برخی از دوربین‌های Sony a7 با ترک در بخش نصب حسگر مواجه می‌شوند

شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
سرویس Lensrentals ادعا می‌کند بخش نصب حسگر برخی از دوربین‌های خانواده‌ی Sony a7 شرکت دچار ترک و شکستگی می‌شود.
تبلیغات

سرویس Lensrentals که به‌خاطر ماهیت مدل کسب‌وکاری خود (اجاره‌ی دوربین و لنز عکاسی) به مجموعه‌ای عظیم از تجهیزات موجود در بازار دسترسی دارد، آزمایش‌هایی را با هدف بررسی و شناسایی ایرادات احتمالی محصولات انجام می‌دهد. آن‌ها در جدیدترین آزمایش خود، دوربین‌‌‌های متمرکز بر کارایی عکاسی را مورد برسی قرار دادند و ادعا می‌کنند درصد قابل‌توجهی از دوربین‌های خانواده‌ی Sony a17 با مشکل جدی در یکی از قطعات اصلی روبه‌رو هستند.

آزمایش لنزرنتالز شامل بررسی ۴۸۷ دوربین فول‌فریم و APS-C بدون آینه‌ی سونی می‌شود. ابتدا و برای شفاف‌سازی، هرگونه تأثیر قابلیت IBIS روی اندازه‌گیری مشکلات لنز و فلنج رد شد. نتیجه‌ی آزمایش‌های انجام‌شده (موسوم به flange-to-sensor) روی انواع دوربین‌های سونی، ابتدا به‌صورت جمعی منتشر شد که تمامی گروه‌های Sony a9 و Sony APS-C را به‌صورت جمعی و به‌صورت مجزا از Sony a7 نشان می‌داد، چون دسته‌های دیگر نتایج خوبی داشتند و اشکال اصلی، در سری a7 دیده می‌شد.

آزمایش دوربین سونی a7

پس از بررسی‌های اولیه، تعدادی از دوربین‌های سونی a7 که داده‌هایی بسیار دور از میانگین داشتند (داده پرت) از آزمایش خارج شدند. مشکل برخی از این دوربین‌ها با بازنگری یا تعویض محل نصب لنز (Mount) حل می‌شد، اما برخی دیگر، مشکلی اساسی داشتند. در بسیاری از این دوربین‌ها که پرت‌ترین داده را نسبت به میانگین نشان می‌دادند، یک ترک بین محل نصب حسگر و سیستم لرزش‌گیری دیده می‌شد. سونی حسگر دوربین‌های a7 را روی یک صفحه‌ی پلاستیکی نصب می‌کند که با سه پیچ، به سیستم لرزش‌گیر IBIS متصل می‌شود. بررسی دوربین‌های داده پرت a7، نتایج زیر را نشان می‌داد:

  • صفحه‌ی پلاستیکی دو دوربین، شکسته شده بود.
  • پیچ دو دوربین دیگر، از جای خود خارج شده بود.
  • شکستگی یکی از صفحات، شبیه به شکستگی حاصل از خستگی مکانیکی بود.
  • فریم حسگر در یکی از شکستگی‌ها به‌صورت کامل جابه‌جا شده بود که کلیپ نگهدارنده را از جای خود خارج می‌کرد.

دوربین‌هایی که دچار شکستگی بودند، اختلال چندانی در عملکرد نداشتند

نکته‌ی جالب‌توجه اینکه دوربین‌های a7 با مشکلات جدی شکستگی، هیچ مشکلی در ثبت تصاویر نداشتند. درواقع خبری از پیام خطا در عکاسی یا ثبت تصاویر بسیار بی‌کیفیت یا موارد مشابه نبود. مدیران لنزرنتالز می‌‌گویند این دوربین‌ها به دفعات اجاره داده شده‌اند و مشتریان نیز مشکل خاصی گزارش نکرده‌اند. حتی آزمایش ۶۴ مرحله‌ای فنی لنزرنتالنز نیز پیش و پس از هر بار اجاره، نتایج مناسبی را نشان می‌داد. حتی پس از انجام آزمایش‌های پیچیده‌ی تیم فنی شرکت، مشکلت عملکردی بسیار جزئی بودند و شبیه به شکایت‌هایی عنوان شدند که برخی از مشتریان مطرح می‌کردند. مواردی همچون ایرادهای جزئی در لبه‌های عکس یا عملکرد نه‌چندان مناسب سیستم لرزشگیر. درنهایت متخصصان لنزرنتالز می‌‌گویند ترک و شکست در یکی از پیچ‌ها احتمالا تأثیر زیادی روی عملکرد دوربین ندارد، اما اگر در محل نصب دو پیچ، ترک دیده شود، عملکرد تأثیر می‌پذیرد.

آزمایش دوربین سونی a7

ترک و شکستگی در بخش نصب حسگر در ظاهر بسیار نگران‌کننده و حتی وحشتناک خواهد بود؛ اما در مجموع، کمتر از دو درصد دوربین‌های سونی لنزرنتالز، مشکل ساختاری در محل لنز داشتند و تنها ۱/۶ درصد از اشکال و اختلال در بخش نصب حسگر رنج می‌بردند. البته باتوجه‌به اینکه مراحل پیدا کردن مشکل و آزمایش‌های متعدد موردنیاز برای شناسایی آن طولانی بود، هنوز مشخص نیست که اختلال در عملکرد، روی چه میزان از دستگاه‌های شرکت اثر گذاشته است. به‌هرحال همین درصد کم نیز نشان‌دهنده‌ی مشکلی بزرگ در محصولات سونی است و به همین دلیل لنزرنتالز اطلاعیه‌ای را به شرکت ژاپنی ارسال کرد.

بررسی عمیق‌تر دوربین‌هایی که دچار مشکل شده بودند، نشان داد که آن‌ها شاید در زمان فعالیت، بیوفتند یا پس از اجاره دادن نیاز به تعمیرها و بررسی‌های داخلی قابل‌توجهی داشته باشند. متخصصان لنزرنتالز همچنین می‌گویند این دوربین‌ها به‌خاطر شرایط کاری ویژه در محیط‌های خطرناک، احتمال افتادن بیشتری دارند. همچنین استفاده از لنزهای تله‌فوتو سنگین و بند نیز فشار خمشی زیادی به بدنه وارد کرده که تاحدودی شکست و خرابی بخش نصب حسگر را توجیه می‌‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات