پروژه Reunion مایکروسافت معرفی شد

پنج‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
مایکروسافت در جریان برگزاری کنفرانس بیلد ۲۰۲۰ پروژه‌‌ای تحت عنوان Reunion برای یکی‌کردن اپلیکیشن‌های عادی و یونیورسال معرفی کرد.
تبلیغات

مایکروسافت طی سال‌های اخیر همواره در تلاش بوده است فاصله‌ی بین اپلیکیشن‌های win32 دسکتاپ و اپلیکیشن‌های پلتفرم جهانی ویندوز (UWP) را کمتر کند؛ ردموندی‌ها از این پس قصد دارند تمامی تلاش‌های خود را در این راستا در قالب پروژه‌ای تحت عنوان «پروژه‌ی بازپیوست» (Project Reunion) به‌مرحله‌ی اجرایی برسانند.

مایکروسافت به‌هنگام معرفی اپلیکیشن‌های یونیورسال اعلام کرده بود امکان اجرای آن‌ها روی انواع دستگاه‌های مبتنی‌بر سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ وجود دارد و پروژه‌ی Reunion را می‌توان جدیدترین تلاش جدی مایکروسافت در راستای عملی‌کردن این هدف به‌حساب آورد. مایکروسافت می‌گوید از این پس قصد دارد اپلیکیشن‌های سنتی دسکتاپ و البته اپلیکیشن‌های یونیورسال را صرفا «اپلیکیشن‌های ویندوز» (Windows Apps) بنامد.

مایکروسافت امروزه دو API کاملا متفاوت برای توسعه‌ی اپلیکیشن در ویندوز ۱۰ ارائه می‌دهد. یکی از آن‌‌ها API قدیمی Win32 است که توسعه‌دهندگان متعددی از آن استفاده می‌کنند، ازطرف دیگر API مدرنی با نام UWP را داریم که به‌همراه انتشار ویندوز ۱۰ دردسترس قرار گرفت. هدف اصلی UWP این است که به توسعه‌دهندگان امکان دهد اپلیکیشنی بسازند که امکان اجرای آن روی رایانه‌ها، کنسول ایکس‌باکس، هدست هولولنز و دیگر دستگاه‌های مبتنی‌بر ویندوز ۱۰ وجود داشته باشد. همچنین این API تأکیدی ویژه روی امنیت دارد، زیرا اپلیکیشن‌های ساخته‌شده توسط آن تنها ازطریق مایکروسافت استور قابل‌دانلود هستند.

با همه‌ی این‌ها توسعه‌دهندگان تمایل زیادی به API موردبحث نشان نداده‌اند. راه‌حل مایکروسافت برای این موضوع چیست؟ پروژ‌ه‌ی بازپیوست. پروژه‌ای که مایکروسافت ازطریق آن به‌دنبال کاهش فاصله‌ی بین دو API یادشده است و قصد دارد آن‌‌ها را از خود سیستم‌عامل جدا کند. بدین ترتیب APIهای win32 و UWP روی بستری رایج‌تر فعالیت خواهند کرد.

راجش جا، قائم‌مقام اجرایی زیرشاخه‌ی Experiences and Devices Group در مایکروسافت، در رابطه با تصمیم جدید این شرکت می‌گوید: «ایده‌ی اصلی پروژه‌ی بازپیوست این است که به توسعه‌دهندگان امکان دهد یک اپلیکیشن ویندوز را بسازند و آن را برای تمامی یک میلیارد دستگاه مبتنی‌بر این سیستم‌عامل دردسترس قرار دهند. ما ازطریق این پروژه قصد داریم قدرت ترکیب‌شده‌ی اپلیکیشن‌های win32 و یونیورسال را به توسعه‌دهندگان ارائه دهیم تا آن‌ها مجبور نشوند که بین اپلیکیشن‌های موردبحث یکی را انتخاب کنند. در همین راستا قصد داریم APIهای فعلی را با یکدیگر یکپارچه کنیم و به‌نوعی در راستای جداسازی آن‌ها از خود سیستم‌عامل قدم برداریم».

طبق اعلام مایکروسافت این شرکت قصد دارد APIهای فعلی win32 و UWP را با یکدیگر ادغام کند تا بدین ترتیب روند توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها برای توسعه‌دهندگان بسیار ساده‌تر از قبل شود؛ درواقع به‌لطف پلتفرم جدید، توسعه‌دهندگان می‌توانند صرفا یک «اپلیکیشن ویندوز» بسازند. همچنین به‌عنوان بخشی از پروژه‌ی بازپیوست، اپلیکیشن‌های فعلی را می‌توان به‌روزرسانی و مدرن‌سازی کرد و طبق اعلام رسمی مایکروسافت،‌ APIها قرار است از سیستم‌عامل ویندوز جدا شوند. 

  کوین گالو، مدیر پلتفرم توسعه‌ی ویندوز در مایکروسافت،‌ در بخشی از سخنان جدید خود می‌گوید: «در همین حین که قصد داریم APIهای فعلی را از سیستم‌عامل جدا کنیم و برخی APIهای جدید روی کار بیاوریم، در پی آن هستیم تا بتوانیم طبق نیاز توسعه‌دهندگان امکانات متنوعی دراختیار آن‌ها قرار دهیم. بدین ترتیب توسعه‌دهندگان می‌توانند به استفاده از نوعی API روی بیاورند که روی تمامی نسخه‌های تحت پشتیبانی ویندوز کار می‌کند».

به‌زبان ساده این اتفاق یعنی از این پس توسعه‌دهندگان می‌توانند یک اپلیکیشن به‌خصوص برای ویندوز بسازند که از جدیدترین قابلیت‌های سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ بهره می‌گیرد و همچنان امکان اجرای آن روی نسخه‌های قدیمی‌تر سیستم‌عامل وجود دارد و توسعه‌دهندگان در این زمینه نباید هیچ‌گونه نگرانی داشته باشند. پیش‌تر توسعه‌دهندگان به‌طور معمول مجبور بودند پیش از انتشار جدیدترین نسخه از اپلیکیشن، منتظر بمانند که کاربران سیستم‌عامل خودشان را به آخرین نسخه به‌روزرسانی کنند. به‌لطف پروژه‌ی جدید مایکروسافت توسعه‌دهندگان می‌توانند API جدید را از NuGet (ابزار مدیریت پکیج متن‌باز) بگیرند.

WinUI 3

WinUI 3

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های پروژه‌ی بازپیوست مایکروسافت را می‌توان WinUI 3 به‌حساب آورد؛ WinUI 3 نوعی فریم‌ورک رابط کاربری است و به اپلیکیشن‌ها امکان می‌دهد به رابط کاربری مدرنی مجهز شوند که می‌تواند خودش را با اندازه‌ی انواع دستگاه‌ها به‌شکلی پویا تطبیق دهد. درواقع ازطریق این فریم‌ورک می‌توان منو و تولبار را به هر اپلیکیشنی اضافه کرد. به‌لطف WinUI 3 امکان استفاده از اپلیکیشن‌ها در سیستم‌های عامل بیشتری فراهم می‌شود.

مایکروسافت همچنین نسخه‌ی پیش‌نمایش ابزار WebView 2 را معرفی کرد، ابزاری که به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد یک WebView مبتنی‌بر موتور کرومیوم را درون اپلیکیشن خود جای دهند. قابلیت WebView 2 قرار است به‌‌طور کامل از ویندوز جدا باشد، بنابراین توسعه‌دهندگان می‌توانند ازطریق آن تمامی عملکردهای مبتنی‌بر وب را فعال کنند بدون اینکه به یک نسخه‌ی خاص از ویندوز ۱۰ محدود باشند. ناگفته نماند دو ابزار WinUI 3 و WebView 2 فعلا در مرحله‌ی آزمایشی قرار دارند و برای توسعه‌دهندگان دردسترس قرار گرفته‌اند. ردموندی‌ها می‌خواهند این دو ابزار را تا پیش از پایان امسال به‌صورت کامل منتشر کنند.

مایکروسافت همچنین گفته است که برنامه‌هایی ویژه‌تر برای پروژه‌ی بازپیوست در سر می‌پروراند. ردموندی‌ها می‌گویند اپلیکیشن‌های این پروژه قرار است فراتر از ویندوز بروند و به حوزه‌های دیگر نیز نفوذ کنند. اپلیکیشن‌هایی که مدرن‌سازی شده‌اند بدون هیچ‌گونه مشکلی روی رایانه‌های فیزیکی مبتنی‌بر ویندوز اجرا خواهند شد، اما طبق ادعای مایکروسافت توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های موردبحث را به‌منظور اجرا در فضای ابری ازطریق Windows Virtual Desktop یا راهکارهای دیگر، بهینه‌سازی کنند. 

راجش جا در ادامه‌ی سخنان خود به بلندپروازی‌های مایکروسافت برای پروژه‌ی بازپیوست اشاره می‌کند: «به‌لطف این پروژه می‌توانید ویندوز را نه‌تنها روی خود این سیستم‌عامل بلکه روی iOS، اندروید، مک و لینوکس ازطریق فضای ابری اجرا کنید. ما امیدوارم هستیم به‌لطف پروژه‌ی بازپیوست بتوانیم با جامعه‌ی فوق‌العاده‌ی توسعه‌دهندگان‌مان روی ویندوز کار کنیم تا در راستای سرعت‌بخشیدن به خلق نوآوری‌های جدید قدم برداریم و امکان تجربه‌ی چیزهای جدیدی را روی ویندوز ۱۰ فراهم سازیم».

کسب‌و‌کارهای مختلف سال‌ها است که با اتکا بر برخی ابزارهای ویژه به‌اجرای اپلیکیشن‌ها روی iOS و اندروید می‌پردازند، بااین‌حال مایکروسافت امیدوار است بتواند ازطریق پروژه‌ی جدیدش روند این کار را ساده‌تر از قبل کند. به‌لطف پروژه‌ی بازپیوست توسعه‌دهنده می‌تواند اپلیکیشن‌های قدیمی را در زمانی سریع مدرن‌سازی کند، بدون اینکه مجبور باشد آن را از نو برای وب، iOS یا اندروید بنویسد.

در جریان برگزاری بیلد ۲۰۲۰ مدیران اجرایی مایکروسافت برخی از قابلیت‌های جالب پروژ‌ی بازپیوست را به‌نمایش گذاشتند. کارهای مختلفی ازطریق این پروژه می‌توان انجام داد؛‌ برای مثال توسعه‌دهنده می‌تواند یک اپلیکیشن قدیمی ++C را به ظاهری جدید آراسته کند و به‌صورت مستقیم آن را برای آیپد دردسترس قرار دهد. مایکروسافت با کمبود شدید اپلیکیشن‌های تبلت ‌محور مواجه است و این موضوع توانسته روی تجربه‌ی کاربری سرفیس گو ۲ اثر منفی بگذارد، بنابراین پروژه‌ی بازپیوست می‌تواند در این زمینه نیز نتایجی بسیار مثبت به‌دنبال داشته باشد. مایکروسافت همچنین از متن‌باز‌شدن Fluid Framework خبر می‌دهد. فلوئید فریم‌ورک نوعی فناوری ویژه است که امکان همگام‌سازی داده‌ها را در پلتفرم‌های مختلف به‌شکلی سریع فراهم می‌کند. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد پروژه‌ی Reunion مایکروسافت دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات