آیا خودروهای برقی به‌اندازه‌ی کافی ایمن هستند؟

پنج‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
آسیب‌دیدن و آتش‌سوزی باتری خودروهای برقی هنگام تصادف و ولتاژ بالایی که این محصولات با آن کار می‌کنند، از نگرانی‌های عمده‌‌ در طراحی این محصولات است.
تبلیغات

تاکنون ویدئوهایی منتشر شده است که خودرو‌های برقی را هنگام سوختن بسته‌های باتری نشان می‌دهد. ولی حقیقیت این است که ایمنی این خودروها حتی پس‌از تصادف، درمقایسه‌با مدل‌های مجهز‌به پیشرانه‌های احتراقی کمتر نیست؛ چون از ساختار‌ها و فناوری‌های ویژه‌ای بهره‌ می‌برند.

خودروسازان برای کاهش خسارتی که هنگام تصادف به باتری‌های ولتاژ‌بالا‌ خودروهای برقی وارد می‌شود، طراحی محصولاتشان را مورد بازبینی قرار داده‌اند. باتری‌هایی که در قسمت زیرین خودرو با محافظت کامل قرار می‌گیرد، ایمنی خوبی دارند؛ اما مصون‌ماندن باتری از انرژی‌‌ توزیع‌شده هنگام برخورد، خود مسئله‌ی مهمی است.

مقاله‌های مرتبط:

دراین زمینه، خودروسازی ولوو از یک فناوری ایمنی جدید برای خودرو برقی پل‌استار 2 رونمایی کرده است. در این محصول، یک تیغه‌ی جداکننده درهرطرف خودرو و پشت تایر‌های جلو قرار می‌گیرد و هنگام تصادف، اجازه‌ی جمع‌شدن چرخ‌های جلو به‌سمت عقب را نمی‌دهد و از بدنه‌ی باتری محافظت می‌کند. همچنین، این محصول از یک سامانه‌ی جدید توزیع‌کننده‌ی نیرو هنگام تصادف بهره می‌برند که محافظت بیشتری را برای باتری و متعلقاتش تأمین می‌کند.

باتری خودرو برقی

طراحی خودروها تاحدود زیادی می‌تواند آستانه‌ی تحمل ساختارشان را هنگام وارد‌شدن ضربه، بهبود ببخشد؛ ولی درهرصورت از قوانین فیزیک نمی‌توان فرار کرد. از طرفی، خودروها برای حرکت نیاز‌به انرژی فراوانی دارند. برای مثال، انرژی ذخیره‌شده درهر گالن بنزین (۳/۸ لیتر)، معادل‌با ۴۰ کیلووات‌ساعت ظرفیت باتری خودروهای کوچک است. در تصادف‌های شدید، آزاد‌شدن انرژی ذخیره‌شده در خودروها محتمل است و فرقی نمی‌کند این انرژی از چه نوع سوختی تأمین شده است؛ بنزین و گازوئیل یا باتری.

البته باتری مدل‌های برقی، در تصادفات نسبت‌به محصولات سنتی، حساس‌تر هستند. به‌خاطر افزایش چشمگیر دمای این ترکیبات هنگام تصادف، آتش‌گرفتن موضعی بسته‌ها محتمل است و درنتیجه، گرمای حاصل‌شده به واحد‌های دیگر نیز منتقل می‌شود. یک باتری از هزاران واحد مجزا تشکیل شده است به‌طوری‌که تشخیص قسمت‌های سالم درحین آتش‌گرفتن، کاری بسیار دشوار است. درنتیجه‌ی این اتفاق، کل باتری منهدم می‌شود.

ایمنی خودرو برقی

مسئله‌ی دیگر ولتاژ بالایی است که سامانه‌ی خودروهای تمام‌برقی از آن استفاده می‌کنند. اکثر مدل‌های امروزی با ولتاژ ۴۰۰ ولت کار می‌کنند؛ درحالی‌که پورشه تایکان از ولتاژ ۸۰۰ ولت استفاده می‌کند و درآینده‌ی نزدیک، سایر محصولات الکتریکی نیز همین ویژگی را خواهند داشت. برای متعلقات خودرو و سرویس‌های اضطراری هنگام تصادف، یک کابل ولتاژ‌بالا خراب، خطرناک و کُشنده است. برای همین، مسیر جریان باید از منبع باتری قطع شود. این قانون جدیدی نیست و دهه‌ها است که در موتور اسپرت اجرا می‌شود و از ایجاد جرقه‌های الکتریکی و به‌تبعش مشتعل‌شدن سوخت هنگام تصادف جلوگیری می‌کند؛ تمامی خودروهای ریسینگ و رالی باید از سامانه‌ی قطع‌کننده‌ی باتری به‌صورت دستی یا خودکار استفاده کنند.

یک روش معمول که در خودروهای الکتریکی برای قطع جریان برق به‌کار می‌رود، استفاده‌از فیوز‌های گرمایی است که هنگام تصادف‌های شدید، آتش گرفته و کابل‌های ولتاژ بالا را قطع می‌کند. شرکت بوش از سامانه‌ی جدیدی درسال گذشته رونمایی کرد که هنگام فعال‌شدن ایربگ‌ها، به‌کار می‌افتد؛ این سامانه از یک مهره‌ی قطع‌کننده‌ی کابل برق استفاده می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات