نرم‌افزار مهم‌ترین بخش مشخصات گوشی هوشمند شما است

دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
نرم‌افزار شهودی‌ترین بخش مشخصات گوشی هوشمند محسوب می‌شود که در بسیاری از مواقع، مهم‌ترین نقش را هم در کارایی و قدرت ایفا می‌کند.
تبلیغات

در دنیای گجت‌های هوشمند، زمانی‌که به‌دنبال مهم‌ترین بخش و مشخصات در دستگاه هستیم، گزینه‌های متعددی در نظر می‌گیریم. در وضعیت کنونی که سخت‌افزار اکثر گوشی‌های هوشمند در بخش‌های پردازشی و حافظه‌ای به‌هم شبیه شده است، شاید دوربین مهم‌ترین مشخصات محصول به‌نظر برسد. به‌هرحال، گوشی‌های هوشمند امروزه به‌عنوان تنها ابزار بسیاری از مردم برای ضبط عکس و فیلم شناخته می‌شود. گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار نیز هرچه‌بیشتر روی افزایش تعداد لنزها و بهبود کیفیت حسگر متمرکز شده‌اند.

وقتی گوشی هوشمند جدیدی به بازار عرضه شود، صحبت درباره‌ی مشخصات دوربین و مقایسه‌ی کیفیت دوربین‌ها به مهم‌ترین بحث میان کارشناسان و عاشقان دنیای فناوری تبدیل می‌شود. به‌همین‌دلیل، امروزه امتیازهای سرویس DxOMark در بسیاری از رسانه‌ها نقشی حیاتی در اعتباربخشیدن به قدرت گوشی هوشمند دارد. به‌هرحال، مقایسه‌ی سخت‌‌افزارها همیشه در گوشی‌های موبایل دیده می‌شد و بررسی سایر قطعات همچون پردازنده‌، نمایشگر، رم، باتری و حافظه‌ ذخیره‌سازی هنوز نسبتا ادامه دارد.

تمام قطعات سخت‌افزاری، نقش مهمی در کارایی و عملکرد گوشی هوشمند دارند. دراین‌میان، برخی از کاربران و کارشناسان به بخش دیگری از مشخصات گوشی دقت می‌کنند که شاید تأثیر ملموس‌تری هم بر تجربه‌ی کاربری بگذارد؛ بخشی که از سایر مشخصات شهودی‌تر است و کاربر هرروز از نزدیک با آن تعامل می‌کند: نرم‌افزار.

سخت‌افزار شهودی‌ترین بخش از مشخصات گوشی هوشمند است

هر فعالیتی که در گوشی هوشمند انجام دهید، ازطریق تعامل با نرم‌افزار انجام می‌شود. مشاهده‌ی اعلان‌ها، جابه‌جایی بین صفحات، استفاده از اپلیکیشن‌ها و... به تعامل با سیستم‌عامل نیاز دارد. نرم‌افزار گوشی هوشمند در هسته‌ی تمامی فعالیت‌ها قرار دارد و نحوه‌ی کار تمامی بخش‌ها را مشخص می‌کند. به‌علاوه، همین نرم‌افزار ظاهر مؤلفه‌های گوناگون را هم در گوشی هوشمند مشخص می‌کند. از تأثیرهای مهم دیگر نرم‌افزار می‌توان به قابلیت‌های کاربردی مستقیم و غیرمستقیم آن اشاره کرد که درکنار سرعت دریافت به‌روزرسانی، نقشی حیاتی در تجربه‌ی کاربری ایفا می‌کند.

پیکسل ۴ گوگل / Google Pixel 4

اهمیت نرم‌افزار باعث می‌شود برخی کاربران برند و گوشی خاصی را به محصولات دیگر ترجیح دهند. به‌عنوان مثال، برخی به‌خاطر علاقه به اکوسیستم گوگل و نرم‌افزارهای آن، گوشی‌های پیکسل را انتخاب می‌کنند که حتی شاید مشخصات سخت‌افزاری ضعیف‌تری از رقبای هم‌رده داشته باشند. آن‌ها از رابط کاربری اندروید خالص لذت می‌برند و به‌دنبال سریع‌ترین به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری هستند؛ درنتیجه ویژگی‌های منفی سخت‌افزاری را نادیده می‌گیرند. درمقابل، کاربرانی هم هستند که مثلا به‌دلیل بی‌علاقگی به رابط کاربری One UI، گوشی‌های هوشمند حرفه‌ای سامسونگ را از سبد انتخاب خود خارج می‌کنند.

مثال‌های بالا نشان می‌دهد نرم‌افزار برخلاف تصور عموم، نقشی حیاتی در تجربه‌ی کاربری افراد بازی می‌کند. همچنین برخلاف نمایشگر یا پردازنده که به‌صورت غیرشهودی مقایسه می‌شود، نرم‌افزار ساختاری چندلایه دارد و نمی‌توان به‌راحتی نرم‌افزارهای گوناگون را در گوشی‌های هوشمند متفاوت باهم مقایسه کرد. به‌عنوان مثال، به‌راحتی می‌دانیم پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ قوی‌تر از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۶۶۵ است و باتری پنج‌هزار میلی‌آمپرساعتی ظرفیت بیشتری از باتری چهارهزار میلی‌آمپرساعتی دارد. درمقابل، نمی‌توان مثلا رابط کاربری گوگل را الزاما بهتر یا بدتر از One UI سامسونگ یا هر رابط دیگر دانست و این‌ها وابستگی زیادی به علاقه و تمایل کاربر دارند.

تفاوت در علاقه و تمایل کاربران و تجربه‌ی استفاده از گوشی‌های هوشمند اهمیت نرم‌افزار را به‌عنوان مؤلفه‌ی مقایسه‌ای بین محصولات بیشتر می‌کند؛ درنتیجه کاربرانی که با رابط کاربری آشنا هستند، با احتمال بیشتری برای گوشی‌های بعدی خود نیز همان برند را انتخاب می‌کنند. به‌هرحال، رابط کاربری و نرم‌افزار ملموس‌ترین بخش‌های تجربه‌ی استفاده از هر گجت هوشمند هستند و شاید نادیده‌گرفتن آن‌ها به‌خاطر دوربین یا نمایشگر کمی بهتر در گوشی دیگر، انتخابی منطقی نباشد.

تمایل به سیستم‌عامل و نرم‌افزار خاص و طرفداری از آن عادت بدی نیست و نشان می‌دهد تجربه‌ی کاربری بهتری با نرم‌افزار مذکور دارید. همه‌ی نرم‌افزارها و رابط‌های کاربری قوت‌ها و ضعف‌های خاص خود را دارند و نمی‌توان لزوما یکی را برتر از دیگری دانست. درنهایت، باید بدانیم نرم‌افزار نقشی حیاتی در لذت‌بردن از گوشی هوشمند ایفا می‌کند.

نمایشگر و پردازنده و دیگر قطعات سخت‌افزاری گوشی هوشمند بخش‌هایی الزامی و حیاتی هستند و مقایسه‌ی بین قدرت و کارایی آن‌ها نیز بسیار جذاب است. همچنین، اگر نرم‌افزار مناسبی در گوشی هوشمند نداشته باشید و با رابط کاربری احساس راحتی نکنید، تجربه‌ی خوبی از استفاده از گوشی قدرتمند نخواهید داشت. فراموش نکنید همین رابط کاربری دلیل محکمی است که بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند محصولات اپل را با وجود قیمت گران‌تر و حتی در برخی اوقات مقرون‌به‌صرفه‌نبودن به محصولات دیگر ترجیح می‌دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات