آخرین نسخه توسعه‌دهندگان اندروید 11 منتشر شد

سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گوگل در بیانیه‌ای از انتشار رسمی آخرین نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان سیستم‌عامل اندروید ۱۱ خبر داده است؛ نخستین نسخه‌ی بتای عمومی این سیستم‌عامل به‌زودی منتشر می‌شود.
تبلیغات

اندروید ۱۱ گوگل (Google Android 11) یک قدم دیگر به نسخه‌ی نهایی نزدیک‌تر شد. سومین نسخه‌ی پیش‌نمایش سیستم‌عامل موبایلی محبوب گوگل به‌صورت رسمی چند روز پیش در دسترس قرار گرفت. این نسخه در حقیقت آخرین نسخه‌ی متمرکز بر توسعه‌دهندگان به‌شمار می‌آید و آن‌طور که گوگل می‌گوید باید در ماه مه ۲۰۲۰ (اردیبهشت - خرداد ۱۳۹۹) خودمان را برای انتشار نخستین نسخه‌ی بتای عمومی اندروید ۱۱ آماده کنیم. بنابراین به‌عنوان کاربر معمولی، این نسخه از اندروید ۱۱ چندان به کار شما نمی‌آید و نمی‌تواند هیجان‌زده‌تان کند.

نسخه DP3 اندروید ۱۱ چندان به کار کاربران معمولی نمی‌آید

این نسخه‌ی مخصوص توسعه‌دهندگان که با نام DP3 از آن یاد می‌شود تغییرات چندانی از لحاظ ظاهری و با هدف جلب رضایت کاربران معمولی به‌خود ندیده است؛ عمده‌ی تغییرات آخرین نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید ۱۱ را نمی‌توان تغییراتی مهم به‌شمار آورد. این نسخه قابلیت‌های جدید خاصی با خود به‌همراه نمی‌آورد، اما هنوز هم نکاتی درمورد آن وجود دارند که تا حدی اهمیت پیدا می‌کنند. 

یکی از اصلی‌ترین تغییرات اعمال‌شده در نسخه‌ی DP3 اندروید ۱۱ در بخش «دلایل خروج از اپلیکیشن‌ها» اتفاق افتاده است. در سیستم‌عامل اندروید اپلیکیشن‌ها ممکن است به دلایل مختلف بسته شوند یا کاربر از آن‌ها خارج شود. به‌لطف API جدیدی که برای این کار اختصاص داده شده است، توسعه‌دهندگان می‌توانند به جزئیاتی بیشتر درمورد خارج شدن از اپلیکیشن‌ها و همچنین دلایل رخداد آن‌ها، دست پیدا کنند. نسخه‌ی پیش‌نمایش جدید اندروید ۱۱، API موردبحث را براساس بازخوردهای به‌دست‌رسیده از توسعه‌دهندگان به‌روزرسانی کرده است. این API برای کسانی که به‌طور منظم در حال توسعه‌ دادن سیستم‌عامل اندروید هستند، کاربرد زیادی پیدا خواهد کرد.

وایرلس دیباگینگ اندروید 11

اشکال‌زدایی بی‌سیم (وایرلس دی‌باگینگ) قابلیت دیگری است که توانسته در نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید ۱۱ توجهات خاصی را به‌سمت خود جلب کند. قابلیت وایرلس دی‌باگینگ نخستین بار در نسخه‌ی پیش‌نمایش ۲ توسعه‌دهندگان (DP2) مشاهده شد، اما امکان استفاده از آن وجود نداشت.

به‌لطف نسخه‌ی DP3 اندروید ۱۱ توسعه‌دهندگان از این پس می‌توانند از قابلیت یادشده استفاده کنند. به‌لطف وایرلس دی‌باگینگ، توسعه‌دهندگان می‌توانند عملیات اشکال‌زدایی گوشی‌های اندرویدی را به‌وسیله‌ی رایانه و از طریق دستورها ADB (پل اشکال‌زدایی اندروید یا Android Debugging Bridge) انجام دهند، بدون اینکه بین دو دستگاه (گوشی و رایانه) اتصال فیزیکی برقرار باشد. بدین ترتیب تنها کاری که باید بکنید فعال‌سازی قابلیت وایرلس دی‌باگینگ روی گوشی است. پس از فعال‌سازی قابلیت یادشده، کد خاصی دریافت خواهید کرد که با استفاده از آن می‌توانید گوشی و رایانه را از طریق شبکه‌ی وای‌فای با یکدیگر همگام‌سازی کنید.

دیگر به‌روزرسانی‌های اعمال‌شده در اندروید به‌لطف نسخه‌ی سوم پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان شامل اضافه شدن GWP-ASan به سیستم‌عامل است. این ابزار ویژه به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد به‌شکلی ساده‌تر مشکلات ایمنی مرتبط‌به حافظه‌ی دستگاه را شناسایی و آن‌ها را رفع کنند. قابلیت موردبحث به‌طور ویژه برای توسعه‌دهندگان در دسترس قرار گرفته و چیزی نیست که به کار افراد معمولی بیاید.

نخستین نسخه‌ی بتای اندروید ۱۱ قرار است در فاصله‌‌ی بین ماه‌های اردیبهشت و خرداد امسال منتشر شود

نسخه‌ی پیش‌نمایش جدید اندروید ۱۱ همچنین میزبان قابلیتی به‌نام ADB Incremental شده است که امکان نصب فایل‌های حجیم APK را با سرعت بیشتر فراهم می‌کند. ADB Incremental در حالت معمول روند آزمایش کردن فایل‌های APK حجیم نظیر بازی‌ها را برای توسعه‌دهندگان سریع‌تر می‌کند؛ به‌لطف به‌روزرسانی اعمال‌شده در آن، از این پس ADB Incremental می‌تواند نصب اپلیکیشن‌های حجیم را از طریق ADB تا ۱۰ برابر سریع‌تر کند. قابلیت موردبحث در حال حاضر مخصوص گوشی‌های گوگل پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ال است؛ اما تمامی گوشی‌های سازگار با اندروید ۱۱ آن را دریافت خواهند کرد. همچنین در DP3 شاهد تغییر نام شماری از API-های به‌نسبت‌ شناخته‌شده‌ی اندروید ۱۱ هستیم.

موارد یادشده به‌صورت رسمی از سوی گوگل اعلام شده‌اند. بااین‌حال تجربه نشان داده است نسخه‌های توسعه‌دهندگان اندروید ۱۱ به‌طور معمول قابلیت‌های پنهان دیگری نیز دارند که گوگل آن‌ها را به‌صورت عمومی برملا نمی‌کند. بنابراین انتظار داریم نسخه‌ی DP3 اندروید ۱۱ شامل برخی قابلیت‌های مهم دیگر نیز باشد که البته تمامی آن‌ها با تمرکز بر توسعه‌دهندگان در این سیستم‌عامل قرار داده شده‌اند. 

اگر پیش‌تر نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان ۲ را روی گوشی خود نصب کرده‌اید، احتمالا تاکنون به‌روزرسانی نسخه‌ی سوم به‌صورت OTA برای دستگاه‌تان منتشر شده است. اگر پیش‌تر DP2 را نصب نکرده‌اید و به نصب DP3 تمایل دارید، باید این نسخه را به‌صورت دستی روی گوشی خود فلش کنید. گوگل می‌گوید اگر توسعه‌دهنده نیستید بهتر است از این نسخه استفاده نکنید. به‌عنوان کاربر معمولی برای دریافت نخستین نسخه‌ی بتای اندروید ۱۱ لازم نیست زمان زیادی صبر کنید؛ زیرا همان‌طور که گفتیم تاریخ انتشار آن برای ماه مه (بین اردیبهشت تا خرداد ۱۳۹۹) تعیین شده است. البته نخستین نسخه‌ی بتای اندروید ۱۱ نیز احتمالا چندان برای کاربران معمولی مناسب نخواهد بود؛‌ اما در هر صورت امنیت بیشتری خواهد داشت و احتمالا به‌قابلیت‌هایی کاربرپسندتر مجهز خواهد شد. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد نسخه‌ی DP3 اندروید ۱۱ دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات