مشخصات پردازنده گرافیکی رادئون Instinct Arcturus مبتنی‌بر معماری CDNA فاش شد

پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
روز گذشته جزئیات مربوط به پردازنده‌ای گرافیکی با نام AMD Radeon Instinct Arcturus فاش شد که گفته می‌شود با اتکا بر معماری CDNA ساخته شده است.
تبلیغات

AMD محصولات متنوعی در حوزه‌ی پردازنده‌های مرکزی (CPU) و پردازنده‌های گرافیکی (GPU) تولید می‌کند و به دست مشتریان معمولی و سازمانی می‌رساند. به‌تازگی اطلاعات مربوط به یکی از پردازنده‌های گرافیکی جدید AMD که ظاهرا مبتنی‌بر معماری CDNA است و با نام Radeon Instinct Arcturus از آن یاد می‌شود، در فضای وب فاش شده است. 

پردازنده‌ی گرافیکی موردبحث AMD که درواقع نسل جدید پردازنده‌های سری رادئون اینستینکت به‌شمار می‌آید و جزئیات آن به‌لطف یکی از کاربران توئیتر با نام Rogame فاش شده است، با بهره‌گیری از معماری CDNA از لحاظ عملکرد پردازشی بهبودهایی متنوع به‌خود خواهد دید. بر این اساس گفته می‌شود AMD Radeon Instinct Arcturus می‌تواند با برخی بهینه‌سازی‌های ویژه، بیشترین قدرت پردازشی را برای دیتاسنترها ارائه دهد.

پردازنده‌ی AMD Arcturus نخستین بار در سال ۲۰۱۸ فاش شد؛ در آن زمان AMD هنوز هیچ یک از پردازنده‌های گرافیکی مبتنی‌بر لیتوگرافی ۷ نانومتری را معرفی نکرده بود. کارت‌های گرافیک رادئون VII و همچنین سری نوی (Navi) در سال ۲۰۱۹ در مراسمی ویژه معرفی شدند و از لیتوگرافی بهینه‌ی ۷ نانومتری بهره می‌گیرند. درضمن کارت‌های گرافیک سری نوی نسبت‌به رادئون VII بیشتر برای مشتریان معمولی که بخش عمده‌ای از بازار را تشکیل می‌دهند، در دسترس قرار گرفتند. 

بعدا در گزارشی مشخص شد که پردازنده‌های دسته‌ی HPC & AI (مخصوص شتاب‌دهنده‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی یا رایانه‌های بالارده) قرار است به‌صورت جداگانه از کارت‌های گرافیک مخصوص کاربران معمولی، تولید شوند. به‌عبارتی دیگر به‌نظر می‌رسد که کارت گرافیک آرکتروس به‌صورت انحصاری تنها برای بازار دیتاسنترها در دسترس قرار گیرد. AMD مدتی پیش با انتشار نقشه‌ی راه خود برای معماری Radeon CDNA به‌صورت رسمی اعلام کرد که تمامی کارت‌های گرافیک مبتنی‌بر این معماری قرار است به‌صورت انحصاری رایانه‌های بالارده (HPC) و دیتاسنترها در دسترس قرار گیرند، درحالی که کارت‌های مبتنی‌بر معماری Radeon RDNA مخصوص کاربران معمولی خواهند بود.

 AMD Radeon Instinct Arcturus

در زمینه‌ی مشخصات فنی، مدتی پیش اعلام شد که پردازنده‌های گرافیکی آرکتروس AMD نسبت‌به پردازنده‌های گرافیکی فعلی سرور، دارای حافظه‌ی کش (Cache) بیشتری خواهند بود. درضمن گفته می‌شود این کارت‌های گرافیک نسبت‌به کارت‌های سری وگا دو برابر واحد رایانشی بیشتری خواهند داشت. این موارد به‌همراه چندین قابلیت دیگری که مخصوص پردازنده‌های سرور هستند (نظیر XDLOP ،Rapid Packed Math ،New Vector ALU و BFloat16) بدون شک در کارت‌های گرافیک جدید سری رادئون اینستینکت که مبتنی‌بر معماری CDNA هستند حضور خواهند داشت.

ناگفته نماند نمونه‌ی اولیه‌ی کارت گرافیک Radeon Instinct MI100 که از آن با نام کدنام D34303 یاد می‌شد، از دای (Die) خاصی با نام Arcturus-XL بهره می‌گرفت. درضمن در آن زمان گفته شده بود که کارت گرافیک موردبحث دارای توان طراحی حرارتی (TDP) معادل ۲۰۰ وات است و ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی HBM2 با سرعت کلاک حدودا ۱٬۰۰۰ تا ۱٬۲۰۰ مگاهرتز دارد. 

 AMD Radeon Instinct Arcturus

اطلاعات مربوط به کارت گرافیک جدید AMD ظاهرا مربوط به نمونه‌ی پیش‌تولید آن هستند؛ بنابراین امکان دارد گرافیک Radeon Instinct Arcturus به‌‌هنگام عرضه‌ی رسمی،‌ مشخصات دیگری داشته باشد و شاهد برخی بهبودها در آن باشیم. اما در هر صورت نکات کلیدی مربوط به Radeon Instinct Arcturus شامل موارد زیر است:

مشخصات کلیدی فاش‌شده‌ی منتسب‌به پردازنده‌ی گرافیکی سرور Radeon Instinct Arcturus

 

مبتنی‌بر دای Arcturus XL

دارای توان طراحی حرارتی ۲۰۰ وات

مجهز به حداکثر ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی HBM2 با سرعت کلاک بین ۱٬۰۰۰ تا ۱٬۲۰۰ مگاهرتز

باری دیگر تأکید می‌کنیم اطلاعاتی که از سوی Rogame فاش شده‌اند به نمونه‌ی پیش‌تولید مربوط هستند و لزوما قرار نیست جزئیات بالا در محصول نهایی وجود داشته باشند. مدتی پیش همچنین شاهد انتشار جزئیات مربوط به مدلی خاص از پردازنده‌‌های مبتنی‌بر معماری Arcturus CDNA بودیم که احتمالا دارای ۱۲۰ واحد رایانشی و مجموعا ۷٬۶۸۰ پردازنده‌ی جریانی است. به‌علاوه گفته می‌شود مدلی که اخیرا جزئیات آن فاش شده، دارای سرعت کلاک GPU معادل ۸۷۸ مگاهرتز است.

افزون بر موارد یادشده، فعلا ظرفیت دقیق حافظه‌ی گرافیکی HBM2 آن اعلام نشده است. بااین‌حال گفته می‌شود این حافظه سرعت کلاک ۱٬۲۰۰ مگاهرتز دارد؛ اگر در مدل نهایی شاهد باس ۴٬۰۹۶ بیت باشیم احتمالا این پردازنده پهنای باندی در حدود ۱/۲ ترابایت‌بر‌ثانیه ارائه خواهد داد. حافظه‌های گرافیکی HBM2 سری Aquabolt دقیقا توانایی ارائه‌ی چنین پهنای باندی را دارند. بااین‌حال احتمال می‌دهیم انویدیا و AMD بخواهند در نهایت سراغ استفاده از حافظه‌های HMB2 سری Flashbolt بروند. زیرا این خانواده از حافظه‌های HBM2 قرار است طی سال جاری میلادی وارد مرحله‌ی تولید شوند و حتی توانایی ارائه‌ی پهنای باند ۱/۸ ترابایت‌بر‌ثانیه را هم دارند. 

 AMD Radeon Instinct Arcturus

در زمینه‌ی سرعت کلاک باید بگوییم عدد یادشده پردازنده‌ی گرافیکی فاش‌شده‌ی مبتنی‌بر معماری Arcturus CDNA (یعنی ۸۷۸ مگاهرتز) کمتر از آن‌چیزی است که انتظار داشتیم؛ زیرا پیش‌تر پردازنده‌هایی دیده‌ایم که توانایی دستیابی به سرعت ۱٬۳۳۴ مگاهرتز را هم داشته‌اند. در سرعت کلاک ۸۷۸ مگاهرتز، تراشه‌ی موردبحث خواهد توانست قدرت پردازشی حدودا ۱۳/۵ ترافلاپس FP32 را ارائه دهد که پایین‌تر از قدرت پردازشی کارت Radeon Instinct MI60 است.

فراموش نکنید مدتی قبل نمونه‌ی پیش‌تولید دیگری نیز فاش شد که توانایی دستیابی به قدرت ۲۱ ترافلاپس را داشت. به‌نظر می‌رسد که نخستین نسل از پردازنده‌های گرافیکی مبتنی‌بر معماری CDNA در نهایت بتوانند قدرت پردازشی حدودا ۲۵ ترافلاپس FP32 ارائه دهند.

براساس اطلاعات فاش‌شده از پردازنده‌های گرافیکی مبتنی‌بر معماری Ampere که گفته می‌شود احتمال رونمایی آن‌ها در سال ۲۰۲۰ وجود دارد، به‌نظر می‌رسد که انویدیا دست بالاتر را در زمینه‌ی قدرت رایانشی داشته باشد. براساس آنچه از گوشه و کنار شنیده‌ایم، پردازنده‌های گرافیکی ۷ نانومتری سری Tesla انویدیا توانایی دستیابی به قدرت پردازشی ۳۶ ترافلاپس FP32 و ۱۸ ترافلاپس FP64 را دارند. 

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات