احتمال عرضه‌ محدود PS5 سونی در ماه‌های اولیه

شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
براساس شایعه‌های جدید، پلی‌استیشن ۵ به‌عنوان جدیدترین کنسول بازی سونی قرار است در ماه‌های اولیه‌، عرضه‌ی محدودی به بازار داشته باشد.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد سونی قصد دارد در ماه‌های اولیه‌ی عرضه‌ی کنسول بازی پلی‌استیشن 5 در بازار، تعداد کمتری از آن‌را نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه برای پلی‌استیشن 4 به‌دست مشتریان برساند؛ موضوعی که بعضی منابع مطلع آن‌را با رسانه‌ی بلومبرگ درمیان گذاشته‌اند.

طبق اطلاعات منتشرشده در جریان جدیدترین اخبار کنسول‌ های بازی، قیمت قطعات مختلف سخت‌افزار PS5 باعث شده است سونی تغییراتی در برنامه‌های خود برای میزان عرضه‌ی کنسول نسل جدید این شرکت ایجاد کند؛ تغییراتی که برخلاف تصورات ارتباط مستقیمی با ویروس کرونا نخواهد داشت و به استراتژی‌های مالی این غول ژاپنی مربوط می‌شود.

مقاله‌های مرتبط:

    سونی به همکاران خود در بخش سخت‌افزاری و مونتاژ کنسول، خبر از تولید ۵ تا ۶ میلیون پلی‌استیشن 5 تا پایان ماه مارس ۲۰۲۱ داده است. این درحالی است که از پلی‌استیشن ۴ در بازه‌ی زمانی مشابه یعنی از نوامبر ۲۰۱۳ تا ۶ ماه پس از آن، ۷/۵ میلیون کنسول وارد بازار شده بود. مهم‌ترین دلیل کاهش تولید پلی‌استیشن ۵ به قیمت تمام‌شده‌ی این کنسول مربوط می‌شود که ظاهرا هزینه‌های زیادی روی دست سونی گذاشته است. شماری از تولیدکنندگان بازی‌های ویدئویی انتظار دارند کنسول بعدی سونی بین ۴۴۹ تا ۵۴۹ دلار قیمت داشته باشد.

    متیو کانترمن از بلومبرگ هم عقیده دارد قیمت قطعات پلی‌استیشن ۵ به‌گونه‌ای است که کار را برای سودآوری سونی از فروش این کنسول در ماه‌های اولیه دشوار می‌کند و همین قضیه باعث شده است آن‌ها به فکر عرضه‌ی کنسول‌های کمتری در ابتدای کار باشند تا ضرر کمتری را تحمل کنند و سپس در ماه‌های بعدی با کاهش قیمت‌ها و افزایش تولید، به سودآوری بیشتری برسند.

    دراین‌میان سونی به فکر افزایش تعداد کاربران پلی‌استیشن ۴ هم خواهد بود و احتمالاً این کنسول و نوع پیشرفته‌ی آن یعنی پلی‌استیشن ۴ پرو که به ترتیب ۳۰۰ و ۴۰۰ دلار قیمت دارند را در زمان عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ با کاهش قیمت به‌دست مشتریان خواهد رساند؛ موضوعی که باعث می‌شود در روزهای شروع نسل بعد، هم تعداد خریداران پلی‌استیشن ۴ افزایش پیدا کنند و هم سرویس‌های آنلاینی مثل PlayStation Plus و PlayStation Now مشتریان بیشتری جذب کنند؛ این موضوع را پیش‌تر کنیچیرو یوشیدا، مدیرعامل سونی هم اعلام کرده و از عزم این شرکت برای کسب سود بیشتر ازطریق چنین سرویس‌هایی گفته بود.

    البته هنوز برنامه‌ریزی‌های سونی برای نحوه‌ی تولید پلی‌استیشن ۵ قطعی نشده و کووید ۱۹ باعث شده است همچنان تصمیم نهایی گرفته نشود. چرا که علاوه بر اعضای استودیوهای مختلف سونی که کار خود را از درون منازل دنبال می‌کنند، مقامات ارشد بخش پلی‌ استیشن هم نمی‌توانند جلسات کاری مهم خود را برگزار کنند و تصمیمات نهایی را بگیرند؛ یکی از این جلسه‌ها برای ماه مارس تعیین شده بود، اما همه‌گیری کرونا آن را لغو کرد.

    مقاله‌های مرتبط:

      از طرف دیگر هم ویروس کرونا باعث شده است برنامه‌های تبلیغاتی پلی‌استیشن ۵ با مشکل مواجه شود و شاید اوضاع به‌گونه‌ای پیش رود که هرگز شاهد برگزاری کنفرانس کاملی برای این کنسول و اعلام زمان عرضه و قیمت آن ازطریق کنفرانس نباشیم. حتی نحوه‌ی معرفی عجیب کنترلر پلی‌استیشن ۵ یعنی دوال سنس (DualSense) هم به‌خاطر همین موضوع بوده و به گفته‌ی بعضی منابع، سونی تصمیم گرفت در اقدامی شتاب‌زده کنترلر کنسول خود را به‌این شکل رونمایی کند.

      علت این رونمایی متفاوت را می‌توان به این قضیه ارتباط داد که برخلاف ظاهر خود کنسول که همچنان تنها افراد اندکی از آن اطلاع دارند، کنترلر در دستان شمار درخورتوجهی از بازی‌سازها قرار گرفته و سونی هم به‌خاطر نگرانی از لو رفتن طراحی آن، تصمیم گرفت زودتر اقدام کرده و آن‌را نمایش دهد.

      پلی استیشن 5 سونی

      در مجموع با وجود مشکلات مختلف مثل همه‌گیری ویروس کرونا، بعید است سونی زمان عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ را به‌تأخیر بیندازد و احتمالاً این کنسول را سر موقع وارد بازار خواهد کرد؛ یعنی همان کاری که در طرف مقابل مایکروسافت هم با ایکس‌باکس سری ایکس انجام خواهد داد و رقابت داغ این دو شرکت مخصوصاً در بازاری مثل آمریکا باعث می‌شود هیچ‌کدام حاضر به عقب‌نشینی و تأخیر انداختن در عرضه‌ی کنسول نسل بعد خود نباشند. دراین‌میان باید دید قیمت کنسول‌ها به چه شکل خواهد بود، موضوعی که دمین تانگ، تحلیل‌گر مؤسسه Macquarie Capital در مورد آن می‌گوید:

      فکر می‌کنم در نهایت هم پلی‌استیشن ۵ و هم ایکس‌باکس سری ایکس هر دو با قیمت ۴۵۰ دلار وارد بازار شوند، حتی اگر این قیمت به‌معنی ضرر سونی و مایکروسافت در ماه‌های اولیه باشد.

      طبق بعضی گزارش‌ها، از مدتی پیش ارائه‌ی قطعات سخت‌افزاری پلی‌استیشن ۵ توسط تولیدکنندگان به شرکت‌های مونتاژکننده آغاز شده است و تولید انبوه این کنسول از ماه جون ۲۰۲۰ (خرداد - تیر ۱۳۹۹) آغاز خواهد شد. جیم رایان، رئیس بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی هم از عزم شرکت برای عرضه‌ی جهانی کنسول صحبت کرده و قرار است پلی‌استیشن ۵ هم‌زمان در نقاط مختلف دنیا وارد بازار شود.

      تا مدتی قبل نگرانی‌هایی بابت تأخیر در این زمینه وجود داشت، زیرا ویروس کرونا باعث توقف پروازها به‌سمت چین شده و از مسافرت مهندسان سونی به این کشور برای انجام آخرین بررسی‌ها و تنظیمات نهایی روی کنسول جلوگیری کرده بود، ولی این نگرانی‌ها هم در حال برطرف شدن هستند و با بهبود اوضاع در چین، همه‌چیز در این زمینه به‌خوبی پیش خواهد رفت. البته در طرف مقابل از نظر نرم‌افزاری و تولید بازی‌های کنسول همچنان مشکلات زیادی به‌چشم می‌خورد و احتمال می‌دهیم برخی از بازی‌های هم‌زمان با عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ (لانچ‌تایتل‌ها) با تأخیر روانه‌ی بازار شوند؛ موضوعی که البته تنها منحصر به سونی نیست و کل صنعت بازی این روزها با‌ آن درگیر است.

      جدیدترین اخبار و مقالات حوزه‌ی بازی و سینما را از وب‌سایت زومجی دنبال کنید

      تبلیغات
      داغ‌ترین مطالب روز

      نظرات

      تبلیغات