تراشه های وای فای 6E کوالکام برای گوشی‌های هوشمند و روترها معرفی شدند

جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
مطالعه 7 دقیقه
کوالکام دو مجموعه‌تراشه در قالب خانواده‌های فست‌کانکت و نتورکینگ پرو معرفی کرده است که امکان استفاده از استاندارد وای‌فای 6E را در گوشی‌های هوشمند و روترها فراهم می‌کنند.
تبلیغات

طی سال‌های اخیر فناوری‌های حوز‌ه‌ی وای‌فای ازلحاظ پهنای باند، دامنه‌ی پوشش و امنیت تقویت شده‌اند، بااین‌حال بسیاری از کاربران عادی و کاربران تجاری هنوز امکان استفاده از استاندارد وای‌فای ۶ را پیدا نکرده‌اند. وای‌فای ۶، سال گذشته به‌عنوان جایگزین وای‌فای ۵ (802.11ac) معرفی شد و برخی بهبودهای مهم با خود به‌همراه آورد. اگر تاکنون از وای‌فای ۶ استفاده نکرده‌اید بهتر است اندکی دیگر منتظر بمانید تا به نسخه‌ی بهبودیافته‌ی آن یعنی 6E دسترسی پیدا کنید.

کوالکام ساعاتی پیش نخستین نسل از تراشه‌های خود را برای فراهم‌سازی امکان استفاده از استاندارد وای‌فای ۶ ای (Wi-Fi 6E) رونمایی کرد. وای‌فای 6E نسخه‌ی جدید استاندارد وای‌فای است که به‌لطف دسترسی گسترده‌تر به امواج رادیویی می‌تواند به‌شکلی سریع‌تر و قابل‌اتکاتر به اینترنت اتصال پیدا کند. نه‌تنها کوالکام بلکه تراشه‌سازان دیگر نیز طی چند وقت اخیر نشان داده‌اند تمایلی خاص به تولید محصولاتی با استاندارد وای‌فای 6E دارند که نسخه‌ی پیشرفته‌تر وای‌فای ۶ به‌حساب می‌آید. کوالکام می‌گوید تراشه‌های جدیدش در حد و اندازه‌‌ای کم‌تأخیر هستند که بشود از آن‌ها در دستگاه‌های حوزه‌ی واقعیت مجازی استفاده کرد. به‌علاوه کوالکام ادعا می‌کند این تراشه‌ها بیشترین سرعت وای‌فای را که کاربران تاکنون دیده‌اند، به آن‌ها ارائه می‌دهند.

کوالکام امروز دو مجموعه‌محصول جدید معرفی کرده است؛ مجموعه‌ی اول برای گوشی‌های هوشمند و دیگری برای روترها تولید شده‌اند. انتظار می‌رود تراشه‌های موردبحث در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی به شرکت‌های سازنده‌ی گوشی ارائه شوند، همچنین تراشه‌های روترها در آینده‌ای بسیار نزدیک دردسترس تولیدکنندگان این محصولات قرار می‌گیرند. اصلی‌ترین نکته‌ی تمامی این تراشه‌ها پشتیبانی از استاندارد وای‌فای 6E است که از امواج در طیف ۶ گیگاهرتزی استفاده می‌کند. در نظر داشته باشید که امواج ۶ گیگاهرتزی به‌تازگی برای استاندارد وای‌فای در ایالات متحده‌ی آمریکا آزادسازی شده‌اند. روند آزادسازی این امواج برعهده‌ی کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) بود. طیف ۶ گیگاهرتزی را می‌توان بزرگ‌ترین طیف ارائه‌شده برای وای‌فای در تاریخ به‌حساب آورد و می‌تواند آثار مثبت زیادی در پی داشته باشد.

تراشه‌های وای‌فای ۶ ای موبایلی کوالکام در قالب خانواده‌ی فست‌کانکت (FastConnect) معرفی شده‌اند و قرار است با تراشه‌های خانواده‌ی اسنپدراگون ادغام شوند. کوالکام دو تراشه‌ی جدید فست‌کانکت معرفی کرده است که با نام فست‌کانکت ۶۷۰۰ (FastConnect 6700) و فست‌کانکت ۶۹۰۰ (FastConnect 6900) شناخته می‌شوند. فست‌کانکت ۶۷۰۰ و فست‌کانکت ۶۹۰۰ از بلوتوث ۵/۲ نیز بهره‌مند هستند. طبق ادعای کوالکام، دو تراشه‌ی موردبحث می‌توانند ازلحاظ تئوری به‌ترتیب سرعت ۳ و ۳/۶ گیگابیت‌بر‌ثانیه را ارائه دهند.

فست‌کانکت ۶۷۰۰ و ۶۹۰۰ از بیشترین اندازه‌ی کانال‌های وای‌فای (۱۵۰ مگاهرتز روی ۵ گیگاهرتز و ۶ گیگاهرتز) پشتیبانی می‌کنند. فست‌کانکت ۶۷۰۰ برای دستیابی به سرعت ۳ گیگابیت‌بر‌ثانیه از سیستم‌های انتقالی دوبانده‌ی چهار جریانی به‌صورت هم‌زمان بهره می‌گیرد و از توانایی‌های چندبانده‌ی طیف ۶ گیگاهرتز استفاده می‌کند. شرکت برادکام پیش‌تر تراشه‌ای با نام BCM4389 معرفی کرده است که رقیب تراشه‌های جدید کوالکام به‌حساب می‌آید. برادکام می‌گوید تراشه‌ی جدیدش به سرعت نهایتا ۲ تا ۲/۶۳ گیگابیت‌بر‌ثانیه دست پیدا می‌کند. جالب است بدانید کوالکام ادعا می‌کند تراشه‌های جدیدش زیر ۳ میلی‌ثانیه تأخیر دارند که برای نمایشگرهای هوشمند بی‌سیم VR که روی سر قرار می‌گیرند، کفایت می‌کند.

وی‌کی جونز، قائم‌مقام بخش فناوری در شرکت کوالکام، به‌هنگام رونمایی تراشه‌های جدید گفت: «شخصا انتظار دارم تراشه‌های جدید در زمانی بسیار سریع روی کار بیایند». او به‌طور ویژه به گوشی‌های هوشمند رده‌بالا اشاره می‌کند و می‌گوید: «استاندارد وای‌فای 6E قرار است به‌سرعت به آن‌ها اضافه شود». در حال حاضر به‌طور دقیق نمی‌دانیم که تاریخ عرضه‌ی گوشی‌های رده‌بالای مجهز به تراشه‌های جدید کوالکام برای چه زمانی تعیین شده است، برخی افراد احتمال می‌دهند نخستین گوشی‌های مجهز به فست‌کانکت در ماه‌های آغازین سال آینده‌ی میلادی روانه‌ی بازار شوند. کوالکام پیش‌تر تراشه‌ی پرچم‌دار خود را برای امسال معرفی کرده است. پرچم‌دار جدید کوالکام از تراشه‌ی فست‌کانکت ۶۸۰۰ استفاده می‌کند که توانایی پشتیبانی از طیف ۶ گیگاهرتزی را ندارد.

تراشه‌های جدید فست‌کانکت نسبت‌به مدل ۶۸۰۰ که در گوشی‌های ال‌جی V60 و شیائومی می ۱۰ و می ۱۰ پرو استفاده شده است عملکرد بسیار بهتری دارند. تراشه‌ی فست‌کانکت ۶۸۰۰ به‌حداکثر ۱/۸ گیگابیت‌بر‌ثانیه سرعت دست پیدا می‌کرد. تفاوت مهم دیگر به این موضوع برمی‌گردد که فست‌کانکت‌های جدید برخلاف مدل ۶۸۰۰ از بلوتوث ۵/۲ به‌همراه فناوری LE Audio بهره می‌برند. LE Audio استاندارد صوتی جدیدی است که مصرف انرژی بسیار کمی دارد. در تراشه‌های فست‌کانکت ۶۷۰۰ و فست‌کانکت ۶۹۰۰ از دو آنتن به‌طور‌ ویژه برای بلوتوث استفاده شده است تا بتوان به‌شکلی قابل‌اتکاتر به بلوتوث اتصال پیدا کرد، این دو آنتن همچنین دامنه‌ی پوشش بلوتوث را گسترش می‌دهند. به‌علاوه استاندارد LE Audio نسبت‌به قبل کم‌مصرف‌تر است و بیش‌ازپیش به کیفیت اصلی صدا وفادار می‌ماند.

کوالکام می‌گوید تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند می‌توانند بنابه‌سلیقه‌ی خود یکی از تراشه‌های جدید را انتخاب و در محصول‌شان استفاده کنند. بدین ترتیب شماری از شرکت‌ها می‌توانند به‌صورت جداگانه تراشه‌های سری فست‌کانکت را تهیه کنند و در گوشی قرار دهند تا محصولات‌شان به استاندارد جدید وای‌فای مجهز شود. بااین‌حال شماری دیگر از شرکت‌ها ممکن است منتظر معرفی نسخه‌ی جدید تراشه‌های سری اسنپدراگون بمانند، تراشه‌هایی که طبیعتا باید به‌صورت پیش‌فرض از طیف ۶ گیگاهرتزی پشتیبانی به‌عمل بیاورند. تراشه‌های جدید سری فست‌کانکت با اتکا بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری ساخته شده‌اند و نسبت‌به نسل گذشته به‌میزان ۵۰ درصد مصرف انرژی کمتری دارند.

کوالکام درکنار تراشه‌های موبایلی موردبحث، تراشه‌هایی دیگر نیز برای روترها معرفی کرده است تا پشتیبانی از استاندارد وای‌فای 6E را به این محصولات نیز اضافه کند. این تراشه‌ها در قالب خانواده‌ی نتورکینگ پرو (Networking Pro) عرضه می‌شوند و مجموعا شامل چهار تراشه هستند: ۶۱۰، ۸۱۰، ۱۲۱۰ و ۱۶۱۰. تراشه‌های موردبحث سری نتورکینگ پرو که از وای‌فای ۶ سه‌بانده پشتیبانی می‌کنند روند جریان داده را بهبود می‌بخشند. بهره‌مندی از وای‌فای ۶ سه‌بانده بدین معنی است که تراشه‌های سری نتورکینگ پرو می‌توانند به‌صورت هم‌زمان روی باندهای فرکانسی ۲/۴، ۵ و ۶ گیگاهرتزی فعالیت کنند.

ازلحاظ تئوری پایین‌رده‌ترین مدل با ۶ جریان وای‌فای توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۵/۴ گیگابیت‌بر‌ثانیه را دارد، به‌علاوه قوی‌ترین مدل از ۱۶ جریان وای‌فای بهره می‌گیرد و به حداکثر سرعت ۱۰/۸ گیگابیت‌برثانیه دسترسی پیدا می‌کند. کوالکام می‌گوید روترهای مِش مجهز به تراشه‌های سری نتورکینگ پرو برای برقراری اتصال با یکدیگر به طیف ۶ گیگاهرتزی متکی خواهند شد و طیف ۵ گیگاهرتزی را برای برقراری ارتباط با دستگاه‌های عادی باز خواهند گذاشت. بسته به نوع تراشه‌ای که تولیدکنندگان استفاده می‌کند محصولات سری نتورکینگ پرو می‌توانند مزیت‌هایی بسیار ویژه ارائه دهند و در نقش اکسس پوینت برای مکانی با مقیاسی درحد دفاتر کاری و پردیس‌های دانشگاهی یا شبکه‌ی مش خانگی ظاهر شوند. روترهای مجهز به تراشه‌های یادشده می‌توانند تا حداکثر ۲٬۰۰۰ کاربر را به‌صورت هم‌زمان به‌خود متصل کنند.

تمامی چهار تراشه‌ی سری نتورکینگ پرو کوالکام دارای پردازند‌ه‌ چهار هسته‌ای با هسته‌های ARM Cortex-A53 هستند، اما این پردازنده‌‌ها در مدل‌های مختلف ازلحاظ توان عملیاتی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. در بالارده‌ترین مدل یعنی نتورکینگ پرو ۱۶۱۰ کاربران می‌توانند ازلحاظ تئوری به حداکثر سرعت ۱۰/۸ گیگابیت‌بر‌ثانیه دسترسی پیدا کنند، یعنی دوبرابر بیشتر از حداکثر سرعت ارائه‌شده ازسوی مدل نتورکینگ پرو ۶۱۰. در نظر داشته باشید حداکثر سرعت انتقال داده بین دو دستگاه، ۲/۴ گیگابیت‌بر‌ثانیه اعلام شده است. کوالکام برای دستیابی به این سرعت از ۴٬۰۹۶ QAM استفاده کرده است.

براساس اعلام رسمی، Networking Pro 1610 چهار هسته‌ی کورتکس A53 با فرکانس ۲/۲ گیگاهرتز دارد، از حداکثر ۱۶ جریان وای‌فای استفاده می‌کند و سرعت انتقالش به‌نهایتا ۱۰/۸ گیگابیت‌بر‌ثانیه می‌رسد. تراشه‌ی دوم یعنی Networking Pro 1210 دقیقا همان هسته‌ها و همان فرکانس را دارد، اما ازطریق حداکثر ۱۲ جریان وای‌فای به سرعت نهایتا ۸/۴ گیگابیت‌بر‌ثانیه دست پیدا می‌کند. تراشه‌ی سوم که Networking Pro 810 نام دارد به چهار هسته‌ی کورتکس A53 با فرکانس ۱/۸ گیگاهرتز مجهز شده است، حداکثر ۸ جریان وای‌فای دارد و به سرعت ۶/۶ گیگابیت‌بر‌ثانیه دست پیدا می‌کند. پایین‌رده‌ترین تراشه با نام Networking Pro 610 شناخته می‌شود. Networking Pro 610 دارای چهار هسته‌ی کورتکس A53 با فرکانس ۱/۸ گیگاهرتز است، ۶ جریان وای‌فای دارد و سرعت انتقالش به حداکثر ۵/۴ گیگابیت‌بر‌ثانیه می‌رسد. 

در حال حاضر به‌طور دقیق نمی‌دانیم که پیاد‌سازی استاندارد وای‌فای 6E چه مزیت‌های اضافه‌‌ی دیگری برای دفاتر کاری، خرده‌فروشی‌ها و فضاهایی پرجمعیت نظیر آپارتمان‌ها به‌همراه می‌آورد. برای نخستین بار طی چند دهه‌ی گذشته، استاندارد 6E طیف رادیویی ۶ گیگاهرتزی را برای وای‌فای آزاد می‌کند. آزادسازی طیف ۶ گیگاهرتزی مثل این است که بزرگ‌راهی غول‌آسا و خالی را درکنار جاده‌های ۲/۴ و ۵ گیگاهرتزی ایجاد کنید. به‌لطف بزرگ‌راه جدید و مدرن، خواهید توانست داده‌ها را بسیار سریع‌تر بفرستید و دریافت کنید. بدین ترتیب شماری از دستگاه‌ها به بزرگ‌راه ۶ گیگاهرتزی منتقل می‌شوند تا اندکی تراکم زیاد جاده‌های ۲/۴ و ۵ گیگاهرتزی کاهش پیدا کند. به‌بیان ساده‌تر اگر در خانه کار می‌کنید صرف‌نظر از سیگنال‌ دستگاه‌های همسایه‌ها، ‌عملکردی فوق‌العاده از وای‌فای شاهد خواهید بود. همچنین شرکت‌های تولیدکننده‌ی هدست‌های واقعیت مجازی خواهند توانست محصولاتی بی‌سیم تولید کنند و نگران تأخیر در رسیدن تصویر به هدست نباشند. 

گفته می‌شود وای‌فای 6E قرار است به‌زودی به‌مرحله‌ی بهره‌برداری برسد، اما هنوز هم برای آغازبه‌کار رسمی آن برخی موانع وجود دارد. پیش از استفاده از وای‌فای 6E باید نهادهای رگولاتوری مجوز آن را صادر کنند. درواقع در بسیاری از مناطق دنیا هنوز طیف ۶ گیگاهرتز آزاد نشده است که از بین آن‌ها می‌توانیم به اروپا اشاره کنیم. همچنین برای بهره‌گیری از وای‌فای 6E باید تراشه‌های سری فست‌کانکت و نتورکینگ پرو ازطریق گوشی‌های هوشمند و روترها دردسترس کاربران عادی قرار گیرند. گفته‌های کوالکام نشان می‌دهد فاصله‌ی زیادی تا بهره‌برداری رسمی از استاندارد وای‌فای 6E در برخی مناطق دنیا نداریم.

دیدگاه شما کاربران زومیت درمورد تراشه‌های جدید کوالکام چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات