چطور از امکانات مرورگر سافاری برای حفاظت از حریم خصوصی استفاده کنیم

جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
مطالعه 4 دقیقه
حفاظت از حریم خصوصی یکی از نگرانی‌های بزرگ کاربران اینترنت است برای حفظ این حریم مرورگرهای مختلف امکاناتی را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند یکی از این مرورگرها، مرورگرمعروف سافاری است که مرورگر پیش‌فرض سیستم‌هاد است.
تبلیغات

اگر شما هم از کاربران سیستم‌عامل مک باشید حتما یک نسخه از مرورگر Safari را در کامپیوتر خود دارید که از آن استفاده می‌کنید و مطمئنا برای شما جالب خواهد بود که از امکاناتی که سافاری برای محافظت از حریم خصوصی در اختیار شما قرار داده استفاده کنید. ردیابی، یک تهدید بزرگ برای حریم خصوصی است، چندین روش مختلف برای ردیابی کاربران  وجود دارد که از آن‌جمله می‌توان از کوکی‌‌ها برای ذخیره علایق کاربران و کوکی‌هایی که اطلاعات فعالیت‌های آنلاین شما را جمع‌آوری می‌کنند، نام برد؛ کوکی‌های دسته‌ی دوم بیشتر توسط وب‌سایت‌ها در مرورگر شما ذخیره می‌شوند. علاوه بر این باید به جمع‌آوری جزئیاتی بیشتر از تنظیمات سیستم و نحوه استفاده از آن اشاره کرد که کمک می‌کند تا شکل‌گیری ساختاری از داده‌ها حول شخصیت و رفتار مجازی کاربر به‌راحتی امکان‌پذیر باشد که نتیجه‌ی آن ردیابی راحت‌تر کاربران است.

در ادامه ما به شما آموزش می‌دهیم که چطور مرورگر سافاری را تنظیم کنید و چگونه کوکی‌های خودتان را حذف کنیم. (همچنین روش‌های ضدانگشت‌نگاری را توضیح می‌دهیم.) 

مقابله با ردیابی

سافاری از ویژگی‌هایی به‌نام ممانعت از ردیابی هوشمند استفاده می‌کند که در آن از یادگیری ماشین برای شناسایی وب‌سایت‌هایی که می‌توانند از طریق اینترنت شما را ردیابی کنند استفاده می‌کند. مرورگر سافاری کوکی‌های متعلق به وب‌سایت‌هایی را که کاربر بیش از ۳۰ روز به آن‌ها سرنزده است را حذف یا مسدود می‌کند، اما سیاست سافاری در مورد وب‌سایت‌هایی که کاربر مرتباً بازدید می‌کند، متفاوت است؛ سافاری به این وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهد تا کوکی ۲۴ ساعتدر سیستم باقی بماند. پس از گذشت ۲۴ ساعت این کوکی‌ها غیرفعال شده و دیگر کاربران در اینترنت دنبال به این روش نیز قابل ردیابی نیستند. اما کاربر می‌تواند با استفاده از آن‌ها در سایت مورد نظر ورود کرده و به فعالیتش بپردازد، هرچند در صورتی که مدت سرزدن به وب‌سایت مورد نظر بیش از ۳۰ روز طول بکشد، آن کوکی‌ها حذف می‌شوند. این ویژگی به‌صورت پیش‌فرض روشن است اما اگر می‌خواهید آن‌را خاموش کنید می‌توانید مسیر زیر را بروید.

Safari > Preferences > Privacy

و تیک مربعی که کنار "Prevent cross-site traking" را بردارید. اما اگر می‌خواهید هر دو نوع کوکی مورد اشاره را را مسدود کنید تیک مربع کنار "Block all cookies" را بزنید.

safari privacy

پاک کردن کوکی‌های

متاسفانه سافاری جزو آن دسته از مرورگرهایی است که کوکی‌ها را به‌طور خودکار حذف نمی‌کند و شما باید این‌کار را به‌صورت دستی انجام دهید.

  • ابتدا به مسیر  Safari > Preferences > Privacy  بروید.
  • روی مدیریت داده‌های وب‌سایت "Manage Website Data" کلیک کنید.
  • فهرستی از وب‌سایت‌هایی را مشاهده خواهید کرد که کوکی‌ها و ردیاب‌ها را در مرورگر شما ذخیره می‌کنند. روی نام یک سایت کلیک کنید و سپس روی دکمه “Remove” در گوشه پایین سمت چپ کلیک کنید تا همه کوکی‌ها و ردیاب‌های آن سایت پاک شوند.
  • شما همچنین می‌توانید با کلیک روی "Remove All" درپایین صفحه همه کوکی‌ها و داده‌های سایت‌ها را به‌طور هم‌ زمان پاک کنید.(شما ابتدا یک پیام هشدار دریافت خواهید کرد که باید با کلیک روی "Remove Now" ادامه دهید.)
safari delete cookie

شما می‌توانید به روش زیر سابقه مرور خود را پاک کنید.

ابتدا به مسیر   Safari > Preferences > General  بروید وسپس از منوی کشویی مقابل "Remove history items"  آیتم مورد نظرخودتان را انتخاب کنید. شما نمی‌توانید تاریخ خروج خود را درآن لحظه حذف کنید اما می‌توانید آن‌را یک روز بعد یا هر روزی بعد از آن پاک کنید.

باتوجه به گفته شرکت اپل، سافاری چندین ویژگی برای متوقف کردن جمع‌آوری اطلاعات مربوط به الگوی رفتار کاربر ارائه می‌دهد. برای مثال در ابتدا کار مرورگر نسخه ساده‌ای از پیکربندی سیستم را به ردیاب ارائه می‌دهد به همین دلیل دستگاه‌های مختلف شبیه به هم به‌نظر می‌رسند و شناسایی یک دستگاه را برای ردیاب سخت‌تر می‌کند. علاوه براین اپل می‌گوید که سافاری هیچ عنوان قابل ردیابی یا شناسه‌ منحصر به فردی به درخواست‌های وب اضافه نمی‌کند. درپایان باید به این نکته هم باید اشاره کرد که سافاری هیچ‌گونه تبلیغاتی را مسدود نمی‌کند اما شما می‌توانید ابزار‌های مسدود کننده را از طریق گزینه "extensions" به آن اضافه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات