ارتباط مصرف کم فلاونوئیدها با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر

‌نتایج مطالعه‌های جدید نشان می‌دهد مصرف کم موادغذایی سرشار از فلاونوئید همانند انواع توت‌ها، سیب و چای با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط است.

براساس پیش‌بینی کارشناسان، تعداد افراد بزرگ‌تر از ۶۵ سال در ایالات متحده‌ی آمریکا در چهل سال آینده بیش از دوبرابر خواهد شد و این نشان می‌دهد شرایط و بیماری‌های مرتبط با پیری در حال افزایش است. یکی از این امراض که عموما در سنین پیری رخ می‌دهد، بیماری آلزایمر یا عامل اصلی زوال عقل است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۵۰، حدود ۱۳/۸ میلیون فرد بزرگ‌تر از ۶۵ سال با بیماری آلزایمر در ایالات متحده زندگی می‌کنند.

اگرچه بیماری آلزایمر بسیار رایج است، علت دقیق آن هنوز مشخص نیست. بااین‌حال، بسیاری از مطالعه‌ها نشان می‌دهند رژیم غذایی در پیدایش این بیماری نقش دارد. نتایج بسیاری از تحقیق‌ها نشان داده‌اند رژیم غذایی مدیترانه‌ای با کاهش خطر ابتلا به مسائل شناختی همانند آلزایمر همراه است. جالب اینجا است که این رژیم غذایی سرشار از فلاونوئیدها است که به‌طورطبیعی در میوه‌ها و سبزی‌های مختلف و نوشیدنی‌های گیاهی همانند چای وجود دارند.

پژوهشگران مرکز تحقیقات تغذیه‌ی انسانی دانشگاه تافتس دراین‌باره بیان کرده‌اند مصرف طولانی‌مدت غذاهای سرشار از فلاونوئید همانند انواع توت‌ها و سیب و چای با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر همراه است.

معرفی ۶ نوع فلاونوئید

مطالعه‌ای در مدت بیست سال، شش نوع مختلف از فلاونوئید را از میان ۲،۸۰۱ نفر بررسی کرد. محققان میزان مصرف فلاونوئید این افراد را با استفاده از پرسشنامه‌های رژیم غذایی اندازه‌گیری کردند که شرکت‌کنندگان تقریبا هر چهار سال یک‌بار پر می‌کردند. این گروه همچنین سلامت کلی گروه ازجمله میزان ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط با آن (ADRD) را زیرنظر داشت. بر‌این‌اساس، مشخص شد افرادی که مقدار کمی از فلاونوئید مصرف می‌کردند، دو تا چهار برابر بیشتر درمعرض ابتلا به ADRD بودند. مصرف کم آنتوسیانین‌ها همانند انواع توت‌ها خطر ابتلا به ADRD را چهاربرابر بیشتر می‌کند؛ در‌حالی‌ که مصرف کم فلاونول‌ها همانند سیب و گلابی و چای با دوبرابر خطر ابتلا به این بیماری همراه است. منظور از مصرف کم فلاونوئیدها به‌معنی رژیم غذایی فاقد توت‌ و یک عدد سیب و بدون چای و مصرف زیاد فلاونوئیدها معادل مصرف تقریبا ۷/۵ پیمانه توت و هشت عدد سیب یا گلابی و نوزده فنجان چای در یک ماه است.

روزی یک عدد سیب بخورید

به‌نظر می‌رسد مصرف یک عدد سیب در روز می‌تواند بیماری را از شما دور نگه دارد. این موضوع یافته‌ی جالب‌ی برای دانشمندان است؛ زیرا درحال‌حاضر درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد؛ بنابراین، پیشگیری از این وضعیت بسیار مهم است. دکتر پاول ژاکو، نویسنده ارشد مطالعه، توضیح می‌دهد:

درحال‌حاضر، داروی موثری برای درمان بیماری آلزایمر وجود ندارد، بنابراین، جلوگیری از ابتلا به بیماری ازطریق رژیم غذایی نکته‌ی بسیار مهمی است.

نکته‌ی مهم آن است که فرد می‌تواند بعدا در زندگی خود از این تغییرات رژیم غذایی بهره‌مند و بازهم مؤثر واقع شود؛ بنابراین، محققان می‌گویند افراد حتی در دهه‌ی پنجاه زندگی خود هم می‌توانند این تغییرات را در رژیم غذایی خود ایجاد کنند. تحقق‌یافتن این تغییرات چندان دشوار نیست؛ زیرا براساس اعلام Esra Shishtar، دانشجوی دکتری دانشگاه تافتس، مصرف یک فنجان چای در روز یا برخی از انواع توت‌ها دو تا سه بار در هفته کفایت می‌کند.

باید در نظر داشت که مطالعه‌ی جدید اثبات نمی‌کند مصرف کم فلاونوئیدها باعث بیماری آلزایمر می‌شود؛ بلکه این فقط اعلام نتایج گروهی از شرکت‌کنندگان را نشان می‌دهد. توجه به این نکته نیز اهمیت دارد که این مطالعه میزان مصرف فلاونوئید را ازطریق داده‌های خودگزارش‌داده کنترل کرده است؛ بنابراین، احتمال خطا وجود دارد. بااین‌حال‌، محققان می‌گویند سؤالات مربوط به تشخیص زوال عقل را از پرسشنامه حذف کرده‌اند. درنهایت، باید گفت تمام شرکت‌کنندگان بزرگ‌تر از پنجاه سال و از نژاد اروپایی بودند که این امر تعمیم‌پذیری مطالعه را محدود می‌کند.


از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید