استفاده از راهبند در تقاطع، تلفات انسانی را کاهش می‌دهد

چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
تحقیقات جدید مؤسسه بیمه IIHS نشان می‌دهد که استفاده از راهبند ستونی و محدودکننده‌های لاستیکی در تقاطع‌ها، منجر به کاهش تصادفات و تلفات عابران پیاده می‌شود.
تبلیغات

مطالعه‌ی جدید منتشر شده توسط مؤسسه بیمه‌ و ایمنی بزرگراه‌های امریکا (IIHS) نشان می‌دهد که چند تغییر زیرساختی کوچک در تقاطع‌ها می‌تواند باعث کاهش صدمات عابران پیاده در هنگام گردش وسایل نقلیه به سمت چپ شود. راه‌حل‌های احتمالی از جمله راهبند ستونی (بولارد) و محدودکننده‌های لاستیکی، رانندگان را ترغیب می‌کند که هنگام گردش خودرو به سمت چپ، سرعت خود را کند کرده، بیشتر توجه کنند و همچنین مانورهای آگاهانه‌تری داشته باشند.

براساس مطالعه‌ی IIHS، نیمی از تصادفات ایالات متحده طی سال ۲۰۱۸ در تقاطع‌ها رخ داده است. در این تصادفات بیش از ۶،۷۰۰ نفر دچار مجروحیت جدی و بیش از ۱،۵۰۰ نفر از عابران پیاده کشته شده‌اند. در طول سال ۲۰۱۸، بیش از یک سوم تصادفات خودرو با عابر پیاده اتفاق افتاد که در آن وسیله نقلیه در حال گردش به سمت چپ بود.

obstacle   intersection  تقاطع راهبند

مؤسسه IIHS معتقد است روشی به‌نام سفت کردن خط وسط جاده می‌تواند گردش به چپ خودروها را برای عابران پیاده ایمن‌تر کند. سفت کردن خط وسط با استفاده از راهبندهای ستونی (ستون‌های ترافیکی باریک به رنگ نارنجی یا زرد) و محدودکننده‌های لاستیکی برای ایجاد مانع در برابر حرکت وسایل نقلیه، رانندگان را مجبور به تردد در اطراف آن خواهد کرد. بدون سفت کردن، رانندگان غالباً با سرعت بالاتری به‌طور مورب در تقاطع می‌پیچند. با سخت شدن خط وسط، راننده مجبور است با شعاع بیشتری وارد تقاطع شود و گردش خود را به زاویه ۹۰ درجه نزدیک‌تر کند.

ون هو، مهندس ارشد حمل‌ونقل IIHS، تأثیر سخت شدن خط وسط را در واشنگتن مطالعه کرد و از طریق تحقیقات خود دریافت که تغییرات زیرساخت‌های آرام‌بخش باعث کاهش تعداد برخوردها می‌شود؛ به این صورت که زمان‌هایی که رانندگان مجبور به گردش یا ترمز ناگهانی هستند یا عابران پیاده باید از جاده رد شوند، ۷۰ درصد کاهش می‌یابد. او همچنین متوجه شد که راهبندهای ستونی و محدودکننده‌ها باعث کاهش سرعت راننده در هنگام گردش به سمت چپ شده‌اند و درنتیجه منجر به کاهش ۳۶ درصدی گردش به چپ با سرعت ۲۴ کیلومتربرساعت یا سریع‌تر می‌شوند. در این مطالعه اشاره شده است که با افزایش سرعت گردش به چپ از ۲۷ به ۴۰ کیلومتربرساعت، احتمال وارد شدن صدمه جدی به شخص از ۱۰به ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

مطالعه‌ی ون هو داده‌های مربوط به ۱۰ تقاطع واشنگتن را طی بازه زمانی دو ماه قبل از تغییرات و سه ماه پس از تغییرات پوشش داد. او سپس یافته‌های خود را با هشت محل کنترل مقایسه کرد که سخت‌ شدن خط وسط نداشتند. اطلاعات جمع‌آوری شده در طول روز و در شرایط خشک بود. در این ۱۰ تقاطع، هو به‌طور میانگین حدود ۲۰۰ راننده را مشاهده کرد که در طول بازه ۶ ساعته، گردش به چپ داشتند. هو همچنین خاطرنشان می‌کند که بیشتر کاهش برخوردها تا حد زیادی در دو تقاطع مورد مشاهده رخ داده است.

روش یادشده، چیز جدیدی نیست و هم‌اکنون در سراسر ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال، شهر نیویورک از سال ۲۰۱۶ روش‌های سفت کردن خط وسط را در بیش از ۳۰۰ تقاطع اجرا کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات