شواهد تازه، ازدست‌رفتن حس بویایی را در بیماران کووید ۱۹ تایید می‌کند

پنج‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
طبق مطالعه‌ی جدیدی که در کشور آمریکا انجام شده است، از دست دادن ناگهانی حس بویایی مخصوصا در افرادی که دچار بیماری خفیفی هستند، یکی از علائم اولیه‌ی کووید ۱۹ است.
تبلیغات

کارشناسان دریافتند که در بیش از هزار بیمار با علائم تشخیص داده نشده شبه آنفلوانزا، احتمال مثبت بودن نتیجه‌ی آزمایش کووید ۱۹ در کسانی که حس بویایی و چشایی خود را از دست داده بودند، ۱۰ برابر بیشتر بود. کارول یان، متخصص گوش و حلق و بینی و جراح سر و گردن از دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو می‌گوید:

رایج‌ترین علامت اولیه عفونت کووید ۱۹ تب است، اما خستگی و از دادن حس بویایی و چشایی نیز به‌عنوان دیگر نشانه‌های آغازین رایج دیگر رخ می‌دهد.

پژوهشگران ۱۴۸۰ بیمار را مورد بررسی قرار دادند و تنها بیش از صد مورد برای کووید ۱۹ مثبت بودند. در میان این زیرمجموعه از بیماران، از دست رفتن شدید حس بویایی و چشایی کاملا رایج بود اما این حواس معمولا طی دو تا چهار هفته پس از عفونت به حالت عادی برمی‌گشتند که با روند کلی بهبودی بیماری مطابقت دارد. یان می‌گوید:

در بین بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که حس بویایی خود را از دست داده بودند، در زمان بررسی، بیش از ۷۰ درصد بهبود در بویایی را گزارش کردند و کسانی که بهبودی را گزارش نمی‌کردند، عمدتا بیماری آن‌ها اخیرا تشخیص داده شده بود.

درمقایسه‌با تب یا خستگی، از دست دادن شدید حس بویایی یا چشایی مورد غفلت واقع می‌شود. بنابراین ممکن است بسیاری از افراد که دارای این نشانه هستند، بدون اینکه حتی بدانند، ناقلان پنهان ویروس باشند.

در پاسخ به پژوهش جدید، دانشگاه کالیفرنیا از دست دادن حس بویایی و چشایی را به الزامات غربالگری خود برای بازدیدکنندگان و کارکنان افزود و متخصصان پزشکی درحال استفاده از این نشانه به‌عنوان نشانگر ممکنی برای ویروس هستند. البته این تنها یک مطالعه در رقابت جهانی درک بهتر این ویروس کشنده است و مطالعات بیشتر نه‌تنها لازم بلکه اجتناب‌ناپذیر است. ما هنوز واقعا گستره‌ی کامل علائم کووید ۱۹ یا اینکه این علائم چقدر می‌توانند متغیر باشند را نمی‌دانیم. اما هر دو پاسخ ازنظر نحوه‌ی حرکت رو به جلوی ما به‌عنوان یک جامعه‌ی جهانی حیاتی است.

برای مثال، در مطالعه‌ی جدید، احتمال منفی بودن نتیجه‌ی آزمایش کووید ۱۹ در افراد دچار گلودرد، ۴ تا ۵ برابر بیشتر بود. این نکته روش دیگری را ارائه می‌دهد که پزشکان می‌توانند از آن برای تمایز میان کسانی که دچار عفونت کووید ۱۹ شده و کسانی که ممکن است دچار این عفونت نباشند، استفاده کنند.

غربالگری کرونا

تاکنون، کره جنوبی، چین و ایتالیا دریافته‌اند که حدود یک‌سوم از بیمارانی که برای کووید ۱۹ مثبت هستند، از دست دادن حس بویایی را نیز گزارش کرده و بسیاری از آن‌ها نشانه‌ی دیگری ندارند. به‌نظر می‌رسد پژوهش جدید تا حد زیادی از این ایده حمایت کند، اگرچه در گروهی که علائم آن‌ها عمدتا خفیف است تا ۷۱ درصد از بیمارانی که نتیجه‌ی آزمایش کووید ۱۹ آن‌ها مثبت بود، اختلالی را در حواس بویایی و چشایی خود گزارش می‌کردند. پژوهشگران می‌گویند درمقایسه‌با دیگر علائم، این موارد بالاترین ارتباط را با کووید ۱۹ دارند.

برخلاف مطالعات دیگر، در پژوهش جدید مجموعه‌ای از بیماران مورد بررسی قرار گرفتند که بیشتر آن‌ها در بیمارستان بستری نشده و هیچ‌کدام از آن‌ها نیازی به لوله‌گذاری نای نداشتند. احتمالا به همین دلیل است که درصد آن‌ها بیش از چیزی است که در کشورهای دیگر به دست آمده است.

 پژوهشگران باتوجه به نتایج خود می‌گویند شاید بیمارانی که وضعیت آن‌ها چندان وخیم نمی‌شود، نشانه‌های مرتبط با بویایی و چشایی را نشان دهند درحالی‌که بیمارانی که عفونت آن‌ها بیشتر ریه‌محور است، نشانه‌های متفاوتی را بروز می‌دهند. اگر این موضوع واقعیت داشته باشد، می‌تواند به‌معنای آن باشد که از دست دادن حس بویایی ممکن است ازنظر بهبودی کلی فرد نشانه‌ی خوبی باشد. درواقع، این گروه از افراد ممکن است واکنش جدی دربرابر ویروس نداشته باشند.

درحالی‌که هنوز نادانسته‌های زیادی وجود دارد، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا فکر می‌کنند که در این مرحله به‌حدی می‌دانیم که از دست دادن حس بویایی را به‌عنوان یکی از نشانه‌های رسمی بیماری درنظر بگیریم. یان می‌گوید:

ما امیدواریم که باتوجه به این یافته‌ها، مؤسسه‌های دیگر نیز از این رویه پیروی کنند و نه‌تنها از دست دادن حس بویایی و چشایی را به‌عنوان نشانه کووید ۱۹ ذکر کنند، بلکه از آن به‌عنوان ابزاری برای غربالگری ویروس در سرتاسر جهان استفاده کنند.

نتایج این پژوهش در مجله‌ی International Forum of Allergy & Rhinology منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات