رکوردشکنی سامسونگ در سرعت انتقال داده فناوری 5G

جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
در آزمایشی جدید، سامسونگ با استفاده از فناوری موج میلی‌متری 5G توانست، ۸٫۵ گیگابیت داده را در یک ثانیه منتقل کند.
تبلیغات

بی‌شک 5G، تاج اصطلاحات روز فناوری را بر سر دارد و بخش شبکه‌های موبایلی سامسونگ، مشتاق پیش‌گام‌بودن در این حوزه است. حالا به‌نظر می‌رسد شرکت یادشده با استفاده از فناوری 5G، سرعت‌های انتقال داده‌ی رکوردشکنانه‌ای را با موفقیت رقم زده است.

در آزمایش سامسونگ، دو عدد دستگاه گیرنده‌ی خدمات استفاده شده است که هر یک از آن‌ها در بیشترین حالت، ۴٫۳ گیگابیت‌برثانیه سرعت دانلود داشتند و هر دو دستگاه در مجموع ۸٫۵ گیگابیت داده را در یک ثانیه به‌صورت هم‌زمان از یک واحد دسترسی موج میلی‌متری 5G سامسونگ دریافت کرده‌اند. چنین شاهکاری، به‌صورت طبیعی با استفاده از فرکانس بالای موج‌میلی‌متری که دستیابی به سرعت‌های انتقال داده‌ی جنون‌آمیز را  امکان‌پذیر می‌کند و البته در شرایط کنترل‌شده محقق شده است. سامسونگ در آزمایش سرعت 5G، از تکنیک‌های MU-MIMO (عبارت اختصاری چند ورودی - چند خروجی در حالت چندکاربره) در طیف موج میلی‌متری ۸۰۰ مگاهرتز و جمع‌کننده‌ی حامل استفاده کرده است.

MIMO فناوری انتشار امواج در سیستم‌های مخابراتی بی‌سیم است، بدین صورت که از چند آنتن در فرستنده و گیرنده استفاده می‌شود. جمع‌کننده‌ی حامل نیز، تمامی مسیرها و ترافیک شبکه‌ی دسترسی رادیویی را جمع کرده و به‌سمت نوعی دروازه هدایت می‌کند. یک‌بار دیگر لازم است تا یادآوری شود، دستیابی به چنین سرعت‌هایی از انتقال داده تنها در شرایط آزمایشگاهی کاملا کنترل‌شده امکان‌پذیر است.

ثابت شده است که فناوری موج میلی‌متری، از نظر سرعت و زمان پاسخ‌دهی عملکرد بسیار چشم‌گیری دارد؛ ولی سطح پوشش‌دهی و پایداری اتصال آن بسیار پایین است و اشیایی حتی نازک‌تر از یک برگ کاغذ نیز، برای ایجاد اختلال در اتصال این نوع از فناوری 5G کافی هستند.  درواقع، درصورت چشم‌پوشی از تئوری‌های توطئه‌ی عجیب‌وغریب، یکی از اصلی‌ترین انتقاداتی که از مدت‌ها پیش تا بدین لحظه گریبان‌گیر فناوری نوع موج میلی‌متری بوده، پوشش‌دهی پایین این شبکه است. خبرگزاری رسمی سامسونگ، خلاصه‌ای از مزایای بالقوه‌ی چنین موفقیت فنی را همان‌گونه که در زیر آمده، شرح داده است:

با سرعت‌هایی در محدوده‌ی چند گیگابیت، کاربران توانایی تجربه‌ی خدمات موبایلی تحول‌آفرین 5G را خواهند داشت. اپراتورهای موبایل قادر خواهند بود، خدمات غنی و جدیدی همچون استریم ویدئویی 8K، یادگیریِ ازراه‌دور واقعیت افزوده، تله‌کنفرانس جامع واقعیت مجازی و موارد استفاده‌ی جدیدی را ارائه دهند که هنوز هیچ تصوری درموردشان وجود ندارد.

با نگاهی صادقانه، هنوز درباره‌ی موارد کاربرد این فناوری شک‌و‌شبهه‌هایی وجود دارد. هنگامی‌که برای اولین‌بار، گزارش‌ها درباره‌ی شبکه‌ی 5G به گوش مخاطبان رسید، وعده‌های بسیاری درباره‌ی مزیت‌های فناوری یادشده وجود داشت؛ بااین‌حال، هنوز کاربردهای جدیدی برای 5G شکل نگرفته است.

نیمه‌ی پر لیوان این است که برای معرفی کاربردهای جدید این شبکه هنوز چندان دیر نیست. تنها تعداد انگشت‌شماری از کشورها شامل ایالات متحده، ژاپن و آمریکا طیف فرکانسی موج میلی‌متری را به فناوری 5G اختصاص و تعداد اندک‌تری، تجهیزات واقعی شبکه‌ی یادشده را توسعه داده‌اند. در دنیای واقعی، تاسیسات این شبکه‌ی موبایلی هنوز راه‌اندازی نشده است. دراین‌حین، فشاری از طرف توسعه‌دهندگان برای ایجاد کاربری‌های بهتر از فناوری 5G بسیار مؤثر خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات