تداوم افزایش قیمت مسکن در رکود ناشی از ویروس کرونا

یک‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
آمار جدید منتشرشده از آگهی‌های مسکن از ابتدای شیوع ویروس کرونا، نشان‌دهنده‌ی تشدید رکود در این بخش است؛ اما ویروس کرونا نیز نتوانسته افسار قیمت در این بازار را مهار کند؛ به‌طوری‌که قیمت‌ها همچنان روند صعودی دارند.
تبلیغات

آمارهای منتشر‌شده‌ی ملک‌رادار از بازار مسکن اطلاعات جالبی به‌همراه دارد. براساس این اطلاعات، رکود تحمیل‌شده به بازار مسکن در کشور که از اوایل تابستان سال ۱۳۹۸ آغاز شده، بیش از پیش ریشه دوانده و شیوع ویروس کرونا نیز باعث شده این رکود عمق بیشتری پیدا کند. بررسی آگهی‌های آنلاین ثبت‌شده در پلتفرم‌های مختلف در استان‌های تهران و البرز و شهرهای مهم استان‌های خراسان‌شمالی و خراسان‌جنوبی و خراسان‌مرکزی نشان می‌دهد در بهمن و اسفند ۱۳۹۸ در‌مقایسه‌با مدت مشابه سال گذشته، تعداد معاملات به‌ترتیب ۳۰ و ۵۰ درصد کاهش یافته است. با وجود رکود در بازار مسکن کاهش آگهی‌ها پیش‌بینی‌کردنی بود؛ اما کاهش تعداد آگهی‌ها با ورود ویروس کرونا به کشور روند نزولی شدیدتری یافته است؛ به‌طوری‌که میزان آگهی‌ها از ۱ میلیون و ۲۷۰ هزار و ۴۴۷ آگهی در اسفند ۱۳۹۷ به ۶۳۲ هزار و ۷۴۱ آگهی در اسفند ۱۳۹۸ کاهش پیدا کرده است. 

تأثیر ویروس کرونا را می‌توان با نگاهی به آمار ۲۵ روز از فروردین بیش‌از‌پیش مشاهده کرد؛ به‌طوری‌که آگهی‌ها در فروردین درحدود ۵۰ درصد کاهش نشان داده و از ۵۹۲ هزار آگهی در ۲۵ روز فروردین ۱۳۹۸، به ۳۰۲ هزار آگهی در ۲۵ روز اول فروردین ۱۳۹۹ کاهش یافته است. این روند با وجود کاهش محدودیت قرنطینه تغییر چندانی نکرده و همچنان ادامه‌داربودن روند نزولی آگهی‌های مسکن در‌مقایسه‌با مدت مشابه سال گذشته را شاهد هستیم.

در‌این‌بین، نکته‌ی جالب تداوم صعود قیمت مسکن با وجود شیوع ویروس کرونا است. داده‌های موجود نشان‌دهنده‌ی این است که متوسط قیمت آگهی‌ها در بهمن ۱۳۹۸ در‌مقایسه‌با دی ۱۳۹۸ حدود ۵ درصد و در اسفند درمقایسه‌با بهمن‌ نیز حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است. اطلاعات مربوط به متوسط قیمت فروردین ۱۳۹۹ نیز حاکی از افزایش قیمت ۵ درصدی در‌مقایسه‌با اسفند ۱۳۹۸ است. بنابر اطلاعات ملک‌رادار، متوسط قیمت آگهی در اسفند ۱۳۹۸ در‌مقایسه‌با اسفند ۱۳۹۷ افزایشی ۳۰ درصدی نشان می‌دهد؛ اما این افزایش بیشتر در آگهی‌های ثبت‌شده‌ی مشاوران املاک جلوه می‌کند؛ به‌گونه‌ای که آگهی‌های ثبت‌شده‌ی مشاوران در‌مقایسه‌با مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات