ویندوز Feature Experience Pack در آپدیت جدید ویندوز 10 چیست؟

شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌روزرسانی جدید ویندوز ۱۰ قابلیتی با عنوان Windows Feature Experience Pack به رایانه‌ها اضافه کرده است. این قابلیت چیست و چه کاربردی دارد؟
تبلیغات

مایکروسافت به‌روزرسانی مه ۲۰۲۰ ویندوز ۱۰، یعنی همان نسخه‌ی ۲۰۰۴ را برای رایانه‌های شخصی منتشر کرده است. البته این به‌روزرسانی در ابتدا برای همه منتشر نشد و هنوزهم ممکن است برخی افراد آن را دریافت نکرده باشند. هرچه مایکروسافت به گسترش تعداد دریافت‌کنندگان به‌روزرسانی ۲۰۰۴ ویندوز ۱۰ ادامه می‌دهد، تعداد رایانه‌هایی را نیز افزایش می‌دهد که قرار است به Windows Feature Experience Pack مجهز شوند.

اگر به‌روزرسانی جدید را دریافت کرده باشید و به‌ بخش About در منو تنظیمات رایانه بروید، احتمالا نام این قابلیت را مشاهده خواهید کرد. Feature Experience Pack بسته‌ای حاوی قابلیت‌هایی به‌حساب می‌آید؛ اما نام آنش نیست و حداقل از دسامبر ۲۰۱۹ (آذر و دی ۱۳۹۸) تاکنون چندبار آن را شنیده‌ایم. ازآنجاکه مایکروسافت این قابلیت را برای شمار بسیار زیادی از رایانه‌های شخصی دردسترس قرار داده است، طبیعتا انتظار داشتیم بخواهد توضیحاتی در‌باره‌ی تغییرات اعمال‌شده ازطریق Windows Feature Experience Pack ارائه دهد؛ اما این اتفاق نیفتاد.

برخی از خبرنگاران حوزه‌ی فناوری با مایکروسافت تماس گرفتند تا دراین‌زمینه جزئیات بیشتری کسب کنند. در کمال تعجب، فردی به‌نمایندگی از مایکروسافت در گفت‌و‌گو با یکی از خبرنگاران رسانه‌ی ZDNet گفته است: «مایکروسافت [در این زمینه] توضیحی برای ارائه ندارد». بااین‌حال، خبرنگار ZDNet با اندکی بررسی بیشتر توانست به جزئیاتی درباره‌ی آن دسترسی پیدا کند.

مایکروسافت امروزه از Windows Feature Experience Pack به‌عنوان یکی از قابلیت‌های موردنیاز کاربران برای ویندوز ۱۰ و ویندوز سرور یاد می‌کند. فهرست ویژگی‌های موردنیاز قابلیت‌های دیگری را نیز شامل می‌شود که از بین آن‌ها می‌توانیم به اینترنت اکسپلورر، نوت‌پد،‌ DirectX Configuration Database ،Paint ،PowerShell ISe ،Quick Assist ،Print Management Console و... اشاره کنیم. مایکروسافت می‌گوید این بسته برای ویندوز ۱۰ ۲۰۰۴ و نسخه‌های جدیدتر دردسترس قرار می‌گیرد. در بخشی از توضیحات آمده است: «Windows Feature Experience Pack قابلیت‌‌هایی دارد که برای عملکرد درست ویندوز حیاتی است». مایکروسافت به کاربران پیشنهاد می‌کند این بسته‌ را که ۴۴/۱۵ مگابایت حجم دارد، از روی سیستم‌عامل خود حذف نکنند. 

ویندوز Feature Experience Pack را با ویندوز Experience Pack اشتباه نگیرید که مخصوص ویندوز XP و ویندوز ویستا و ویندوز ۷ بود؛ زیرا عملکرد آن‌ها به‌طورکلی با یکدیگر فرق دارد. آن‌طورکه به‌نظر می‌رسد، مایکروسافت ازطریق ویندوز فیچر اکسپرینس پک قصد دارد قابلیت‌هایی را در قالب مجموعه‌ای با یکدیگر همراه کند تا امکان به‌روزرسانی آن‌ها با سرعت بیشتری درمقایسه‌با به‌روزرسانی خود سیستم‌عامل فراهم شود.

به‌لطف Windows Feature Experience Pack کاربران خواهند توانست مجموعه‌ای از قابلیت‌های سیستم‌عامل را ازطریق مایکروسافت استور به‌روزرسانی کنند؛ بنابراین فقط به اعمال تغییرات در UI/UX محدود نخواهد بود. این یعنی احتمالا مجموعه‌اپلیکیشن‌های قرارداده‌شده در بسته‌ی یادشده به‌جای اینکه جداگانه آزمایش شوند، گروهی آزمایش خواهند شد. درحال‌حاضر، تعداد آیتم‌های موجود در این بسته چندان زیاد نیست: نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ی ابزار Snipping Tool و نسخه‌ی‌ به‌روزرسانی‌شده‌ی پنل ورودی متن و نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ی رابط کاربری بخش پیشنهادهای Shell. مایکروسافت از مدت‌ها پیش چنین بسته‌هایی را ازطریق فروشگاه آنلاین ویندوز برای ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۰ ایکس ارائه می‌دهد.

مایکروسافت از مدت‌ها پیش تلاش می‌کرد رابط کاربری و تجربه کاربری ویندوز ۱۰ را از Windows Core OS جدا کند. برخی از کاربران ادعا می‌کنند اضافه‌شدن Windows Feature Experience Pack به نسخه‌ی ۲۰۰۴ ویندوز ۱۰ در همین راستا انجام شده است. هدف نهایی مایکروسافت این است که همه دستگاه‌هایی که از ویندوز استفاده می‌کنند از هسته Core OS بهره ببرند و فقط پوسته‌ای که روی آن سوار است، تغییر کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات