موافقت اپل با پرداخت جریمه ۵۰۰ میلیون دلاری به‌دلیل کاهش عمدی سرعت آیفون‌های قدیمی

پنج‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
اپل با پذیرش اتهام‌های پیشین مبنی‌بر کاهش عمدی سرعت آیفون‌های قدیمی، با پرداخت جریمه‌ای ۵۰۰ میلیون دلاری موافقت کرد.
تبلیغات

شرکت اپل که پیش‌از‌این به کاهش عمدی سرعت آیفون‌های قدیمی متهم شده بود، با پذیرش این اتهام، موقتا با پرداخت جریمه‌ای ۵۰۰ میلیون دلاری موافقت کرد. در این توافق، دارندگان گوشی‌های آیفون‌ قدیمی در آمریکا مبالغ اندکی دریافت خواهند کرد و بقیه‌ای مبلغ یادشده نصیب شاکیان اصلی و وکلای پرونده خواهد شد. موضوع موارد توافق‌شده تمامی خریداران آیفون‌های ۶ و ۷ را شامل می‌شود که اپل عمدا و مخفیانه در به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، بازدهی پردازشی تلفن‌های آن‌ها را به‌بهانه‌ی حفظ عمر باتری آیفونشان کاهش داده بود.

این توافق جمعه نهم اسفند در دادگاهی در کالیفرنیا ثبت شده و منتظر تأیید نهایی دادگاه است. این توافق نتیجه‌ی ماه‌ها مذاکره با هدف جلب رضایت ده‌ها نفر از شاکیان اپل حاصل شده است که در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، شکایت خود را ثبت کرده بودند. بعدها این شکایات در قالب شکایتی واحد ادغام شدند. پس از تأیید توافق، اپل به تمامی دارندگان گوشی‌های موبایل آیفون‌ ۶ و آیفون ۷ در آمریکا ۲۵ دلار و به شاکیان اصلی ۱،۵۰۰ تا ۳،۵۰۰ دلار و به وکلای پرونده مبلغی درحدود ۹۰ میلیون دلار پرداخت خواهد کردد.

اپل باید حداقل ۳۱۰ میلیون دلار به عمده‌ی خریداران بازپرداخت کند و اگر خریداران کمتری برای دریافت مراجعه کنند، مبلغ پرداختی به هر مشتری بیشتر خواهد بود. در‌صورتی‌که جمع مبالغ پرداختی از ۵۰۰ میلیون دلار بیشتر شود، هر مشتری مبلغ کمتری دریافت خواهد کرد.

این پرونده به BatteryGate مشهور شده است. در سال ۲۰۱۷، خریداران آیفون متوجه شدند سیستم‌عامل iOS هم‌زمان با گذشت عمر باتری‌های گوشی، سرعت پردازنده را به‌صورت مصنوعی محدود می‌کند. گفته می‌شود این دست‌کاری‌ برای پیشگیری از بروز مشکلات واقعی درزمینه‌ی بازدهی آیفون‌ها با هدف کاهش فشار روی باتری و خاموشی ناگهانی آیفون اعمال شده بود. 

اپل این مسئله را پنهان کرد؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از کاربران گمان بردندکاهش سرعت نتیجه‌ی طبیعی فرسودگی گوشی آیفون آن‌ها بوده است. شاکیان پرونده در دادخواست خود عنوان کرده‌اند برای فرار از مشکل آیفونی جدید می‌خریدند؛ اما در‌صورت آگاهی از دلیل کُندی گوشی‌، تعویض باتری آیفون خود را ترجیح می‌دادند.

مقام‌های فرانسوی و ایتالیایی نیز پیش‌از‌این اپل را در همین زمینه محکوم کرده‌اند و فرانسه ماه گذشته جریمه‌ای ۲۵ میلیون دلاری برای اپل تعیین کرد. 

در تحقیقات وزارت دادگستری ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ اپل به‌دلیل این مخفی‌کاری مجبور شد تخفیفی ۵۰ دلاری برای تعویض باتری صاحبان آیفون‌های قدیمی‌تر در نظر بگیرد و بخشی از هزینه‌ی تعویض باتری را به کسانی بپردازد که خودشان باتری خریده بودند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات