آموزش کامل استفاده از ماشین مجازی VirtualBox

چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۸
مطالعه 32 دقیقه
آیا به چند سیستم عامل در یک کامپیوتر نیاز دارید؟ داشتن سیستم عامل‌های ویندوز 10، اوبونتو و macOS با استفاده از ماشین مجازی VirtualBox، امکان‌پذیر است.
تبلیغات

با یک ماشین مجازی همانند VirtualBox، می‌توانید بدون نیاز به خرید سخت افزار جدید، چندین سیستم عامل را در کامپیوتر شخصی نصب کنید. شاید شما اطلاعاتی درباره ماشین‌های مجازی شنیده باشید، اما احتمالا از آن‌ها استفاده نکرده‌اید. البته ممکن است درباره انجام تنظیمات صحیح ماشین مجازی، استرس داشته باشید یا ندانید که چگونه باید یک کپی از سیستم عامل موردنظر خود را پیدا کنید. VirualBox را می‌توان بهترین ماشین مجازی برای کاربران خانگی دانست. ما در این مقاله علت استفاده از ماشین مجازی، روش نصب سیستم عامل و راهنمایی‌های لازم برای انجام کار را آموزش خواهیم داد.

VirtualBox چیست؟

این ماشین مجازی یک بخش از نرم افزار منتشرشده توسط Oracle است. VirtualBox این اجازه را به شما می‌دهد یک سیستم عامل را به صورت مجازی روی رایانه شخصی نصب و اجرا کنید؛ عملکرد سیستم عامل مجازی مشابه عملکرد روی سخت افزار واقعی است. قطعا در ادامه کار، متوجه هزاران موارد استفاده از ماشین‌های مجازی خواهید شد.

در صورتی که می‌خواهید لینوکس را امتحان کنید، می‌توانید آن را در ماشین مجازی نصب کنید. توجه داشته باشید هنگام انجام این کار، هیچ مشکل یا خطای نرم افزاری برای کامپیوتر شما به وجود نخواهد آمد. شاید شما به یک کپی مجازی از سیستم عامل قدیمی برای برخی دلایل احتمالی نیاز داشته باشید. دلیل شما هر چه که باشد، VirtualBox را می‌توان ساده‌ترین و ایمن‌ترین روش برای نصب یک کامپیوتر جدید روی یک دستگاه دانست؛ دقت کنید که این ماشین مجازی برای کاربران خانگی است.

کار خود را با VirtualBox آغاز کنید

برای شروع کار وارد صفحه دانلود VirtualBox شوید. شما می‌توانید از نرم افزار در ویندوز، لینوکس و macOS استفاده کنید. ما در این آموزش از ویندوز استفاده می‌کنیم، اما تقریبا روش انجام کار در تمام سیستم‌عامل‌ها، یکسان است. به قسمت پایین پکیج‌های پلتفرم VirtualBox X.X نگاه کرده و نسخه مربوط به سیستم عامل خود را دانلود کنید.

دانلود virtualbox

فایل مربوط به نصب را اجرا کنید؛ هیچ کار دیگری وجود ندارد که بخواهید در طول فرآیند، تغییر دهید. توجه داشته باشید که فایل نصبی، اتصال اینترنت شما را به طور موقت غیرفعال خواهد کرد، بنابراین ماشین مجازی VirtualBox را هنگام دانلود فایل‌های مهم، نصب نکنید.

در صورتی که ویندوز در یک پیغام از شما درخواست دسترسی برای نصب یک درایور را کرد، باید اجازه را صادر کنید. هنگامی که کار تمام شد، صفحه اصلی VirtualBox را مشاهده خواهید کرد.

منوی صفحه اصلی virtualbox

از آن جایی که هنوز هیچ ماشین مجازی را نصب نکرده‌اید، باید یکی از آن را ایجاد کنید. در این مقاله دو روش معمول برای نصب را آموزش خواهیم داد که شامل نصب ویندوز 10 و نصب اوبونتو می‌شود. قبل از شروع کار، توصیه می‌کنیم یک بار تنظیمات را بررسی کنید.

ماشین مجازی VirtualBox به طور پیش‌فرض، اطلاعات دستگاه مجازی را در پوشه کاربر (User Folder) ذخیره می‌کند. در صورتی که فقط یک درایو در رایانه شخصی دارید، خبر خوبی است، اما اگر یک هارد دیسک ثانویه هم دارید، ممکن است بخواهید ماشین مجازی را در آن ذخیره کنید تا بدین ترتیب، صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی هارد اصلی دستگاه به عمل آورید.

ظرف چند دقیقه می‌توانید یک هارد دیسک مجازی با فضای ذخیره‌سازی ۲۰ گیگابایت یا بیشتر از آن، ایجاد کنید. در یک حافظه‌ی SSD که معمولا فضای ذخیره‌سازی کمتری دارند، قطعا ۲۰ گیگابایت فضای بسیار زیادی برای استفاده است.

برای انجام این کار، وارد File و سپس تنظیمات (Settings) در ماشین مجازی VirtulaBox شوید. در برگه General، یک پوشه پیش‌فرض ماشین را خواهید دید. در صورتی که پوشه پیش‌فرض برای شما مناسب نبود، کافی‌ست روی گزینه Other در جعبه کشویی کلیک کنید تا مکان موردنظرتان را تغییر دهید.

تنظیمات virtualbox

نصب ویندوز ۱۰ در ماشین مجازی

در این بخش روش نصب ویندوز ۱۰ در ماشین مجازی را به شما آموزش خواهیم داد. در صورتی که می‌خواهید ویندوز 7 یا ویندوز 8.1 را به جای ویندوز 10 نصب کنید، فرآیند مشابه بوده و نیازی به تغییرات نخواهد بود. با کمی کار اضافی، حتی امکان نصب ویندوز XP در ماشین مجازی هم وجود دارد.

ایجاد ماشین مجازی

کار را با کلیک کردن روی گزینه آبی رنگ New در صفحه اصلی VirtualBox آغاز کنید. در این قسمت باید یک نام برای ماشین مجازی خود تعیین کنید؛ سعی کنید یک نام منحصر به فرد تعیین کنید تا بتوانید آن را در میان سایر موارد، پیدا کنید.

ماشین مجازی VirtulaBox پس از وارد کردن یک نام، به طور خودکار قسمت‌های Type و Version را تغییر می‌دهد تا با آن چیزی که وارد کرده‌اید، مطابقت داشته باشد. در صورتی که اطلاعات صحیح نیستند، حتما Type را روی Microsoft Windows و Version را روی Windows 10 64Bit تنظیم کنید. هنگامی که این کار را انجام دادید و تایید کردید، کافی‌ست روی گزینه Next کلیک کنید.

ایجاد ماشین مجازی

نکته: نصب نسخه 64 یا 32 بیت ویندوز، کاملا به رایانه شخصی شما بستگی دارد. در صورتی که کامپیوتر شخصی شما قدیمی نباشد، ویندوز آن 64 بیت بوده و بنابراین باید نسخه 64 بیت را در ماشین مجازی نصب کنید. نسخه صحیح نرم افزار VirtualBox به طور خودکار برای شما نصب می‌شود.

آیا تنظیمات 64 بیت وجود ندارد؟

در صورتی که از کامپیوتر 64 بیت استفاده می‌کنید و هیچ گزینه 64 بیتی را در لیست خود مشاهده نمی‌کنید، باید این مشکل را قبل از ادامه کار رفع کنید. ابتدا سعی کنید Hyper-V را که سیستم عامل مایکروسافت برای ماشین‌های مجازی است، غیرفعال کنید.

عبارت ویژگی‌های ویندوز (Windows Features) را در منوی استارت تایپ کرده و تنظیمات مربوط به فعال یا غیرفعال کردن ویژگی‌های ویندوز را باز کنید. در پیغام‌های نتیجه‌گیری به سمت پایین رفته و مطمئن شوید که کادر Hyper-V، فعال نباشد. در صورتی که علامت فعال بودن کادر را مشاهده کردید، آن را غیرفعال کرده و در ادامه کامپیوتر را مجددا راه‌اندازی کنید.

ماشین مجازی virtualbox

آیا بعد از این کار هم گزینه‌های 64 بیت را در ماشین مجازی VirtulaBox مشاهده نمی‌کنید؟ در ادامه باید BIOS خود را مجددا راه‌اندازی کنید.

شما باید به دنبال تنظیمات Virtualization باشید. نام‌های رایج شامل Intel VT-x ، Intel Virtualization Technology و Virtualization Extensions می‌شود؛ امکان دارد این موارد را در منوی پردازنده (Processor) یا منوی امنیت (Security) پیدا کنید. در صورتی که نمی‌توانید آن را پیدا کنید، باید یک جستجو در گوگل برای نام رایانه خود و همچنین مجازی‌سازی را امتحان کنید.

هنگامی که مجازی‌سازی و تنظیمات را در BIOS فعال و ذخیره کردید، راه‌اندازی مجدد را فراموش نکنید و سعی کنید مجددا یک ماشین مجازی 64 بیت ایجاد کنید. هم اکنون باید مشکل رفع شده باشد و در غیر این صورت، احتمالا پردازنده شما از مجازی‌سازی 64 بیت پشتیبانی نمی‌کند و باید سراغ 32 بیت بروید.

تخصیص رم

با تهیه نسخه پشتیبان از ماشین مجازی، لازم است مقداری RAM را به سیستم عامل مجازی اختصاص دهید. ماشین مجازی VirtulaBox به صورت پیش‌فرض مقداری حافظه RAM را پیشنهاد می‌کند، اما کم است. در صورتی که حافظه RAM سیستم عامل مجازی کم باشد، عملکرد ضعیف آن شما را آزار خواهد داد. البته تخصیص حافظه RAM زیاد هم می‌تواند ناپایداری رایانه شما را به دنبال داشته باشد.

مقدار دقیق برای تخصیص دادن به سیستم عامل مجازی، کاملا به میزان حافظه RAM شما بستگی دارد. ما پیشنهاد می‌کنیم نیمی از حافظه RAM سیستم را به سیستم عامل ماشین مجازی اختصاص دهید. ویندوز 10 عملکرد خوبی را با 4 گیگابایت رم از خود نشان می‌دهد.

شما می‌توانید برای تخصیص رم از اسلایدر استفاده کنید یا عدد موردنظرتان را با واحد مگابایت، وارد کنید. از آن جایی که بایت توسط کامپیوتر به صورت کاملا متفاوت محاسبه می‌شود، باید مقدار گیگابایت رم خود را در 1024 ضرب کنید. در صورتی که می‌خواهید 4 گیگابایت رم به ماشین مجازی تخصیص دهید، باید عدد 4096 را وارد کنید.

تخصیص رم برای ماشین مجازی

افزودن یک هارد دیسک مجازی

در ادامه باید یک هارد دیسک اضافه کنید تا ماشین مجازی بتواند داده‌ها را ذخیره کند. در این صفحه باید گزینه Create a Virtual Hard Disk Now را انتخاب کنید. در مرحله بعد، ماشین مجازی VirtualBox از شما می‌خواهد نوع هارد دیسک را تعیین کنید که VDI به صورت پیش‌فرض تعیین شده و کافی‌ست، گزینه Next را انتخاب کنید.

ماشین مجازی VirtualBox می‌تواند دو نوع هارد دیسک مجازی پویا و ثابت را ایجاد کند. در حقیقت زمانی هارد دیسک پویا از فضای ذخیره‌سازی هارد دیسک اصلی استفاده خواهد کرد که ظرفیت آن، تکمیل شود. در صورتی که یک دیسک مجازی با ظرفیت 100 گیگابایت ایجاد کنید و تنها 30 گیگابایت از آن حاوی اطلاعات باشد، قطعا فقط 30 گیگابایت از حافظه اصلی کامپیوتر شما اشغال می‌شود، اما اگر فضای ماشین مجازی را آزاد کنید، دیسک مجازی کوچک نخواهد شد.

افزودن هارد دیسک مجازی

گزینه دیگر یک دیسک ثابت بوده و از همان اول با حداکثر اندازه خود ایجاد می‌شود؛ بنابراین ابتدای کار باید فضای بیشتری را اختصاص دهید. یکی از ویژگی‌های دیسک ثابت نسبت به پویا را می‌توان افزایش سرعت دانست. در نهایت تصمیم با شما است، اما در این مقاله ما دیسک داینامیک (پویا) را انتخاب کرده‌ایم.

برای پایان مرحله ایجاد دیسک، یک مکان ذخیره‌سازی و سایز آن را مشخص کنید. شما می‌توانید نام آن را به صورت پیش‌فرض قرار دهید که با ماشین مجازی هم مطابقت دارد. محل پیش‌فرض ذخیره‌سازی در همان Default Machine Folder بوده که قبلا تنظیم کرده‌اید. بر اساس اعلام مایکروسافت، نصب نسخه 64 بیت ویندوز 10 نیازمند 20 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی است. به نظر می‌رسد 40 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی مناسبی برای برنامه‌ها و فایل‌ها است. در صورتی که دارای فضای بیشتری هستید، می‌توانید آن را افزایش دهید.

افزودن هارد دیسک مجازی

پس از پایان کار، کافی‌ست روی گزینه ایجاد (Create) کلیک کنید و بدین ترتیب، ماشین مجازی شما آماده نصب ویندوز است.

دانلود نصب‌کننده ویندوز 10 (Windows 10 Installer)

هم اکنون شما یک ماشین مجازی ایجاد کرده‌اید، اما نیازمند یک سیستم عامل برای نصب هستید. برای انجام این کار، باید وارد صفحه دانلود ویندوز 10 مایکروسافت شوید. در ادامه روی گزینه Download Tool Now به منظور دریافت ابزار ایجاد رسانه ویندوز 10، کلیک کنید.

پس از دانلود ابزار، باید آن را راه‌اندازی کنید. در ادامه دو گزینه خواهید داشت که شامل ارتقاء رایانه شخصی یا ایجاد Installation Media می‌شود. گزینه Create Installation Media را انتخاب کنید، سپس گزینه‌های موجود در صفحه بعد را دو بار بررسی کنید. مطمئن شوید نسخه ویندوز 10 که در حال نصب هستید، 64 بیت (x64) است. در صورتی که تمام موارد صحیح هستند، گزینه Use the recommended options for this PC را تایید کنید.

دانلود نصب کننده ویندوز 10

ایجاد یک درایو USB مخصوص بوت یا ساخت یک فایل ISO، آخرین انتخاب‌های شما هستند. گزینه مربوط به فایل ISO را انتخاب کرده و مکانی برای ذخیره‌سازی آن مشخص کنید. در ادامه این ابزار دانلود ویندوز را آغاز خواهد کرد.

بارگذاری فایل نصب ISO

ISO را می‌توان یک فایل ایمیج از دیسک عنوان کرد. در صورتی که بخواهید ویندوز را روی یک کامپیوتر حقیقی نصب کنید، لازم است فایل ISO را در یک DVD قرار داده یا یک USB فابل بوت شدن درست کنید تا بتوانید از طریق آن، ویندوز را نصب کنید، اما هم اکنون می‌توانیم از آن مرحله بگذریم و فایل ISO را مستقیما در ماشین مجازی اجرا کنیم.

برای انجام این کار، ماشین مجازی خود را در فهرست اصلی VirtualBox برجسته کنید و روی تنظیمات کلیک کنید. شما باید وارد برگه حافظه (Storage) در سمت چپ شوید و یک آیکون CD را در باکس Storage Tree خواهید دید. در ادامه باید روی آیکون ذکرشده کلیک کنید تا بتوانید در سمت راست باید روی آیکون CD همراه با یک پیکان کلیک کنید. گزینه Choose Virtual Optical Disk File را انتخاب کنید و در ادامه مکان ذخیره فایل Windows.iso را بررسی کنید.

بارگذاری فایل نصب ISO

وارد برگه سیستم (System) شوید و در ادامه باید گزینه Optical موجود در باکس Boot Order را انتخاب کنید تا بتوانید از فلش برای حرکت در بالای هارد دیسک، استفاده کنید. بنابر برخی دلایل، فلاپی به صورت پیش‌فرض فعال شده است و با این که ویندزو 10 از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، اما در صورت تمایل می‌توانید تیک آن را بردارید.

بارگذاری فایل نصب ISO - 1

هم اکنون گزینه تایید (OK) را انتخاب کنید. شما آماده ورود به مرحله نصب ویندوز هستید.

نصب ویندوز 10

در منوی اصلی VirtualBox، باید ویندوز ماشین مجازی را انتخاب کنید و در ادامه به منظور بوت کردن باید روی گزینه Start کلیک کنید. صفحه نصب ویندوز 10 پس از چند لحظه نمایش داده خواهد شد. اطمینان حاصل کنید تنظیمات منطقه‌ای شما صحیح باشد و سپس روی گزینه Next کلیک کنید. در ادامه روی گزینه Instal Now کلیک کنید.

نصب ویندوز 10

در ادامه نصب ویندوز از شما درخواست می‌شود کد محصول را فعال کنید. با این‌حال، شما نیازی به کد پرداخت محصول برای استفاده از ویندوز 10 نخواهید داشت. در صورتی که کد محصول را دارید، آن را وارد کنید و در غیر این صورت، گزینه I don’t have a product key را انتخاب کنید. استفاده کردن از یک نسخه ویندوز 10 که با کد محصول، فعال‌سازی نشده باشد، محدودیت‌هایی دارد، اما برای استفاده در ماشین مجازی مناسب است.

نصب ویندوز 10

در مرحله بعد، نسخه ویندوز 10 موردنظرتان را برای نصب، انتخاب کنید. اگر دارای کلید محصول برای Windows 10 Home یا Pro هستید، نسخه موردنظرتان را انتخاب کنید. در صورتی که قصد ندارید ویندوز را فعال‌سازی کنید، کافی‌ست مراحل را ادامه دهید و ویندوز 10 پرو را انتخاب کنید تا بتوانید به ویژگی‌های اضافی آن دسترسی پیدا کنید. شرایط مجوز را بپذیرید و کار نصب را ادامه دهید.

نصب ویندوز 10

شما در مرحله بعد با دو گزینه ارتقاء یا نصب سفارشی مواجه خواهید شد. از آن جایی که ویندوز را روی دیسک مجازی نصب خواهید کرد، بنابراین قابلیت ارتقاء ندارد و باید گزینه سفارشی (Custom) را انتخاب کنید.

نصب ویندوز 10

شما درایو مجازی ایجاد شده را با نام Drive 0 مشاهده خواهید کرد؛ روی آن برای انتخاب، کلیک کنید. هنگامی که گزینه Next را انتخاب کردید، نصب ویندوز 10 آغاز می‌شود. این مرحله نیازمند زمان بوده و ممکن است کمی طول بکشد.

نصب ویندوز 10

پیکربندی تنظیمات ویندوز 10

هنگامی که کار نصب انجام شود، صحبت کردن Cortana را خواهید شنید که راهنمایی‌های لازم برای پیکربندی ویندوز را ارائه می‌کند. در ادامه روی نماد میکروفون موجود در گوشه سمت چپ قسمت پایین نمایشگر کلیک کرده تا در صورت تمایل، صدای آن را قطع کنید. موقعیت مکانی و صفحه کلید خود را تایید کنید، سپس گزینه Yes را در سایر تنظیمات، انتخاب کنید. در صورتی که با زبان دوم تایپ نکردید، کافی‌ست روی Skip کلیک کنید.

پیکربندی تنظیمات ویندوز 10

در ادامه نصب مجازی ویندوز، کلیه بروزرسانی‌ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت. منتظر نصب تمام موارد باشید، سپس Cortana از شما سوال خواهد پرسید که آیا رایانه شخصی شما بوده یا متعلق به یک سازمان است؛ شما باید استفاده شخصی را انتخاب کنید.

پیکربندی تنظیمات ویندوز 10

ویندوز از شما می‌خواهد با حساب کاربری مایکروسافت وارد شوید، بنابراین در ادامه باید ایمیل خود را وارد یا یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید. با این که مزایای زیادی برای استفاده از حساب کاربری مایکروسافت وجود دارد، اما ممکن است شما نخواهید از آن برای ماشین مجازی استفاده کنید. در این حالت، کافی‌ست در گوشه سمت چپ قسمت پایین، حساب آفلاین (Offline account) را انتخاب کنید.

پیکربندی تنظیمات ویندوز 10

یک نام برای حساب کاربری خود انتخاب و وارد کنید، سپس یک رمز عبور ایجاد کنید. بازیابی رمز عبور گمشده دردسر بسیار بزرگی است، بنابراین مطمئن شوید که پسورد خود را در جایی ذخیره‌سازی کرده باشید. توجه داشته باشید که امکان تعیین یک راهنما در یادآوری رمز عبور هم وجود دارد، سپس روی گزینه Next کلیک کنید.

هم اکنون زمان آن رسیده که استفاده از Cortana را لغو یا ادامه دهید. در صورتی که تازه وارد ویندوز 10 شده‌اید، می‌توانید از آن برای یادگیری کلیه قابلیت‌ها استفاده کنید.

پیکربندی تنظیمات ویندوز 10

در ادامه با تنظیمات حریم خصوصی مواجه خواهید شد و می‌توانید انتخاب کنید که تا چه اندازه از اطلاعات را می‌توانید اشتراک‌گذاری کنید. در صورت نیاز می‌توانید تیک را بردارید و سپس روی گزینه Accept کلیک کنید.

نصب موارد اضافی

در حال حاضر می‌توانید از ویندوز در VirtualBox استفاده کنید، اما باید یک مولفه مهم دیگر را هم نصب کنید؛ گروهی از درایورها و سایر برنامه‌های کاربردی که به VirtualBox اجازه می‌دهند با دستگاه میزبان، ارتباط بهتری برقرار کنند. پس از نصب، می‌توانید سایز پنجره ماشین مجازی را به صورت پویا تغییر دهید. همچنین کشیدن، رها کردن و سایر موارد هم فعال خواهند شد.

تمام موارد توسط ماشین مجازی VirtulaBox از طریق یک CD مجازی، نصب خواهد شد. از آن جایی که هنوز فایل ISO برای نصب ویندوز فعال است، باید آن را حذف کنید. شما می‌توانید از پنجره ماشین مجازی، روی آیکون CD کلیک راست کنید و گزینه Remove disk from virtual drive را انتخاب کنید.

نصب موارد اضافی در ماشین مجازی

در ادامه باید با مراجعه به دستگاه‌ها، گزینه Install Guest Additions CD را در نوار منوی VirtualBox انتخاب کنید. برای راه‌اندازی، File Explorer را از نوار وظیفه پایین صفحه باز کنید، سپس روی This PC در سمت چپ، کلیک کنید. شما باید روی آیکون درایو CD برای نصب Guest Additions، دو بار کلیک کنید. هنگامی که پیغام‌های مربوط به درخواست دریافت مجوزها را می‌بینید، گزینه Yes را انتخاب کنید.

نصب موارد اضافی در ماشین مجازی

پس از چند لحظه، باید یک نماد جدید به منظور تنظیم را در نوار وظیفه موجود در قسمت پایین، مشاهده کنید؛ شما باید روی آن کلیک کنید و در ادامه هم با کلیک روی گزینه Next، کار را ادامه دهید. در صورتی که یک پیغام مبنی بر نصب نرم افزار مشاهده کردید، روی گزینه نصب کردن (Install) کلیک کنید.

نصب موارد اضافی در ماشین مجازی

در ادامه یک پیغام مبنی بر راه‌اندازی مجدد دستگاه خواهید دید تا بتواند مراحل نصب را تکمیل کند. کار خود را ادامه دهید تا بتوانید از ویژگی‌های جدید بهره‌مند شوید؛ بدون آن‌ها یک نمایشگر با وضوح پایین را مشاهده خواهید کرد.

هنگامی که مجددا وارد سیستم عامل شوید، تمام موارد تنظیم شده‌اند. برای استفاده از سایز تمام صفحه، می‌توانید پنجره ماشین مجازی VirtualBox را گسترش دهید. فراموش نکنید که باید روی آیکون CD، کلیک راست کنید و در ادامه Guest Additions CD را حذف کنید.

اصول اولیه ویندوز 10

در صورتی که برای نخستین بار از ویندوز 10 استفاده خواهید کرد، بهتر است چند نکته را مدنظر قرار دهید.

  • روی گزینه Start موجود در سمت چپ قسمت پایین کلیک کنید و سپس وارد تنظیمات شوید. در این بخش می‌توانید قابلیت‌های مختلف ویندوز 10 را مشاهده و پیکربندی کنید.
  • برای نصب بروزرسانی‌ها باید از بخش Update & Security موجود در تنظیمات، سپس برگه Windows Update سمت چپ، استفاده کنید. در صورتی که از ماشین مجازی برای استفاده از ویندوز 10 استفاده می‌کنید، باید بدانید آپدیت بودن قابلیت‌ها اهمیت زیادی دارد.
  • ویندوز 10 دارای یک آنتی ویروس داخلی (Windows Defender) است، بنابراین نیازی نیست که نگران یک آنتی ویروس در ماشین مجازی باشید.
  • برای جستجوی برنامه‌ها، فایل‌ها و تنظیمات در ویندوز 10، باید از کادر جستجوی موجود در سمت چپ قسمت پایین استفاده کنید.
  • برای خاموش کردن ویندوز 10، کافی‌ست روی گزینه Start سمت چپ قسمت پایین صفحه کلیک کنید. در ادامه روی نماد پاور کلیک کرده و شاهد خاموش شدن دستگاه باشید. ویندوز خاموش می‌شود و سپس VirtualBox به طور خودکار ماشین مجازی را می‌بندد.
  • شما می‌توانید به راحتی در ویندوز 10 نصب شده در ماشین مجازی، کاوش کنید. توجه داشته باشید که این فقط یک ماشین مجازی بوده و جایی برای نگرانی وجود ندارد. در صورتی که تنظیمات ویندوز 10 دچار تغییر شوند، می‌توان آن را به راحتی بازیابی کرد.
  • نصب اوبونتو در ماشین مجازی

    در صورتی که از ویندوز استفاده می‌کنید، احتمالا نصب آن در یک ماشین مجازی نمی‌تواند کاربرد زیادی داشته باشد، اما امتحان کردن لینوکس در یک ماشین مجازی، گزینه بسیار خوبی است. نصب لینوکس در یک ماشین مجازی، بسیار ساده است و می‌توانید این کار را بدون نگرانی انجام دهید.

    صدها نسخه از لینوکس وجود دارد و ما در این مثال سراغ اوبونتو (Ubuntu) رفته‌ایم که یکی از محبوب‌ترین‌ها است. اقدامات اولیه برای ایجاد یک ماشین مجازی در VirtualBox به منظور اجرای اوبونتو، همانند ویندوز 10 است؛ ما تمام مراحل را به صورت کوتاه آموزش خواهیم داد.

    ایجاد ماشین مجازی

    ماشین مجازی VirtualBox را باز کنید و برای شروع ساخت یک ماشین جدید، کافی است روی گزینه آبی رنگ New کلیک کنید. یک نام منحصر به فرد برای ماشین مجازی تعیین کنید؛ Ubuntu خوب است. در صورتی که نوع و نسخه به طور خودکار با تعیین نام، تغییر نکرد، قبل از کلیک روی Next، اطمینان حاصل کنید که آن‌ها به ترتیب روی Linux و Ubuntu (64 بیت) تنظیم شده‌اند. بحث ویندوز درباره سیستم عامل‌های 32 و 64 بیت هم در اینجا صدق می‌کند و در صورتی که از دستگاه 64 بیت استفاده می‌کنید، باید سراغ استفاده از نسخه 64 بیت اوبونتو بروید.

    ایجاد ماشین مجازی برای اوبونتو

    در ادامه باید مقدار حافظ رم مدنظرتان را برای تخصیص به ماشین مجازی، تعیین کنید. شما می‌توانید همانند ویندوز، نیمی از حافظه رم را به ماشین مجازی تخصیص دهید. شما نباید کمتر از 2 گیگابایت حافظه رم را برای ماشین مجازی در نظر بگیرید و در غیر این صورت، سیستم عملکرد خوبی از خود نشان نخواهد داد.

    شما می‌توانید به منظور صرفه‌جویی در مصرف حافظه رم هنگام استفاده از ماشین مجازی، کلیه برنامه‌های فعال و در حالت اجرا را ببندید. در بخش ویندوز هم گفته شد که حافظه رم باید مضرب دقیقی باشد. به عنوان مثال، برای تخصیص 2 گیگابایت رم، باید عدد 2048 را وارد کنید.

    ایجاد ماشین مجازی برای اوبونتو

    هم اکنون باید یک هارد دیسک مجازی برای اوبونتو ایجاد کنید. به راحتی می‌توانید حالت پیش‌فرض Create a virtual hard disk now را انتخاب کرده و روی گزینه ایجاد کردن (Create) کلیک کنید. توجه داشته باشید که VDI برای نوع فایل مناسب است. در ادامه روی گزینه Next کلیک کنید.

    در ادامه باید تصمیم‌گیری لازم درباره دیسک پویا یا ثابت را انجام دهید. دیسک پویا به شما اجازه می‌دهد از حداکثر فضا استفاده کنید، اما دیسک ثابت باعث می‌شود به مقدار فضایی که از اول تنظیم کرده‌اید، دسترسی داشته باشید. در صورتی که فقط یک ماشین مجازی دارید، حافظه پویا عملکرد بهتری دارد. در ادامه روی Next کلیک کنید.

    شما می‌توانید نام دیسک را مطابق با نام ماشین مجازی که ایجاد کرده‌اید، قرار دهید. سپس فقط باید اندازه دیسک را تعیین کنید. توجه داشته باشید اوبونتو همانند ویندوز 10 فضای زیادی را اشغال نمی‌کند، بنابراین به دیسک بزرگی نیاز ندارید. در صورتی که قصد نصب برنامه‌های زیادی ندارید و نمی‌خواهید تمام وقت از ماشین مجازی استفاده کنید، 40 گیگابایت می‌تواند ظرفیت مناسبی باشد. بد نیست بدانید اوبونتو ظرفیت 25 گیگابایت را توصیه می‌کند.

    ایجاد ماشین مجازی برای اوبونتو

    شما باید در ادامه روی گزینه ایجاد (Create) کلیک کنید تا ماشین مجازی شما برای سیستم عامل، آماده شود.

    دانلود اوبونتو

    در مرحله بعد باید نسخه‌ای از اوبونتو را دریافت کنید. برای انجام این کار وارد صفحه دانلود اوبونتو شوید. توجه داشته باشید که دو نسخه قدیمی (LTS) و جدیدتر قرار دارند. نسخه قدیمی اوبونتو باثبات‌تر بوده و کمپانی تا 5 سال از آن در زمینه بروزرسانی امنیتی، پشتیبانی خواهد کرد. نسخه جدیدتر دارای آخرین ویژگی‌ها است، اما فقط 9 ماه بروزرسانی امنیتی را دریافت می‌کند.

    نصب نسخه LTS در ماشین مجازی منطقی‌تر بوده و بدان معناست که شما نگران بروزرسانی نخواهید بود و تغییرات مهم را هم از دست نخواهید داد.

    شما باید روی گزینه دانلود موجود در کنار گزینه نسخه قدیمی LTS کلیک کنید. اوبونتو از شما برای پرداخت یک سهم، سوال خواهد پرسید، اما لینوکس رایگان است و شما باید روی گزینه Continue برای ادامه فرآیند دانلود، کلیک کنید.

    در صورت تمایل می‌توانید اوبونتو را از طریق BitTorrent دانلود کنید. این کار می‌تواند سرعت دانلود شما را بالا ببرد، اما اگر سرویس BitTorrent را نصب نکرده‌اید، همان حالت استاندارد دانلود را ادامه دهید.

    افزودن نصب‌کننده اوبونتو به ماشین مجازی

    پس از اتمام فرآیند دانلود، یک فایل ISO برای نصب اوبونتو در اختیار خواهید داشت. در منوی VirtulaBox، روی ماشین مجازی اوبونتو و سپس روی گزینه تنظیمات (Settings) کلیک کنید. برگه Storage را انتخاب کرده و روی نماد CD که در کنار آن عبارت Empty مشخص است، کلیک کنید. در سمت راست، روی نماد CD که یک پیکان زیر آن است، کلیک کرده و دیسک مجازی (Choose Virtual Optical Disk File) را انتخاب کنید. در ادامه به محل ذخیره‌سازی Ubuntu ISO خواهید رفت و آن را انتخاب کنید.

    افزودن نصب‌کننده اوبونتو به ماشین مجازی

    وارد برگه سیستم (System) شوید و در لیست Boot Order، گزینه Optical را انتخاب کنید. از نشانگر برای برداشتن تیک Floppy استفاده کنید. در ادامه روی OK کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شوند. سپس ماشین مجازی خود را در منوی اصلی انتخاب کرده و روی گزینه Start کلیک کنید.

    افزودن نصب‌کننده اوبونتو به ماشین مجازی

    نصب اوبونتو

    هم اکنون وارد قسمت جالب کار شده‌اید. اوبونتو را باید در ماشین مجازی همانند نصب آن روی یک کامپیوتر واقعی، نصب کنید. پس از آن که روی گزینه شروع (Start) کلیک کردید، لحظه‌ای به ماشین مجازی فرصت دهید تا نصب اوبونتو را آغاز کند.

    اولین صفحه‌ای که مشاهده می‌کنید از شما دو سوال مطرح خواهد کرد. از آن جایی که قصد دارید اوبونتو را نصب کنید، باید گزینه Install Ubuntu را انتخاب کنید.

    نصب اوبونتو در ماشین مجازی

    در مرحله بعد می‌توانید دو باکس را بررسی کنید تا مدتی صرفه‌جویی شود. در قسمت بالای صفحه هم آخرین آپدیت‌های اوبونتو را هنگام نصب مشاهده خواهید کرد که در حال دانلود هستند. در باکس دوم هم نصب برنامه‌های شخص ثالث همانند درایورهای گرافیکی و شبکه به همراه افزونه‌هایی برای Flash و سایر فرمت‌ها پیشنهاد می‌شود. برای ادامه کار روی گزینه Continue کلیک کنید.

    نصب اوبونتو در ماشین مجازی

    اوبونتو چگونگی نصب را به دلیل خالی بودن ماشین مجازی از شما خواهد پرسید. گزینه Erase disk and install Ubuntu همان چیزی است که شما می‌خواهید. بد نیست بدانید امکان رمزگذاری نصب و استفاده از LVM هم وجود دارد. از آن جایی که این فقط یک ماشین مجازی است، هیچکدام از آن‌ها ضروری نیستند. شما باید روی گزینه Install Now کلیک کنید، سپس سریعا مراحل بعدی را ادامه دهید.

    نصب اوبونتو در ماشین مجازی

    منطقه زمانی خود را تایید کنید، سپس روی گزینه Continue کلیک کنید. در مرحله بعدی، طرح‌بندی صفحه کلید را انتخاب کرده و مجددا گزینه Continue را انتخاب کنید. در ادامه باید یک نام کاربری و رمز عبور تنظیم کنید. نام خود را وارد کرده و یک نام هم برای ماشین مجازی تعیین کنید؛ این کار به شما اجازه می‌دهد بتوانید ماشین مجازی خود را از سایر گزینه‌ها، شناسایی کنید. نام کاربری و رمز عبور را تعیین کنید و در ادامه گزینه تایید را انتخاب کنید.

    در صورتی که گزینه ورود خودکار به سیستم (Log in Automatically) را انتخاب کردید، اوبونتو به محض راه‌اندازی و به صورت خودکار وارد حساب کاربری شما خواهد شد. از آن جایی که فقط یک ماشین مجازی است، می‌توانید آن را امتحان کنید و در غیر این صورت، باید رمز و نام کاربری را تعیین کنید. بد نیست بدانید گزینه Encrypt your home folder هم برای امنیت بیشتر وجود دارد، اما نیازی به تایید آن در ماشین مجازی نیست.

    نصب اوبونتو در ماشین مجازی

    برخی از قابلیت‌ها را در قالب اسلایدشو، پس از کلیک کردن روی گزینه Continue و در حالی که منتظر نصب هستید، مشاهده خواهید کرد. هنگامی که کار انجام شود، باید راه‌اندازی مجدد انجام شود که از شما درخواست خواهد شد؛ این کار را انجام دهید. شما باید روی آیکون CD، کلیک راست کنید و گزینه Remove Disk From Virtual Drive را انتخاب کنید، سپس Enter را بزنید. ماشین مجازی شما مجددا راه‌اندازی می‌شود و شما را در محیط دسکتاپ اوبونتو قرار خواهد داد.

    نصب موارد اضافی

    شما باید دقیقا مشابه ویندوز، افزودنی‌های دیگری را هم نصب کنید تا بدین ترتیب، تمام ویژگی‌های VirtualBox فعال شوند. برای این کار وارد Devices شوید و Install Guest Additions CD Image را انتخاب کنید. سریعا یک پیغام مشاهده خواهید کرد که تمایل شما برای انجام کار را خواهد پرسید و شما باید روی Run کلیک کرده و پسورد را وارد کنید.

    نصب موارد اضافی برای اوبونتو

    یک پنجره جدید مشاهده خواهید کرد که به نصب مربوط است. هنگامی که گزینه Return to Close this Window را مشاهده کردید، باید Enter را بزنید. سپس باید راه‌اندازی مجدد انجام شود. شما باید روی نماد چرخ دنده موجود در سمت راست قسمت بالای دسکتاپ کلیک کنید و گزینه Shut Down را انتخاب کنید، سپس روی گزینه Restart کلیک کنید.

    نصب موارد اضافی برای اوبونتو

    هم اکنون شما به اوبونتو هدایت خواهید شد.

    اصول اولیه اوبونتو

    در صورتی که تجربه کار کردن با لینوکس را ندارید، باید نکاتی را درباره کار کردن با آن در ماشین مجازی بدانید.

  • برای باز کردن تنظیمات سیستم اوبونتو، کافی است روی گزینه Settings موجود در سمت چپ، کلیک کنید. در این بخش شما می‌توانید تصویر زمینه را تغییر دهید، تنظیمات صدا را بررسی کنید، حساب کاربری جدیدی اضافه کنید و در حالت کلی به سایر تنظیمات سیستم دسترسی داشته باشید.
  • نماد اوبونتو همانند منوی Start در ویندوز است. شما می‌توانید برای جستجوی فایل‌ها، برنامه‌ها و سایر موارد، روی آن کلیک کنید تا وارد نوار جستجو شوید.
  • از ترمینال نترسید و نگران نباشید. هنگامی که با روش انجام کار آشنا شوید، خواهید دید که تایپ کردن دستورات، بسیار سریع‌تر از پیمایش در منوها خواهد بود.
  • برای نصب نرم افزار باید روی نماد Ubuntu Software کلیک کنید؛ آیکون این گزینه شباهت زیادی به سبد خرید دارد. این بخش را می‌توان اولین گام برای نصب برنامه در لینوکس دانست. شما می‌توانید بروزرسانی‌ها را در برگه Update موجود در قسمت بالا بررسی کنید و در صورت نیاز، آپدیت برنامه‌ها را نصب کنید.
  • فروشگاه نرم افزار در اوبونتو

    ابزارهای VirtualBox

    در حال حاضر که نصب دو سیستم عامل محبوب در ماشین مجازی را آموزش داده‌ایم، قصد داریم مروری بر ابزارهای VirtualBox و چند مورد دیگر داشته باشیم.

    کلیدهای ترکیبی

    برخی از کلیدهای ترکیبی در رایانه شخصی نهادینه شده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید دستورات خاصی را صادر کنید. به عنوان مثال با فشار دادن همزمان کلیدهای CTRL + ALT + DEL ، یک فرآیند مهم ویندوز که از قبل تعیین شده است، اجرا خواهد شد. برای تعیین کلیدهای ترکیبی وارد منوی ورودی در فهرست VirtualBox شوید. در ادامه صفحه کلید را انتخاب کرده و می‌توانید ترکیب‌های موردنظرتان را برای دستورات خاص، تعیین کنید.

    کلیدهای ترکیبی در virtualbox

    روش ثبت اسکرین شات

    احتمالا شما در کامپیوتر شخصی خود، یک ابزار مخصوص اسکرین شات گرفتن نصب کرده‌اید، اما می‌توانید این کار را در ماشین مجازی هم انجام دهید. فقط کافی است کلید CTRL سمت راست و E را به صورت همزمان فشار دهید تا یک تصویر از دسکتاپ، ثبت شود. در ادامه می‌توانید محل ذخیره را انتخاب کنید.

    استفاده از Snapshots

    با توجه به ماهیت ماشین مجازی، ممکن است بخواهید فعالیت‌های خطرناکی انجام دهید. در صورتی که چنین تصمیمی دارید، بهتر است ابتدا یک اسنپ شات از ماشین مجازی خود تهیه کنید تا بتوانید در صورت نیاز، بازیابی را انجام دهید.

    برای تهیه اسنپ شات از ماشین مجازی فعال، وارد بخش Machine شوید و گزینه Take Snapshot را در منوی VirtualBox انتخاب کنید. یک نام برای اسنپ شات تعیین کنید و حتی می‌توانید یک توضیح هم اضافه کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری را به خاطر آورید. برای ذخیره اسنپ شات، کافی‌ست روی تایید (OK) را انتخاب کنید.

    برای تهیه اسنپ شات از ماشین مجازی غیرفعال، آن را از منوی اصلی VirtualBox انتخاب کنید. در سمت راست، روی دکمه اسنپ شات کلیک کنید و در ادامه روی گزینه Camera ضربه بزنید تا یک اسنپ شات جدید ثبت شود. شما می‌توانید در این بخش هم یک نام و توضیح اضافه کنید.

    استفاده از Snapshots در ماشین مجازی

    هنگامی که یک اسنپ شات را ذخیره کردید، دیگر لازم نیست تا زمان بازیابی، کار خاصی انجام دهید. در صورتی که دچار مشکل شدید، دستگاه را خاموش کرده و سپس ورودی آن را در منوی اصلی VirtualBox انتخاب کنید.

    مجددا روی دکمه Snapshots در سمت راست کلیک کنید و باید روی اسنپ شات موردنظرتان برای بازیابی هم کلیک راست کنید. گزینه Restore Snapshot را انتخاب کنید. یک هشدار هم مبنی بر تهیه اسنپ شات در همین لحظه صادر می‌شود. این احتمال وجود دارد که با ریکاوری یک اسنپ شات، وضعیت فعلی دچار پیچیدگی شود. در این صورت علامت گزینه Create a Snapshot of the current machine state را بردارید و گزینه Restore را انتخاب کنید.

    استفاده از Snapshots در ماشین مجازی

    اشتراک‌گذاری پوشه‌ها و کلیپ بوردها

    شما می‌توانید تعدادی از ویژگی‌ها را فعال کنید که به شما امکان می‌دهد به راحتی اطلاعات را میان کامپیوتر شخصی و ماشین مجازی، منتقل کنید. شما باید روی تنظیمات (Settings) در ماشین مجازی کلیک کنید، سپس در دسته General، برگه پیشرفته (Advanced) را باز کنید.

    اشتراک‌گذاری پوشه‌ها و کلیپ بوردها در ماشین مجازی و کامپیوتر

    اشتراک‌گذاری کلیپ بورد به شما اجازه می‌دهد موارد بین سیستم عامل میزبان و ماشین مجازی را کپی و منتقل کنید. فعال کردن گزینه دوم به شما اجازه می‌دهد یک فایل را از یک ماشین به بخش دیگر، کپی کنید. توجه داشته باشید که این دو گزینه، چهار انتخاب را نمایش خواهند داد که نیازی به تغییر Bidirectional نخواهید داشت. ماشین مجازی VirtualBox قابلیت اشتراک‌گذاری پوشه‌ها را نمایش می‌دهد. شما می‌توانید اجازه دسترسی به فایل‌های کامپیوتر از ماشین مجازی را هم ارائه دهید.

    گزینه‌های خاموش کردن

    شما می‌توانید ماشین مجازی خود را از قابلیت‌های درون سیستم عامل، خاموش یا راه‌اندازی مجدد کنید. البته شما می‌توانید از بخش File و انتخاب گزینه Close برای بستن برخی قابلیت‌ها هم استفاده کنید. شما سه گزینه در اختیار دارید:

    گزینه‌های خاموش کردن ماشین مجازی

    ذخیره حالت دستگاه (Save the machine state): ماشین مجازی با انتخاب این گزینه روی هارد دیسک شما در همان حالت، فریز می‌شود. دفعه بعد که بخواهید وارد ماشین مجازی شوید، VirtualBox از همان جایی خواهد آمد که آن را ترک کرده بودید.

    ارسال سیگنال خاموش کردن (Send the shutdown signal): این مورد معادل کلیک کردن روی گزینه خاموش کردن است. انتخاب این گزینه باعث می‌شود ماشین مجازی در طول یک چرخه کاملا ساده، خاموش شود.

    خاموش کردن ماشین مجازی (Power off the machine): این گزینه در سریع‌ترین زمان ممکن، باعث خاموشی سیستم خواهد شد. توصیه می‌کنیم از این گزینه استفاده نکنید، مگر آن که مجبور شوید. بد نیست بدانید که انجام این کار، ممکن است باعث از بین رفتن اطلاعات شود.

    ویرایش خصوصیات VM

    بسیاری از ویژگی‌های ماشین مجازی شما دائمی نیستند. در منوی اصلی VirtualBox باید روی یک ماشین کلیک کنید و تنظیمات را برای بررسی گزینه‌های آن، انتخاب کنید. در دسته‌بندی سیستم، می‌توانید رم ماشین مجازی را تنظیم کنید. در صورتی که سرعت ماشین مجازی شما کم باشد، می‌توانید در برگه پردازنده هسته‌های CPU دیگری را اختصاص دهید.

    ویرایش خصوصیات VM

    در برگه سمت چپ، می‌توانید گزینه‌هایی را که VirtualBox در منوهای آن ارائه می‌دهد، تغییر دهید. شما امکان دارد بخواهید برخی تنظیمات را که به صورت پیش‌فرض تنظیم شده‌اند را هم تغییر دهید.

    جمع‌بندی

    هم اکنون همه چیز را درباره استفاده از ماشین مجازی VirtualBox می‌دانید. ما در این مقاله روش نصب و پیکربندی نرم افزار، ایجاد ماشین‌های مجازی، بارگیری سیستم عامل‌های جدید و تنظیم آن‌ها را آموزش دادیم. ادامه مسیر و استفاده شما از ماشین مجازی به خلاقیت و تمایل شما بستگی دارد. VirtualBox این کار را آسان می‌کند و امیدواریم با ماشین‌های مجازی، اوقات خوبی داشته باشید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات