کد منبع کنسول ایکس باکس و Windows NT 3.5 فاش شد

شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند که افرادی با دسترسی به کد منبع نسل اول کنسول ایکس‌باکس و Windows NT 3.5 توانسته‌اند آن‌ها را در فضای وب فاش کنند.
تبلیغات

ساعاتی پیش خبری مهم در رسانه‌ها منتشر شد که اعلام می‌کرد کد منبع نسل اول کنسول بازی ایکس‌ باکس فاش شده است. گزارش‌ها همچنین از فاش‌شدن کد مربوط به یک نسخه از ویندوز ان‌تی ۳/۵ خبر می‌دهند. کد منبع فاش‌شده از کنسول بازی ایکس‌باکس شامل کرنل سیستم‌عامل آن است؛ ناگفته نماند ایکس‌باکس نسل اول از نسخه‌ی سفارشی ویندوز ۲۰۰۰ مایکروسافت استفاده می‌کرد.

کارشناسان صحت کد منبع فاش‌شده از سیستم‌عامل ایکس‌باکس را تأیید کرده‌اند؛ کد منبعی که گفته می‌شود در روزهای آغازین ماه جاری میلادی فاش شده است. فردی به نمایندگی از مایکروسافت به خبرگزاری ورج گفته است: «ما از انتشار این گزارش‌ها باخبر هستیم و تحقیقات خودمان را آغاز کرده‌ایم».

کدهای فاش‌شده از سیستم‌عامل ایکس‌باکس حاوی جزئیات دقیق مربوط به چند محیط خلق محتوا، کیت توسعه‌ی ایکس‌باکس (Xbox Development Kit)، شبیه‌سازهای استفاده‌شده برای آزمایش‌ها و برخی اسناد داخلی است. گفته می‌شود کد منبع یادشده طی چند وقت اخیر در سکوت خبری کامل در بین شماری از کاربران دست‌به‌دست شده است. چندین شبیه‌ساز امروزه برای ایکس‌باکس دردسترس است که از بین آن‌ها می‌توانیم به CXBX و XQEMU و CXBX Reloaded اشاره کنیم؛ بااین‌حال شمار درخورتوجهی از این شبیه‌سازها برای شبیه‌سازی سیستم‌عامل اصلی ایکس‌باکس و کرنل آن با مشکل مواجه شده‌اند. 

مایکروسافت نخستین نسل از کنسول‌های بازی سری ایکس‌باکس را با درنظرگرفتن سخت‌افزار مبتنی‌بر معماری x86 تولید کرد، بااین‌حال کرنل ایکس‌باکس با اتکا بر نسخه‌ی سفارشی و ضعیف‌شده‌ی ویندوز ۲۰۰۰ طراحی شده بود که از دایرکت‌ایکس ۸ پشتیبانی می‌کرد.

شبیه‌سازهای غیررسمی سال‌ها است تلاش می‌کنند که بتوانند کرنل نسل اول ایکس‌باکس را بسازند و آن را تکثیر دهند، بااین‌حال تاکنون تنها در حدود ۴۰ بازی از شبیه‌سازها آن‌هم به‌شکلی محدود پشتیبانی می‌کنند؛ درحالی‌که امروزه ۹۰۰ بازی برای نسل اول ایکس‌باکس دردسترس است. مایکروسافت از مدتی پیش شبیه‌ساز اختصاصی خود را برای ایکس‌باکس و ایکس‌باکس ۳۶۰ دردسترس قرار داده است، اما امکان دسترسی به آن تنها ازطریق کنسول ایکس‌باکس وان وجود دارد و این امکان برای رایانه‌های ویندوزی فراهم نشده است.

درکنار فاش‌شدن کد منبع ایکس‌باکس، برخی رسانه‌ها از فاش‌شدن کد منبع یکی از نسخه‌های ویندوز NT 3.5 که بسیار نزدیک به نسخه‌ی نهایی است، خبر می‌دهند. در این کد منبع تمامی ابزارهای اساسی ساخت سیستم‌عامل دیده می‌شود. این کد منبع کاربران را قادر می‌سازد به‌شکلی دقیق به کندوکاو در سیستم‌عامل موردبحث مایکروسافت بپردازند. مایکروسافت پشتیبانی از Windows NT 3.5 را در دسامبر ۲۰۰۱ (آذر ۱۳۸۰) متوقف کرد. همین موضوع باعث شده است که امروز شمار بسیار کمی از رایانه‌های فعال در دنیا به این سیستم‌عامل مجهز باشند. بنابراین فاش‌شدن کد منبع ویندوز ان‌تی ۳/۵ نمی‌تواند مشکل امنیتی خاصی در پی داشته باشد.

مایکروسافت طی سال‌های اخیر به‌شدت از کد منبع اختصاصی ایکس‌باکس و ویندوز محافظت کرده است. در سال ۲۰۰۴ شاهد افشای بخشی از کد منبع ویندوز ۲۰۰۰ و ویندوز NT 4 بودیم؛ حتی در سال ۲۰۱۷ نیز افشاگران توانسته بودند به بخشی از کد منبع ویندوز ۱۰ دسترسی پیدا کنند. مایکروسافت فعلا ترجیح داده است به گزارش‌های اخیر دررابطه‌با افشای کد منبع ایکس‌باکس نسل اول و ویندوز ان‌تی ۳/۵ واکنش نشان ندهد.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات