موج دوم شیوع کرونا در ۶ استان کشور آغاز شده است

پنج‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
باتوجه به داده‌های به‌دست‌آمده در روزهای اخیر از تعداد مبتلایان در کشور، به‌نظر می‌رسد موج جدید شیوع کرونا در ۶ استان آغاز شده است.
تبلیغات

کووید ۱۹ از ۸ فروردین‌ماه سال جاری باعث قرنطینه شهرها در ایران شد. این فاصله‌گذاری، هرچند تنها در روز طبیعت با حداکثر سخت‌گیری‌ها اعمال شد اما در روزهای دیگر شاهد بروز رفتارهای خطرناک گسترش‌دهنده‌ی ویروس ازسوی مردم بودیم. البته آنطور که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اذعان می‌کند، نزدیک به ۸۰ درصد تردد و تجمعات به‌دلیل مسائل اقتصادی رخ داده است.

بااین‌حال پس از پایان تعطیلات سال جدید در کشورمان، هرروز ترددها در سطح شهرها و به‌خصوص تهران گسترش یافت. کارشناسان بارها هشدار داده‌اند که این موضوع می‌تواند موج جدیدی از اپیدمی کرونا را رقم بزند. بااین‌حال، شکل‌گیری و بروز موج دوم اپیدمی کرونا تنها مختص به کشور ما نیست و به‌نوعی به رفتار ویروس کرونا نیز مربوط می‌شود. ذکر این نکته نیز دارای اهمیت است که هرقدر فاصله‌گذاری اجتماعی طولانی‌تر شود، صبر و قرار افراد کمتر می‌شود و کنترل ترددها سخت‌تر.

ممکن است یک استان چندین اپیدمی متوالی و چندین پیک منحنی را تجربه کند

پیش‌بینی کارشناسان بسیاری این بوده که موج دوم شیوع کرونا در کشور را اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت‌ماه شاهد خواهیم بود. این موضوع در نمودارهای ابتلا به بیماری طی روزهای اخیر نیز به چشم می‌خورد. براساس نتایج آخرین بررسی‌های اپیدمیولوژی تا روز ۲۷ فروردین ماه درباره‌ی بیماری کووید ۱۹ از سوی وزارت بهداشت، به‌نظر می‌رسد در ۶ استان موج جدید شیوع کرونا آغاز شده است؛ درعین‌حال باید توجه داشت که ممکن است یک استان چندین اپیدمی متوالی و چندین پیک منحنی را تجربه کند.

این ۶ استان شامل تهران، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، گیلان و مازندران می‌شود. پنج استان اصفهان، ایلام، خراسان جنوبی، همدان و خراسان رضوی نیز اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند. چهار استان مرکزی، قم، آذربایجان غربی و کرمان روند نزولی را نشان می‌دهند.

ناسازگاری داده‌ها درمورد ۱۴ استان البرز، سمنان، یزد، قزوین، زنجان، اردبیل، لرستان، خراسان شمالی، گلستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان اجازه‌ی تحلیل از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد.

همچنین در این بررسی‌ گفته شده که بیشترین شناسایی موارد قطعی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در ایران روز ۱۱ فروردین‌ماه بوده است.

براساس داده‌های گزارش دیگری که مرکز پژوهش های مجلس تهیه کرده نیز، مرحله‌ی اوج اولیه بیماری کووید ۱۹ در ایران هفته سوم یا چهارم فروردین است. براساس برآوردهای این گزارش، اگر موج اول بیماری تا اوایل تیرماه ۹۹ مهار نشود، به احتمال قوی موج اول و دوم تحت شرایط موجود از هم قابل تفکیک نخواهند بود. همچنین انتظار می‌رود در فصل بعدی سرما، این بیماری را مجددا تجربه کنیم و به احتمال قوی موج اول و دوم در ایران تحت شرایط موجود (سیر طولانی کنترل شیوع اول) ازهم قابل تفکیک نیست.

مسئولان بهداشتی در دولت می‌گویند نقطه‌ی اوج ورود ویروس کرونای جدید به کشورمان پس از حدود ۷ هفته رخ داده و منحنی ابتلا اکنون در وضعیت مسطح قرار گرفته است.

در گزارشی جدید از چین، تست ملکولی ۳ تا ۱۴ درصد بیماران مبتلا به کرونا مجددا مثبت شده و این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از ایمنی ناپایدار بعد از ابتلا به ویروس کرونای جدید باشد. همان‌طور که شاهد بودیم، چین ظرف دو هفته‌ی پیش کاهش شدید تعداد مبتلایان را گزارش کرد بااین‌حال این روند در روزهای اخیر رو به افزایش است.

نکته‌ی مهم دیگر این است که اگر کرونا رفتار فصلی داشته باشد، انتظار می‌رود در زمستان بعدی، بیماری را مجددا تجربه کنیم و به‌دلیل سیر طولانی کنترل شیوع اول، این دو موج از هم قابل تفکیک نباشند.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت می‌گوید در ویروس کرونای جدید حساسیت به گرما دیده نشده است. بااین‌حال حریرچی می‌گوید که طبق مشاهده‌ی رفتار ویروس، ما فکر می‌کردیم بعد از چین، اولین کشور مبتلا به ویروس کرونا تایلند باشد ولی اینطور نبود؛ ویروس کرونا در هوای ۵ الی ۱۲ درجه و رطوبت ۴۰ تا ۷۰ درجه رشد می‌کند و باید منتظر ماند و دید در آینده چه اتفاقی در این خصوص رخ می‌دهد.

معاون کل وزارت بهداشت همچنین می‌گوید که نمی‌توان تعطیلی سراسری را باتوجه‌به شرایط کشور ادامه داد چرا که شاید تا سال بعد امکان تولید واکسن کرونا وجود نداشته باشد و قطعا در پاییز کووید ۱۹ دوباره اوج می‌گیرد، هم‌زمان آنفلوآنزا نیز به پیک خود می‌رسد.

حریرچی می‌گوید هر ۸ تا ۱۱ سال یک پیک شدید آنفلوآنزا در کشور اتفاق می‌افتد که سال جاری یازدهمین سال است و انتظار می‌رود شاهد پیک آنفلوآنزا نیز در همین سال باشیم و باتوجه به شیوع ویروس کرونا با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد. بنابراین به‌گفته‌ی او، باید فاصله‌گذاری اجتماعی با دقت بیشتری انجام شود و در چند ماه آینده اقدامات بیشتری در جهت فاصله‌گذاری اجتماعی صورت بگیرد.

در همین زمان، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اطلاع‌رسانی می‌کند که بیشترین آمار مراجعان، میزان ابتلا، میزان بستری، بیماران بدحال و اشغال تخت‌های مراقبت ویژه در کل کشور به استان تهران اختصاص دارد و آمار فوتی‌ها نیز متأثر از همین موضوع است.

علیرضا زالی می‌گوید حضور غیرضروری در سطح شهر، تجمعات و افزایش بار ترافیکی، تغییرات در ساختار حضور افراد و بالا رفتن چگالی حضور افراد، امروز و فردا آثار خود را نشان نخواهد داد و باید حداقل یک ماه بعد آثار آن را مشاهده کنیم.

به‌گفته‌ی زالی، در روزهای اخیر بیماران بدحال‌تری در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند که دارای علائم بالینی شدیدتری هستند و این امر، خود دلیلی بر تغییر آمار فوتی‌ها است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات