دست‌کم ۷۰ واکسن ویروس کرونا در دست توسعه است

پنج‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، درحال‌حاضر حداقل ۷۰ واکسن بالقوه ویروس کرونا درحال توسعه بوده و ۳ مورد از آن‌ها وارد کارآزمایی‌های بالینی شده‌اند.
تبلیغات

با تداوم گسترش ویروس کرونا که تاکنون در سرتاسر جهان، بیش از ۲ میلیون نفر را آلوده کرده و جان بیش از ۱۳۴ هزار نفر را گرفته است، پژوهشگران درحال تلاش برای توسعه‌ی واکسنی برای مبارزه با آن هستند. این تلاش‌های پژوهشی شامل طیف وسیعی از سازمان‌ها، غول‌های داروسازی، شرکت‌های بیوتکنولوژی کوچک و مراکز دانشگاهی و گروه‌های غیرانتفاعی می‌شود.

توسعه‌ی واکسن جدید معمولا فرایندی گران، پیچیده و طولانی است که برای تعیین ایمنی و اثربخشی یک واکسن، نیاز به صدها میلیون دلار سرمایه و سال‌ها آزمایش دارد. درحالی‌که همه‌گیری جهانی کنونی، سومین شیوع ویروس‌های کرونا در قرن ۲۱ است (دو مورد اول سارس و مرس بودند)، هنوز واکسن تأیید شده‌ای برای این ویروس‌ها وجود ندارد.

داروسازان و مقامات بهداشتی امیدوار هستند که در پاسخ به وضعیت شدید کنونی، این جدول زمانی را به میزان قابل‌توجهی کوتاه کنند. شرکت بیوتکنولوژی چینی کن‌سینو (CanSino) درحال آزمایش واکسن خود در کارآزمایی‌های انسانی مرحله‌ی دو است، درحالی‌که استارتاپ‌های بیوتکنولوژی مستقر در آمریکا یعنی اینویوو و مادرنا هر دو آزمایش‌های انسانی خود را آغاز کرده‌اند. شرکت‌های بزرگی نظیر جانسون و جانسون و سانوفی نیز در تلاش برای توسعه‌ی واکسن هستند.

آنتونی فائوچی، مدیر مؤسسه‌ی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا می‌گوید که کشور آمریکا هنوز حداقل ۱۲ تا ۱۸ ماه با واکسن کرونا فاصله دارد و برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که تلاش برای کوتاه کردن برنامه‌ی زمانی می‌تواند خطرناک باشد.

به‌طورکلی، لازم است که واکسن‌های جدید اول در آزمایشگاه، سپس در حیوانات و پس از آن در گروه کوچکی از افراد مورد آزمایش قرار گیرد تا بی‌خطر بودن آن‌ها تأیید شود. در ادامه برای تأیید اثربخشی، واکسن روی گروه بزرگ‌تری از افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد. اما کارشناسان دراین مورد نگران هستند که دور زدن هرکدام از این مراحل برای رسیدن به تأیید واکسن این خطر را به‌همراه دارد که موجب تقویت ایمنی شود، یعنی واکسن درواقع موجب تضعیف پاسخ فرد دربرابر ویروس شود. پیتر هوتز، رئیس دانشکده‌ی ملی پزشکی گرمسیری در کالج پزشکی بیلور در مصاحبه با رویترز گفت:

روش کاهش این خطر، آن است که ابتدا نشان دهید این مسئله در حیوانات آزمایشگاهی رخ نمی‌دهد.

به‌گزارش استت نیوز، در مسیر دستیابی به واکسن ویروس کرونا، برخی از داروسازان درحال چشم‌پوشی از آزمایش‌های حیوانی هستند. هوتز گفت:

من به‌طورکلی اهمیت شتاب‌بخشیدن به زمان‌بندی برای واکسن‌ها را درک می‌کنم؛ اما طبق دانشی که دارم، این واکسنی نیست که این کار را درمورد آن انجام دهیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات