برترین تصاویر خبری 2020 با چه دوربین‌هایی گرفته شدند؟

یک‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
خبرگزاری‌ها برای ثبت لحظات مهم از دوربین‌ها و تجهیزات عکاسی شرکت‌های مختلفی استفاده می‌کنند. برترین تصاویر خبری سال ۲۰۲۰ با کدام دوربین‌ها ثبت شده‌اند؟
تبلیغات

بنیاد تصاویر خبری جهان (World Press Photo) که مدتی پیش نامزدهای برترین تصاویر خبری امسال را معرفی کرده بود، سرانجام بهترین‌ها را انتخاب کرد. طبق رسم هرسال، امسال نیز جزئیات مربوط به دوربین‌هایی که این تصاویر را ثبت کرده‌اند، ازطریق وب‌سایت اسپانیایی Photolari به‌اشتراک گذاشته است. در گزارش وب‌سایت Photolari، ضمن اعلام دوربین‌‌ها، به سهم برندها و انواع حسگرها اشاره شده است. در داده‌های سال ۲۰۲۰، به‌وضوح پیشرفت ادامه‌دار فوجی‌فیلم را شاهد هستیم.

نگاهی گذرا به داده‌های وب‌سایت یادشده به ما نشان می‌دهد سهم سونی نیز افزایش پیدا کرده است. درمقابل، سهم دوربین‌های نیکون از تصاویر خبریِ برنده‌‌ی امسال درمقایسه‌با سال گذشته از ۳۷ به ۲۶ درصد کاهش یافته است. همچنین، آمار جدید از کاهش سهم دوربین‌های کانن از ۴۶ به ۳۸ درصد خبر می‌دهد. بر‌همین‌اساس، سهم فوجی‌فیلم از ۱۰ به ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده و سونی نیز توانسته است سهم خود را از ۲/۶ به ۷ درصد برساند. حتی DJI نیز امسال به فهرست اضافه شده است. این موضوع برای شرکت‌های مامیا و هسلبلاد نیز صدق می‌کند.

سهم برندهای تولیدکننده‌ی دوربین از برترین تصاویر خبری سال ۲۰۲۰ براساس آمار رسانه‌ی Photolari 

نام برند

سهم

کانن

۳۸/۱ درصد

نیکون

۲۶/۲ درصد

فوجی‌‌فیلم

۱۶/۷ درصد

سونی

۷/۱ درصد

DJI

۴/۸ درصد

لایکا

۲/۴ درصد

مامیا

۲/۴ درصد

هسلبلاد

۲/۴ درصد

رسانه‌ی Photolari به‌طورمجزا نیز به آمار دوربین‌ها دست یافته است. نگاهی کلی به جدول زیر، نشان می‌دهد سه دوربینی که توانسته بودند در رتبه‌های اول تا سوم سال گذشته جای گیرند، امسال نیز رتبه‌ی خود را تکرار کرده‌اند. این دوربین‌ها عبارت‌اند از: Canon 5D Mark IV و Nikon D5 و Canon 5D Mark III. ناگفته نماند جایگاه‌های چهارم و پنجم جدول به‌ترتیب ازآنِ دوربین‌های Fuji X-Pro2 و Fuji X100T است.

سهم هر دوربین از برترین تصاویر خبری سال ۲۰۲۰ براساس آمار رسانه‌ی Photolari 

نام دوربین

تعداد تصاویر ثبت‌شده‌ی حاضر در جمع بهترین‌ها

Canon 5D Mark IV

۹ عدد

Nikon D5

۴ عدد

 Canon 5D Mark III

۴ عدد

Fujifilm X-Pro2

۳ عدد

Fujifilm X100T

۲ عدد

DJI Phantom 4

۲ عدد

Sony A7R III

۲ عدد

Nikon D4

۱ عدد

Canon EOS-1D X Mark II

۱ عدد

Canon EOS 5DS R

۱ عدد

Fujifilm X-T3

۱ عدد

Nikon D800

۱ عدد

Nikon D750

۱ عدد

Nikon D810

۱ عدد

Nikon D3

۱ عدد

Nikon D4S

۱ عدد

Nikon D850

۱ عدد

Canon EOS-1D X

۱ عدد

Mamiya RZ67 Pro II

۱ عدد

Sony A7R II

۱ عدد

Fujifilm X-H1

۱ عدد

Leica M10

۱ عدد

Hasselblad 500 CM

۱ عدد

تغییرات اعمال‌شده در سهم شرکت‌ها، یعنی افزایش سهم فوجی‌فیلم و سونی و کاهش سهم نیکون و کانن، نشان می‌دهد به‌طورکلی سهم بازار دوربین‌های بدون آینه در حال رشد است. نگاهی کلی به فهرست دوربین‌های بالا این موضوع را به‌خوبی نشان می‌دهد.

در سال گذشته، دوربین‌های بدون آینه ۴/۴ درصد از سهم دوربین‌هایی را کسب کردند که بهترین تصاویر را گرفته بودند. با‌این‌حال، تعداد یادشده در سال جاری میلادی به ۲۳/۷ درصد افزایش یافته است که رشدی درخورتوجه به‌شمار می‌آید. انتظار داریم این روند در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد و سهم دوربین‌های بدون آینه همچنان سیری صعودی طی کند.

سهم انواع دوربین‌ها از برترین تصاویر خبری سال ۲۰۲۰ براساس آمار رسانه‌ی Photolari 

نوع دوربین

سهم

دیجیتال تک لنزی بازتابی (DSLR)

۶۴/۳ درصد

بدون آینه

۲۳/۷ درصد

انواع دیگر

۱۲ درصد

در انتها، به آمار آخر می‌رسیم؛ آماری که کمترین میزان تغییر درمقایسه‌با سال گذشته در آن مشاهده می‌شود. نگاهی کلی به جدول زیر نشان می‌دهد دوربین‌های فول‌فریم همچنان بیشترین سهم را به‌خود اختصاص داده‌اند. بر‌این‌اساس، ۷۳/۸ درصد از دوربین‌هایی که برترین تصاویر خبری سال ۲۰۲۰ را گرفته‌اند، از حسگر فول‌فریم بهره می‌گیرند و رتبه‌ی دوم با اختلاف زیاد دراختیار حسگرهای APS-C قرار دارد (۱۶/۷ درصد). به‌لطف افزایش شمار دوربین‌های فوجی‌فیلم در بین برترین‌ها، سهم کلی حسگرهای APS-C درمقایسه‌با سال گذشته رشد کرده است؛ البته این رشد چندان زیاد نیست.

سهم انواع حسگرهای تصویر از برترین تصاویر خبری سال ۲۰۲۰ براساس آمار رسانه‌ی Photolari 

نوع حسگر

سهم

فول فریم

۷۳/۸ درصد

APS-C

۱۶/۷ درصد

مدیوم فرمت

۴/۷ درصد

انواع دیگر

۴/۷ درصد

اگر می‌خواهید به جزئیات بیشتر داده‌های یادشده دسترسی پیدا کنید، می‌توانید وارد وب‌سایت خبرگزاری اسپانیایی Photolari شوید.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این موضوع چیست؟

قیمت به‌روز و مشخصات فنی و هر اطلاعات موردنیاز دیگر برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی انواع دوربین عکاسی را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق دوربین‌های کانن، نیکون‌، پاناسونیک، سونی و دیگر برند‌ها، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات