قیمت کالاهای گروه لوازم خانگی ۳۰ درصد افزایش یافت

دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بازار لوازم خانگی نیز مانند بسیاری از بازارهای دیگر کشور دچار تلاطم‌های شدید شده است.
تبلیغات

بازار لوازم خانگی هم از گزند تلاطم‌های اقتصادی کشور در امان نمانده است. همه‌گیری ویروس کرونا و تلاطم قیمت ارز، بازار لوازم خانگی را هم با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. افزایش سرسام‌آور قیمت لوازم خانگی خارجی و داخلی، نمودارهای فروش این محصولات را نزولی کرده و صاحبان کسب و کارهای وابسته به این بازار را تحت فشار قرار داده است.

سرپرست وزارت صمت امروز (۲۶ خرداد) اعلام کرد سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، مجوز افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت کالاهای گروه لوازم خانگی را صادر کرده است. به گزارش ایسنا حسین مدرس خیابانی با تایید اینکه «بخشی از فعالان این بخش» اجناس خود را برای افزایش قیمت و سود بیشتر احتکار می‌کنند، خواستار نظارت بیشتر و برخورد با محتکران شد.

خیابانی همچنین اعلام کرد دولت در تلاش است با افزایش ظرفیت تولید، جای خالی اقلام وارداتی را پر کند. این اقلام به دلیل تحریم یا به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت ارز، از بازار ایران خارج شده‌اند. او اعلام کرد یکی از واحدهای تولیدی در حال ایجاد ظرفیت تولید سالانه ۷۰۰ هزار دستگاه تلویزیون در داخل کشور است.

سرپرست وزارت صمت درباره‌ی افزایش قیمت، پیش از اعلام مجوز افزایش قیمت توسط او گفت:

بخشی از افزایش قیمت‌ها ناشی از افزایش نرخ دستمزد کارگران و هزینه‌های تولید طبیعی است و سرکوب قیمت ممکن نیست؛ در عین حال افزایش افسارگسیخته و خودسرانه قیمت‌ها نیز برای ما قابل قبول نخواهد بود.

کیوان گردان مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن تجارت در برنامه‌ی گفت‌وگوی ویژه‌ی خبری شبکه‌ی دوم سیما با اعلام افزایش ۱۰ درصدی تولید لوازم خانگی در سال گذشته، میزان تولید این محصولات در کشور را ۹ میلیون دستگاه اعلام کرد. او که پیش از اعلام صدور مجوز افزایش قیمت از سوی دولت در این برنامه شرکت کرده بود، دلیل افزایش قیمت محصولات خانگی را نبود کنترل و نظارت اعلام کرد. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی هم در همین برنامه، با انتقاد شدید از تولیدکنندگان لوازم خانگی اعلام کرد برخی از کارخانه‌ها در سه ماهه‌ی اول امسال حداقل دو بار و هر بار بین ۱۰ تا ۱۵ درصد محصولات خود را گران کرده‌اند. او حتی مدعی شد این کارخانه‌ها، قیمت محصولات خود را در سامانه‌ی ۱۲۴ که برای سامان دادن به بازار محصولات تولید داخل ایجاد شده، ثبت نکرده‌اند.

البته وحید منایی، معاون سازمان حمایت از مصرف کنندگان در بخشی از سخنانش طی این برنامه گفت:

از حدود ۲۰ تا ۲۵ واحد تولیدکننده لوازم خانگی تا شب عید سال ۱۳۹۹ با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، هماهنگی لازم را داشتند و آخرین افزایش قیمت آن‌ها در بهمن سال ۱۳۹۸ بود.

منایی البته تایید کرد که حداقل ۸ واحد تولیدی، بدون مجوز و تا ۳۵ درصد افزایش قیمت داده‌اند.

در حالی که بسیاری از مقام‌های مسئول، نبود نظارت و کنترل بازار را دلیل افزایش بدون مجوز قیمت‌ها می‌دانند، رییس اتاق اصناف تهران از «تشدید بازرسی‌ها» خبر داد. قاسم نوده فراهانی در گفت‌وگو با سایت اتاق اصناف تهران با اعلام اینکه سقف افزایش قیمت از سوی سازمان حمایت برای تلوزیون ۲۰ و سایر لوازم خانگی ۲۵ درصد اعلام شده است، از افزایش نظارت و برخورد با متخلفان خبر داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات