بخش‌بندی ویدئوها به‌صورت آزمایشی به یوتیوب اضافه شد

یک‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
یوتیوب از چند روز پیش به‌‌صورت گسترده‌تری نسبت‌به قبل میزبان قابلیت بخش‌بندی ویدئوها شده است تا کاربر بتواند به‌سادگی بخش‌های مختلف هر ویدئو را تماشا کند.
تبلیغات

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد یوتیوب از چند روز پیش برخی ویدئوهای منتخب را بخش‌بندی کرده است تا کاربر راحت‌تر از قبل بتواند به مباحث مختلفی که در هر ویدئو به آن‌ها پرداخته می‌شود، دسترسی پیدا کند. قابلیت بخش‌بندی ویدئو در نسخه‌های اندروید، iOS و دسکتاپ یوتیوب در دسترس قرار گرفته است. به‌طور معمول ویدئوهای امروزی یوتیوب در بخش توضیحات دارای نشانگرهای زمانی هایپرلینک‌شده هستند که با کلیک روی آن‌ها می‌توانید به بخش‌های مختلف هر ویدئو دسترسی پیدا کنید.

همچنین ویدئوهایی که در آن‌ها موسیقی خاصی پخش می‌شود، در بخش توضیحات لینک موسیقی را گذاشته‌اند که با کلیک روی آن می‌توانید موسیقی موردبحث را اجرا کنید. از این پس به‌جای کلیک روی نشانگرهای زمانی یا لینک موسیقی، اطلاعات مربوطه به‌صورت مستقیم به خود پخش‌کننده‌ی یوتیوب و به‌طور دقیق‌تر نوار پیشرفت قرمزرنگ آن تزریق می‌شود. ظاهرا یوتیوب از اوایل ماه آوریل این قابلیت را به‌صورت آزمایشی و بسیار محدود آغاز کرده، اما از چند روز پیش به‌شکل به‌نسبت گسترده‌تری آن را در دسترس قرار داده است.

ناگفته نماند ویدئوها براساس همان نشانگرهای زمانی هایپرلینک‌شده‌ی قسمت توضیحات، بخش‌بندی می‌شوند. امروزه بسیاری از خالقان محتوا، نشانگرهای زمانی را در قسمت توضیحات قرار نمی‌دهند؛ بنابراین ممکن است به این زودی‌ها ویدئوهای بسیاری از خالقان محتوا، به‌صورت خودکار بخش‌بندی نشود. در حال حاضر یوتیوب نمی‌تواند به‌صورت مجزا حدس بزند که هر بخش از ویدئو، شامل چه مباحثی است. 

به‌لطف به‌روزرسانی جدید پلتفرم یوتیوب، تغییراتی در نوار پیشرفت قرمزرنگ زیر ویدئوهایی که از قابلیت بخش‌بندی پشتیبانی می‌کنند، اعمال شده است. در این ویدئوها نوار پیشرفت به قسمت‌های مختلفی تقسیم شده است و اگر نشان‌گر ماوس را روی بخش‌های مختلف نگه دارید، عنوان آن‌ها پدیدار می‌شود. 

به‌لطف به‌رورزرسانی جدید، شماری از ویدئوها به قابلیت بخش‌بندی مجهز شده‌اند. بدین ترتیب نوار پیشرفت قرمزرنگ پایین ویدئو شامل بخش‌های مختلفی خواهد بود که اگر نشان‌گر ماوس را روی‌شان نگه دارید، عنوان آن‌ها به‌نمایش درمی‌آید

اگر همچون بسیاری از کاربران دیگر، از یوتیوب به‌عنوان منبعی برای گوش فرا دادن به موسیقی‌های متن طولانی بازی‌های ویدئویی یا دیگر محتوای صوتی که به‌طور معمول در جاهایی نظیر اسپاتیفای یا دیگر سرویس‌های استریم شناخته‌شده در دسترس نیستند استفاده می‌کنید، اضافه‌شدن قابلیت بخش‌بندی ویدئوها می‌تواند خبر بسیار خوبی برای شما باشد. قابلیت موردبحث همچنین برای تمامی خالقان محتوا که تمایل دارند مباحث مختلف مطرح‌شده در ویدئو را از یکدیگر جدا کنند و به‌صورت بخش‌بخش در دسترس قرار دهند، مفید خواهد بود. 

امکان بخش‌بندی ویدئوها هنوز به‌صورت کامل به تمام پلتفرم یوتیوب اضافه نشده است، اما کاربران توانسته‌اند شماری از ویدئوهایی را که بخش‌بندی شده‌اند، شناسایی کنند. از بین آن‌ها می‌توانیم به ویدئویی شامل چندین موسیقی متن آرامش‌بخش از بازی Persona 5 اشاره کنیم. به‌علاوه ویدئوی دیگری که یکی از آلبوم‌های موسیقی سال ۱۹۷۷ را شامل می‌شود، از قابلیت بخش‌بندی پشتیبانی می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از ویدئوهایی که در بخش توضیحات دارای نشانگرهای زمانی هایپرلینک‌شده هستند، هنوز به قابلیت بخش‌بندی مجهز نشده‌اند. همچنین هنگامی که تلاش کنید کد ویدئوها را در وب‌سایت خود قرار دهید، قابلیت بخش‌بندی به‌نمایش درنمی‌آید. البته با درنظرگرفتن این حقیقت که قابلیت موردبحث فعلا مراحل آزمایشی را می‌گذارند، نمی‌توانیم انتظارِ بی‌نقص‌بودن از آن داشته باشیم. 

نکته‌ی مهم دیگر این است که طبق ادعای خبرگزاری ورج، قابلیت بخش‌بندی برای پلی‌لیست‌هایی که چندین ویدئو در آن‌ها وجود دارد، کار نمی‌کند. ظاهرا در مرحله‌ی آزمایشی، یوتیوب قصد دارد قابلیت بخش‌بندی را به ویدئوهای طولانی اضافه کند تا کاربر بتواند به بخش‌های مختلف آن‌ها به‌سادگی دسترسی پیدا کند. چنین قابلیت جالبی باعث خواهد شد پخش موسیقی‌های متن طولانی که شامل چندین قطعه هستند، راحت‌تر از قبل شود. ظاهرا فعلا قابلیت بخش‌بندی به یوتیوب موزیک اضافه نشده است.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات