AMD از ارائه به‌روزرسانی برای درایور گرافیکی تراشه Kaby Lake-G اینتل امتناع کرد

چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
جدیدترین نرم‌افزار نصب‌کننده‌ی درایور رادئون پشتیبانی از کارت گرافیک Vega M را شامل نمی‌شود و هم‌اکنون، درایور به‌روزشده‌ای برای پلتفرم یادشده دردسترس نیست.
تبلیغات

با اینکه درحال‌حاضر عمر پردازنده‌ نامعمول کابی‌لیک ‌جی (Kaby Lake-G processor) اینتل در قفسه‌ی خرده‌فروشی‌ها به‌سر آمده است، باتوجه‌به سردرگمی ناشی ‌از نحوه‌ی ارائه‌ی پشتیبانی به این تراشه‌ی ترکیبی اینتل و AMD، پیامدهای عرضه‌ی محصول یادشده تمامی ندارد. درابتدا، وب‌سایت Tom’s Hardware در گزارشی اظهار کرد جدیدترین نرم‌افزار نصب‌کننده‌ی درایور رادئون، پشتیبانی از کارت گرافیک Vega M را شامل نمی‌شود و درنتیجه، هم‌اکنون درایور به‌روزشده‌ای برای پلتفرم یادشده دردسترس نیست. پس از انتشار گزارش، وب‌سایت مذکور پاسخ مرموز و درعین‌حال امیدوارکننده‌ی اینتل درباره‌ی پشتیبانی آینده‌ی درایور را دریافت کرد.

درحال‌حاضر، مشخص نیست چه ‌زمانی به‌روزرسانی برای درایور ارائه می‌شود یا پشتیبانی نرم‌افزاری از درایور تا کِی ادامه خواهد یافت. پردازنده‌ی کابی‌لیک ‌جی حاصل همکاری نادر AMD و اینتل و درواقع، ترکیبی از پردازنده‌ی چهارهسته‌ای کابی‌لیک اینتل و کارت گرافیک مجزای AMD برپایه‌ی معماری پلاریس (Polaris) روی مداری یکپارچه است. باتوجه‌به اینکه کارت گرافیک مجزای AMD ضعف مرسوم پردازنده‌های گرافیکی مجتمع اینتل را در کابی‌لیک ‌جی پوشانده است، این محصول برای اینتل حکم تراشه‌ای جالب را دارد که عملکرد پردازشی و گرافیکی فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد.

صرف‌نظر از آنچه گفته شد، ازآنجاکه بخش پردازنده‌ی گرافیکی کابی‌لیک‌ جی خارج از مجموعه‌ی اینتل تولید شده است، تراشه‌ی مذکور همیشه در موقعیتی عجیب‌وغریب قرار داشته و هیچ‌یک از تولیدکنندگان این محصول را کاملا نپذیرفته‌اند. حتی با اینکه اینتل کابی‌لیک ‌جی را با برند خودش می‌‌فروشد، ریشه‌های این پردازنده در خانواده‌ی رادئون هیچ‌گاه واقعا پنهان نبوده و در اصل درایورهای گرافیکی آن، مشتق‌شده از درایورهای استاندارد AMD است که از همان ابتدا وجود داشت.

به‌عبارت‌دیگر، اینتل برای تهیه‌ی درایورهای یادشده همیشه به AMD متکی و بنا به‌دلایل ناشناخته یا ‌غیرشفاف، همکاری دو شرکت در این حوزه نتیجه‌ی موفقی نداشته است. پس از وقفه‌ای طولانی بین به‌روزرسانی‌های درایور گرافیکی، اینتل اساسا حتی از قراردادن هرگونه نرم‌افزار ظاهری در منبع درایورهای گرافیکی خودش دست برداشت و کاربران را به نصب درایورهای رادئون AMD ترغیب کرد. در همان زمان، AMD پشتیبانی رسمی از تراشه‌ی مذکور را برعهده گرفت. درحالی‌که کاربران تصور می‌کردند همه‌چیز به خیروخوشی پایان یافت، اوضاع به‌گونه‌ی دیگری رقم خورد.

همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد، در درایورهای AMD پشتیبانی از پردازنده‌ی کابی‌لیک ‌جی دوباره کنار گذاشته شده است؛ درنتیجه، نصب درایورهای کنونی سری رادئون روی سخت‌افزار مذکور غیرممکن و حتی یافتن درایورهای ‌نصب‌شدنی، تنها اندکی آسان‌تر از شکار تخم‌مرغ عید پاک است.

پروژه‌های مشترکی همچون پردازنده‌ی کابی‌لیک ‌جی، از موضوعات دشوار در صنعت تراشه‌سازی است؛ زیرا شرط حضور چند شرکت درگیر در یک محصول واحد، وجود همکاری لازم بین آن‌ها است. البته با درنظرگرفتن رقابت سنتی بین شرکت‌‌هایی همچون اینتل و AMD، صحبت درباره‌ی همکاری از انجام‌دادن آن آسان‌تر است. بااین‌حال، انتظار می‌رفت در همان ابتدا، پشتیبانی از درایورها در قرارداد عقدشده اشاره می‌شد. برای مثال، AMD پنج ‌سال به ارائه‌ی به‌روزرسانی برای درایورها متعهد می‌شد و وضعیت فعلی اینتل و AMD وجود نداشت که مشکلات را به‌هم پاس می‌دهند. درهر‌حال، امید می‌رود وضعیت درایورهای تراشه‌ی کابی‌لیک‌ جی هرچه زودتر مشخص شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات