بنچمارک پردازنده گرافیکی Xe DG1 اینتل فاش شد

چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
اخیرا بنچمارکی در فضای وب‌ فاش و به کارت گرافیک مجزای Xe DG1 اینتل نسبت داده شده است؛ بنچمارکی که قدرت پردازشی چشمگیر این کارت را نشان می‌دهد.
تبلیغات

اینتل مدتی پیش در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد قصد دارد به بازار پردازنده‌های گرافیکی مجزا بازگردد و بدین‌ترتیب، به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبدیل شد. این خبر نخستین‌بار ژوئن ۲۰۱۸ (خرداد ۱۳۹۷) اعلام شد. حال دو سال از آن زمان می‌گذرد؛ ولی تاکنون کارت گرافیک مجزای اینتل برای کاربران معمولی عرضه نشده و این شرکت تاریخی دقیق نیز برای عرضه‌ی نخستین کارت گرافیک مجزای خود اعلام نکرده است.

پردازنده‌ی گرافیکی Xe DG1 اینتل که پیش‌تر چندبار نامش را شنیده بودیم، مجددا در چندین بنچمارک OpenCL ظاهر شده است. ناگفته نماند اینتل ژانویه‌ی گذشته از این کارت به‌صورت اولیه پرده‌برداری کرد که برخی رسانه‌‌ها از آن با نام DG1 SDV یاد می‌کنند. عبارت SDV مخفف Software Development Vehicle است و نشان می‌دهد این پردازنده به‌طورویژه برای توسعه‌دهندگان طراحی شده است. تمامی شایعه‌ها نیز همین موضوع را نشان می‌دهند و درواقع، نباید انتظار داشته باشید امکان تهیه‌ی این کارت گرافیک برای کاربران عادی فراهم شود.

هدف اصلی پلتفرم DG1 اینتل بهبود روند توسعه‌ی نرم‌افزاری کارت‌های گرافیک اینتل است و انتظار می‌رود DG1 درنهایت به‌عنوان کارت گرافیک مجزا در لپ‌تاپ‌ استفاده شود. رسانه‌ی Argonne در اطلاعیه‌ای می‌نویسد پردازنده‌ی گرافیکی Xe DG1 به‌عنوان عضوی از خانواده‌ی LP شناخته می‌شود و محصولی پرچم‌دار نیست و در لپ‌تاپ‌هایی استفاده خواهد شد که پردازنده‌ی گرافیکی آن‌ها با مادربرد PCIe یکپارچه شده است.

نتایج این آزمایش‌های جدید قدرت پردازشی کارت گرافیک اینتل را به‌صورت اولیه نشان می‌دهند تا کم‌کم خودمان را برای معرفی محصولی نهایی آماده کنیم. این کارت گرافیک برپایه‌ی معماری Xe-LP ساخته می‌شود و این معماری را قرار است چندین کارت گرافیک موبایلی استفاده کنند که برای پلتفرم نسل‌یازدهمی تایگرلیک (Tiger Lake) ساخته می‌شوند. 

همان‌طورکه اشاره کردیم، Intel Xe DG1 از معماری Xe-LP بهره می‌گیرد و عبارت LP در انتهای نام این معماری مخفف Low Power به‌معنی کم‌قدرت است. این موضوع نشان می‌دهد کارت گرافیک یادشده قرار است در دسته‌ی کارت‌های کم‌مصرف موبایلی جای گیرد و به‌صورت ویژه برای پلتفرم‌های موبایلی نظیر نوت‌بوک‌ها و لپ‌تاپ‌ها بهینه‌سازی شده است.

گفته می‌شود سری اول پردازنده‌های گرافیکی سری Xe DG1 قرار است هم‌زمان با پردازنده‌های مرکزی نسل‌یازدهمی خانواده‌ی تایگرلیک اینتل تا اواسط سال جاری میلادی معرفی و روانه‌ی بازار شوند. رسانه‌های مختلف به‌نقل از منابع آگاه اعلام کرده‌اند فاصله‌ی چندانی تا برگزاری مراسم ویژه‌ی تیم آبی به‌منظور رونمایی پردازنده‌های نسل‌یازدهمی نداریم. 

مدتی پیش مدلی از پردازنده‌ی گرافیکی Xe DG1 اینتل در دیتابیس شماری از بنچمارک‌ها دیده شد؛ اتفاقی که باعث افشای مشخصات مهم این پردازنده شد. براساس همین اطلاعات، کارت گرافیک Xe DG1 قرار است ۹۶ واحد اجرایی (EU) داشته باشد که پیکربندی استاندارد کارت‌های گرافیک مجزای این خانواده به‌حساب می‌آید. این تعداد واحد اجرایی به ۷۶۸ واحد سایه‌زنی تعبیر می‌شود. بهره‌مندی از این تعداد واحد سایه‌زنی به‌معنی ارائه‌ی قدرت پردازشی ۲/۳ ترافلاپس با معیار فرمت نقطه‌ی شناور دقت یگانه (Single-Precision Floating-Point Format) است. ناگفته نماند کارت‌های Radeon RX 5000 و GeForce GTX 16 به‌ترتیب ۱،۴۰۸ و ۸۹۶ واحد سایه‌زنی دارند.

افزون‌بر‌این، گفته می‌شود پردازنده‌ی گرافیکی جدید اینتل سه گیگابایت حافظه دارد. احتمال می‌دهیم Xe DG1 از رابط باس ۹۶ یا ۱۹۲ بیت استفاده کند؛ با‌این‌حال بهره‌مندی آن از رابط باس ۹۶ بیت محتمل‌تر است؛ به‌خصوص با درنظرگرفتن این حقیقت که این کارت گرافیک از تراشه‌ای نسبتا رده‌پایین در فرم‌فاکتوری بسیار جمع‌و‌جور استفاده می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد به‌هیچ‌و‌جه نمی‌توانیم از Xe DG1 اینتل به‌عنوان کارت گرافیک گیمینگ یاد کنیم. دیگر جزئیات مربوط به کارت گرافیک جدید اینتل شامل شمار واحدهای عملیاتی رستر (ROP) و شمار واحدهای بافتی تاکنون با رسانه‌ها در میان گذاشته نشده‌اند. باوجوداین‌، شکی نداریم هرچه به زمان رونمایی نزدیک‌تر شویم، مشخصات بیشتری از کارت جدید اینتل فاش می‌شود.

کارشناسان رسانه‌ی Videocardz به‌تازگی موفق‌ شده‌اند به کارت گرافیک Xe DG1 دسترسی پیدا کنند و از آن بنچمارک بگیرند؛ به‌همین‌دلیل، نتایج این کارت گرافیک در بنچمارک‌های گیک‌بنچ و CompuBench درزمینه‌ی OpenCL فاش شده است. عملکرد کارت گرافیک اینتل با کارت‌های تقریبا میان‌رده‌ی AMD و انویدیا مقایسه شده است که شامل مدل‌های AMD Radeon RX 5500 XT و Nvidia GeForce GTX 1650 می‌شوند. درزمینه‌ی عملکرد پردازشی، دو کارت گرافیک AMD و انویدیا توانستند نتایج بهتری از Xe DG1 اینتل کسب کنند که البته دلیلی واضح برای این اتفاق وجود دارد.

کارت گرافیک اینتل Intel Xe DG1

اسکرین‌شات بالا بنچمارک عملکرد OpenCL کارت گرافیک مجزای Xe DG1 اینتل را نشان می‌دهد.

پردازنده‌ی گرافیکی Xe DG1 اینتل به‌خودیِ‌خود نوعی پردازنده‌ی گرافیکی مجزا برای بازار محصولات موبایلی به‌حساب می‌آید؛ اما با هدف رقابت‌ با دیگر پردازنده‌های گرافیکی مجزا روانه‌ی بازار نمی‌شود. Xe DG1 مخصوص آن محصولاتی است که از یک کارت گرافیک مجزا بهره می‌گیرند و به‌طورویژه برای توسعه‌دهندگان ساخته شده‌اند. اصلی‌ترین رقیب Xe DG1 اینتل را می‌توان کارت‌های گرافیک انویدیا سری MX یا کارت‌های گرافیک AMD هفت‌نانومتری سری Vega AMD دانست. 

پردازنده‌های گرافیکی مبتنی‌بر معماری Xe-LP اینتل ممکن است ازلحاظ قدرت پردازشی به‌پای کارت‌های گرافیک مجزای انویدیا و AMD نرسند؛ اما به‌دنبال رقابت با کارت‌های MX و Vega (به‌ترتیب از نوع مجزا و مجتمع) هستند و قصد دارند درمقایسه‌با آن‌ها قدرت بیشتری ارائه دهند. برخی از شایعه‌های پیشین ادعا می‌کنند این معماری حداکثر ۴۰ درصد عملکرد بهتری از پردازنده‌های گرافیکی هفت‌نانومتری Vega AMD دارد که روی تراشه‌های رنیور سری رایزن ۴۰۰۰ استفاده شده‌اند. 

اینتل مدتی پیش نخستین درایورهای بهینه‌سازی‌شده‌ی کارت گرافیک Xe را منتشر کرده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد تیم آبی در عرضه‌ی نخستین کارت گرافیک مجزای این سری بیسار جدی است. در ماه‌های آتی، نخستین لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های سری تایگر لیک اینتل دردسترس قرار خواهند گرفت؛ لپ‌تاپ‌هایی که قرار است از کارت گرافیک Xe DG1 بهره‌مند باشند. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی پردازنده گرافیکی Xe DG1 اینتل چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات