گوگل امکان تایپ با خط بریل را در اندروید فراهم کرد

شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌لطف کیبورد جدید تاک‌بک (TalkBack) در سیستم‌عامل اندروید، امکان تایپ راحت‌تر با خط بریل برای افراد نابینا فراهم می‌شود. کیبورد موردبحث از امروز به‌صورت رسمی در دسترس قرار دارد.
تبلیغات

گوگل روز گذشته در اطلاعیه‌ای رسمی از اضافه‌شدن کیبورد بریل به سیستم‌عامل اندروید خبر داد. این کیبورد که مستقیما با اندروید یکپارچه شده است باعث می‌شود این سیستم‌عامل برای کسانی که دارای مشکلاتی در زمینه‌ی بینایی هستند یا به‌طور کلی توانایی دیدن ندارند، قابل‌دسترس‌تر باشد. بدین ترتیب این افراد نیازی به استفاده از سخت‌افزار یا اپلیکیشن‌های اضافی نخواهند داشت. 

کیبورد جدید اندروید که از آن با نام تاک‌بک (TalkBack) یاد می‌شود، دارای چیدمان استاندارد ۶ کلیده است. هر یک از این کلیدها در نقش یکی از ۶ نقطه‌ی بریل ظاهر می‌شوند و وقتی به‌صورت ترکیبی روی آن‌ها ضربه بزنید،‌ حروف‌ها و نمادهای موردنظرتان را تشکیل می‌دهند. برای مثال اگر می‌خواهید حرف A را تایپ کنید، می‌توانید کلید یک را فشار دهید؛‌ اگر به‌دنبال تایپ حرف B هستید باید کلیدهای یک و دو را فشار دهید. به‌دلیل یکپارچه‌شدن تاک‌بک با کل سیستم‌عامل، امکان استفاده از این کیبورد بریل در یکایک اپلیکیشن‌های اندرویدی - از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و ایمیل - فراهم شده است.

افزون بر این موارد می‌توان از طریق تاک‌بک حروف موردنظر را حذف یا متن‌ها را ارسال کرد. بر اساس اطلاعات رسمی، کیبورد تاک‌بک از بریل درجه‌ی ۱ (Braille Grade 1) و بریل درجه‌ی ۲ (Braille Grade 2) پشتیبانی می‌کند و در حال حاضر تنها در زبان انگلیسی قابل‌دسترسی است. با این‌حال احتمال می‌دهیم در آینده زبان‌های دیگری نیز به آن اضافه شوند.

کیبورد تاک بک اندروید / Android TalkBack

نحوه‌ی عملکرد کیبورد تاک‌بک در سیستم‌عامل اندروید

گوگل می‌گوید تمامی کسانی که پیش‌تر تجربه‌ی استفاده از خط بریل را دارند، با این کیبورد احساس راحتی خواهند داشت. به‌دنبال فعال‌سازی کیبورد تاک‌بک در بخش تنظیمات، می‌توانید به‌راحتی با سوایپ کردن به‌بالا از طریق سه انگشت، این کیبورد را باز کنید. تا زمان انتشار کیبورد تاک‌بک، تایپ کردن با استفاده از خط بریل به سخت‌افزار جداگانه نیاز داشت. این‌گونه دستگاه‌های مجزا معمولا وقت‌گیر و اذیت‌کننده هستند و کار راحتی مثل تایپ کردن را به امری سخت تبدیل می‌کنند. گوگل برای عملی کردن بخشی از اهدافش به‌منظور قابل‌دسترس‌تر کردن اندروید برای همه‌ی افراد،‌ از تاک‌بک پرده‌برداری کرده است و امید دارد این کیبورد بتواند تایپ کردن را برای افراد نابینا بسیار ساده‌تر کند. اهالی مانتین‌ویو پیش‌تر اقداماتی دیگر در این زمینه انجام داده بودند که از بین آن‌ها می‌توانیم به استفاده از هوش مصنوعی برای توصیف تصاویر در گوگل کروم، قابلیت Voice Access،‌ زیرنویس آنی و همچنین تولید اپلیکیشن‌هایی نظیر Live Transcribe و Sound Amplifier اشاره کنیم. 

کیبورد تاک‌بک از امروز به‌صورت رسمی برای تمامی دستگاه‌هایی که از اندروید ۵ و نسخه‌های جدیدتر استفاده می‌کنند، منتشر می‌شود. به‌منظور فعال‌سازی آن باید وارد منوی تنظیمات و بخش Accessibility شوید و در نهایت گزینه‌ی TalkBack را انتخاب کنید. با مراجعه‌ به وب‌سایت رسمی اندروید می‌توانید دستورالعمل‌های نحوه‌ی استفاده از این کیبورد را مشاهده کنید.

دیدگاه شما کاربران زومیت درمورد کیبورد تاک‌بک چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات