ایرانسل در پروژه تولید گوشی تلفن همراه بومی مشارکت می‌کند

سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌گفته‌ی مدیرعامل ایرانسل، این شرکت یکی از محورهای اصلی پروژه‌ی تولید گوشی تلفن‌همراه بومی است که وزارت ارتباطات وظیفه‌ی مدیریت آن را برعهده دارد.
تبلیغات

بیژن عباسی‌آرند، مدیرعامل ایرانسل، در برنامه‌ای تلویزیونی «مشاور» در شبکه‌ی جام‌جام از همکاری این شرکت به‌عنوان یکی از محورهای اصلی پروژه‌ی تولید موبایل بومی وزارت ارتباطات خبر داد. او گفت در حوزه‌ی ارتباطات موبایل، اپراتورها در دو بخش از محصولات سایر شرکت‌ها استفاده می‌کنند: ۱. بخش تجهیزات توسعه‌ی شبکه است که محصولات آن را چند شرکت معروف در سطح دنیا تولید می‌کنند ۲. بخش گوشی موبایل که به‌گفته‌ی او، محدودیت‌های موجود در کشور از همان ابتدا باعث شد سرمایه‌گذاری روی این بخش، یعنی تولید موبایل کم شود.

عباسی‌آرند درادامه‌ی صحبت‌هایش افزود در سال‌های اخیر، در حوزه‌ی توسعه‌ی تجهیزات شبکه‌ی موبایل و بومی‌سازی آن‌ها فعالیت‌های در کشور شده است. بیش از ۹۰ درصد قطعات Passive بومی‌سازی شده است و شرکت‌های بزرگ و کوچک داخلی با همکاری اپراتورها تولید قطعات Active را نیز آغاز کرده‌اند. او درباره‌ی همکاری ایرانسل با وزارت ارتباطات در پروژه‌ی تولید گوشی موبایل بومی گفت:

در گذشته، تکنولوژی لازم برای تولید موبایل وجود نداشت. صنعت موبایل رشد زیادی کرده و وابسته به بازار جهانی است؛ به‌همین‌دلیل، سرمایه‌گذاران داخلی به آن توجه کرده‌اند. در چند سال اخیر، به‌دلیل افزایش قیمت دلار و قیمت تمام‌شده‌ی موبایل برای کاربران، زمینه‌ی مناسبی برای بومی‌سازی تولید موبایل و حتی بومی‌سازی بخش‌هایی از آن به‌وجود آمده است.بومی‌سازی گوشی موبایل یکی از پروژه‌هایی است که وزارت ارتباطات در حال پیگیری آن است و ایرانسل به‌عنوان یکی از محورهای اصلی این پروژه، کار خود را به‌منظور بومی‌سازی آن با همکاری شرکت‌های داخلی شروع کرده است. فکر می‌کنم یکی از حوزه‌هایی است که اگر ایرانیان خارج از کشور بتوانند مشارکت کنند، زمینه‌ی مطلوبی برای بازگشت سرمایه و کسب سود در آن وجود دارد.

عباسی‌آرند درادامه گفت در تولید محصولاتی مانند گوشی تلفن‌همراه دو اصل قیمت و کیفیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به‌گفته‌ی او، بخشی از جامعه‌ی هدف این محصول کسانی هستند که توان خرید محصولات گران‌قیمت را ندارند؛ بنابراین قیمت تمام‌شده‌ی محصولات داخل باید ارزان باشد تا بتواند مخاطب خود را پیدا کند. همچنین در این دنیای پر از رقابت، اگر محصولی بی‌کیفیت باشد، مطمئنا مشتری آن را انتخاب نخواهد کرد. او همچنین گفت دغدغه‌ی کنترل کیفیت همواره در تمامی سرویس‌های ارائه‌شده‌ی اپراتورها بسیار جدی است و تیم‌های حرفه‌ای در این زمینه فعالیت می‌کنند.

عباسی‌آرند درادامه از نخبه‌های ایرانی خارج از کشور یا مجموعه‌ها و شرکت‌های ایرانی‌ای که در خارج از کشور به تکنولوژی دسترسی دارند، تقاضای کمک کرد تا رشد و توسعه‌ی تکنولوژی در کشور با سرعت بیشتری انجام شود. همچنین به‌گفته‌ی او، ایرانسل هنوز وارد بورس نشده است؛ اما این احتمال وجود دارد که امسال وارد بازار بورس شود.

عباسی‌آرند در بخش دیگری از صحبت‌هایش به فرایند شکل‌گیری، تاریخچه‌ی تأسیس، رشد شرکت و سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و گفت ایرانسل در‌حال‌حاضر، درحدود ۵۰ میلیون مشترک فعال دارد. او گفت:

فناوری تلفن‌همراه ارائه‌شده در ایران، ازلحاظ تکنولوژی همان چیزی است که در کشورهای پیشرفته ارائه می‌شود و صنعت مخابرات و ارتباطات موبایل که ایرانسل از پرچم‌داران توسعه‌ی آن در ایران است، از بخش‌هایی است که فاصله‌ی ایران و جهان در این زمینه ناچیز است.تجربه‌ی مثبت این سرمایه‌گذاری نشان داد می‌توان آن را تکرار کرد و این فرصت اکنون در حوزه‌های جدید و راه‌حل‌های دیجیتال (Digital Solutions) نیز فراهم است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات