مصوبه کمیته اقتصادی دولت درباره ماینرها تصویب شد

یک‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
کمیسیون اقتصادی دولت مصوبه‌ای در کمیته‌ی تخصصی هیئت‌دولت برای رسیدگی به وضعیت دستگاه‌های استخراج رمزارز تصویب کرد.
تبلیغات

کمیسیون اقتصادی دولت مصوبه‌ای درزمینه‌ی رسیدگی به وضعیت دستگاه‌های استخراج رمزارز یا همان ماینرها تصویب کرده است. این مصوبه در کمیته‌ی تخصصی هیئت‌دولت نهایی شده؛ اما هنوز در هیئت‌دولت به تصویب نهایی نرسیده است. به‌گزارش پیوست این مصوبه، مالکان دستگاه‌های استخراج رمزارز حداکثر دو هفته بعد از انتشار آن باید مشخصات هویتی خود و تعداد و نوع دستگاه‌های استخراج رمزارز خود را در سامانه‌ی «بهین‌یاب» ثبت و ازطریق همین سامانه، حقوق و عوارض لازم را پرداخت کنند.

پیش‌از‌این در اسفند سال گذشته، اعلام شده بود در اصلاحیه‌ی دولت برای آیین‌نامه‌ی استخراج فراورده‌های پردازی رمزنگاری‌شده تبصره‌ای اضافه شده است که تأکید می‌کند درصورت پرداخت عوارض تجهیزات واردشده به کشور قبل از تصویب قانون ماینینگ، آن دستگاه‌ها دیگر جزو کالای قاچاق به‌حساب نمی‌آیند.

هیئت‌وزیران آیین‌نامه‌ی فرایند ماینینگ رمزارزها را ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ تصویب کرده بود؛ اما بخشی از دستگاه‌ها و تجهیزات ماینینگ پیش از تدوین این آیین‌نامه وارد کشور بودند. دستگاه‌های مذکور یا با عناوین دیگری با پرداخت حقوق گمرکی متفاوت یا به‌دلیل نبود قانون مشخص به‌صورت قاچاق وارد کشور شده بودند. به‌همین‌دلیل، دستگاه‌ها به بهانه‌ی قاچاق بودن ظبط شدند و فعالان این حوزه نتوانستند استخراج رمزارز را آغاز کنند. 

حال به‌نظر می‌رسد بعد از گذشت دو ماه، رسیدگی به این موضوع مراحل نهایی را طی می‌کند. ناگفته نماند دو بند از مصوبه که به تعرفه‌ی برق صنعت استخراج رمزارز مربوط بود، حذف شده و تصمیم‌گیری درباره‌ی آن به زمان دیگری موکول شده است.

در مصوبه‌ی کمیسیون اقتصادی دولت، نوشته شده است وزارت صنعت، معدن و تجارت یک هفته مهلت دارد تا قیمت دستگاه‌های استخراج رمزارز را طبق قیمت روز بازار تعیین و در سامانه‌ی بهین‌یاب بارگذاری کند. با انجام این کار، مالکان دستگاه استخراج رمزارز پس از واردکردن اطلاعات دستگاه‌های خود، همان لحظه از حقوق و عوارض دولتی مطلع می‌شوند و می‌توانند آن را پرداخت کنند.

درصورت تصویب مصوبه‌ی کمیسیون اقتصادی دولت، صاحبان دستگاه‌های استخراج رمزارز باید در مهلت تعیین‌شده‌ی دو ماه، دستگاه‌های خود را به مراکز صاحب مجوز تحویل دهند. وزارت صمت یا سازمان مناطق آزارد تجاری در مدت یک هفته فهرست مراکز دارای مجوز را اعلام خواهد کرد. مالکان دستگاه‌های استخراج رمزارز بعد از طی این مرحله، باید رسید دستگاه یا مجوز مرتبط را در سامانه‌ی بهین‌یاب بارگذاری کنند تا بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

وزارت صمت نیز یک ماه فرصت دارد تا دستورالعمل نحوه‌ی اعطای مجوز فعالیت و درگاه آن را در سامانه‌ی G4B بارگذاری کند. پیش‌بینی می‌شود نگه‌داری از دستگاه‌های استخراج رمزارز در مراکز فاقد مجوز ممنوع اعلام شود. گفته می‌شود هدف از اجرای این قانون، منع ماین خانگی و هدایت ماینینگ به‌سمت مزارع ماینینگ و زیرنظر دولت است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات