نسخه‌ی اولیه iOS 14 در فوریه‌ی ۲۰۲۰ افشا شده بود

شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
ظاهرا نسخه‌ی اولیه‌ی iOS 14 که دراختیار یکی از توسعه‌دهندگان اپل بوده، افشا شده است و از فوریه‌ی ۲۰۲۰ خریدو‌فروش می‌شود.
تبلیغات

با اینکه نسخه‌ی اصلی iOS 14 تا سپتامبر منتشر خواهد شد، براساس گزارش Vice، ظاهرا بعضی توسعه‌دهندگان، هکرها، بلاگرها و محققان امنیتی از فوریه سال جاری به نسخه‌ی اولیه iOS 14 دسترسی داشته‌اند.

غالبا افشای اطلاعات درباره‌ی سیستم‌عامل‌ها در انتشار چند عکس یا توضیحات مختصر از ویژگی‌های جدید خلاصه می‌شود که البته همین اطلاعات افشاشده نیز به‌باور بسیاری از کارشناسان، بخشی از استراتژی‌های تبلیغاتی شرکت‌های اصلی است و با کمک آن برای آماده‌سازی کاربران یا در بعضی موارد محک‌زدن بازار، به‌طورغیرمستقیم منتشر می‌شوند. این‌بار نسخه‌ی اولیه‌ی سیستم‌عامل آی‌او‌اس کاملا فاش شده است و درمیان هکرها و محققان امنیتی دست‌به‌دست می‌شود.

طبق اطلاعات به‌دست‌آمده از پنج منبع مختلف در بین افراد فعال در حوزه‌ی جیلبریک، پیش‌بینی می‌شود گوشی آیفون ۱۱ که به iOS 14 مجهز بوده و به یکی از توسعه‌دهندگان اپل تعلق داشته، فروشنده‌ای در چین به مبلغ چندین هزار دلار به شخصی فروخته است. سپس این شخص iOS 14 را از درون آن استخراج و در بین هکرها و فعالان جیلبریکینگ پخش کرده است. 

پیش‌بینی اثرهای افشای نسخه‌ی اولیه‌ی آی‌او‌اس بر نسخه‌ی اصلی که در چند ماه آینده عرضه خواهد شد، بسیار دشوار است. اپل هرگز انتظار افشای سیستم‌عامل جدیدش را قبل از کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل (WWDC) در ژوئن نداشته است و امکان دارد در چند ماه گذشته و بعد از افشای نسخه‌ی اولیه‌ی iOS 14، ویژگی‌هایی را در این سیستم‌عامل تغییر دهد یا به‌کلی حذف کند. همچنین، قطعا هکرها در این مدت بیکار نبوده‌اند و فرصت بررسی کدهای این سیستم‌عامل را برای دستیابی به نقص‌های فنی و ایمنی داشته‌اند؛ بنابراین، اپل بدون شک برای جلوگیری از آسیب جدی به کاربران و اکوسیستم آی‌او‌اس چاره‌ای خواهد اندیشید. علاوه‌براین، احتمال دارد بسیاری از باگ‌های امنیتی موجود در نسخه‌ی اولیه در نسخه‌ی رسمی رفع شده باشند.

رایان داف، مدیر محصولات سایبری شرکت امنیت سایبری سیکس جن (SixGen)، معتقد است نسخه‌ی نهایی iOS 14 کاملا متفاوت خواهد بود؛ اما این حجم از افشای اطلاعات از اپل کاملا شوکه‌کننده است. رایان داف گفت:

این نسخه شمای کلی از فایل‌های سیستمی رمزگشایی‌شده‌ی iOS را نشان می‌دهد که قطعا برای جیلبریک مفید خواهد بود؛ اما نمی‌تواند راه جیلبریک نسخه‌ی نهایی را آسان کند؛ زیرا همچنان اپل می‌تواند نسخه‌ی اصلی را درمقایسه‌با این نسخه متفاوت‌تر ارائه کند.

درحال‌حاضر، اطلاعات افشاشده از iOS 14 از برنامه‌ی جدید فیتنس، PencilKit API برای قلم استایلوس اپل و به‌روزرسانی iMessage، تغییراتی در نمای هوم، اسکن برنامه‌ها ازطریق کد QR، تغییرات اساسی در ساختار iCloud و... حکایت می‌کند. ناگفته نماند هرکدام از این قابلیت‌ها ممکن است در نسخه‌ی نهایی iOS 14 تغییر کنند. درهرصورت، باید منتظر ماند تا کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل در ماه آتی برگزار شود و ببینیم واکنش اپل یه این افشا چقدر گسترده خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات