فناوری دستیار راننده باعث افزایش حواس‌پرتی راننده می‌شود

یک‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
فناوری‌های دستیار راننده موجب تشدید حواس‌پرتی و برهم‌خوردن تمرکز حین رانندگی می‌شود. اختلال حواس‌پرتی رانندگی در کسانی‌ بیشتر است که با نحوه‌ی عملکرد این سیستم‌ها به‌اندازه‌ی کافی آشنا هستند.
تبلیغات

فناوری‌های رایج دستیار راننده‌ مانند سیستم‌های کروزکنترل تطبیقی و سیستم هشدار انحراف از مسیر حرکت، وظیفه‌ی حفظ ایمنی سرنشینان خودرو را برعهده دارد؛ ولی تحقیقات جدید نشان می‌دهد این نوع سیستم‌ها موجب اختلال حواس‌پرتی رانندگی می‌شود؛ به‌ویژه در کسانی که درک بیشتری از نحوه‌ی عملکرد این نوع سیستم‌ها دارند.

به‌گزارش بنیاد AAA برای ایمنی ترافیک، رانندگانی که از هر دو سیستم حفظ ایمنی استفاده می‌کنند، بیشتر دچار حواس‌پرتی و اختلال حین رانندگی می‌شوند. آن‌ها با استفاده از تلفن‌همراهشان، سیستم‌های صوتی و دیگر سیستم‌های کنترلی خودرو را تنظیم می‌کنند که همین عامل موجب می‌شود تا به‌آسانی نگاهشان از مسیر جاده منحرف شود و وقتی به سیستم‌های پیشرفته‌ی دستیار راننده عادت کردند، از کسانی‌ که اولین‌بار از این نوع سیستم‌ها استفاده می‌کنند، بیشتر دچار خطا و اشتباه هنگام رانندگی می‌شوند. مؤلفان این مقاله می‌گویند: «این می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بی‌اعتمادی به سیستم‌های رانندگی خودران باشد».

autonomous car

مؤسسه‌ی تکنولوژی حمل‌ونقل ویرجینیا با بررسی دو پژوهش قبلی به اطلاعاتی دست یافت. در یکی از پژوهش‌ها، محققان رانندگی ۳۰ نفر از کسانی را بررسی کرد که با خودرو خود رانندگی می‌کردند و برای به‌دست‌آوردن این اطلاعات تقریبا یک سال زحمت کشیدند. در پژوهشی دیگر، آن‌ها رانندگی ۱۲۰ شرکت‌کننده را یک ماه زیرنظر گرفتند. همه‌ی خودروها از سیستم کروزکنترل تطبیقی و سیستم هشدار انحراف از مسیر حرکت برخوردار بودند. محققان همچنین خودروها را به دوربین و حسگرهایی مجهز کرده بودند که اطلاعات رانندگان و سایر داده‌ها را جمع‌آوری می‌کرد.

محققان دریافتند رانندگان گروه قبل که با خودروهای خود رانندگی می‌کردند، حین استفاده از سیستم‌های نیمه‌خودران تقریبا ۵۰ درصد در فعالیت‌های ثانویه و تقریبا ۸۰ درصد در عملکردهای دستی و بصری دچار بی‌تمرکزی و حواس‌پرتی شدند. آن‌ها همچنین به فعالیت‌های غیرمرتبط با رانندگی بیشتر و طولانی‌تری توجه می‌کردند و حواسشان کمتر به مسیر حرکت خودرو بود.

شرکت‌کنندگان گروه دیگر هنگام استفاده از سیستم‌های کروزکنترل تطبیقی و سیستم هشدار انحراف از مسیر حرکت درمقایسه‌با زمان استفاده از سیستم‌های دستی تمرکز کمتری داشتند. بااین‌حال، هنگام فعال‌بودن هر دو سیستم، سرعت عمل رانندگانی که خودرو لیزینگی دریافت کرده و آموزش دیده بودند چگونه از این سیستم‌ها استفاده کنند، درمقایسه‌با آن دسته از رانندگانی اندکی بیشتر بود که از خودرو شخصی‌شان استفاده می‌کردند.

محققان بر این باورند افرادی که بیش‌از‌حد به توانایی‌های سیستم‌های خودران اطمینان می‌کنند، کسانی هستند که به عملکرد این سیستم آشناترند. محققان همچنین دریافتند گروهی که با خودروهای خودشان رانندگی می‌کردند، آموزش‌های مربوط به سیستم‌های حفظ ایمنی خودرو را مثل گروه دیگر یاد نگرفتند، با اینکه در ظاهر از نحوه‌ی عملکرد این سیستم‌ها پیش یا پس از خرید خودروشان اطلاع داشتند.

autonomous car / خودرو خودران

علاوه‌براین، پژوهش اخیر اطلاعات جدیدی درباره‌ی اختلال حواس‌پرتی رانندگی به ما می‌دهد. طبق گزارش‌های سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا، در سال ۲۰۱۷ آمار تلفات ناشی از وجود سیستم‌های نیمه‌خودران در خودروها، ۱۶۶/۳ نفر اعلام شده است. در اوایل امسال، مؤسسه‌ی بیمه و ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها‌ی آمریکا، تحقیقاتی انجام داد که در آن مشخص شد استفاده از تلفن‌همراه حین رانندگی کاهش یافته است. باوجوداین، افراد زیادی هنگام رانندگی از آن برای ارسال پیامک استفاده می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات