لیجن 7i و لیجن 5i، جدیدترین لپ‌تاپ‌های لنوو با پردازنده نسل دهمی اینتل، معرفی شدند

جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
لنوو لپ‌تاپ‌هایی جدید با پردازنده‌ی نسل دهمی سری Comet Lake-H اینتل و همچنین کارت‌های گرافیک جدید انویدیا معرفی کرده است که قدرت زیادی دارند و مخصوص گیمرها هستند.
تبلیغات

روز گذشته اینتل به‌صورت رسمی از سری جدید پردازنده‌های نسل دهمی خود با نام کامت لیک-اچ (Intel Comet Lake-H) پرده‌برداری کرد. ساعاتی بعد شاهد رونمایی جدیدترین کارت‌های گرافیک انویدیا بودیم. محصولات جدید اینتل و انویدیا قدرت پردازشی بالایی را به بازار لپ‌تاپ‌های گیمینگ تزریق می‌کنند. لنوو یکی از شرکت‌هایی است که قصد دارد از جدیدترین پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی اینتل و انویدیا در لپ‌تاپ‌هایش بهره بگیرد. 

لپ‌تاپ‌های جدید لنوو از جدیدترین پردازنده‌های مرکزی نسل دهمی اینتل و همچنین پردازنده‌های گرافیکی موبایلی سری RTX Super انویدیا بهره‌مند هستند. لنوو لیجن ۷ آی (Lenovo Legion 7i) و لیجن ۵ آی (Legion 5i) لپ‌تاپ‌های جدیدی هستند که قرار است به‌ترتیب جایگزین Legion Y740 و Legion Y540 شوند. لیجن 7i لپ‌تاپی گیمینگ با صفحه‌نمایش ۱۷ اینچ است و لیجن 5i مدل ۱۵ اینچ آن به‌شمار می‌آید. ناگفته نماند انویدیا روز گذشته از فناوری جدیدی به‌نام Advanced Optimus نیز پرده‌برداری کرد. جدیدترین محصولات لنوو جزو نخستین لپ‌تاپ‌هایی هستند که به فناوری یادشده مجهز شده‌اند.

لنوو لیجن 7i / Lenovo Legion 7i

بهره‌مندی لنوو لیجن 7i و لیجن 5i از فناوری Advanced Optimus بدین معنا است که صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ‌ها توانایی ارائه‌ی فناوری G-SYNC را دارد؛ بااین‌حال کاربر می‌تواند برای افزایش عمر باتری دستگاه، در هر زمان که نیاز داشت، پردازنده‌ی گرافیکی مجزا (dGPU) را غیرفعال کند. یکی از اشکالاتی که همواره به فناوری G-SYNC انویدیا وارد می‌شود این است که برای بهره‌گیری از آن، پردازنده‌ی گرافیکی مجزا باید به‌صورت مستقیم به صفحه‌نمایش متصل باشد. درصورت برقراری این اتصال،‌ فناوری Optimus انویدیا دیگر نخواهد توانست از پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع (iGPU) برای انجام کارهای سبک بهره بگیرد. استفاده‌ از پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع برای انجام وظایف سبک، در نهایت مصرف انرژی را پایین می‌آورد و عمر باتری بهتر از سوی لپ‌تاپ ارائه می‌شود. 

برخی از تولیدکنندگان با انجام کارهایی نظیر ارائه‌ی مولتی‌پلکسر (Multiplexer) توانستند تا حدی روی مشکل یادشده کار کنند، اما استفاده از مولتی‌پلکسر پیچیدگی خاصی داشت و قیمت نهایی لپ‌تاپ را هم بالاتر می‌برد. افزون‌بر این موضوع، کاربر برای جابه‌جا شدن بین پردازنده‌های گرافیکی مجبور بود لپ‌تاپ را خاموش و روشن کند. تمامی این مشکلات دست‌به‌دست هم دادند تا استفاده از مولتی‌پلکسر روشی مفید اما دردسرساز باشد. لنوو یکی از نخستین شرکت‌های دنیا به‌شمار می‌آید که به‌لطف بهره‌گیری از فناوری جدید Advanced Optimus امکان جابه‌جایی آنی را در بین پردازنده‌های گرافیکی فراهم می‌کند. درواقع به‌لطف Advanced Optimus، دیگر نیازی به خاموش و روشن کردن لپ‌تاپ ندارید. Advanced Optimus بدون شک باعث می‌شود فناوری جی-سینک به تعداد بیشتری از لپ‌تاپ‌ها بیاید. 

لنوو لیجن 7i / Lenovo Legion 7i

هر دو لپ‌تاپ جدید لنوو برای پردازش کارهای مختلفی که به آن‌ها محول می‌شود، متکی‌بر پردازنده‌های نسل دهمی سری کامت لیک-H اینتل هستند. این پردازنده‌ها که روز گذشته معرفی شده‌اند، همگی توان طراحی حرارتی (TDP) معادل ۴۵ وات دارند و از حافظه‌ی Optane اینتل پشتیبانی می‌کنند. پردازنده‌های جدید اینتل در مواردی حتی توانایی ارائه‌ی فرکانس پردازشی بالای پنج گیگاهرتز را هم دارند. این پردازنده‌ها نخستین پردازنده‌های موبایلی دنیا به‌شمار می‌آیند که می‌توانند فرکانسی بیشتر از پنج گیگاهرتز ارائه دهند. اینتل از قوی‌ترین مدل این خانواده یعنی Core i9-10980HK به‌عنوان پرسرعت‌ترین پردازنده‌های موبایلی دنیا یاد می‌کند. 

لنوو به‌طور دقیق مشخص نکرده است که لپ‌تاپ‌های جدیدش از کدام مدل پردازنده‌های اینتل نسل دهمی استفاده می‌کنند. افزون‌بر این‌ها، قوی‌ترین مدل لپ‌تاپ ۱۵ اینچ لنوو لیجن 5i از کارت گرافیک انویدیا RTX 2060 استفاده می‌کند. از طرفی نسخه‌ی ۱۷ اینچ یعنی لیجن 7i در قوی‌ترین مدل به کارت گرافیک GeForce RTX 2080 Super Max-Q مجهز شده است. از آن‌جایی که کارت‌های گرافیک Max-Q انویدیا تنها برای پردازنده‌های مرکزی اینتل در دسترس هستند، احتمالا هیچ‌گاه شاهد عرضه‌ی لیجن 5i و 7i با پردازنده‌ی AMD نخواهیم بود. گرچه در حال حاضر جزئیات دقیق لپ‌تاپ‌های جدید لنوو به‌صورت رسمی منتشر نشده است،‌ اما این لپ‌تاپ‌ها قیمتی منطقی دارند. لنوو برای لیجن 5i مجهز به کارت گرافیک RTX 2060 قیمت پایه‌ی ۹۹۹ دلار را در نظر گرفته است. این شرکت همچنین قصد دارد لیجن 7i مجهز به RTX 2070 را با قیمت ۱٬۱۹۹ دلار عرضه کند. قیمت قوی‌ترین مدل لیجن 7i مشخص نشده است. هر دو لپ‌تاپ جدید لنوو در تاریخی نامشخص در سال جاری میلادی عرضه خواهند شد.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد لپ‌تاپ‌های جدید لنوو دارید؟

قیمت لپ‌تاپ، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی انواع لپ‌تاپ‌‌های اداری و گیمینگ لنوو نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به سوالات شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات