استارتاپ

مسیر مطالعه برای راه‌اندازی استارتاپ؛ چه کتاب‌هایی مطالعه کنیم؟

شروع کار هر استارتاپ مشکلات و مسائل خاص خود را دارد و بسیاری از افراد به‌دلیل نداشتن تجربه‌ی کافی در این زمینه شکست می‌خورند. در این مطلب زومیت، مجموعه‌ای از کتاب‌ها را گردآورده‌ایم تا با مطالعه آن‌ها بتوانید در مسیر ایجاد کسب‌وکار موفق گام بردارید.

با داغ‌شدن بحث استارتاپ‌ها در جهان، افراد زیادی به‌سمت این صنعت کشیده شدند. جوانان جویای نام تلاش کردند با ایده‌های خلاقانه و نوآورانه‌ی خود، جایی در دنیای کسب‌وکار برای خود دست‌و‌پا کنند و البته افراد زیادی نیز در این راه شکست خوردند؛ اما تعداد معدودی از افراد هستند که موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده‌اند. در ایران نیز هم‌گام با جهان، بحث استارتاپ‌ها مطرح شده است و افراد زیادی به این مسیر کشیده شده‌اند.

ازآنجاکه مسیر ایجاد کسب‌وکار برای جوانان مسیری بکر و پیموده‌نشده‌ای است، قاعدتا به نقشه و راهنما وجود نیاز دارد. در این نوشته، سعی شده است مجموعه کتاب‌هایی را معرفی کنیم که می‌تواند خوانندگان را در مسیر ایجاد کسب‌وکار از نقطه‌ی شروع تا نقطه‌ی پایان همراهی کند. بدیهی است خواندن این کتاب‌ها هرگز جای تجربه عملی را نمی‌گیرد؛ اما می‌تواند در مسیر خلق ایده‌های نو و آشنایی با کلیت مسیر به خوانندگان کمک کند.

برای شروع کسب‌وکار، در وهله‌ی اول به ایجاد ارزش برای مشتری نیاز دارید. این ارزش باید مؤلفه‌های خاصی داشته باشد که موردقبول بازار و مشتری قرار گیرد؛ در‌غیر‌این‌صورت با شکست مواجه خواهید شد. کتاب «طراحی ارزش پیشنهادی» نوشته‌ی الکس استروالدر می‌تواند به شما در مسیر ایجاد ارزش پیشنهادی مطلوب کمک کند.

پس از تعیین ارزش پیشنهادی خود، لازم است مدلی برای کسب‌وکار خود تعیین کنید؛ اما شاید ندانید از کدام نقطه باید شروع کنید و اساسا چه ‌کاری باید انجام دهید. کتاب «خلق مدل کسب‌و‌کار» اثر دیگری از الکس استروالدر در این مسیر همراه شما خواهد بود. این کتاب را بسیاری از مدرسان کسب‌وکار به‌عنوان «ده فرمان» اکوسیستم استارتاپی معرفی می‌کنند.

در کتاب «خلق مدل کسب‌و‌کار»، قسمتی وجود دارد که در آن باید مدل درآمدی خود را تعیین می‌کنید. یکی از مدل‌های درآمدی نوین که شرکت‌های بزرگ دنیا به‌سمت آن در حال حرکت هستند، مدل درآمد اشتراکی است. درباره‌ی کارایی این مدل، ذکر این نکته کافی است که نتفلیکس فقط با استفاده از این روش، بلاک‌باستر، غول اشتراک ویدئو را به ورشکستگی کشاند. اگر از این مدل درآمدی بی‌اطلاع هستید، نگران نباشید. جان واریلو در کتاب خود، «مدل کسب‌وکار اشتراکی»، به‌طورمفصل به این موضوع پرداخته است. اگر قصد دارید مدل درآمدی خود را تغییر دهید یا می‌خواهید استارتاپ خود را برپایه‌ی مدل درآمد اشتراکی بنا کنید، خواندن این کتاب را به شما توصیه می‌کنیم.

اطلاعاتی که تا اینجا کسب کرده‌اید، اطلاعات مفیدی است؛ اما کافی نیست. کتاب «راه‌اندازی کسب‌وکار» اثر بیل اولت در ۲۴ گام عملی به شما می‌آموزد چگونه از ایده‌ای خام به محصولی مناسب برای بازار برسید. بااین‌حال، این کتاب فقط مخصوص استارتاپ‌ها نیست و شرکت‌های بزرگ و کسب‌وکارهای موجود نیز می‌توانند از آموزش‌های این کتاب بهره ببرند.

گاهی اتفاق می‌افتد استارتاپ‌ها از مسیر اصلی خود خارج می‌شوند؛ از‌این‌رو، افراد به‌طورمداوم مسیر استارتاپ خود را باید بررسی و از بی‌راه‌رفتن استارتاپ جلوگیری کنند. کتاب «راه استارتاپ» نوشته‌ی اریک ریس به شما در مسیر راه‌اندازی استارتاپ موفق کمک خواهد کرد.

هر استارتاپی پیش از شروع به جذب سرمایه‌ی کافی نیاز دارد؛ اما جذب سرمایه‌گذار کار راحتی نیست. اینکه چگونه محصول را به سرمایه‌گذار ارائه دهید یا محصول خود را سودآور نشان دهید، کار بسیار دشواری است. کتاب «هنر جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها» اثر الخاندرو کرمدس مجموعه‌ای از روش‌ها و ایده‌های خلاقانه را به شما ارائه می‌دهد تا به‌کمک آن بتوانید سرمایه‌ی لازم برای استارتاپ خود را جذب کنید.

هر استارتاپی به برنامه‌ی بازاریابی مناسب نیاز دارد. برنامه‌های بازاریابی موجود عموما برای شرکت‌های بسیار بزرگ مناسب هستند و نیاز شرکت‌های کوچک با بودجه‌های بازاریابی اندک را پاسخ نمی‌دهند. کتاب «طرح بازاریابی برای کسب‌و‌کارهای کوچک» اثر آلن دیب مشکل بسیاری از کسب‌و‌کارهای کوچک را حل کرده است. این کتاب با رویکردی نوآورانه، شما را در ایجاد طرح بازاریابی مناسب برای استارتاپتان یاری می‌کند.

درپایان، باید به این نکته اشاره کنیم راه‌انداختن هر کسب‌وکار در بطن ماجرا با مبارزه در میدان‌های مختلف تفاوتی ندارد؛ پس باید در میدان نبرد استراتژی و سیاست صحیحی دنبال کنیم تا به‌سمت پیروزی رهنمون شویم. کتاب «هنر جنگ» این استراتژی‌ها را تشریح می‌کند که می‌توان از آن‌ها در زمینه‌های مختلف ازجمله راه‌اندازی کسب‌وکار استفاده کرد. 

شما خواندن چه کتاب‌هایی را برای شروع کسب‌وکار مناسب می‌دانید؟

10 کل پست‌ها از
  • همه 10
  • پست های منتخب 9
  • Startup Launch Book 10

معرفی کتاب «استراتژی خوب، استراتژی بد» اثر ریچارد روملت

تمام شرکت‌ها استراتژی داشته‌اند؛‌ چه شرکت‌های بزرگ و موفق و چه شرکت‌های شکست‌خورده. پس چه عاملی باعث موفقیت بعضی استراتژی‌ها می‌شود؟ کتاب «استراتژی خوب، استراتژی بد» به این پرسش پاسخ می‌دهد.

معرفی کتاب «استراتژی خوب، استراتژی بد» اثر ریچارد روملت ادامه مطلب

معرفی کتاب «هنر جنگ» اثر سان تزو

شاید برایتان عجیب باشد که دو کلمه‌ی هنر و جنگ درکنارهم جمع شوند و کتابی بیافرینند که درباره‌ی اصول جنگیدن است. این کتاب می‌خواهد دیدگاه جمعی درباره‌ی جنگ را تغییر دهد.

معرفی کتاب «هنر جنگ» اثر سان تزو ادامه مطلب

معرفی کتاب «راه‌اندازی کسب و کار» نوشته بیل اولت

کتاب راه‌اندازی کسب‌وکار با دیدگاهی نظام‌مند و عمل‌گرایانه شما را در راه‌اندازی کسب‌وکارتان همراهی می‌کند. زبان ساده و همه‌فهم کتاب باعث شده است از کتاب‌های محبوب درزمینه‌ی راه‌اندازی کسب‌وکار محسوب شود.

معرفی کتاب «راه‌اندازی کسب و کار» نوشته بیل اولت ادامه مطلب

معرفی کتاب «طراحی ارزش پیشنهادی» نوشته الکساندر استروالدر

همه‌ی ما ایده‌های زیادی برای شروع کسب‌و‌کار داریم؛ اما نمی‌دانیم ایده‌هایمان به شکست می‌انجامد یا موفق می‌شود. کتاب «طراحی ارزش پیشنهادی» کمک می‌کند قابلیت و کارایی ایده‌هایتان را بسنجید.

معرفی کتاب «طراحی ارزش پیشنهادی» نوشته الکساندر استروالدر ادامه مطلب

معرفی کتاب «هنر جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها»

برای همه‌ی استارتاپ‌ها، مرحله‌ی تأمین سرمایه ممکن است مرحله‌ای تلخ و سخت و گاهی ناامیدکننده باشد. شاید این مشکل از کم‌اطلاعی آن‌ها درباره‌ی فرایند جذب سرمایه‌گذار باشد.

معرفی کتاب «هنر جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها» ادامه مطلب

معرفی کتاب «خلق مدل کسب و کار» نوشته الکساندر استروالدر

با داغ شدن بحث استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا در ایران، افراد زیادی قدم در راه کارآفرین شدن گذاشته‌اند، اما شاید کسانی باشند که ندانند برای ایجاد یک کسب‌وکار جدید باید از کجا شروع کنند. کتاب خلق مدل کسب‌وکار این سؤال را جواب می‌دهد.

معرفی کتاب «خلق مدل کسب و کار» نوشته الکساندر استروالدر ادامه مطلب

معرفی کتاب «طرح بازاریابی کسب و کارهای کوچک» نوشته آلن دیب

اگر کسب‌کار کوچک یا یک استارتاپ را اداره می‌کنید قطعا به مشکل تبلیغات برخورد کرده‌اید. برنامه‌های بازاریابی برای شرکت‌های بزرگ با بودجه تبلیغاتی هنگفت نوشته شده‌اند. کتاب طرح بازاریابیِ کسب‌وکارهای کوچک این مشکل را حل کرده است.

معرفی کتاب «طرح بازاریابی کسب و کارهای کوچک» نوشته آلن دیب ادامه مطلب

معرفی کتاب «تست مامان» اثر راب فیتز پاتریک

کتاب «تست مامان» به این دلیل چنین نام‌گذاری شده است که اگر از مادرتان بپرسید ایده‌تان خوب یا بد است، همیشه جواب مثبت و امیدوارکننده‌ای می‌شنوید. این پاسخ اعتبار ندارد.

معرفی کتاب «تست مامان» اثر راب فیتز پاتریک ادامه مطلب

معرفی کتاب راه استارتاپ اثر اریک ریس

دنیای جدید باعث تغییرات تازه در شکل‌گیری شرکت‌ها می‌شود. شرکت‌های مبتنی بر سیستم‌های سنتی قبل، باید با تغییرات جدید همراه شوند و مسیر تازه‌ای از رشد را برای خود رقم بزنند.

معرفی کتاب راه استارتاپ اثر اریک ریس ادامه مطلب

معرفی کتاب لین استارتاپ یا نوپای ناب اثر اریک ریس

آیا درباره‌ی استارتاپ و کسب‌وکار نوپا چیزی می‌دانید؟ اریک ریس در کتاب نوپای ناب درباره‌ی چگونگی موفقیت استارتاپ‌ها صحبت کرده‌است.

معرفی کتاب لین استارتاپ یا نوپای ناب اثر اریک ریس ادامه مطلب
  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید