آیفون 13 اپل احتمالا نخستین آیفون بدون درگاه خواهد بود

پنج‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
گزارش‌های اخیر می‌گویند آیفون ۱۲ قرار است همچنان به درگاه لایتنینگ متکی باشد؛ اپل احتمالا سال آینده آیفونی تولید خواهد کرد که هیچ‌گونه درگاهی ندارد.
تبلیغات

هرچه زمان می‌گذرد میزان استقبال از دستگاه‌های بی‌سیم بیشتر می‌شود، موضوعی که نشان می‌دهد آینده‌ی دستگاه‌های الکترونیکی با بی‌سیم‌بودن گره خورده است. طلوع عصر 5G و استاندارد وای‌فای ۶ به‌معنی افزایش سرعت انتقال داده‌ها به‌روش‌های بی‌سیم و ازطریق اینترنت است. شرکت‌های حوزه‌ی فناوری حتی اگر نخواهند باید خودشان را با جریان آب همراه کنند تا ریسک شکست را به‌جان نخرند. به‌نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک قرار است امکان انتقال حجم عظیمی از داده‌ها بین دستگاه‌ها بدون نیاز به اینترنت یا اتصالی سیمی، فراهم شود.

همچنین کارشناسان می‌گویند در آینده‌ای نه‌چندان دور فناوری‌هایی جدید به شارژرها اضافه خواهند شد تا این لوازم بتوانند گوشی‌ها را حتی از راه دور هم شارژ کنند، اتفاقی که اگر رنگ حقیقت به‌خود بگیرد، پدهای شارژ بی‌سیم به‌تاریخ می‌پیوندند. این حرف‌ها در نگاه اول ممکن است شما را یاد فیلم‌های ژانر علمی‌تخیلی بیندازد، اما حقیقت این است که از سال‌ها پیش حرکت به‌سمت دنیایی با محصولات بی‌سیم آغاز شده و با قدرت پیش می‌رود. شایعه‌هایی جدید می‌گویند اپل قصد دارد ازطریق آیفون‌هایش قدمی جدی برای رسیدن به دنیای کاملا بی‌سیم بردارد. از مدت‌ها پیش خبرگزاری‌ها به تمایل اپل برای ساخت آیفون بدون درگاه اشاره کرده‌اند؛ به‌تازگی دوباره به این موضوع دامن زده شده است و به‌نظر می‌رسد فاصله‌ی خیلی زیادی تا معرفی نخستین آیفون بدون درگاه نداریم.

آن‌طور که گزارش‌های جدید ادعا می‌کنند، آیفون ۱۲ احتمالا یکی از آخرین‌ آیفون‌های مجهز به درگاه خواهد بود، موبایلی که طبق شنیده‌ها عرضه‌ی آن برای پاییز پیش‌رو تعیین شده است. برخی افراد انتظار داشتند اپل سرانجام در آیفون ۱۲ درگاه لایتنینگ را بردارد و به استفاده از USB-C روی بیاورد، اما گزارش‌های جدید نشان می‌دهند اهالی کوپرتینو همچنان روی استفاده از لایتنینگ در آیفون‌ها اصرار دارند و آیفون ۱۲ نیز قرار است از همین درگاه استفاده کند. بر این اساس به‌نظر می‌رسد اپل قصد دارد به‌مدت حداقل یک سال دیگر به درگاه لایتنینگ متکی باشد. این شرکت احتمالا یکی از گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۳ (Apple iPhone 13) را بدون درگاه خواهد ساخت.

یکی از افشاگران صنعت فناوری با نام Fudge در توییتر در اوایل ماه آوریل توانست طرح‌وار‌ه‌ای از طراحی نهایی آیفون ۱۲ را به‌اشتراک بگذارد و همین موضوع سروصدای زیادی در فضای مجازی به‌پا کرد. طرح‌واره‌ی فاش‌شده نشان می‌داد آیفون ۱۲ قرار است بریدگی (ناچ) کوچک‌تری داشته باشد و در پنل پشتی به اسکنر فراشکافت لایدار (LiDAR) مجهز شود. این افشاگر به‌تازگی در توییتی مدعی شده که اپل در یکی از نمونه‌های پیش‌تولید آیفون ۱۲ از درگاه USB-C استفاده کرده است. بااین‌حال اهالی کوپرتینو درنهایت تصمیم گرفته‌اند این نمونه‌ی پیش‌تولید را به مرحله‌ی نهایی نرسانند و آن را به‌طور کلی کنار بگذارند.

در توییت جدید Fudge می‌خوانیم:

شرم‌آور است که نمونه‌ی پیش‌تولید آیفون ۱۲ با درگاه USB-C قرار نیست به مرحله‌ی تولید نهایی برسد. لایتنینگ یک سال دیگر هم در آیفون‌ها حضور دارد. حداقلش این است که درگاه اسمارت کانکتور قرار است در سری آیفون ۱۳ حضور داشته باشد.

مدتی پیش طرح‌واره‌ی دیگری از آیفون ۱۲ فاش شد که درگاهی بحث‌برانگیز در بخش کناری آن به‌چشم می‌خورد؛ درگاهی که شباهتی بسیار زیاد به اسمارت کانکتور داشت. البته تقریبا یکایک افشاگران اعلام کردند طرح‌واره‌ی یادشده دقت کافی نداشته و آیفون ۱۲ قرار نیست به اسمارت کانکتور مجهز باشد. Fudge احتمالا به‌دلیل انتشار همان طرح‌واره به اسمارت کانکتور اشاره کرده است. درواقع او نیز به‌صورت مجزا نبود اسمارت کانکتور را در آیفون ۱۲ تأیید می‌کند. طبق ادعای او، آیفون ۱۳ قرار است به این درگاه مجهز باشد.

Fudge توییتی دیگر نیز منتشر کرده است که به کارکرد اسمارت کانکتور اشاره دارد. طبق گفته‌های او، اسمارت کانکتور قرار نیست برای شارژ کردن دستگاه استفاده شود. طبق ادعای Fudge، اصلی‌ترین راه برای شارژ آیفونِ بدون درگاه، روش شارژ بی‌سیم خواهد بود. در توییت دوم او می‌خوانیم:

برای شفاف‌سازی در این زمینه باید بگویم که درگاه اسمارت کانکتور در گوشی‌های سری آیفون ۱۳ قرار نیست به‌عنوان راهی برای شارژ آن‌ها استفاده شود. اپل انتظار دارد که در آیفون ۱۳ به‌طور عمده به‌روش بی‌سیم گوشی خود را شارژ کنید. تاکنون روند توسعه‌ی سری D6x (همان سری آیفون ۱۳) به‌شکلی مناسب آغاز نشده است و بنابراین ساخت مگ‌سیف برای آیفون، فعلا در مرحله‌ی برنامه‌ریزی قرار دارد. در هر صورت آیفون بدون درگاه در راه است.

جان پراسر یکی از نام‌آشناترین افشاگران اپل است که طی چند وقت اخیر تقریبا تمامی اطلاعات خانواده‌ی آیفون ۱۲ را فاش کرده؛ او همچنین مدتی پیش به عینک اختصاصی این شرکت با نام اپل گلس دامن زد. جان پراسر در اواسط ماه آوریل گفت برخلاف برخی شایعه‌ها، آیفون ۱۲ قرار نیست از درگاه اسمارت کانکتور استفاده کند. پراسر در ادامه‌ی سخنانش اعلام کرد که درگاه موردبحث روی یکی از نمونه‌های پیش‌تولید آیفون‌های آینده حضور خواهد داشت. پراسر کاربرد اسمارت کانکتور را «شارژ آیفون‌های بدون درگاه» اعلام می‌کند:

اسمارت کانکتور در آیفون ۱۲ حضور ندارد. هیچ شکی ندارم که امکان دارد اسمارت کانکتور در یکی از نمونه‌‌های پیش‌تولید آینده حضور داشته باشد. اسمارت کانکتور برای شارژ ایفون بدون درگاه استفاده خواهد شد. قرار نیست ازطریق اسمارت کانکتور، پشتیبانی از اپل پنسل به آیفون‌ها بیاید.

پراسر همچنین در آن زمان اعلام کرد آیفون ۱۲ قرار نیست به درگاه USB-C مجهز باشد. او همچنین به این موضوع اشاره کرد که اپل پیش از رفتن به سراغ درگاه USB-C، آیفونی بدون درگاه خواهد ساخت. اپل پیش‌تر در تبلت آیپد پرو سابقه‌ی استفاده از USB-C را دارد، اما تاکنون تمایلی به استفاده از این درگاه در آیفون‌ها از خود نشان نداده است. در توییت دوم پراسر می‌خوانیم:

حس می‌کنم که نیازی به گفتن این حرف نیست، اما نه، آیفون ۱۲ قطعا به USB-C مجهز نمی‌شود. اپل پیش‌ از رفتن به سراغ USB-C، دستگاهی بدون درگاه خواهد ساخت.

جان پراسر که از مدتی پیش فعالیت خود را به‌شکل جدی در یوتیوب آغاز کرده است چند روز پیش گفت اپل طبق برنامه‌ریزی خود قصد دارد در سال آینده، یک آیفون بدون درگاه عرضه کند. پراسر می‌گوید درنهایت روزی خواهد رسید که تمامی آیفون‌ها بدون درگاه باشند. فردی در توییتر به پراسر گفت که «شایعه‌ها ادعا می‌کنند اپل قصد دارد در سال‌های پیش‌رو محصولی بدون درگاه تولید کند، یعنی این شرکت می‌خواهد لایتنینگ را کنار بگذارد و به‌طور کامل سراغ شارژ بی‌سیم برود». پراسر ضمن تأیید حرف‌های او، نوشت که یک آیفون بدون درگاه قرار است سال آینده عرضه شود. پراسر می‌گوید اپل هرگز سراغ USB-C نخواهد رفت.

اپل چند سال پیش به‌صورت اولیه از پد شارژ بی‌سیم ایرپاور پرده‌برداری کرد، بااین‌حال درنهایت به‌دلیل برخی مشکلات تولید این پد به‌صورت رسمی متوقف شد. دلایل مختلفی برای این اتفاق عنوان می‌شوند. بااین‌حال برخی گزارش‌ها ادعا می‌کنند اپل در سکوت خبری مجددا کار روی ایرپاور را آغاز کرده است. پراسر می‌گوید ایرپاور نقش مهمی در آینده‌ی آیفون‌ها ایفا خواهد کرد، دقیقا به‌دلیل ساخت آیفون‌های بدون درگاه است که اپل همچنان روی تولید ایرپاور اصرار دارد.

در گزارشی جداگانه مینگ‌چی کوئو، از تحلیلگران مورداعتماد صنعت فناوری، مدعی شده است که اپل قصد دارد در آیفون‌های سال ۲۰۲۱ استفاده از درگاه لایتنینگ را برای همیشه کنار بگذارد. در آن زمان مینگ‌چی کوئو به این موضوع اشاره نکرده بود که اپل در آیفون‌های ۲۰۲۱ از درگاه USB-C استفاده می‌کند یا به‌طور کلی درگاه‌ها را برمی‌دارد.

سرنخ‌های دیگری نیز برای تولید آیفون بدون درگاه دردسترس هستند. در شایعه‌ای جدید اعلام شده است اپل قصد دارد هدفون‌های سیمی ایِرپادز (EarPods) را از جعبه‌ی آیفون ۱۲ حذف کند، تصمیمی که احتمالا در وهله‌ی اول برای کمک به رشد فروش هدفون‌ بی‌سیم اِیرپادز (AirPods) انجام خواهد گرفت. همین تصمیم به‌صورت مستقیم آینده‌ی پیش‌روی آیفون‌ها را به‌تصویر می‌کشد، آینده‌ای که در آن گوشی‌های اپل از هیچ‌گونه درگاهی بهره‌مند نیستند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

قیمت گوشی، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان و آگاهانه‌ی انواع آیفون‌های اپل نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید؛ مقایسه‌ی مشخصات فنی انواع گوشی‌های موبایل آیفون درکنار گالری تصاویر رسمی همگی در این بخش دردسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات