جزئیات دریافت وام حمایتی یک میلیون تومانی اعلام شد

چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
مطالعه 5 دقیقه
شرایط و ضوابط بهره‌مندی از تسهیلات بانکی حمایتی ویژه‌ی یارانه‌بگیران که تحت تأثیر تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا در کشور قرارگرفته‌اند از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شد.
تبلیغات

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتشار اطلاعیه‌ای شرایط و ضوابط بهره‌مندی از تسهیلات بانکی حمایتی ویژه‌ی یارانه‌بگیران را اعلام کرد. سرپرستان خانواری که یارانه‌ی نقدی دریافت می‌کنند و مایل به دریافت تسهیلات هستند بعد از خواندن و پذیرفتن شرایطی که در ادامه آمده باید کد ملی خود را حداکثر تا روز یکشنبه ۹۹/۰۱/۳۱ از طریق تلفن همراهی که به‌نام سرپرست خانوار است به شماره‌ی ۶۳۶۹ پیامک کنند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همچنین اعلام کرده است خانوارهای یارانه بگیر، برای استفاده از تسهیلات بانکی، باید تقاضای خود را تنها ازطریق پاسخ به پیامک‌هایی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سرشماره‌ی v.refah ارسال می‌کند ثبت کنند؛ برای اعلام تقاضا، هیچگونه مراجعه به بانک‌ها و سازمان‌های دولتی نیاز نیست. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ساعت ۲۲ چهارشنبه ۲۷ فروردین‌ماه سال جاری به همه‌ی سرپرستان خانوارهای دریافت‌کننده‌ی یارانه، پیامکی ارسال خواهد کرد. ارسال پیامک کد ملی سرپرست خانوار، به منزله‌ی قبول و تعهد اجرای چهار بند این اطلاعیه از سوی متقاضی است:

۱- مبلغ  تسهیلات برای هر خانوار یک میلیون تومان به‌صورت قرض‌الحسنه و تعداد اقساط ۳۰ ماه متوالی خواهد بود.

۲- اقساط ماهانه برای هر خانوار مبلغ  ۳۵ هزار تومان است که از یارانه‌ی تیرماه سال جاری به بعد کسر خواهد شد.

۳- گیرندگان تسهیلات، نباید حساب بانکی یارانه‌ی خود را تا انتهای بازپرداخت اقساط تغییر دهند.

۴- درخواست‌کننده‌ی تسهیلات با ارسال پیامک به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، وکالت بلاعزل می‌دهد که بازپرداخت تسهیلات فوق را ماهانه از محل یارانه‌ی نقدی خود به نظام بانکی پرداخت کند. این وکالت در حکم سند رسمی بوده و قابل اعتراض و ابطال در محاکم قضایی نیست.

وام

دکتر محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه‌ی کشور نیز تأکید کرد برای دریافت وام یک میلیون تومانی نیازی به ثبت‌نام در هیچ وب‌سایتی نیست. او گفت:

طی روزهای آینده به خانوارهای دریافت‌کننده‌ی یارانه‌ی نقدی از طریق پیامکی که با سرشماره‌ی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ارسال می‌شود، فرصت یک وام قرض‌الحسنه با کارمزد ۴ درصد ارائه خواهد شد، در مرحله‌ی بعد خانوارها در صورت تمایل باید از طریق پیامک رسمی اعلام شده‌ی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی درخواست این وام را تأیید کنند. اقساط این وام یک میلیون تومانی که به ۲۳ میلیون خانوار ایرانی که یارانه‌ی نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، ارائه می‌شود ۳۵ هزار تومان در هر ماه خواهد بود.

 به‌گفته‌ی معاون رئیس جمهور برای پرداخت این وام به ۲۳ میلیون خانوار، رقمی نزدیک ۲۳ هزار میلیارد تومان باید از طریق منابع بانکی در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار بگیرد و این مبلغ به‌صورت یکجا به حساب سرپرستان خانوارهایی که درخواست خود را تأیید کرده‌اند واریز خواهد شد. به‌گفته‌ی او تفاوت ۸ درصدی این وام ازطریق منابع دولت به سیستم بانکی کشور پرداخت می‌شود، همچنین این مبلغ پیش از آغاز ماه رمضان به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه‌ی کشور در ادامه افزود حدود چهار میلیون خانوار که براساس داده‌های بانک اطلاعاتی درآمد ثابت ندارند مانند کارگران فصلی، رانندگان تاکسی و سایر مشاغلی که در مصوبه‌ی دولت تعیین شده است، می‌توانند به‌جای وام یک میلیون تومانی، وامی به ارزش یک تا دو میلیون تومان دریافت کنند. سرپرستان این خانوارها نیز باید به پیامکی که به آن‌ها برای دریافت این وام قرض‌الحسنه ارسال می‌شود پاسخ دهند.

وام

معاون رییس جمهور در ادامه گفت که باز پرداخت اقساط این دو وام از محل یارانه‌ی نقدی انجام خواهد شد و همچنین برای حدود ۳ میلیون نفر کمک‌های بلاعوض در نظر گرفته شده است که رقمی بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان براساس بعد خانوار دارند؛ مرحله‌ی اول آن در اسفندماه واریز شده است و مرحله‌ی دوم آن تا پیش از پایان فروردین انجام خواهد شد. در ماه‌های اردیبهشت و خردادماه نیز این پرداخت بلاعوض انجام خواهد شد؛ در اردیبهشت‌ماه باتوجه به همزمانی با ماه رمضان یک پرداخت ویژه نیز برای این خانوارها صورت خواهد گرفت.

بسته‌ی ماه رمضان تکرار همان مبلغ ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است که مجددا در روز دوشنبه‌ی هفته آینده به حساب حدود ۱/۵ میلیون خانوار فاقد درآمد واریز می‌شود. در مجموع بسته‌ی ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی طی پنج مرحله پرداخت می‌شود که اولین مورد اسفند بود، دو مورد در فروردین و دو مورد دیگر در اردیبهشت و خرداد انجام می‌شود. این مبلغ در خانوار تک نفره ۲۰۰ هزار تومان، دو نفره ۳۰۰ هزار تومان، سه نفره ۴۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۵۰۰ هزار و پنج نفره و بالاتر ۶۰۰ هزار تومان است. هزینه‌ی پرداخت بسته‌ی ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی در هر ماه حدود ۳۳۰ میلیارد تومان و از محل منابع دولتی است.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز در مورد وام کسب‌وکارها گفت، هر کسب‌وکاری در هر بانکی که حساب دارد، می‌تواند وام کسب‌وکارها با نرخ ۱۲ درصد را دریافت کند. به‌گفته‌ی او این وام‌ها متعلق به نظام بانکی است و از پایان اردیبهشت‌ماه عملیاتی خواهد شد. او در مورد وام کارفرمایان گفت:

تورم ما پیش از کرونا ۴۰ درصد پیش‌بینی شده بود، اکنون پیش‌بینی ما این نیست که تورم ۴۰ درصد باشد. به ازای هر کارگر سه میلیون تومان که برای سه ماه نیز ۹ میلیون تومان به هر کارگر تعلق می‌گیرد؛ اما برای مشاغلی که دولت تعطیلی آن‌ها را اعلام می‌کند، به ازای هر ۱۰ کارگر، ۱۸۰ میلیون تومان با نرخ ۱۲ درصد وام تعلق خواهد گرفت. عمده‌ی توجه ما به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است و این تکیه‌ی اصلی ما خواهد بود.

سردار کیوان ظهیری، نیز نسب به فعالیت سودجویان و کلاهبرداران به بهانه‌ی دریافت وام یک میلیون تومانی هشدار داد. او تأکید کرد که برای ثبت‌نام و دریافت وام یک میلیون تومانی از سوی وزارت رفاه، پیامکی به سرپرستان خانوار ارسال می‌شود و در صورت تمایل سرپرست خانوار باید این پیامک را تأیید کند و هیچ نیازی به ثبت‌نام سایتی یا ارائه‌ی مشخصات کارت بانکی نیست. به‌گفته‌ی او پس از تأیید این پیامک از سوی سرپرست خانوار، مبلغ وام قرض‌الحسنه، یک روز قبل از شروع ماه رمضان به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات