تراشه هلیو جی 85 مدیاتک رونمایی شد

چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مدیاتک در حالی از هلیو جی ۸۵ رونمایی کرد که جزئیات سخت‌افزاری تنها بهبود عملکرد پردازنده گرافیکی را نسبت به هلیو جی ۸۰ نشان می‌دهد.
تبلیغات

مدیاتک، شرکت سازنده قطعات نیمه‌رسانا، از جدیدترین تراشه خود به‌نام هلیو جی ۸۵ رونمایی کرد. تراشه جدید شرکت تایوانی درواقع مدلی بهبودیافته از هلیو جی ۸۰ است و گویا برای بازار گجت‌های قابل حمل مناسب گیمینگ با سخت‌افزاری میان‌رده در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر، ردمی نوت ۹ شیائومی میزبان تراشه هلیو جی ۸۵ شده است و مدل پایه این گوشی هوشمند با برخورداری از ۴ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، دوربینی با ماژول چهارگانه و باتری با ظرفیت ۵،۰۲۰ میلی‌آمپرساعت و امکان شارژ ۱۸ واتی با قیمتی معادل ۱۹۹ دلار به بازار عرضه می‌شود.

از نظر مشخصات سخت‌افزاری می‌توان شباهت‌های بسیاری بین دو تراشه هلیو جی ۸۰ و جی ۸۵ یافت. هلیو جی ۸۵ مجهز به پردازنده‌ای ۸ هسته‌ای است و مبتنی بر فرایند لیتوگرافی ۱۲ نانومتری فین‌فت تولید می‌شود. پردازنده مرکزی هلیو جی ۸۵ متشکل از ۲ هسته کرتکس A75 با فرکانس ۲ گیگاهرتزی و ۶ هسته کرتکس A55 با فرکانسی نامشخص است.

با وجود اینکه مدیاتک فرکانس ۶ هسته کرتکس A55 را مشخص نکرده است؛ اما حدس زده می‌شود که این هسته‌ها با فرکانس ۱/۸ گیگاهرتز کار می‌کنند. چنین مشخصاتی تقریبا شبیه با جزئیات سخت‌افزاری هلیو جی ۸۰ است؛ اما تفاوت اصلی دو تراشه در پردازنده گرافیکی آن‌ها است.

در هلیو جی ۸۵ از پردازنده Mali-G52 MC2 استفاده شده که هسته‌های آن با فرکانس ۱،۰۰۰ مگاهرتز کار می‌کنند؛ درحالی‌که پردازنده گرافیکی Mali-G522 MC2 موجود در هلیو جی ۸۰ با فرکانس ۹۵۰ مگاهرتزی کار می‌کرد.

مدیاتک هنوز جزئیات دقیقی از مشخصات سخت‌افزاری هلیو جی ۸۵ منتشر نکرده است و نمی‌دانیم چه پردازنده عصبی در تراشه جدید شرکت تایوانی به کار رفته است یا از چه دوربین و نمایشگری می‌تواند پشتیبانی کند.

درواقع آنچه شرکت تایوانی در مراسم رونمایی از تراشه جدید خود نشان داد، بهبود عملکرد پردازنده گرافیکی بود. در مراسمی که شیائومی از ردمی نوت ۹ معرفی کرد، نتایج بنچمارکی نیز به نمایش درآمد که نشان می‌دهد هلیو جی ۸۵ عملکردی بهتر از تراشه‌هایی مانند اسنپدراگون ۶۶۵ و اکسینوس ۹۶۱۱ دارد.

گوشی شیائومی ردمی نوت ۹ مجهز به هلیو جی ۸۵ توانست امتیاز ۲۰۵،۹۴۶ را از بنچمارک انتوتو به دست آورد، در حالی‌که ردمی نوت ۸ مجهز به تراشه اسنپدراگون ۶۶۵ امتیاز ۱۶۹،۵۸۵ را کسب کرده بود. گلکسی A51 مجهز به تراشه اکسینوس ۹۶۱۱ نیز امتیار ۱۷۷،۴۳۹ را از بنچمارک انتوتو به دست آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات