزه‌ آبگینه از دو طبقه و ۶ تالار تشکیل شده است و هر بخش آن قسمتی از تاریخ شیشه و سفال ایران را نشان می‌دهند. از ظرف‌های سفالی که تاریخ ساخت آن‌ها به هزاره‌ی چهارم قبل از میلاد باز می‌گردد تا کارهای شیشه‌ای که قدمت‌شان به هزاره‌ی اول قبل از میلاد تعلق دارد را در این موزه خواهید دید.

  • آدرس موزه آبگینه:‌ خیابان امام خمینی، خ سی تیر، نرسیده به خیابان جمهوری، پلاک ۵۹

 

موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران

موزه‌ هنرهای معاصر تهران یکی از سرشناس‌ترین موزه‌های ایران است که در سال ۱۳۵۶ خورشیدی به کوشش و ابتکار فرح پهلوی در گوشه غربی پارک فرح (بوستان لاله کنونی) در امیرآباد تهران بنا شد. بنای موزه را کامران دیبا به سبک معماری مدرن و با الهام از بادگیرهای کویری ایران طراحی کرد.

ساختمان موزه از سنگ و بتن ساخته شده و روی هم رفته (همراه باغ‌های اطراف) ۸,۵۰۰ مترمربع مساحت دارد. مساحت خود موزه بیش از ۵,۰۰۰ متر مربع است و کار ساخت آن ۹ سال طول کشید. محوطه‌ی موزه دارای دو ورودی است که یکی در سوی پارک لاله قرار دارد و خدماتی به شمار می‌رود و دیگری ورودی اصلی است که از سوی خیابان کارگر در غرب سازه قرار دارد.

موزه‌ هنرهای معاصر تهران شامل جامع‌ترین و مهم ترین گنجینه‌های هنر مدرن در خارج از اروپا و آمریکای شمالی و مالک یکی از ۵ تا ۱۰ مجموعه‌ی مهم هنر نوگرا در دنیا است. این موزه دارای کارهای مهمی از جنبش‌های هیجان‌نمایی انتزاعی، پاپ آرت، مینی‌مالیسم، مفهومی و فوتورئالیسم است. در گنجینه‌ دائمی موزه بیش از ۳,۰۰۰ اثر ارزشمند از نخبگان هنرهای تجسمی نگه‌داری می‌شود که نزدیک به ۴۰۰ عدد از آن‌ها، دارای ارزش استثنایی هستند. از جمله آثار مهم موزه می‌توان به کارهای شاخصی از گوگَن، رُنوار، پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، وارهول، لُویت، و جاکومتی اشاره کرد. آثار هنرمندان ایرانی نظیر سهراب سپهری، فریده لاشایی و پرویز تناولی نیز در این مجموعه به نمایش درآمده است. میانگین قیمت آثار این گنجینه حدود پنج میلیارد دلار قیمت‌گذاری شده است؛ اما بعضی‌ها تا ۱۰ میلیارد دلار هم تخمین زده‌اند.

ساختمان موزه از دو بخش کلی، مجموعه‌ای از فضاهای بسته و حیاط میانی، تشکیل شده‌ است. درون ساختمان و در فضای بسته آن، مسیری مارپیچ به‌صورت چرخشی طراحی شده‌ است که افراد با پیمودن مسیری با شیب کم، به سوی پایین راهنمایی می‌شوند. این مسیر مارپیچ داخلی در تضاد با نمای بیرونی، حالتی کاملا نوین دارد. فضاهای باز و حیاط میانی موزه شکلی نامنظم دارند. حیاط میانی در راستای شمال–جنوب و عمود بر محور ورودی موزه کشیده شده و شکل آن برآمده از پس و پیش‌نشستگی‌های حجم گالری‌ها است. از سایر بخش‌های موزه می‌توان به کتابخانه‌ تخصصی، سینماتک، کتاب‌فروشی تخصصی و رستوران اشاره کرد. باغ تندیس را نیز از دست ندهید که فضای سبزی واقع در شمال ساختمان موزه است و مجسمه‌هایی از ماکس ارنست، پرویز تناولی، هنری مور، ماکس بیل و دیگران در آن به‌چشم می‌خورد.

  • آدرس موزه هنرهای معاصر: تهران، خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله

موزه رضا عباسی

بهترین موزه های ایران

موزه‌ رضا عباسی کاشانی در سال ۱۳۵۶ گشایش یافت و به یاد نقاش مشهور دوره‌ی صفوی، رضا عباسی نام‌گذاری شد. این موزه شامل آثار هنری دوره‌ی پیش از تاریخ تا قرن سیزده هجری است که در سه تالار پیش از اسلام، تالار هنرهای اسلامی، تالار نگارگری و تالار خوشنویسی به نمایش گذاشته شده است. این آثار براساس ترتیب زمانی به نمایش درآمده‌اند، بنابراین بازدیدکنندگان می‌توانند سیر تکامل هنر، تمدن و فرهنگ را در ایران زمین دنبال کنند. این چینش در میان موزه‌ها دیگر ایران منحصربه‌فرد است.  

ساختمان موزه درواقع متعلق به یک نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون خانگی بود که به‌دلیل ویژگی‌های معماری و محل قرارگیری مورد توجه مسئولان وقت قرار گرفت و از صاحب اصلی خریداری شد. این موزه بارها و بارها تعطیل و بازگشایی شد، تا اینکه سرانجام در ۱۵ بهمن سال ۱۳۷۹ برای پنجمین بار و پس از انجام بازسازی دوباره آغاز به کار کرد. در حال‌حاضر این موزه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اداره می‌شود.

بخش مرمت و نگه‌داری موزه با دو آزمایشگاه و کارگاه به مرمت و بازسازی نقاشی‌ها، اشیای فلزی و کتاب‌های خطی اختصاص دارد و یکی از پیشرفته‌ترین کارگاه‌های مرمت در کشور است؛ بنابراین، این کارگاه نه‌تنها به مرمت اشیای موجود در موزه رضا عباسی می‌پردازد، بلکه ترمیم آثار ارسالی از موزه‌های دیگر کشور را نیز به عهده دارد.

  • آدرس موزه رضا عباسی: خیابان شریعتی تهران، روبه‌روی دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

باغ موزه دفاع مقدس

باغ موزه دفاع مقدس

منبع عکس: خبرکزاری ایمنا

موزه‌ «دفاع مقدس» به‌عنوان محلی برای ارائه بخش اندکی از حماسه ملت ایران در دوران انقلاب و دفاع مقدس، در کنار مجموعه‌های بزرگ فرهنگی شهر نظیر باغ کتاب تهران، کتابخانه ملی، فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی، باغ هنر و مصلای بزرگ تهران به‌عنوان قطب فرهنگی شهر تهران قرار گرفته است. این موزه در سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرد و در اواخر سال ۱۳۹۵ با تغییراتی که در ساختار و اهداف موزه انجام شد، این مجموعه به «موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» تغییر نام داد. باغ‌موزه دفاع مقدس در اراضی عباس‌آباد و با زیربنای ۲۰۵ هزار مترمربع با احتساب محوطه‌سازی، یک مجموعه کم‌نظیر و دیدنی است. از بخش‌های مختلف موزه می‌توان به تالارهای هفت‌گانه، باغ راه، دریاچه‌ی مصنوعی، آب‌نمایش، سالن‌های آمفی تئاتر و سراسرنما اشاره کرد.

تالار «پروانه‌ها»، تنها تالار موزه است که جنبه موزه‌ای و حجمی دارد. هدف از برپایی چنین فضایی پاسداشت مقام شامخ شهدا و موثرین دوران دفاع مقدس است. این تالار به این جهت «پروانه‌ها» نامیده شده که به یاد شهدای هشت سال جنگ تحمیلی و نیز معرفی فرماندهان شهید و شاهدی می‌پردازد که با رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های خود توانستند نور پرفروغ اسلام را برای همیشه در این سرزمین جاودانه نگه دارند. باغ‌دره‌ موزه شامل کلکسیونی کامل و جامع مشتمل بر ۴۰۰ گونه‌ گیاهی همیشه سبز و مقاوم می‌شود که در نوع خود دیدنی است.

  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح
  • آدرس موزه دفاع مقدس: تهران، میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، رو‌به‌روی پارک طالقانی، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

کاخ گلستان

کاخ گلستان

کاخ گلستان با قدمتی بالغ بر ۴۴۰ سال مجموعه‌ای از بناهای ارزشمند و قدیمی‌ترین کاخ تاریخی تهران است که در زمان‌های مختلف ساخته شده و تکمیل شده‌اند. کاخ گلستان از عهد صفویه تا دوران معاصر دستخوش تغییراتی شده ‌است؛ هر چند که بنیان کاخ گلستان به دوران شاه عباس صفوی و به سال ۹۹۸ ه‍.ق و با احداث چهار باغی در داخل حصار شاه طهماسب و بعدها و در زمان شاه سلیمان صفوی (۱۱۰۹ – ۱۰۷۸ ه‍. ق) با ساخت دیوان خانه‌ای در همان محدوده چنارستان شاه عباسی برمی‌گردد، ولی امروزه از آن بنیان‌ها اثری در میان نیست و داشته‌های موجود کاخ گلستان ازلحاظ دیرینگی محدود به بخشی از آثار و ابنیه از دوران زندیه می‌شوند.

این بنا از نظر تاریخی شاهد وقایع بسیار مهمی همچون انقلاب مشروطه و تاج‌گذاری پهلوی اول و دوم بوده است. همچنین آثار هنری زیبایی مثل تخت مرمر، سنگ قبر ناصرالدین شاه قاجار که از شهرری به اینجا منتقل شده و آثاری از کمال‌الملک و سایر هنرمندان ایرانی و خارجی در این کاخ قرار دارند. بناهای زیبایی همچون شمس‌العماره و تالار آینه و عمارت بادگیر هم بسیار مورد توجه گردشگران است. کاخ گلستان در دوم تیرماه ۱۳۹۲ خورشیدی به‌عنوان میراث بشری از جانب یونسکو به ثبت رسید.

از بخش‌های مختلف کاخ گلستان می‌توان به عمارت خروجی، ایوان تخت مرمر، خلوت کریمخانی، نگارخانه، موزه‌ی مخصوص،‌ تالار اصلی، تالار آینه، تالار عاج، تالار برلیان، شمس‌العماره، عمارت بادگیر، تالار الماس و کاخ ابیض (موزه‌ مردم‌شناسی) اشاره کرد.

  • ساعت بازدید: بهار و تابستان: از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۸:۳۰؛ پاییز و زمستان: از ساعت ۹ لغایت ۱۸:۳۰
  • آدرس کاخ گلستان: تهران، خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران- باغ موزه کتیبه‌ها

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم (عکاس: مجسن روشنده)

دیدن مکان زندگی و نحوه‌ی زندگی کردن پادشاهان و خانوداه‌ی آن‌ها می‌تواند جذاب و جالب باشد. بنابراین برای بازدید از شاهان دوره‌ معاصر حتماً سری به کاخ موزه‌ نیاوران بزنید. مکانی خوش آب‌وهوا که روزگاری ییلاق شاهان قاجار و زمانی مکان کاخ‌های شاهان پهلوی بود. کاخ صاحبقرانیه، کاخ اختصاصی نیاوران، کوشک احمدشاهی، موزه‌ جهان نما، موزه کتابخانه سلطنتی، موزه‌ خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران و باغ کتیبه‌ها قسمت‌های مختلف کاخ نیاوران است.

  • آدرس کاخ نیاوران: تهران، میدان شهید باهنر یا نیاوران

کاخ موزه سعدآباد

کاخ موزه سعدآباد

منبع عکس: sadmu.ir

مجموعه‌ فرهنگی تاریخی سعدآباد به مجموعه عمارت‌ها و کاخ‌هایی گفته می‌شود که در دربند، شمالی‌ترین و خوش آب و هواترین منطقه تهران، در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار بنا شده‌ است. کاخ ملت، بزرگ‌ترین کاخ موجود در مجموعه‌ کاخ سعدآباد است، که به‌علت رنگ سفید نمای آن به کاخ سفید شهرت یافته ‌است. در سرسرای طبقه همکف، مجموعه‌ای از سفالینه‌های ایران، از هزاره چهارم پیش از میلاد تا سده هفتم هجری و همچنین کریستال‌هایی از دوره قاجار نگه‌داری می‌شود. لوسترهای ساخت ایتالیا، فرانسه و چک-اسلواکی، روشنایی بخش تالارهای وسیع این کاخ است که بزرگ‌ترین آن ۱۰۸ شاخه دارد. سه چلچراغی که تالار سفره خانه طبقه اول را روشن می‌کند و همچنین میز تحریر موجود در این سفره‌خانه، متعلق به ماری آنتوانت، ملکه فرانسه ‌است.

از دیگر موزه‌های کاخ سعدآباد می‌توان به موزه آب که در زمان پهلوی به‌عنوان دفتر رئیس تشریفات کاخ و سپس دفتر مسئول حفاظت ارتش استفاده می‌شد؛ موزه استاد بهزاد که به کاخ کرباس معروف بود و محل استراحت و کار رضا شاه بود؛ موزه برادران امیدوار که کالسکه خانه و استراحتگاه سورچی‌ها بوده‌ است؛ موزه چهره‌های ماندگار که کاخ اختصاصی ملکه توران امیرسلیمانی، همسر رضا شاه پهلوی، بود؛ موزه خط و کتابت میرعماد که محل سکونت فرحناز و علی‌رضا پهلوی بوده است؛ موزه ظروف سلطنتی، که به اشرف پهلوی تعلق داشت؛ موزه مردم‌شناسی که کاخ شمس پهلوی بود؛ موزه مینیاتور استاد آبکار که به‌عنوان اقامتگاه تابستانی لیلا پهلوی استفاده می‌شد؛ موزه فرشچیان به کاخ ملکه عصمت دولتشاهی، همسر رضا شاه پهلوی، تعلق داشت؛ موزه نظامی که کاخ شهرام بود و موزه‌ آشپزخانه‌ سلطنتی و موزه‌ اتومبیل‌های سلطنتی اشاره کرد.

  • ساعت بازدید: بهار و تابستان همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸:۴۵؛ پاییز و زمستان همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸:۳۰
  • آدرس کاخ موزه سعدآباد: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

حالا که با بعضی از مهم ترین موزه‌های ایران در شهر تهران آشنا شدید باهم به شهرهای دیگر ایران سفر می‌کنیم و بهترین و مهم ترین موزه‌های ایران را در سایر استان‌ها معرفی می‌کنیم.

موزه آذربایجان

موزه آذربایجان-تبریز

منبع عکس:eachto.ir

اگر به استان آذربایجان شرقی سفر و از شهر زیبای تبریز دیدن کردید از موزه‌ آذربایجان هم بازدید کنید. این موزه که یکی از قدیمی‌ترین و بهترین موزه‌های ایران محسوب می‌شود، گنجینه‌ باارزشی از تاریخ و تمدن کشور را در خود جای داده است. نقشه‌ این موزه را که قدمت آن به دوره‌ی پهلوی می‌رسد، معمار معروف فرانسوی؛ آندره گدار تنظیم و اسماعیل دیباج آن را ترسیم کرد. در موزه‌ آذربایجان اشیایی از دوران‌های مختلف‌ تاریخی در چهار تالار به نمایش گذاشته است.

  • آدرس موزه آذربایجان: تبریز، خیابان امام خمینی ، جنب مسجد کبود 

موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا

موزه موسیقی اصفهان نخستین و تنها موزه موسیقی خصوصی در کشور است که توسط دو تن از موسیقی‌دانان علاقه‌مند به موسیقی سنتی ایران، مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی، در یازدهم آذر سال ۱۳۹۴ تأسیس شد. این موزه در یک خیابان سرسبز در محله قدیمی جلفا در اصفهان (مهم ترین شهر توریستی ایران)، به دور از میدان نقش جهان و بازار تاریخی معروف اصفهان واقع شده است. این موزه کوچک نمایش‌دهنده‌ بیش از ۳۰۰ نمونه از آلات موسیقی از سراسر ایران است که ظاهر بسیاری از آن‌ها با آنچه در نقاشی‌ و مینیاتورهای قدیمی در محوطه‌های تاریخی اصفهان می‌بینیم،‌ تغییری نکرده است.

این موزه در مدت زمان کمی که از بازگشایی آن گذشته است، موفق به کسب دو جایزه شده که آخرین آن از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) به‌عنوان بهترین موزه خصوصی ایران بود. موزه مذکور نخستین موزه خصوصی موسیقی در ایران است که دو تالار به‌نام‌های تالار سازهای ملی و تالار سازهای محلی دارد که مجموعه‌ای بسیار متنوع از سازهای ایرانی را شامل می‌شود. بازدیدکنندگان می‌توانند ضمن بازدید از موزه، مهارت خود در نواختن را با آلات موسیقی ارزان‌قیمت امتحان کنند.

آدرس موزه موسیقی: اصفهان، خیابان توحید میانی، خیابان شهید قندی (مهرداد)، پلاک ۷۴

موزه آستان قدس رضوی

موزه آستان قدس رضوی

منبع عکس: museum.razavi.ir

یکی از بی‌نظیرترین مجموعه‌های موزه‌ای ایران را در شهر مشهد و در حرم مطهر امام رضا می‌توانید ببنید. مکانی مذهبی که درکنار زیارت در لابه‌لای تاریخ نیز خواهید گشت و از فرهنگ و هنر دیدن می‌کنید. سنگ بنای موزه‌ی آستان قدس رضوی در سال ۱۳۱۶ و در محل کنونی قبر شیخ بهایی گذاشته شد و از سال ۱۳۱۸ اشیای نفیسی از جمله ظروف، منسوجات، کتیبه و... به نمایش گذاشته شدند. اما اولین ساختمان موزه در زمینی به مساحت ۵۷۰۰ متر مربع در آذرماه ۱۳۲۴ برپا شد. موزه‌های آستان قدس رضوی شامل موزه‌ی مرکزی، موزه‌ی فرش، موزه‌ قرآن و نفایس، موزه‌ هدایای مقام معظم رهبری، تالار استاد فرشچیان و موزه‌ مردم‌شناسی (حمام مهدی قلی بیگ) است. در این موزه‌ها گنجینه‌های تماشایی از هنرهای تجمسمی، فرش، تمبرها، سلاح‌ها، نجوم و... در معرض بازدید قرار دارند.

  • آدرس موزه‌ها آستان قدس رضوی: مشهد، حرم امام رضا

موزه تخت جمشید

موزه تخت جمشید

بازدید از موزه‌ها ما را به دنیای اسرار آمیز گذشته می‌برد، حالا اگر موزه در یک مکان تاریخی و باستانی هم باشد هیجان این سفر دو چندان خواهد. با رفتن به موزه‌ تخت جمشید می‌توانید این هیجان خاص را تجربه کنید. موزه‌ای که در یکی از مهم ترین بناهای تاریخی ایران یعنی تخت جمشید قرار دارد و شما درحالی‌که در یکی از کاخ‌های تخت‌جمشید قدم می‌زنید از موزه نیز دیدن می‌کنید. این موزه در کاخ حرم‌سرای خشایارشاه برپا شده است جایی که بازسازی شده است و یادآور شکوه این مجموعه‌ی بی‌نظیر در دوران خودش است. در این کاخ موزه اشیا و آثار از دوره‌های مختلف در معرض نمایش قرار دارد.

موزه پارس

بهترین موزه های ایران

منبع عکس: امیر حسین ذوالفقاری

موزه پارس یا عمارت کلاه فرنگی شیراز در باغ نظر شیراز قرار دارد و اشیایی از دوران پیش و پس از اسلام در آن نگه‌داری می‌شود. این موزه به‌عنوان قدیمی‌ترین موزه استان فارس شناخته می‌شود و آثار با ارزش بسیاری از ادوار مختلف تاریخی در خود جای داده است و آثار نقاشان مشهور دوره زندیه همانند آقا صادق، میرزا بابا نقاش باشی و جعفر به‌همراه آثاری از نقاشان معاصر همانند صدرالدین شایسته و میر منصور (شاگردان کمال الملک) به چشم می‌خورد. این اثر در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و جالب است بدانید آرامگاه کریم خان زند که مربوط به دوره زند است، در این مکان قرار دارد.

کریم خان زند در میان باغ نظر، عمارت هشت ضلعی (هشت و نیم هشت) زیبایی ساخت که به روزگار او این عمارت باشکوه محل پذیرایی از مهمانان، سفیران خارجی و انجام مراسم رسمی و اعیاد گوناگون بود. نمای بیرونی عمارت کلاه فرنگی به‌صورت هشت ضلعی است با تزیینات کاشی نگاره‌های گل و مرغ و در بالای عمارت اسپرها و لچکی‌های کاشیکاری شده بنا را مزین کرده‌اند. این نگاره‌ها منظره‌ی شکارگاه و روایت بر تخت نشستن حضرت سلیمان را نشان می‌دهند. چهار آب‌نما در چهار سوی ساختمان وجود داشت که آب‌نمای شمالی آن در مسیر خیابان زند قرار گرفت و تخریب شد. فضاهای درونی بنا شامل یک بخش مرکزی وچهار شاه‌نشین جانبی می‌شود و یک آب‌نمای یک‌پارچه از سنگ مرمر در کف فضا طراوت خاصی به فضای داخلی داده است.

موزه‌ پارس به‌عنوان قدیمی‌ترین موزه‌ استان فارس، آثار ارزشمندی از اشیای فلزی، سفالی، انواع سکه‌ها و مهرها و… از هزاره چهارم پیش از میلاد تا دوره معاصر را در خود جای داده‌ است. مجموعه‌ ۳۰ جلد قرآن به خط یحیی الجمالی الصوفی متعلق به قرن ۸ هجری قمری، مجموعه‌ای از نقاشی‌های آب رنگ لطفعلی صورتگر شیرازی، تابلوی معروف کریم خان در حال کشیدن قلیان، آثار لاکی از نقاشان معروف دوره زندیه مثل آقا صادق، آثاری از نقاشان معاصر مثل صدرالدین شایسته شیرازی در این موزه به‌چشم می‌خورد.

  • آدرس موزه پارس: شیراز، خیابان زند، باغ نظر، نزدیک ارگ کریمخان

موزه عاج رامسر

موزه عاج رامسر- کاخ رامسر

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا (عکاس: موسوی)

اگر علاقه‌مند هستید تا اشیای مختلف ساخته شده از عاج را ببینید پیشنهاد می‌دهیم به شمال کشور و شهر رامسر سفر کنید و از موزه عاج رامسر دیدن کنید. این موزه اولین موزه‌ تخصصی عاج در ایران و غرب آسیا است که در کاخ دو طبقه‌ی تاج الملوک پهلوی که به «آتابای» نیز معروف است در مجموعه باغ و کاخ رامسر قرار دارد. در این مجموعه که تنها موزه‌ای است که از تمامی نقاط زیستگاه فیل‌ها آثار بسیاری در آن گردآوری شده، آثار هنری بی‌نظیر و خیره‌کننده در زمینه‌ هنر تراشکاری روی انواع عاج در بخش‌های مختلف مانند اتاق شمایل انسانی و غیر انسانی، اتاق جنگ‌افزارها و... تماشا خواهید کرد.

  • ساعت بازدید: ساعت ۹ الی ۱۷
  • آدرس موزه عاج رامسر: رامسر، خیابان شهید رجایی یا سخت‌سر سابق، غرب هتل رامسر و در مجتمع فرهنگی - موزه‌ای شهدای رامسر

موزه آب یزد

موزه آب یزد

عکاس: امید ممیزی

امروزه به‌لطف دسترسی راحت به آب آشامیدنی،‌ ما به‌ندرت به مشقت تهیه آب در گذشته فکر می‌کنیم، هرچند بازدید از موزه‌ی آب یزد می‌تواند دیدگاه شما را کاملا تغییر دهد. یزد شهری بیابانی است که تهیه‌ آب در این منطقه چالش‌برانگیز و بسیار مهم بوده است.

موزه‌ آب یزد در سال ۱۳۷۹ در خانه‌ی تاریخی کلاهدوزها (سمت شمالی میدان امیرچخماق یزد) فعالیت خود را آغاز کرد و بازدیدکنندگان با ورود به آن می‌توانند به تاریخ چند هزار ساله‌ آب در این شهر تاریخی پی ببرند. آنچه که این موزه را از دیگر موزه‌ها آب متمایز می‌کند، عبور یک رشته کاریز صدها ساله از میان آن است؛ کاریزی که روزگاری آب مورد نیاز مردم را تأمین می‌کرد.

این موزه محل مناسبی برای شناخت آثار و ابنیه‌های تاریخی مربوط به آب و لوازم مختلف حفر قنوات، ابزار و ادوات اندازه‌گیری حجم آب، وسایل تأمین روشنایی در قنات، اسناد و مدارک خریدوفروش آب و وقف‌نامه‌های قدیمی، کتابچه میراب‌ها و اسناد توزیع آب، ظروف نگه‌داری و حمل آب و لوازم ارزشمند دیگر است.

در پایین‌ترین طبقه‌ موزه، انشعابات دو کاریزی رحیم آباد و زارج قرار دارد و امروزه قنات زارچ با بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت و ۷۵ کیلومتر طول، هنوز هم فعالیت خودش را ادامه می‌دهد. در طبقه‌ بعدی، پایاب قرار دارد که در گذشته از آن برای نگه‌داری مواد غذایی استفاده می‌شد. در میان این سطح حوضی وجود دارد که به‌دلیل گذر آب کاریز از آن هوای این طبقه را مطبوع نگه داشته است. در طبقه‌ی بعد، اتاق‌ها و دالان‌های متعددی وجود دارد که برای گذراندن روزهای گرم و طاقت‌فرسای تابستان گزینه مناسبی به‌شمار می‌رفت. بعد از اقامتگاه تابستانه به سطح چهارم خانه می‌رسیم، جایی که اتاق‌های پنج دری، تالار، اتاق ارسی، آشپزخانه و محل زندگی خدمتکاران خانه قرار دارد. قسمت پایانی خانه یا همان سطح پنجم پشت بام خانه است که به آن چاه‌خانه می‌گفتند. ازطریق این چاه‌خانه و با استفاده از چرخ چاه، آب‎ چاه‎های معروف به چهل گز را بر می‌داشتند و برای آشامیدن و موارد بهداشت اهل خانه استفاده می‌کردند.

  • آدرس موزه آب یزد: شهر یزد، خیابان امام، شمال میدان امیرچخماق، خیابان قیام

در این مقاله سعی شد تا برخی از مهم ترین موزه‌های تهران و ایران را معرفی کنیم. شما تا حالا از کدام موزه‌ها دیدن کردید و با کدام  یک از موزه‌ها مهم آشنایی دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات